Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är väl klart folk placerar sig på skalan ovan. Det har jag inte motsatt mig. Det gör jag också. Det gör det inte till mer sanning eller relevant på något sätt.

Du sade ju att allt var orimligt tills det fanns vetenskapligt stöd för motsatsen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Personliga åsikter om saker är det du bygger upp dina rimligheter och trovärdigheter om. Det är ju självklart. Sen kan dessa personliga åsikter vara mer eller mindre uppbyggda på fakta.

Man behöver dock inte alltid blanda in egna värderingar; man kan rent matematiskt visa att det är mindre troligt att en okänd varelse ser ut som Sylverster Stallone än att den inte gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det blir ÄNDÅ fel när någon försöker säga att "Det är rimligast" och mena att det gäller både dig , mig och din mamma. Det är lika "rimligast" om du drar fram en åsikt ur hatten som du tror på. Dvs helt irrelevant. Det är inget du kan föra fram som någon slags allmän rimlighet om du inte baserar det på vetenskap eller liknande kunskap.

Om man framför grundlösa påståenden blir det fel, men det beror i så fall på just att man inte har någon grund för dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En troende person har givetvis en helt annan slags spektrum. För honom kan helt orimliga och otroliga saker vara rimliga för att det finns ett mått av mysticism och TRO i det han säger eller gör.

Om vi förutsätter att han accepterar den vetenskapliga metoden undrar jag om skillnaden verkligen kan vara så stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så alla ska givetvis fortsätta placera sig på den larvia skalan bäst de vill. Men det blir ofrånkomligen ifrågasätta när de t.ex. säger att något är rimligt som det inte finns några som helst bevis för. Dvs frånvaron av bevis är inte rimlighet. I vart fall av icketroende personer.

Jo, men på samma sätt blir du lätt skjuten i sank när du utan grund påstår att saker är orimliga. Frånvaro av motbevis implicerar som sagt inte sannolikhet, men på samma gång är det svårt att hävda orimlighet utan motbevis. Varför inte bara hävda att teorierna är osannolika?

Permalänk
Medlem

Detta är en hederlig gammal krutdurk, och det är skoj att se att det är så många som diskuterar.

Det är ju en klar övervikt på humanist-sidan. Jag är själv troende, men känner inte att jag har någon bevisbörda. Jag anser att det är de som är icke-troende som bör bevisa att gud inte finns, vilket är nästan lika svårt som motsatsen.

Jag har inte läst speciellt många inlägg så jag vill inte vara med i diskussionen, utan vill bara skänka lite mod till de som vågar stå upp på Guds sida! Precis som jag såg när jag scrollade lite i tråden så är många vetenskapsmän troende och utan den kristna tron hade vi aldrig kommit så långt i vår utveckling som vi faktiskt har gjort.

Det är lite sorgligt att det är ett sådant motstånd mot religionen idag, jag är övertygad om att Sverige och hela väst hade tjänat på att bli mer religiösa igen.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du sade ju att allt var orimligt tills det fanns vetenskapligt stöd för motsatsen?

Man behöver dock inte alltid blanda in egna värderingar; man kan rent matematiskt visa att det är mindre troligt att en okänd varelse ser ut som Sylverster Stallone än att den inte gör det.

Om man framför grundlösa påståenden blir det fel, men det beror i så fall på just att man inte har någon grund för dem.

Om vi förutsätter att han accepterar den vetenskapliga metoden undrar jag om skillnaden verkligen kan vara så stor.

Jo, men på samma sätt blir du lätt skjuten i sank när du utan grund påstår att saker är orimliga. Frånvaro av motbevis implicerar som sagt inte sannolikhet, men på samma gång är det svårt att hävda orimlighet utan motbevis. Varför inte bara hävda att teorierna är osannolika?

men du läser ju inte vad jag skriver. Det är orimligt att försöka få det till en allmängiltig tes. Vad du personligen anser är orimligt blir irrelevant när det handlar om diskussioner så som en diskussion om vad som är orimligt eller rimligt när det handlar om skapelsen av universum. Det är väl självklart att jag kan tänka mig acceptera en orimlig/rimlig tes utan vetenskaplig bakgrund om det handlar om det är orimligt eller inte att ha bostongurka på korvbrödet.

En okänd varelse är för mig rimligen okänd. Jag vet inte hur han ser ut, så det är orimligt för mig att anta att han inte kan se ut som sylver stallone. Han är för mig okänd.

osannolika låter mer specifikt än orimliga. Det ter sig som jag vet vad som är sanning eller inte. Rimligt är som sagt vad jag personligen anser om ämnet efter mina egna erfarenheter och åsikter. Det är självklart att jag har sådana. Det har inget med en diskussion jag anser ska avgöras vetenskapligt att göra.

Hade det handlat om en diskussion som kunnat avgöras ovetenskapligt dvs smak eller liknande då är det självklart att jag tar en annan ställning till folk som hävdar att saker är rimliga eller orimliga. Men i frågan om universum skapelse är jag säker på (personligen egen åsikt) att saken kan avgöras vetenskapligt vi har bara inte funnit den. För mig ter sig då en gudvarelse oavsett om det är Stallone, rosa elefant , gud , tomten som osannolika och orimliga och otroliga.

Jag för inte fram att min personliga åsikt är vetenskaplig eller ens någon sanning. Som man gör om man säger att det rimligaste är att det finns en gud för att det inte finns en annan förklaring. Det är inte mindre rimligt att det är en stallone eller en rymdvarelse för mig personligen. Alla är lika orimliga och otroliga.

varför skulle det inte kunna vara en stallone som svävar fritt och är övermäktig? Jag tycker det låter mycket bättre än en osynlig allsmäktig gud om jag nu måste ta ställning till något jag skulle tro på. Jag vet inte hur man ska förhålla sig till att tro på saker faktiskt. Osynligt låter väldigt jobbigt och knepigt och fantasilöst. Min gud skulle hellre se ut som stallone och gärna ha nån slags trollstav i sådant fall. Mycket mer trovärdigare än att svamla om att någon osynlig gud.

Men nu är jag inte troende och jag tar ingen rimlig eller sannolikhets ställning i frågan då jag anser mig "veta" att det finns en vetenskaplig förklaringsmodell som är bättre. Tomtar och troll är orimliga och otroliga och i samma fack.

Dava En sund inställning och den man finner hos de flesta troende och en inställning som är lätt att acceptera. Det är inte så att man måste ta till rimlighet eller trolighet när det handlar om en tro. En tro är en tro och det är svårt att ifrågasätta den för den är ju oftast äkta. Det är när man tror att en tro ska kunna definieras för en icke troende som en rimlig och trovärdig teori som det blir förvirrande och fånigt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Detta är en hederlig gammal krutdurk, och det är skoj att se att det är så många som diskuterar.

Det är ju en klar övervikt på humanist-sidan. Jag är själv troende, men känner inte att jag har någon bevisbörda. Jag anser att det är de som är icke-troende som bör bevisa att gud inte finns, vilket är nästan lika svårt som motsatsen.

Jag har inte läst speciellt många inlägg så jag vill inte vara med i diskussionen, utan vill bara skänka lite mod till de som vågar stå upp på Guds sida! Precis som jag såg när jag scrollade lite i tråden så är många vetenskapsmän troende och utan den kristna tron hade vi aldrig kommit så långt i vår utveckling som vi faktiskt har gjort.

Det är lite sorgligt att det är ett sådant motstånd mot religionen idag, jag är övertygad om att Sverige och hela väst hade tjänat på att bli mer religiösa igen.

Varför anser du att bevisbördan ligger hos de troende? Om jag påstår att det finns en osynlig rosa enhörning som har skapat universum, och jag säger att bevisbördan ligger hos andra att motbevisa enhörningens existens... håller du med mig?

En förutsättning för motbevis är bevis, vilket inte finns för någon gudom. Man behöver inte motbevisa något som inte är bevisat till att börja med.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Återigen denna bisarra besatthet av ordet "gud" som om det skulle vara något magiskt som måste bekämpas med alla medel.

Kan du glömma dina förutfattade meningar för ett ögonblick, och helt strunta i begreppet "gud"? Kan du det?

Om inte, bemöda dig inte ens med att svara, för då förstår du helt enkelt inte ett ord av vad jag säger.

Men om du faktiskt lyckas med det så kan vi istället kalla den hypotetiska entiteten för "Skitmäktig Snubbe #1".

Vad är "Skitmäktig Snubbe #1"?
För att denne överhuvudtaget ska kunna uppfylla kriteriet av en skapare till vårt lilla irrelevanta universum så måste "Skitmäktig Snubbe #1" kunna manipulera saker och ting i åtminstone sex dimensioner, och själv existera i en sjunde. (3 för all rymd i vårt universum, 3 till för alla potentiella tidslinjer i vårt universum och en som utgångspunkt).

Om det nu är så att alla dessa hypoteser om multiverse etc stämmer så är det väldigt rimligt att anta att det i någon av dessa oändliga oändligheter existerar entiteter som besitter sagda egenskaper. Jag går gärna också så långt som till att det är logiskt oundvikligt att så är fallet, eftersom vi då hypotetiskt behandlar oändligheter, och oändligheter älskar verkligen oändlig variation.

Ladies and gentlemen, let me introduce to you; "Skitmäktig Snubbe #1".

Allt det där säger är att det inte är en omöjlighet att det finns en "Skitmäktig Snubbe #1", det har väl ingen förnekat? Det är dock orimligt att anta att det finns en vilket jag antar du måste förstå eftersom att du använder oändligheter i ditt exempel för att visa att denne kan existera.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Varför anser du att bevisbördan ligger hos de troende? Om jag påstår att det finns en osynlig rosa enhörning som har skapat universum, och jag säger att bevisbördan ligger hos andra att motbevisa enhörningens existens... håller du med mig?

En förutsättning för motbevis är bevis, vilket inte finns för någon gudom. Man behöver inte motbevisa något som inte är bevisat till att börja med.

Så länge han eller hon inte anser något vetenskapligt så förstår jag inte alls varför det ska kritiseras. Det är väl självklart att om du vill ifrågasätta existensen av hans gud så är det hos dig bevisbördan ligger precis som med den rosa enhörningen ligger hos den som ifrågasätter den. Det finns ingen mening med en sådan diskussion egentligen.

Det är när du börjar anse att den rosa enhörningen är den rimliga skaparen av universum för att du inte kan bevisa att den inte gjort det som det blir felaktigt. Där du alltså menar att det skulle vara en allmängiltig rimlighet som säger att det är så.

Om du säger att du tror att det är den rosa enhörningen så är det ju inget fel med det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
osannolika låter mer specifikt än orimliga. Det ter sig som jag vet vad som är sanning eller inte. Rimligt är som sagt vad jag personligen anser om ämnet efter mina egna erfarenheter och åsikter. Det är självklart att jag har sådana. Det har inget med en diskussion jag anser ska avgöras vetenskapligt att göra.

Jag tror fortfarande att du tar för lätt på orimlighet; orimligheter bör väl helst vara oförenliga med vad man redan vet och om man undantar egna förutfattade meningar krävs alltså i princip att vedertagna vetenskapliga sanningar hotas. Osannolikt kan något dock vara även om det är sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
men du läser ju inte vad jag skriver. Det är orimligt att försöka få det till en allmängiltig tes. Vad du personligen anser är orimligt blir irrelevant när det handlar om diskussioner så som en diskussion om vad som är orimligt eller rimligt när det handlar om skapelsen av universum.

Lite av vad jag försöker säga är att orimlighet inte definieras av vad man själv tycker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En okänd varelse är för mig rimligen okänd. Jag vet inte hur han ser ut, så det är orimligt för mig att anta att han inte kan se ut som sylver stallone. Han är för mig okänd.

Han är som sagt okänd, men om vi antar att sannolikheten för att han ser ut som Sylvester är x och sannolikheten för att han ser ut som Richard Crenna är y så är sannolikheten för att han ser ut som någon av dem x+y, och då vi inte har negativa sannolikheter är detta alltså minst lika mycket. Om vi godtar alla tänkbara utseenden, dvs. skippar utseendekravet, kommer vi alltså med största sannolikhet få en högre träffsäkerhet. Det är som sagt inte orimligt att han verkligen ser ut som Sylvester Stallone, men det är mera sannolikt att han ser ut hur som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hade det handlat om en diskussion som kunnat avgöras ovetenskapligt dvs smak eller liknande då är det självklart att jag tar en annan ställning till folk som hävdar att saker är rimliga eller orimliga.

Tvärt om väl sannolikheter och liknande sällan intressant när det gäller smak? Vetenskapliga grunder behövs för att kunna bedömma hur sannolika olika teorier är utifrån vad vi redan vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
varför skulle det inte kunna vara en stallone som svävar fritt och är övermäktig? Jag tycker det låter mycket bättre än en osynlig allsmäktig gud om jag nu måste ta ställning till något jag skulle tro på. Jag vet inte hur man ska förhålla sig till att tro på saker faktiskt. Osynligt låter väldigt jobbigt och knepigt och fantasilöst. Min gud skulle hellre se ut som stallone och gärna ha nån slags trollstav i sådant fall. Mycket mer trovärdigare än att svamla om att någon osynlig gud.

Just att det inte är orimligt gör ju att det mycket väl skulle kunna vara Stallone som är gåtans lösning, men det måste ju vara minst lika sannolikt att det är en övermäktig varelse utan så hårda krav på sitt utseende. Osynlighet är besvärligt, men att vi inte har observerat varelsen tyder på att han antingen inte finns, är osynlig, är väldigt liten eller är för långt bort. Trollstaven känns också begränsande; kanske är den inte nödvändig för att utöva allsmäktighet, och då har man större chans att gissa rätt om man utelämnar den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men nu är jag inte troende och jag tar ingen rimlig eller sannolikhets ställning i frågan då jag anser mig "veta" att det finns en vetenskaplig förklaringsmodell som är bättre. Tomtar och troll är orimliga och otroliga och i samma fack.

Antingen är du anti-troende eller också menar du att du anser att sannolikheten för en mera normal förklaring är större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Antingen är du anti-troende eller också menar du att du anser att sannolikheten för en mera normal förklaring är större.

Skojar du med mig? Läs mina inlägg igen i sådant fall, jag skriver ju flera ggr klart och tydligt svaret på den frågan.

När någon säger "Jag anser att det är rimligt att det är gud som skapade universum för det finns ingen bättre förklaring"

Ja då är det för mig samma sak som "Jag anser att det är rimligt att ett fantasifoster som skapade universum för det finns ingen bättre förklaring"

Gud är för mig ett ord på ett fantasifoster. Jag kan givetvis inte bevisa att gud inte finns osv. Men jag känner till fler fantasifoster än gud. De är för mig lika orimliga som skapare av universum.

Personligen hoppas jag och tror på en rosa elefant hellre än den fåniga gud som finns representerad som allsmäktig person i t.ex. bibeln. Om jag nu måste ha fel i det hela. En rosa elefant skulle förklara en hel del av de skumma sakerna i världen mycket bättre än en gud-teori. Det låter mycket rimligare och trovärdigare.

Osynlig kraft är ju så kliché det kan bli. Fantasilöst och fattigt. Rosa allsmäktig elefant är i vart fall originellt och mer förklarande än en osynlig allsmäktig gud.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
När någon säger "Jag anser att det är rimligt att det är gud som skapade universum för det finns ingen bättre förklaring"

Ja då är det för mig samma sak som "Jag anser att det är rimligt att ett fantasifoster som skapade universum för det finns ingen bättre förklaring"

Gud är för mig ett ord på ett fantasifoster. Jag kan givetvis inte bevisa att gud inte finns osv. Men jag känner till fler fantasifoster än gud.

Har jag någon gång motsatt mig detta eller påstått att frånvaron av motbevis implicerar existens?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De är för mig lika orimliga som skapare av universum.

Här håller jag dock inte med. För det första är det svårt att hävda att de är orimliga utan ordentliga belägg, och varför kan du inte acceptera att olika teorier kan vara olika sannolika? Vad säger man när någon påstår att han tror att det var Sylvester Stallone som startade big bang och sedan skedde allt som vetenskapen hävdar? Orimligt är det väl egentligen inte, men man måste väl anse att det vi känner till om naturen tyder på att det är osannolikt att hypotesen är sann. Något större chans att ha rätt har man om man hävdar att det var en manlig skådespelare som låg bakom, men man bör nog inte satsa några pengar på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har jag någon gång motsatt mig detta eller påstått att frånvaron av motbevis implicerar existens?

Här håller jag dock inte med. För det första är det svårt att hävda att de är orimliga utan ordentliga belägg, och varför kan du inte acceptera att olika teorier kan vara olika sannolika? Vad säger man när någon påstår att han tror att det var Sylvester Stallone som startade big bang och sedan skedde allt som vetenskapen hävdar? Orimligt är det väl egentligen inte, men man måste väl anse att det vi känner till om naturen tyder på att det är osannolikt att hypotesen är sann. Något större chans att ha rätt har man om man hävdar att det var en manlig skådespelare som låg bakom, men man bör nog inte satsa några pengar på det.

Vaddå behöver man belägg för att hävda att något är orimligt? Man behöver inga belägg för att hävda att något är rimligt heller.

Givetvis kan olika teorier vara olika sannolika? Det har jag inte heller sagt något emot. att sylvester stallone skapade allt är lika orimligt för mig som att ett fantasifoster gjorde det.

Jag hade inte sagt orimligt om sylvester stallone, jag hade hänvisat till honom själv som en levande person och visat på att allt tyder på att han inte är en allsmäktig person som skapat universum osv. Här använder jag mig alltså av en slags vetenskaplig eller en förklarande modell. Jag konstaterar inte bara att det är orimligt att Stallone skapade utan bevisar min tes genom olika slags fakta som jag bygger min rimlighetsargumentation på.

Det kan jag inte göra om jag säger att det är rimligt om det inte finns någon bättre förklaring att en allsmäktig fantasivarelse gjorde det. Då förkastar jag den som orimlig för fantasivarelser finns bara i fantasin. Det gäller alla de som jag anser är fantasivarelser. Från enhörningar till gud. Direkt när jag hör gud så översätts det automatiskt till fantasivarelse. Precis som när jag hör rosa elefant så vips----> fantasi. Det finns ingen rimlighet i min fantasi, det finns ingen trovärdighet där heller, allt är otroligt och osannolikt och orimligt. Hur din fantasi ser ut vet jag inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vaddå behöver man belägg för att hävda att något är orimligt? Man behöver inga belägg för att hävda att något är rimligt heller.

Man bör ha belägg ja, som att påståendet till exempel strider mot annat som vi anser välverifierat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis kan olika teorier vara olika sannolika? Det har jag inte heller sagt något emot. att sylvester stallone skapade allt är lika orimligt för mig som att ett fantasifoster gjorde det.

Säg osannolikt istället; tänk om det skulle visa sig vara Sylvester i alla fall, då har du utan ordentlig motivering dömt ut en sanning som orimlig. Pinsamt. Hur räknar du för övrigt för att sannolikheterna skall vara bli lika? Gruppen fantasifoster borde kunna vara i princip hur stor som helst, och om du ändå tror att Sylvester skall ha lika stor chans att vara skaparen borde det tyda på att du trots allt tror lite mer på honom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag hade inte sagt orimligt om sylvester stallone, jag hade hänvisat till honom själv som en levande person och visat på att allt tyder på att han inte är en allsmäktig person som skapat universum osv. Här använder jag mig alltså av en slags vetenskaplig eller en förklarande modell. Jag konstaterar inte bara att det är orimligt att Stallone skapade utan bevisar min tes genom olika slags fakta som jag bygger min rimlighetsargumentation på.

Varför kan du inte bara säga osannolik istället?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det kan jag inte göra om jag säger att det är rimligt om det inte finns någon bättre förklaring att en allsmäktig fantasivarelse gjorde det.

Detta är ju dock ett logiskt resonemangsfel; oavsett vad man påstår med en sådan konstruktion, sant eller falskt, håller det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Då förkastar jag den som orimlig för fantasivarelser finns bara i fantasin. Det gäller alla de som jag anser är fantasivarelser. Från enhörningar till gud. Direkt när jag hör gud så översätts det automatiskt till fantasivarelse. Precis som när jag hör rosa elefant så vips----> fantasi. Det finns ingen rimlighet i min fantasi, det finns ingen trovärdighet där heller, allt är otroligt och osannolikt och orimligt.

Som sagt, varför orimlig? Varför svartvitt när det finns gråskalor? Och hur skiljer du på en fantasivarelse och en kvastfening (innan de upptäcktes i alla fall)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man bör ha belägg ja, som att påståendet till exempel strider mot annat som vi anser välverifierat.

Säg osannolikt istället; tänk om det skulle visa sig vara Sylvester i alla fall, då har du utan ordentlig motivering dömt ut en sanning som orimlig. Pinsamt. Hur räknar du för övrigt för att sannolikheterna skall vara bli lika? Gruppen fantasifoster borde kunna vara i princip hur stor som helst, och om du ändå tror att Sylvester skall ha lika stor chans att vara skaparen borde det tyda på att du trots allt tror lite mer på honom.

Varför kan du inte bara säga osannolik istället?

Detta är ju dock ett logiskt resonemangsfel; oavsett vad man påstår med en sådan konstruktion, sant eller falskt, håller det inte.

Som sagt, varför orimlig? Varför svartvitt när det finns gråskalor? Och hur skiljer du på en fantasivarelse och en kvastfening (innan de upptäcktes i alla fall)?

Nej tyvärr du får inte välja vad jag använder för ord. Menar du att rimlighet har något med att man måste påstå att något är välverifierat? Det är inte heller sant. Något som är rimligt varierar från person till person. En troende person anser att Gud är rimligt. De har inte på något sätt verifierat denne.

Det spelar ingen roll om det visar sig vara Stallone sedan. Det har ingenting med min definition med rimlig att göra. Det skulle vara minst lika pinsamt att ha definierat Stallone som osannolik. Du hakar upp dig på ord.

Du får gärna klassificera dina fantasifoster efter både färg, form och antal dyrkare. Jag bryr mig inte om dem. De får vara i sin fina hög som olika former av mänsklig fantasi. De är orimliga och osannolika. Skulle det visa sig att någon finns på riktigt. Ja vips då finns de på riktigt då finns det vetenskapligt bevis som gör dem allmängiltigt RIMLIGA.

Orimligt eller rimligt har inget med svart/vit eller gråskalor att göra. Det är en personlig åsikt som man bygger på antingen i vissa fall vetenskap i många andra fall på smak , känslor eller åsikter. Det finns inga som helst krav för att något ska vara orimligt eller rimligt för en personligen.

OM inte jag skulle definiera något som allmängiltigt rimligt. Vilket jag inte gör utan att först anse mig ha vetenskaplig belägg. Det är den definition av rimlighet jag har. Det är inte samma slags rimlighet jag använder mig av när jag bedömer om det är rimligt att ha ägg på min korvbröd. Då är det återigen min personliga rimlighet. Jag kommer dock inte anse att det är rimligt för dig att komma fram till att ha ägg på ditt korvbröd. osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej tyvärr du får inte välja vad jag använder för ord. Menar du att rimlighet har något med att man måste påstå att något är välverifierat? Det är inte heller sant. Något som är rimligt varierar från person till person. En troende person anser att Gud är rimligt. De har inte på något sätt verifierat denne.

Inte ense en icke troende person kan väl påstå att en gud är orimlig? Hur någon sedan uttrycker sig i sömnen, under berusning eller i sin ensamhet bryr jag mig inte om, men om man vill kommunicera underlättar det om man använder ungefär samma terminologi som andra. Vill man dessutom verka vetenskaplig bör man försöka hålla egna värderingar och fördomar utanför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det spelar ingen roll om det visar sig vara Stallone sedan. Det har ingenting med min definition med rimlig att göra. Det skulle vara minst lika pinsamt att ha definierat Stallone som osannolik.

Nej, osannolikhet är inte lika allvarligt som orimlighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du hakar upp dig på ord.

Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du får gärna klassificera dina fantasifoster efter både färg, form och antal dyrkare. Jag bryr mig inte om dem. De får vara i sin fina hög som olika former av mänsklig fantasi. De är orimliga och osannolika. Skulle det visa sig att någon finns på riktigt. Ja vips då finns de på riktigt då finns det vetenskapligt bevis som gör dem allmängiltigt RIMLIGA.

Vad är det du inte håller med om? Visst är det väl mera sannolikt att man vid tärningskastning får ett udda tal än en etta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Orimligt eller rimligt har inget med svart/vit eller gråskalor att göra. Det är en personlig åsikt som man bygger på antingen i vissa fall vetenskap i många andra fall på smak , känslor eller åsikter. Det finns inga som helst krav för att något ska vara orimligt eller rimligt för en personligen.

Om man lämnar kraven på vetenskaplighet och konsistens kan man naturligtvis göra lite som man tycker, men ofta blir det man talar för mera svårtolkat och mindre intressant. Om man fortsätter på den smala vägen bör man med vetenskapligt belagda argument visa vad det är som är orimligt, och om man lyckas har man hittat ett ganska starkt argument om än inte ett motbevis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
So? Du tycker Dawkins är smart va?

Det finns ingen anledning att tro på din elefant. Däremot finns det god anledning att tro på att en Gud skapade universum.

Dawkins var långt ifrån först med att använda liknelser i stil med osynliga rosa enhörningar.

Som ett tidigare exempel skrev Carl Sagan om hans osynliga drake som gömmer sig i hans garage för att visa hur det inte är rimligt att definiera något som inte har en effekt på världen och därefter påstå att avsaknaden av effekt är ett argument för att de skulle existera.

Förövrigt så är en gud utan effekt en deistisk gud, du tror på en teistisk gud. En teistisk gud är en gud som har en effekt, en effekt som skulle vara demonstrerbar.
Avsaknaden av en sådan demonstrerbar effekt är ett GIGANTISKT argument mot existensen av din gud.

En teistisk gud går dessutom knappast att på ett vettigt sätt att få ihop med den neodarwinistiska syntesen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte ense en icke troende person kan väl påstå att en gud är orimlig? Hur någon sedan uttrycker sig i sömnen, under berusning eller i sin ensamhet bryr jag mig inte om, men om man vill kommunicera underlättar det om man använder ungefär samma terminologi som andra. Vill man dessutom verka vetenskaplig bör man försöka hålla egna värderingar och fördomar utanför.

Nej, osannolikhet är inte lika allvarligt som orimlighet.

Ja.

Vad är det du inte håller med om? Visst är det väl mera sannolikt att man vid tärningskastning får ett udda tal än en etta?

Om man lämnar kraven på vetenskaplighet och konsistens kan man naturligtvis göra lite som man tycker, men ofta blir det man talar för mera svårtolkat och mindre intressant. Om man fortsätter på den smala vägen bör man med vetenskapligt belagda argument visa vad det är som är orimligt, och om man lyckas har man hittat ett ganska starkt argument om än inte ett motbevis.

Jag anser det orimligt att fantasifoster finns. Det är inte rimligt att de skapat världen. Att du inte anser att det är rimligt får stå för dig. Jag anser att det är rimligt att du har rätt till en egen åsikt. Det är inte ett dugg orimligt av dig att definiera din rimlighet på ditt sätt. Det är fullt rimligt att Reinfeldt skulle kunna gilla varmkorv. Det är helt orimligt att det kan vara gott med choklad på pizza. Ändå finns det folk som anser att det är gott.

*** EDIT ***

För mig är sannolikhet mycket mer specificerat och strikt än rimlighet. Men det är nog ändå rimligt att du har rätt till din egen åsikt om det. Sannolikheten att du kommer hålla med mig är minimal men i rimlighetens namn så är det inte så värst viktigt för mig.

*** EDIT 2 ***

Gud får allt stanna i min fanatasifosterlåda litet tag till. Men jag hoppas någon ropar till om det finns vetenskapliga bevis för honom. För jag tror inte han gillar påskharen och spöket laban faktiskt. Han är tyvärr väldigt mobbad i min fantasi och de andra fantasifostren bråkar jämt med honom.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Musikälskare

Roligt att min tråd gav så mycket gensvar

Ska sätta mig och läsa igenom allt nu tänkte jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Om jag accepterar att Gud finns, hur ska jag då kunna acceptera att inte vara Gud?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För mig är sannolikhet mycket mer specificerat och strikt än rimlighet.

Dock beror det ju mest på att du envisas med att krångla till det med begrepp som "personlig rimlighet" och liknande; för att få något vettigt ur ett sådant måste ju en fullständig beskrivning av dig också bifogas. Stanna kvar hos vetenskapen istället. En "vetenskapligt orimlig" teori bör strida mot det man redan anser vara sant eller på annat sätt göra sig omöjlig och en rimlig teori bör inte göra det. Sannolikhet kan sedan användas för att närmare ange hur troligt det är att något gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock beror det ju mest på att du envisas med att krångla till det med begrepp som "personlig rimlighet" och liknande; för att få något vettigt ur ett sådant måste ju en fullständig beskrivning av dig också bifogas. Stanna kvar hos vetenskapen istället. En "vetenskapligt orimlig" teori bör strida mot det man redan anser vara sant eller på annat sätt göra sig omöjlig och en rimlig teori bör inte göra det. Sannolikhet kan sedan användas för att närmare ange hur troligt det är att något gäller.

Du envisas och krångla till det alldeles själv också om du inte märkt det.

I mina vetenskapliga teorier tar jag inte med fantasifoster.

Du kan kalla den rosa elefanten gud också. Om det får dig må bättre. En allsmäktig osynlig rosa elefant. Enbart känd av den lilla skaran anhängare i yttersta timbuktu. Den elefanten har alltså lika stor trovärdighet som gud för vi känner honom bara som gud. Men egentligen är han en liten rosa elefant med storhetsvansinne. Det vet bara anhängarna om. Han är lika rimlig som skapare då. För han är en osynlig gud. Låt oss kalla denna gud för "Gud2". Han är lika rimlig som "Gud1". Dvs det finns ingen relevans att ta upp fantasifoster.

En vetenskapsmän tar varken gud eller rosa elefanter med i sina beräkningar. Då är man ovetenskaplig. För en vetenskapsman så är ingen av dem rimlig.

*** EDIT ***

Min säck med fantasifoster är stäng från den rimliga världen. De kommer inte ut utan att någon vetenskapligt visar på att de finns på riktigt. Då får de flytta ut genast. Tills dess så finns det i denna orimliga och otroliga värld där de vistas.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tycker att religion är som pyramidspel - man försöker med bedrägliga medel få människor att tro på något som inte finns.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

[citat]Religioner har förmodligen ursprungligen uppstått för att människan skulle kunna hantera liv och död, för att förklara förlopp och fenomen där en direkt kausalitet eller förklaring var svår att förstå, och för sociala problem med samarbete och kontroll i grupper. Mot bakgrund av en begränsad kunskap om världen framstår många händelseförlopp som magiska.[/citat]

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag har inte läst speciellt många inlägg så jag vill inte vara med i diskussionen, utan vill bara skänka lite mod till de som vågar stå upp på Guds sida! Precis som jag såg när jag scrollade lite i tråden så är många vetenskapsmän troende och utan den kristna tron hade vi aldrig kommit så långt i vår utveckling som vi faktiskt har gjort.

Det där är ett väldigt vågat påstående då det finns många historiska exempel på när religion, bland annat kristendom, direkt har motverkat tekniska och vetenskapliga framsteg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Det är lite sorgligt att det är ett sådant motstånd mot religionen idag, jag är övertygad om att Sverige och hela väst hade tjänat på att bli mer religiösa igen.

Tjänat på vilket sätt då menar du? Ju mer religiöst ett land är, desto mer utbredd är grov brottslighet, som ett exempel på hur vi antagligen INTE skulle tjäna på mer religiositet. Kristen moral baserar sig t.ex. mycket på auktoriteten hos Gud och straffet man får ta om man inte sköter sig. Enligt Kolhbergs moralstege så är moral baserat på auktoritet endast det första steget i en moralisk förståelse och denna kan hittas hos många barn, som då anser saker är fel eftersom deras föräldrar säger det. Det som fattas är en djupare förståelse VARFÖR det är fel och då är det inte så konstigt att det är lättare att gå över gränsen.

Elgot och Sentenced: Skulle ni kunna ta den där diskussionen nån annanstans? Det känns som ni spammar ner tråden och andra inte får komma till tals (eller så drunkar deras inlägg i era), och vad ni diskuterar är väl ändå ett väldigt smalt sidospår? Jag skulle iaf. uppskatta det, men om andra vill fortsätta läsa diskussionen så får de säga till, så backar jag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Intressant tankeexperiment som belyser ett annat problem, vem skapade programmeraren och är han allsmäktig bara för att han kan styra ens värld? Kan det finnas en gud som skapade denna personen, det kan han omöjligt veta.
På samma sätt låt oss anta att den kristna guden finns, hur skulle denna gud då kunna veta om någon gud skapade honom eller ej? Visst gud är allsmäktig i sin värld (tid och rum), men det innebär inte att det inte kan finnas en till honom på samma sätt som oss. Denna gud dom är över våran skulle dessutom kunna styra över många andra gudar som styrde många olika världar. Dock så råkar denna gud ut för samma dilemma, att en ännu mer övernaturligt väsen kan ha skapat denna och så håller det på.

Så svaret att gud skapade allt ger för många inget svar på varifrån livet uppstod, vad är meningen med livet etc. Det ställer bara nya frågor. På samma sätt som att big bang inte är inte tillräckligt svar på varifrån allt kommer ifrån, big bang ställer bara nya frågor. Som varför inträffade den?
*edit*
Med ditt tankeexempel så skulle det teoretisk gå att programmera ett objekt som trodde sig vara allsmäktig och ge egenskaper så den inte var beroende av samma tid och rum som de andra objekten. Likaså läsa och påverka andra objekts tankar m.m.

Visst, det skulle kunna vara så att det finns gudar över gudar. Men det är okej för mig, alltså intellektuellt tillräckligt tillfredsställande, eftersom de ju i så fall opererar i dimensioner utanför tid-rum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fast du har indirekt använt dig av de tecken som finns eftersom du anser att det är rimligt. Annars skulle det inte finnas något som gjorde det rimligt. Det är inte så konstigt att folk här blir konfunderade när du påstår att två saker som du inte presenterar någon skillnad i verklighetsanknytning på, är lika rimliga.

