Playzone polisanmälda

Permalänk
Medlem

Kan det här vara de kriminella gängens nya sätt. Nu är det inte resturanger och dylikt utan nu köper de upp och tar över butiker sen bedrar folk, drar vidare till nästa osv. Man börjar ju undra.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja självklart, men dom är ju så korkade och tror att man kan göra såna här saker utan att åka fast.. vore roligt om dom inte vet om att kameraexperten åkte ju asen fast.

Permalänk

Får man något för billigt så ska man alltid vara misstänksam. tänk på att det alldrig kommer vara någon främmande människa som kommer göra er en tjänst.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Hur många "för bra för att vara sant" butiker har det funnits nu?

www.blew.se -> laptop för 5000kr
Valdi & Có -> laptop för 3000kr (?) dock folk fick pengarna tillbaka
Datorbutiken.com... nja, där blev det fel.. men dom tog emot beställningar fast dom konka.
Kameraexperten -> tok för billigt
Playzone -> tok för billigt

Så tre av dom lyckades... undrar om man ska köra på en scam också, folk verkar ju fan aldrig lära sig och straffen minimala

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

OOhhh, det var ju HELT oväntat det här...Att folk går på en sådan nit direkt efter Kameraexperten är helt obegripligt...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hur många "för bra för att vara sant" butiker har det funnits nu?

www.blew.se -> laptop för 5000kr
Valdi & Có -> laptop för 3000kr (?) dock folk fick pengarna tillbaka
Datorbutiken.com... nja, där blev det fel.. men dom tog emot beställningar fast dom konka.
Kameraexperten -> tok för billigt
Playzone -> tok för billigt

Så tre av dom lyckades... undrar om man ska köra på en scam också, folk verkar ju fan aldrig lära sig och straffen minimala

Två rättelser: Medison sålde dator för 1000kr, datorbutiken var en helt vanlig konkurs.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Fick en liten chock när jag två dagar efter beställning såg första nyheten om Playzone här...

Till skillnad från alla andra som nappat på billig PS3:a, så beställde jag bara en 360-handkontroll för Windows. Den var inte ens billig! Hittade ingen annan site med produkten inne just då.

Hade dessutom fått för mig att bankkort-köp med Visa var säkert och inte lika riskfyllt som vanlig förskottsbetalning. Hade förväxlat det med kreditkort någon gång under Datorbutikens skriverier.

Läxan lärd i alla fall och med lite möda kommer nog jag få tillbaka mina hundralappar till slut:
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,26920_m49_66...

Permalänk
Medlem

""Stängs pga semester vd.Playzone 2009-03-05 20:43

Butiken kommer tyvärr att stängas ett par månader framåt, har precis vunnit på lotto och hade tänkte resa bort en sväng till Bahamas, tyvärr så kommer vi inte ha möjlighet att skicka ut några varor mer.""

Så står det bland kommentarerna på playzone.se
Detta kallar jag ren idioti

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte riktigt vilka människor det är som gör dessa bedrägerier. Det är ju knappast tillräckligt stora summor för att det ska vara värt att åka i fängelse för:P De verkar inte ens använda bulvaner.

Låt oss säga att man drar in 10 mille om du lyckas väl. På något sätt ska du nu lyckas smussla bort 10 miljoner för att sedan på något sätt få tillbaka dem och det lär ju inte direkt vara någon billig eller säker affär. Alternativt så lever man loppan under en begränsad tid men sen så är det ju över. Detta ska nu vägas mot fängelse och noll framtida jobb. Låter ju inte direkt som en ljus framtid.

Permalänk
Medlem

Hmm Deras annonser i tidningarna.
Tidningarna borde kunna fällas för "medhjälp till bedrägeri"

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
...vunnit på lotto...

haha ja så kan man kalla det

Visa signatur
Permalänk

Hahahah alla ni som skrev att dem är seriösa och att man inte behöver oroa sig. HAHAH! IN YOOU FACCEEEE!

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Hmm Deras annonser i tidningarna.
Tidningarna borde kunna fällas för "medhjälp till bedrägeri"

Det är inte lätt för Metros säljare att hålla koll på vilka priser som är rätt och riktiga i alla branscher. De har troligen själva blivit förda bakom ljuset och bedragna på x kronor. Knappast så att man betalar marknadsföringen i förskott.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Synd om de som lurades!

Visst vi Sweclockare klarade oss undan detta bedrägeri.

Men jag sitter och tänker på alla vid sina datorer som har ont om pengar och ser detta erbjudande sen blir lurade, fyfan.

Må dessa personer som lurades bli straffade, för en vacker dag blir de tagna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
""Stängs pga semester vd.Playzone 2009-03-05 20:43

Butiken kommer tyvärr att stängas ett par månader framåt, har precis vunnit på lotto och hade tänkte resa bort en sväng till Bahamas, tyvärr så kommer vi inte ha möjlighet att skicka ut några varor mer.""

Så står det bland kommentarerna på playzone.se
Detta kallar jag ren idioti

Humor!!

"har vunnit på lotto"... har bedragit ett antal stackars svenska medborgare, nu drar jag och festar upp pengarna.

