Intel riskerar miljardböter

Permalänk
Melding Plague

Intel riskerar miljardböter

EU förbereder att dra Intel inför rätta. Den stora processortillverkaren anklagas för fula knep i kampen mot AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det intressanta med detta är ju:

1. Vart går pengarna EU får in av stämningen?
2. Intel, röda siffror, oush

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk

1. De käkas upp av rättegång kostnader och sen försvinenr de ner i toppchefers fickor.. eller kommer gå till Amd o liknande. nja. men tror de pengarna 'försvinner' på något sätt.
Även om Intel skiulle dömas på 10% så har de pengar över..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Så jävla fult gjort av Intel att jag hoppas de åker på rekord skadeståndet och alla börjar bojkotta företaget. Inte konstigt att de dragit ifrån AMD då de i princip strypt hela deras möjlighet till att konkurrera överhuvudtaget. Mutat företag att INTE använda AMD produkter, bara för att de har råd och kan. Förjävligt! Fy fan...

Aldrig mer en Intel produkt i mitt hem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nuvarande finansiella krisen har satt sina spår även i Intel. Den stora tillverkaren har inte gått i förlust på över 20 år, men varnade nyligen att de kan posta röda siffror detta kvartal.

Jävligt imponerande siffror trots några tveksamma drag av halvledarjätten.
Hoppas att det löser sig så att vi får se mer pengar gå till utveckling av snabbare och strömsnålare processorer

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att inte EU skiten tar pengarna bara och säger "Japp, då var vi klara här då"
För de som ska ha pengarna är ju AMD

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så fult, AMD är ju inte direkt något litet företag. Vore värre om de gjort samma sak med något litet företag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Så jävla fult gjort av Intel att jag hoppas de åker på rekord skadeståndet och alla börjar bojkotta företaget. Inte konstigt att de dragit ifrån AMD då de i princip strypt hela deras möjlighet till att konkurrera överhuvudtaget. Mutat företag att INTE använda AMD produkter, bara för att de har råd och kan. Förjävligt! Fy fan...

Aldrig mer en Intel produkt i mitt hem...

Dom ANKLAGAS för det, det betyder inte att dom faktiskt är skyldiga till det. Läs om, läs rätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
Dom ANKLAGAS för det, det betyder inte att dom faktiskt är skyldiga till det. Läs om, läs rätt.

Blir dom dömda = inge mer Intel för mig heller =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Nähe, så bara för mutor och allmänna maffia metoder inte blivit klarlagda i en domstol så existerar de inte? Klart som fan att de lyckats dra ifrån AMD de senaste 5 åren med dessa metoder.

Tror inte sakerna är tagna ur luften.
Bevis nog för mig. Oetiskt agerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Så jävla fult gjort av Intel att jag hoppas de åker på rekord skadeståndet och alla börjar bojkotta företaget. Inte konstigt att de dragit ifrån AMD då de i princip strypt hela deras möjlighet till att konkurrera överhuvudtaget. Mutat företag att INTE använda AMD produkter, bara för att de har råd och kan. Förjävligt! Fy fan...

Aldrig mer en Intel produkt i mitt hem...

Du kan ju inte lägga hela skulden på Intel eftersom de andra företagen tagit emot mutorna till att börja med. Dessutom ANKLAGAS dem för att ha mutat företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Nähe, så bara för mutor och allmänna maffia metoder inte blivit klarlagda i en domstol så existerar de inte? Klart som fan att de lyckats dra ifrån AMD de senaste 5 åren med dessa metoder.

Tror inte sakerna är tagna ur luften.
Bevis nog för mig. Oetiskt agerande.

Så bara för att det har gått bättre för Intel så har de mutat företagen? Kan det inte vara så att de är bättre?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Fifflande straffar sig i längden.

Det finns väl ett gammalt uttryck som stämmer ganska ofta. -->
Ärlighet varar alltid längst.

Dock tycker jag att Intel tillverkar fina grejer.

Om EU stämmer Intel, så kanske dom också ska stämma lite andra tillverkare...

Permalänk
Medlem

Håller med Derox.

Vad är det som gör att AMD inte lyckas producera 45nm cpu osv, pengar???
Tror inte det för ett så stort företag.
Kommer bara köpa Intel i fortsättningen, för deras utveckling går snabbare, och så länge jag är nöjd med deras produkter.
Bryr mig inte om resten, ge mig ny teknik snabbt bara

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Håller med Derox.

Vad är det som gör att AMD inte lyckas producera 45nm cpu osv, pengar???
Tror inte det för ett så stort företag.
Kommer bara köpa Intel i fortsättningen, för deras utveckling går snabbare, och så länge jag är nöjd med deras produkter.
Bryr mig inte om resten, ge mig ny teknik snabbt bara

AMD är små jämfört med Intel som i princip dominerar marknaden. Att AMD inte lyckats bättre kan mycket väl bero på sen konkurrens: Sned konkurrens ger lägre intäkter vilket ger mindre pengar till innovation.

Nej, stämmer anklagelserna så hoppas jag verkligen AMD får ett uppsving. Rätta mig om jag har fel, men eventuella skadestånd blir väl helt enkelt en pluspost i EU:s budget, dvs. de går rakt till våra kära bönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Håller med Derox.

Vad är det som gör att AMD inte lyckas producera 45nm cpu osv, pengar???
Tror inte det för ett så stort företag.
Kommer bara köpa Intel i fortsättningen, för deras utveckling går snabbare, och så länge jag är nöjd med deras produkter.
Bryr mig inte om resten, ge mig ny teknik snabbt bara

Ingen konkurrens = utvecklingen stannar av
Så ja, jag tror du ska bry dig.

Permalänk
Medlem

Om det ær sant så hoppas jag att intel får betala ett rekordskadestånd till AMD.

Permalänk
Medlem

Vad fan är felet, det är ju AMD som får skylla sig själva om dem inte skriver några deadlines med sina företag och bryts dem så skall företaget betala amd och dömas efter vad som står i deras kontrakt, Intel kör ju bara smart affärsverksamhet.
Angående rabatter så borde ju amd stå inför rätta, dem ger ju rabatter till allihopa, detta styrks genom deras totalt överlägset pris per prestanda processorer.
Oavsett om intel döms så är det ju amd:s partners som skall betala större delen av skadeståndet då dessa har tagit emot mutor och förlängt lanseringen

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Ingen rök utan eld så att säga.
Citat: "Intel ska även ha betalat tillverkare för att skjuta upp lanseringen av datorer med AMD-processorer."

Mutor för att missgynna sin konkurent. Om nu Intel kände sig ohotade av AMD´s produkter och att deras va/är så mycket bättre, varför då behöva muta andra företag för att sabotera för AMD?
Klart att Intel NU är bättre men det beror nog till stor del på att de lyckats lägga krokben för AMD under lång tid nu och därför fått sitt försprång som de inte trodde de kunde klara av genom konkurens på lika villkor.

Och varför ska man inte bara lägga skulden på Intel? Hur lätt är det att inte ta emot en muta som mindre företag för en tjänst när man kanske t.om. riskerar att hamna i ekonomisk obalans om storföretaget drar tillbaka sitt samarbete helt och hållet om man vägrar?

Permalänk
Medlem

Nyheten har inte påverkat aktiekursen iaf. Så de flesta experter lär nog inte ta det med större oro. Trots nyheten har aktien gått upp 1.2% hittils idag (igår gick den upp 11.3% för övrigt)

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Avstängd

huurg

inte småpengar precis

Ursprungligen inskrivet av LincoN

Vart går pengarna EU får in av stämningen?

Dom försvinner väll in ner det svarta pengarhålet som är EU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Ingen rök utan eld så att säga.
Citat: "Intel ska även ha betalat tillverkare för att skjuta upp lanseringen av datorer med AMD-processorer."

Mutor för att missgynna sin konkurent. Om nu Intel kände sig ohotade av AMD´s produkter och att deras va/är så mycket bättre, varför då behöva muta andra företag för att sabotera för AMD?
Klart att Intel NU är bättre men det beror nog till stor del på att de lyckats lägga krokben för AMD under lång tid nu och därför fått sitt försprång som de inte trodde de kunde klara av genom konkurens på lika villkor.

Och varför ska man inte bara lägga skulden på Intel? Hur lätt är det att inte ta emot en muta som mindre företag för en tjänst när man kanske t.om. riskerar att hamna i ekonomisk obalans om storföretaget drar tillbaka sitt samarbete helt och hållet om man vägrar?

Det är inte bevisat att de mutat någon. Så om jag anmäler dig för misshandel så är det bevisat att du misshandlat mig? Låter som din världsbild är rätt sned.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90 Dom försvinner väll in ner det svarta pengarhålet som är EU [/B]

Det svarta pengahålet gör att du får billiga grönsaker på matbordet.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Derox

Är nog din världsbild som är skev som ens jämför i sådana termer. Bara för att man inte blivit dömd eller t.om. friad i domstol så innebär det inte heller att man automatiskt är oskyldig. Bara att uppsåtligt brott inte kan bevisas.

Klart som korvspad att Intel är skyldiga, då de agerar precis som Microsoft. Förmodligen och förhoppningsvis blir de dömda till skadestånd också. Men tyvärr så har de ändå tjänat på sitt oetiska agerande då de under en tid de höll på att bli omsprungna av AMD, förra generationens processorer, så har de lyckats lägga tillräckligt med krokben för sin konkurent så att de numera gått förbi och fått goda marginaler.

Förstår inte hur man kan hylla Intel i detta. Vill ni bara ha en mjukvaru jätte också? Ett fordonsmärke? Ett bryggeri? O.s.v. Som själva väljer agendan och när de fått monopol så kan de ta ut vilka priser som hellst av vilken produkt som hellst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Det svarta pengahålet gör att du får raka och fina grönsaker på matbordet.

Fixad.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Hur många sidor var det som AMD skickade in? 200.000 eller 200 miljoner?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
Dom ANKLAGAS för det, det betyder inte att dom faktiskt är skyldiga till det. Läs om, läs rätt.

De har blivit dömda i varje domstol det tagits upp hittills. Så ja, man kan säga att de är skyldiga till det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Håller med Derox.

Vad är det som gör att AMD inte lyckas producera 45nm cpu osv, pengar???
Tror inte det för ett så stort företag.
Kommer bara köpa Intel i fortsättningen, för deras utveckling går snabbare, och så länge jag är nöjd med deras produkter.
Bryr mig inte om resten, ge mig ny teknik snabbt bara

AMD ledde i större delen av 7 år, men fick bara marginellt större marknadsandel. Det är otroliga summor pengar AMD gått miste om. Hade de fått halva marknaden under den tiden skulle de ha tiotals miljarder dollar mer att leka med, de skulle inte behövt försena sina projekt lika mycket och de skulle ha råd att köpa den senaste maskinerna på en gång. Nu får de vänta och köra den billigare lösningen att lansera en process ett år senare istället.

Så ja, att AMD installerar sina maskiner ett år efter intel är enbart på grund av för lite pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Derox

Är nog din världsbild som är skev som ens jämför i sådana termer. Bara för att man inte blivit dömd eller t.om. friad i domstol så innebär det inte heller att man automatiskt är oskyldig. Bara att uppsåtligt brott inte kan bevisas.

Klart som korvspad att Intel är skyldiga, då de agerar precis som Microsoft. Förmodligen och förhoppningsvis blir de dömda till skadestånd också. Men tyvärr så har de ändå tjänat på sitt oetiska agerande då de under en tid de höll på att bli omsprungna av AMD, förra generationens processorer, så har de lyckats lägga tillräckligt med krokben för sin konkurent så att de numera gått förbi och fått goda marginaler.

Förstår inte hur man kan hylla Intel i detta. Vill ni bara ha en mjukvaru jätte också? Ett fordonsmärke? Ett bryggeri? O.s.v. Som själva väljer agendan och när de fått monopol så kan de ta ut vilka priser som hellst av vilken produkt som hellst.

En mjukvarujätte? Hört talas om Microsoft?

Permalänk
Medlem

heddan

Ja och dem och deras maffia metoder är du nöjd med?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Så jävla fult gjort av Intel att jag hoppas de åker på rekord skadeståndet och alla börjar bojkotta företaget. Inte konstigt att de dragit ifrån AMD då de i princip strypt hela deras möjlighet till att konkurrera överhuvudtaget. Mutat företag att INTE använda AMD produkter, bara för att de har råd och kan. Förjävligt! Fy fan...

Aldrig mer en Intel produkt i mitt hem...

Känner också att jag rent blir förbannad på Intel! hoppas dom fälls och att AMD får pengar från Intel för skadan dom har gjort.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870