Bra frågor och resonemang, men det känns som du har missat några viktiga punkter. Jag tar mig friheten att delar in det så det blir lättare att ge kommentarer.

Kanske var det förvirrande då jag kommenterade skillnaden i rimlighet mellan tex Ganesha och den rosa elefanten, men det har egentligen ingen betydelse för grundargumentationen.

Mitt grundargument, ett slags basic existentiellt argument, är ungefär detsamma som det deistiska argumentet.

För de som inte vet är deism tron på en Gud ("The Supreme Architect") som skapade universum men sedan lämnade den åt sitt öde, medan teism är tron på en Gud som inte bara skapade universum utan är aktiv i den i mer eller mindre grad.

Jag är teist. Och du Zartax efterfrågar alltså mina teistiska argument.

Jag diskuterar gärna de teistirksa argumenten, men det finns en poäng med att hålla isär argumenten ibland för tydlighetens skull och för att "bevisvärdet" (eller ska man säga rimlighetsvärdet) skiljer sig åt mellan teism och deism.

Man kan säga att deisten har ett lättare uppdrag då han slipper att försöka bevisa en specifik Gud, tex nån av de stora världsreligionernas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Är "varför" ens en relevant fråga? Först måste vi utröna om det över huvud taget finns ett syfte, och sen kan vi börja lägga energi på vad det är. "Hur" är däremot en mer relevant fråga, för den antar inte ett syfte. Den lägger sig en nivå under.

"Var kom vi ifrån?" ser jag inte riktigt hur den hör hemma här. Jag antar att du inte menar evolutionsprocessen utan nån mer grundläggande frågeställning, som "Var kom alla materia ifrån?". Den fråga är inte heller helt säkert relevant. Om allt (eller universum med eller utan materia) alltid funnits är den irrelevant. Så först måste vi ta reda på om universum och tid har börjat någon gång eller om det alltid har existerat. Så den egentliga grundfrågan är bara "Hur?" och sen valfri förlängning.

Med "varför" menar jag inte något djupare syfte eller avsikt,, utan jag tvingas använda det eftersom "hur" inte räcker som fråga för att mena det jag är ute efter. Att bara svara på "hur" ger inte ett fullt tillfredsställande svar. Med "varför" är jag ute efter svaret på frågan "varför blev det just så här och inte på något annat sätt av alla tänkbara sätt man kan komma på?
(det är denna fråga som multiverse-teorin är uppfunnen för)

Frågar jag endast "hur?" så får man det klassiska svaret:
"ur en singularitet emanerade Big bang och universum uppstod"

Och det ger ju inte ett dugg svar på varför det blev ett universum som just vårt universum och inte något annat sorts universum, och det touchar ju inte ens den stora gåtan om hur (varför) något finns överhuvudtaget.

Angående universums evighet så visst, om universum vore evig så är frågan "var kom det ifrån" kanske irrelevant, men när det gäller vad vetenskapen påstår idag så är ju universum inte evig utan 13.5 miljarder år, och i och med universums uppkomst uppstod rumstid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du syftar på filosofiska frågor och svar som the positivist approach och liknande? De är väl ganska frikopplade från den typ av trosfrågor du pratar om, som faktiskt försöker göra anspråk på att ha sanningshalt, istället för att bara visa på filosofiskt möjliga scenarion.

Jag känner igen begreppet men jag kan ej åminna mej om vad "the positivist approach" var för något.

Jag la fram de där exemplen i syfte att (be)visa att den vetenskapliga metoden a priori inte är den enda att närma sig frågan med då ju frågan potentiellt sett kan vara omöjlig att svara på med den vetenskapliga metoden. Det som ett svar till de som argumenterar i stil med "det där går ej att testas, alltså är det idioti att tro något annat".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Återigen tycker jag du följer upp med fel fråga. "Varför" är inte på något sätt relevant ännu i diskussionen.

Visst kan man spekulera när man inte vet, men det är inte "upp till spekulationer". Vet man inte så vet man inte. Bara för att man spekulerar och hittar en som faller en i smaken binds ingen sanningshalt eller rimlighet till det. Du måste ha en verklighetsanknytning för att kunna påstå att din spekulation säger någonting öht. om verkligheten. Som jag sa innan så skulle jag inte basera beslut i mitt liv på spekulationer med noll bakgrundsinformation. Hur vettigt skulle det vara?

Se ovan angående "varför".

Jag har svårt att formulera ett bra svar till din invändning mot rimligheten och syftet i att spekulera. Jag har försökt men jag antar att jag inte kan beskriva kärnan i mitt resonemang på att pedagogiskt sätt.

Jag försökte tex genom att säga att redan innan vi börjar utsätta en teori (=spekulation) för den vetenskapliga processen så kan man sortera teorier/hypoteser i rimlighetsgrad. Ja det låter vagt men jag är övertygad om att det är så, och att de flesta egentligen håller med mig om de förstod vad jag menar. Ta tex multiverseteorier. En hel del av dessa står faktiskt utanför den vetenskapliga processen, tro det eller ej. De är redan från scratch icke-falsifierbara. Alltså redan när hypotesen sätts upp är kosmologen (som det oftast är i dessa fall)fullt medveten om att teorin inte kommer kunna bevisas eller falsifieras med en vetenskaplig metod.

Varför säger jag det här? Jo, för att visa att det inte alls är konstigt eller "o-vetenskapligt" eller icke-intellektuellt att resonera så här. Det kan inte avfärdas som något filosofiskt flum (även fast filosofi och logik ofta har en stor roll i de här fallen). Kosmologer sysslar med den här typen av hypoteser hela tiden. Jag fuskar alltså lite nu och gör det enkelt för mig genom att hänvisa till auktoritet, i syfte att vinna giltighet för mina resonemang (som jag är fullständigt övertygad om är vettiga).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Nu säger ju inte Big Bang att universum började existera då, utan att det vid den tidpunkten skedde en stor expansion och att vi inte kan se bortanför den punkten. Vad som hände innan, om innan ens existerade, är bortom teorin. Det kan mycket väl vara så att universum existerade innan BB och att BB är ett helt naturligt fenomen.

Även om BB var starten på allt som uppkom utan orsak ser jag inte varför det skulle vara utanför de naturalistiska synsättet. Vad du gör, kanske omedvetet när du funderar över frågor som denna som verkar helt omöjliga att få ihop med en "logisk" världsbild, är att du griper efter svar som du inte behöver sätta en logisk stämpel på. Du slipper därmed tänka på problemet och kan vara nöjd med att "något bortom tid, rum och naturlagar" (vilket faktiskt inte säger någonting förutom att vi nu slipper tänka på det) har fixat det. Men det är bara en genväg för att tillfredställa ett sinne som inte nöjer sig med vad som verkar vara paradoxer (vilket är en mycket bra typ av sinne!).

Jo då, det råder närmast konsensus i det vetenskapliga etablisemanget att universum började existera i och med Big bang.

Nja. Det där har jag funderat mycket på, tex om frågan helt enkelt är "beyond human comprehension". Men då tycker jag i sin tur att man gör det för lätt för sig, om man bara lägger ner frågan och konstaterar "det där går inte att förstå, men det är nog bara för att vår verklighet i regel har orsak och verkan och vi är så vana att tänka så". För varför skulle frågan om alltings uppkomst vara befriad från tänkesättet vi applicerar överallt, inklusive vetenskap?

Och jag är absolut inte ensam att tänka så här. Det här inskränker sig inte bara till religiösa kockonötter som måste tillfredsställa sin otrygghetskänsla eller törst efter mening med ett svar, utan det är ju som sagt allmängiltigt att ställa sig frågan (hur uppstod universum, hur kan det ha uppstått ur ingenting och varför blev det just så här). Det vet jag att kosmologer gör, och multiverse mfl teorier är ju tom uppfunna för att kunna tillfredsställa dessa frågor åtminstone delvis.

(tex multiverse tillfredsställer frågan om varför universum blev just så här - för med ett oändligt antal universum måste ju ett ha blivit just så här!)

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte...
Även om vi nu säger att det är möjligt att gud oavsett namn existerar, varför vill någon tro på honom. Han är ju ett riktigt gigantiskt, fåfängt och egotrippat as av aldrig tidigare ens fantiserade mått.

Varför vill man tro på någon som när man tänker efter både har möjlighet att hjälpa till men väljer att inte göra det och dessutom redan från start kräver att vi skall värdera den "gåva" han gett oss genom att avsäga oss den eller bli straffade för det... Han är en jävla sadist rent ut sagt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning - Stephen Hawking kan man knappast kalla för dum.
www.rymdportalen.com/?page=astronomi/bigbang

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

För mig är redan det första budordet ett tillräckligt bra argument för guds icke-existens.

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig."

Vaddå? Det finns alltså andra? Men du vill inte att vi ska tro på dom?
Bara en människa med kontrollbehov kommer printa ut en sån mening.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
För mig är redan det första budordet ett tillräckligt bra argument för guds icke-existens.

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig."

Vaddå? Det finns alltså andra? Men du vill inte att vi ska tro på dom?
Bara en människa med kontrollbehov kommer printa ut en sån mening.

Fast den tappar väl lite i översättningen. Det korrekta ska väl vara avgudar vad jag minns. Alltså det är fel att dyrka något annat än Gud. De andra är inte sanna gudar utan falska.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Alltså jag förstår inte...
Även om vi nu säger att det är möjligt att gud oavsett namn existerar, varför vill någon tro på honom. Han är ju ett riktigt gigantiskt, fåfängt och egotrippat as av aldrig tidigare ens fantiserade mått.

Varför vill man tro på någon som när man tänker efter både har möjlighet att hjälpa till men väljer att inte göra det och dessutom redan från start kräver att vi skall värdera den "gåva" han gett oss genom att avsäga oss den eller bli straffade för det... Han är en jävla sadist rent ut sagt...

Men belga, om han existerar så existerar han, oavsett temperament. Så vad är det du föreslår, stoppa huvudet i sanden och inte låtsas om honom? Med tro menas ju inte att man tror på honom "som person", utan att man tror på guds existens.

pellias: Jag återkommer imorgon med svar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast den tappar väl lite i översättningen. Det korrekta ska väl vara avgudar vad jag minns. Alltså det är fel att dyrka något annat än Gud. De andra är inte sanna gudar utan falska.

Enligt bibelsajten är det -> 1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
www.bibelsajten.nu/visaAtillo.asp?id=2&artID=55

Edit: Tu skal inga andra gudar hafwa jemte mig. citat ur min bibel tryck 1828 i London.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men belga, om han existerar så existerar han, oavsett temperament. Så vad är det du föreslår, stoppa huvudet i sanden och inte låtsas om honom? Med tro menas ju inte att man tror på honom "som person", utan att man tror på guds existens.

pellias: Jag återkommer imorgon med svar.

Nej men eftersom vi inte vet med säkerhet, och omöjligt kan göra det, så är jag facinerad över att folk väljer att tro på någonting som de i bästa fall (om han finns) bara har saker av ondo att hämta ifrån...

Visst, om det finns en så finns det en, men innan vi vet det menar jag. Då handlar det ju om att människor väljer att tro. Man skulle lika gärna kunna säga att det finns en gud i knivar och börja hugga sig själv, men då blir man klassad som galen. Att man däremot mentalt plågar sig med påtvingade regler under hot om evig tortyr räknas som helt normalt...

Som sagt, jag greppar inte riktigt det där...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.