Permalänk
Medlem

är det ett bedrägeriförsök så gick det väldigt fort denna gång innan klockorna började ringa hos folk, hade de då varit lite smartare hade de väntat lite längre för att folk ska hinna glömma kameraexperten.
Säljer man även spel på nätet är antagligen köparen en något vanare surfare som tänker till en extra gång.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
är det ett bedrägeriförsök så gick det väldigt fort denna gång innan klockorna började ringa hos folk, hade de då varit lite smartare hade de väntat lite längre för att folk ska hinna glömma kameraexperten.
Säljer man även spel på nätet är antagligen köparen en något vanare surfare som tänker till en extra gång.

Det var ju så nyligen KameraExperten var i rampljuset. Så folk slutar väl vara så godtrogna, eller börjar kanske tänka två gånger.

Att det även finns knobbar här i forumet som inte förstår hur bedrägerier funkar, inte ens efter att ha läst artikelserien om just PlayZone och KameraExperten, är ju sorgligt. Förstår ni inte ska ni inte kalla folk paranoida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
""Stängs pga semester vd.Playzone 2009-03-05 20:43

Butiken kommer tyvärr att stängas ett par månader framåt, har precis vunnit på lotto och hade tänkte resa bort en sväng till Bahamas, tyvärr så kommer vi inte ha möjlighet att skicka ut några varor mer.""

Så står det bland kommentarerna på playzone.se
Detta kallar jag ren idioti

Var detta ett skämt från din sida eller står det faktiskt så??
Letade lite på playzone.se men hittade inget sådant, men å andra sidan så är denna sida helt ny för mig, vet inte var det borde stå isf...

Permalänk
Medlem

Och det här var otippat?

Nej, synd på de som blev scammade. Men ändå, man bör vara misstänksam mot misstänksamt bra priser.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Börja spela Eve-Online parkera er i Jita och läs i local chatten så borde termen Scammer snart etsa in sig i hjärnan

Permalänk
Medlem

Gjorde en test användare .. det går fortfarande att beställa från sidan .. kan ingen stänga ner skiten ?

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Börja spela Eve-Online parkera er i Jita och läs i local chatten så borde termen Scammer snart etsa in sig i hjärnan

hahah

Permalänk

kan säga att jag har inte hört talas om denna sajt innan jag hörde talas om det här på sweclockers, skönt att ha "sparat" 3 papp

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att det är ganska stor chans att det används målvakter i fall som detta. Så dom som står som ägare behöver inte alls vara de som drar in pengarna.

Än en gång är man dock lite förvånad över att så många går på en sån här bluff, ser någonting ut att vara för bra så är det oftast också det.
Krav på förskottsbetalning i kombination med priser som ligger långt under konkurrenternas priser samt en genomskinlig orsak till varför priserna är så låga bör ju tipsa de flesta om att företaget inte har helt rent mjöl i påsen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är nog det allra märkligaste. Här går telefonerna varma så fort någon uppretad medlem gnäller i konsumentforumet, men när Playzone får en hel artikel med negativ uppmärksamhet är det dödstyst.

Ja det är nog det jag själv också reagerade starkast på, att dom faktiskt inte verkade bry sig vad folk skrev om dom. En seriös aktör hade gjort allt i sin makt för att inte få dålig kritik, framför allt inte när Playzone redan hade ett mycket gott rykte.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Jag fattar inte riktigt vilka människor det är som gör dessa bedrägerier. Det är ju knappast tillräckligt stora summor för att det ska vara värt att åka i fängelse för:P De verkar inte ens använda bulvaner.

Låt oss säga att man drar in 10 mille om du lyckas väl. På något sätt ska du nu lyckas smussla bort 10 miljoner för att sedan på något sätt få tillbaka dem och det lär ju inte direkt vara någon billig eller säker affär. Alternativt så lever man loppan under en begränsad tid men sen så är det ju över. Detta ska nu vägas mot fängelse och noll framtida jobb. Låter ju inte direkt som en ljus framtid.

Nja noll framtida jobb kanske är o ta i eller ?
En arbetsgivare ser inte ditt brottsregister.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Nja noll framtida jobb kanske är o ta i eller ?
En arbetsgivare ser inte ditt brottsregister.

Ja det gör dem!! Jag vet att de jobb jag har sökt och fått sista 10 åren har jag fått lämna utdrag från brottsregistret till min blivande arbetsgivare.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Nja noll framtida jobb kanske är o ta i eller ?
En arbetsgivare ser inte ditt brottsregister.

Jodå, det går att begära utdrag ur brottsregistret innan anställning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten
Ja det gör dem!! Jag vet att de jobb jag har sökt och fått sista 10 åren har jag fått lämna utdrag från brottsregistret till min blivande arbetsgivare.

aldrig varit med om det. du kanske ser väldigt skum ut ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jodå, det går att begära utdrag ur brottsregistret innan anställning.

Utdraget måste man göra själv.

Det är ganska sällan detta förekommer och jag tror faktiskt att man inte får begära det som arbetsgivare egentligen.

Sen beror det ju på jobbet med. på kärnkraftverk kollas man alltid upp tex.

Edit: okej läste nu att man får begära att arbetssökande tar ut brottsregister och visar upp. Men rikspolisstyrelsen (eller vilka det nu var) ville förbjuda det. Det var så det låg till.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Verkar som det är trendigt att bedra folk via webbutiker nuförtiden. Man måste vara mycket observant på internet nuförtiden.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB