Dags att kryptera HDDn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Det går inte att dölja att det finns TC-volymer på disken.
http://16systems.com/TCHunt/index.php
Domstolen kan mycket väl anse att vägran att ge lösenordet är ett medgivande till upphovsrättsbrott/barnporr om andra indicier finns.

Det där var ju inte speciellt kul att läsa?

Eller?

http://news.ycombinator.com/item?id=495810

Q. Can TCHunt locate hidden volumes?

A. Yes. However, TCHunt cannot differentiate between a standard volume and a hidden one.

Permalänk
Medlem

TCHunt letar efter filer som har en viss storlek (jämna 512 byte) och innehåller till synes slumpvis data. Något mer en så kan den inte bevisa.

Man kan skapa en sådan random fil (som inte är en TC-container)...och TCHunt rapporterar den som en TC-container.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
TCHunt letar efter filer som har en viss storlek (jämna 512 byte) och innehåller till synes slumpvis data. Något mer en så kan den inte bevisa.

Man kan skapa en sådan random fil (som inte är en TC-container)...och TCHunt rapporterar den som en TC-container.

Förstår inte sista meningen riktigt, och hur blir det i fallet med hidden container?

Permalänk
Medlem

Ingen expert på tc-hunt, kolla dock:
http://forums.truecrypt.org/viewtopic.php?p=63193#63193

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Ingen expert på tc-hunt, kolla dock:
http://forums.truecrypt.org/viewtopic.php?p=63193#63193

Det där är lite för komplicerat för mig dock... nu när man vant sig med hidden container och allt så

Permalänk

Bare with me för här kommer en nybörjarfråga:
Kan man kryptera en hel hdd utan att förlora det som redan ligger på den, för som jag har förstått det så går det inte. Eller har jag fel?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Ok, jag drog ner tchunt och körde igång den direkt via firefox filhanteraren, fick upp detta

På endast 1 hdd fick jag detta svar

2 possible TC volumes on Drive X

På de jag kör hidden container på, samt de var mountade när jag provade tchunt

0 possible TC volumes on drive

Så hur ska jag tolka detta?

Läste detta på tchunt faq

A. No. TCHunt can locate volumes created by any version of TrueCrypt up to 6.1a. We expect that TrueCrypt developers will make changes that make TCHunt less effective,

Så man kanske är någorlunda säker med truecrypt 6.1a?

Permalänk
Medlem

Förmodligen kanske de gör så att containers storlek inte är jämna 512 bytes. Det är i princip det enda tc-hunt använder sig av.

Silverridge: Du kan kryptera och behålla innehållet om du kör Vista. Kallas för "encrypt in place".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Denna tråden var intressant läsning en tråkig kväll som denna Skall absolut prova på detta så fort man har röjt upp lite på diskarna.

Men jag har en fråga; Hur kan en defragmentering påverka dessa krypterade och eventuella dolda partitioner?

Jag vet inte om jag kopplar ihop allt riktigt rätt, men ett defragmenterings-program bollar ju runt med alla kluster på disken så det blir ordning och reda på vad som tillhör vad, men kan den då identifiera den krypterade datan? Jag tänkte bara så att det inte leder till att det blir korrupt. Och om det nu skulle funka, har det fortförande en positiv påverkan på en krypterad disk? Eller blir det kanke värre (Fortförande funkionellt då alltså, men möjligtvis slöare)?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Bra frågeställning.
Om man har en krypterat partition som en fil i ett vanligt filsystem borde det ju inte vara någonting speciellt med att defragmentera filsystemet som filen ligger på.
En hel partition som är krypterad borde ju inte heller vara något problem...
Men däremot så lär ju dolda partitioner i tomt utrymme på en "vanlig" partition vara sårbara för en defragmentering av partitionen som de ligger i.

Egentligen så har jag inget fakta, men spekulerar så efter logikens regler

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Men jag har en fråga; Hur kan en defragmentering påverka dessa krypterade och eventuella dolda partitioner?

Defragmenterar du Open volume, kan du ha otur att den dolda volymen skrivs över, ja. Gör inte det.

Citat:

Jag vet inte om jag kopplar ihop allt riktigt rätt, men ett defragmenterings-program bollar ju runt med alla kluster på disken så det blir ordning och reda på vad som tillhör vad, men kan den då identifiera den krypterade datan?

När volymen är mountad, fungerar den som en vanlig hårddisk. Du kan defragga, checkdisk, etc utan problem.
Den kan inte identifiera hidden volume, innan den blivit mountad. Inne i hidden kan du defragga bäst du vill.

Citat:

Jag tänkte bara så att det inte leder till att det blir korrupt.

Endast om du strular med open volume, när du ha hidden.

Citat:

Och om det nu skulle funka, har det fortförande en positiv påverkan på en krypterad disk? Eller blir det kanke värre (Fortförande funkionellt då alltså, men möjligtvis slöare)?

Positiv inverkan, fungerar som vanlig hårddisk.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Ah, härligt! Då gäller det som sagt bara att ha allt mountat i förväg då. Det blir ju till att underhålla diskarna ibland om man bollar runt mycket med filerna. Tack för snabba svar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ang allt snack i slutet av tråden om TCHunt,
som jag har fattat det av länkarn så det enda TChunt gör är att leta rätt på misstäknta filer som kan vara TCvolymer, det kan inte bryta sig in i volymerna och mouta dem för att visa innehållet i dem.

om den klargöringen(?) nu behövdes

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Bare with me för här kommer en nybörjarfråga:
Kan man kryptera en hel hdd utan att förlora det som redan ligger på den, för som jag har förstått det så går det inte. Eller har jag fel?

Det går med PGP Whole Disk Encryption (ca $120 tror jag), men inte med TrueCrypt.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Bare with me för här kommer en nybörjarfråga:
Kan man kryptera en hel hdd utan att förlora det som redan ligger på den, för som jag har förstått det så går det inte. Eller har jag fel?

Jag har krypterat hela min externa hdd på 1TB och jag förlorade inte en enda fil, jag använde Truecrypt

Permalänk
Medlem

det går välja mount as read only, gäller det bara på den datorn som har den inställningen blir den read only om jag mountar den i en annan dator?

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
det går välja mount as read only, gäller det bara på den datorn som har den inställningen blir den read only om jag mountar den i en annan dator?

Du väljer varje gång du mountar hur du vill ha det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Det går med PGP Whole Disk Encryption (ca $120 tror jag), men inte med TrueCrypt.

Jo, det går bra med Truecrypt.
Fungerar inte i XP dock, endast i Vista. Välj "encrypt in place".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

så fort jag sätter i min krypterade usb-hårddisk så vill windows formatera. går det att fixa på något sätt. göra en partition på 1 mb som inte är krypterad kanske. blir ju lite tråkigt om man trycker på fel knapp

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem

Tryck i den...plocka bort enhetsbokstaven som windows gett den.
Borde inte dyka upp mer efter det....förrän du själv mountar upp den.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD

Jo, det går bra med Truecrypt.
Fungerar inte i XP dock, endast i Vista. Välj "encrypt in place".

Måste dock vara version 6.1 för att den funktionen ska finnas.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Finns det några andra vettiga program som kan kryptera en använd disk utan att förlora datan i xp? känns inte motiverat att byta till vista enbart för den funktionen i TC.

Permalänk
Medlem

Försökte kryptera igår kväll, började med att göra såhär som det har skrivits här i tråden:

Enklast:

1. Encrypt non-system partition
2. Standard volume.
3. Normal volume
4. Följ anvisningar om lösen etc. Välj FAT.

5. Mounta upp volymen (vanlig volym).
6. Kopiera in lite skräp till volymen.

7. Encrypt non-system partition.
8. Hidden volume.
9. Direct Mode.
10. Följ anvisningar om lösen etc. Välj ANNAT lösen än till vanliga volymen. Välj NTFS.

11. Klart. Hidden volume innuti den vanliga volymen.

PS. Glöm inte att ta bort enhetsbokstaven i diskhanteraren, om windows lagt till detta själv på partitionen.

Men när jag väl hade gjort det förstod jag inte hur man skulle lagra filerna på hidden-partitionen. När jag mountade enheten så visades hela enheten. Har en disk på 1TB, 931 egentligen då, jag tänkte ha 900GB hidden och 31 vanlig volym. Men när jag mountar enheten så ser man bara en disk på 900gb.

Sedan så försökte jag ta bort partitionen helt och hållet för att skapa vanlig container, men det gick inte. Har formaterad hårddisken på 2-3 sätt, men det går fortfarande att mounta disken, den är alltså fortsatt krypterad.

Någon som vet hur man kör decrypt helt och hållet? Gjorde även så som det står på hemsidan, men kan fortfarande mounta partitionen på 900GB.

Permalänk
Medlem

Kör bara på Hidden. Outer volume kör du privata bilder på dig själv i tangatrosor och raff-set, som du "inte vill" att någon ska se.

När du mountar en volym kommer den kolla ditt lösenord för din hidden volym. Det är då den som mountas på en enhetsbokstav du vill (eller var som helst om du kör Linux) och fungerar som vilken hårddisk som helst.

Skriver du i lösen för outer volume, så mountas den istället (why?).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dvd_www

Men när jag väl hade gjort det förstod jag inte hur man skulle lagra filerna på hidden-partitionen. När jag mountade enheten så visades hela enheten. Har en disk på 1TB, 931 egentligen då, jag tänkte ha 900GB hidden och 31 vanlig volym. Men när jag mountar enheten så ser man bara en disk på 900gb.

När du använder Hidden-password, mountas den upp (900GB). När du använder normal password, mountas normala upp (931GB).
När du skapar Hidden volymen, väljer du hur stor den skall vara. Väljer du att den skall vara 900GB, blir den det. Du har då 31GB till normala volymen (innan den börjar skriva över Hidden).

[QUOTE]
Sedan så försökte jag ta bort partitionen helt och hållet för att skapa vanlig container, men det gick inte. Har formaterad hårddisken på 2-3 sätt, men det går fortfarande att mounta disken, den är alltså fortsatt krypterad.

Någon som vet hur man kör decrypt helt och hållet? Gjorde även så som det står på hemsidan, men kan fortfarande mounta partitionen på 900GB.

[/QUOTE]

Vanlig formattering skriver inte över någonting. Då är fortfarande volymen kvar (om man har tur). När du börjar kopiera in saker är den dock borta för alltid.
Vill du ta bort krypterade volymen, radera helt enkelt partition och gör en ny...formattera och lägg in de filer du vill ha.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag tror felet som jag har gjort är att jag har samma lösen till både hidden och normala volymen. Jag vet att man inte ska ha det ifall man skulle ge lösenordet till någon, men jag tänkte bara testa, därför körde jag med samma lösen. Kan det vara så att truecrypt inte förstår om jag vill få fram normalvolymen eller hidden?

Jag tog bort partitionen helt och hållet i diskhanteraren, men ändå kunde truecrypt mounta den partitionen. Ska testa med att kopiera över, men vadå ska jag kopiera över 1TB? eller räcker det med något över 31GB?

Hur rekommenderar ni att man ska kryptera? ska jag formatera med ntfs i "den här datorn" först och sedan fortsätta med truecrypt, eller ska man göra det på något annat sätt?

En annan fråga är hur man kan skriva över disken med slumpviss data och sedan formatera disken? läste nånstans i tråden att man skulle göra det. Gör man det i truecrypt? i så fall hur? tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dvd_www
Tack för svaret. Jag tror felet som jag har gjort är att jag har samma lösen till både hidden och normala volymen. Jag vet att man inte ska ha det ifall man skulle ge lösenordet till någon, men jag tänkte bara testa, därför körde jag med samma lösen. Kan det vara så att truecrypt inte förstår om jag vill få fram normalvolymen eller hidden?

Exakt. Du måste ha olika lösen, annars mountas alltid normala upp.

[QUOTE]
Jag tog bort partitionen helt och hållet i diskhanteraren, men ändå kunde truecrypt mounta den partitionen. Ska testa med att kopiera över, men vadå ska jag kopiera över 1TB? eller räcker det med något över 31GB?
[/QUOTE]
Bara så mycket att headern blir överskriven.

[QUOTE]
Hur rekommenderar ni att man ska kryptera? ska jag formatera med ntfs i "den här datorn" först och sedan fortsätta med truecrypt, eller ska man göra det på något annat sätt?
[/QUOTE]
Gör en partition på disken, strunta att formattera den (det gör truecrypt). Strunta att tilldela bokstav (det gör truecrypt).
Om du vill ha en "fake" open och sedan hidden är upp till var och en. Är mest till för om du blir tvingad att ge lösen (eg. pistol mot huvudet typ).

[QUOTE]
En annan fråga är hur man kan skriva över disken med slumpviss data och sedan formatera disken? läste nånstans i tråden att man skulle göra det. Gör man det i truecrypt? i så fall hur? tack på förhand
[/QUOTE]
Truecrypt skriver alltid över disken med slumpvis data när du skapar en krypterad volym (om du inte väljer "quick"). Någon annan överskrivning är inte nödvändig.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

STORT tack för dina tydliga och snabba svar JD

Jag antar att du tycker att bästa sättet att kryptera är det sätt som du har skrivit, skapa vanlig, o sedan hidden inuti, visst?

Men när man mountar disken, så visas ju bara disken, och den är då tom. Det finns ju ingen mapp där men exempelvis namnet hidden, så att jag vet att jag lägger filerna på rätt ställe. Så att jag inte skriver över headern.

Permalänk
Medlem

Vilken volym som mountas (normal eller hidden), bestäms med det lösenord du matar in.
Hiddens header kan du inte skriva över om du mountat Normal, den ligger på en speciellt ställe. Dock kan du skriva över resten av hidden-volymen.
Vill du skriva över header, måste du sabba hela partitionen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hoppar in här.

Går det att kryptera data på ett USB minne med t.ex TrueCrypt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Vilken volym som mountas (normal eller hidden), bestäms med det lösenord du matar in.
Hiddens header kan du inte skriva över om du mountat Normal, den ligger på en speciellt ställe. Dock kan du skriva över resten av hidden-volymen.
Vill du skriva över header, måste du sabba hela partitionen.

Som sagt så har jag tyvärr samma lösenord till både hidden och den vanliga volymen, när jag matar in lösenordet så mountas hidden-partitionen på 900GB, har kopierat över saker på över 50GB för att skriva över headern, men det hjälpte inte. har tagit bort partitionen från diskhanteraren, men det hjälpte inte heller. Hur jag än gör så går det att mounta hidden på 900gb.