Intel och AMD i bråk om licenser

Permalänk
Melding Plague

Intel och AMD i bråk om licenser

Intel och AMD har hamnat i luven på varandra på grund av ett licensavtal. Båda tillverkarna hävdar att den andra bryter mot ett avtal som är nödvändigt för att tillverka x86-processorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ja man försöker få Monopol på alla möjliga vis.

Permalänk

Jag tycker det är gulligt när dem bråkar.
fattar ni sarkasmen?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det kanske blir en snabbare övergång till x64 Skämt åsido, Intel skulle stämmas utav EU så att det bara ryker om det om man skulle förbjuda AMD att tillverka x86 processorer så det kommer antaligen inte att hända.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

haha jadu fattar inte vad det spelar för roll? det som står i avtalet står i avtalet.. kan ju inte vara svårare än så?

Permalänk
Medlem

shit det här är värre än kvinnor

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

haha gulligt

Visa signatur

pff

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
shit det här är värre än kvinnor

Får börja med bilar nu då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
haha jadu fattar inte vad det spelar för roll? det som står i avtalet står i avtalet.. kan ju inte vara svårare än så?

Vet du vad som står i avtalet då?
Ett avtal använder sig av fackord och diverse andra metoder för att det ska vara svårt att tyda till 100 %. Oftast krävs det jurister för att avgöra vad som står i ett avtal.

Det är inte alltid ett avtal kan göra sig förstådd av en vanlig "svensson".
Ibland gör det men jag perosnligen tror inte det gör det hos ritkgit stora företag=).

Men vad vet jag? Inte alls mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
*Bort!

Och du var tvungen att beskriva detta som ur en onykter fjortis perspektiv? Syftar på språkbruket givetvis.

För övrigt är detta en storm i ett vattenglas. Alla vet (även Intel) vilka enorma konsekvenser det skulle få för Intel själva om de drog in x86-licensen för AMD. Visst, rent hypotetiskt kan de göra detta, men knappast i praktiken. Att Intel håller på och tramsar just nu har antagligen att göra med följande faktorer:

1. Den stora rättegången mellan AMD och Intel kommer påbörjas i USA nästa år.

2. Avtalet mellan AMD och Intel gällande x86-licensen ska omförhandlas nästa år.

3. Intel känner av en tuffare konkurrens från AMD nu när AMD är "back on track" med Phenom II (http://www.theinquirer.net/inquirer/news/412/1051412/amd-land...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
haha jadu fattar inte vad det spelar för roll? det som står i avtalet står i avtalet.. kan ju inte vara svårare än så?

Nu är det ju inte riktigt så lätt ska du se! Har du någonsin läst ett licensavtal? Eller något annat förhållandevis komplicerat avtal mellan lite större företag? Jag har det. Avtalet är ju inte på 10-12 sidor. En hyfsad gissning är nånstans mellan 100 - 1000 sidor om det handlar om korslicenser!

Sen ska man tolka det som står där och det kan man göra på flera olika sätt. Ska man tolka det bokstavligen eller ska man tolka in vad parterna faktiskt menade med formuleringen när de skrev avtalet? Det kan skilja sig kan jag berätta för dig! Parterna förutsåg inte situationen och det som de har kommit överens om fungerar inte tillfredsställande på den nu uppkomna situationen etc.

Vad får det för konsekvenser för andra avtal? Det är faktiskt därför inte open-source mjukvara inte har blivit så stort som det borde blivit. tex Linux!

I licensavtalet för Linux som man måste följa står att ALL information man använder tillsammans med källkoden osv. måste vara öppen för alla. Sedan har du en licens på någon annan funktion där licensavtalet säger att du får inte göra informationen enligt avtalet tillgänglig för någon annan. Dessa 2 ska nu sammanfogas! Moment 22...

De går inte ihop! Därför kan inte företaget använda dessa tillsammans! men det var en avstickare

EDIT: glömde ett ord..

Permalänk
Medlem

Undrar bara, om Intel drar in x86 licensen för AMD. Får AMD tillverkar 64 bit CPUer då ? (eftersom x86-64 är tillägg på x86)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

fan, kan dom verkligen göra det??

kommer ju att slå hårt mot båda företagen, men det känns som om intel kan klara sig utan 64bitars processorer ett tag, men AMD skulle ju bli nästan helt utslagna från marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Undrar bara, om Intel drar in x86 licensen för AMD. Får AMD tillverkar 64 bit CPUer då ? (eftersom x86-64 är tillägg på x86)

Nej eftersom tekniken för att tillverka x86-64 bygger helt på x86 tekniken som Intel har patent på!

Alltså det lär ju finnas typ 1000 patent i en enda processor. Finns ca 800 i en vanlig mobiltelefon. Beror ju förstås på vilken telefon men det ger en fingervisning iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja man försöker få Monopol på alla möjliga vis.

Menar du AMD då?

Enligt AMD:s finns till och med möjlighet att hindra Intel från att använda x86-64, samtidigt som AMD kan fortsätta att använda x86-tekniken.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Och du var tvungen att beskriva detta som ur en onykter fjortis perspektiv? Syftar på språkbruket givetvis.

För övrigt är detta en storm i ett vattenglas. Alla vet (även Intel) vilka enorma konsekvenser det skulle få för Intel själva om de drog in x86-licensen för AMD. Visst, rent hypotetiskt kan de göra detta, men knappast i praktiken. Att Intel håller på och tramsar just nu har antagligen att göra med följande faktorer:

1. Den stora rättegången mellan AMD och Intel kommer påbörjas i USA nästa år.

2. Avtalet mellan AMD och Intel gällande x86-licensen ska omförhandlas nästa år.

3. Intel känner av en tuffare konkurrens från AMD nu när AMD är "back on track" med Phenom II (http://www.theinquirer.net/inquirer/news/412/1051412/amd-land...)

Jag hade tänkt kommentera nyheten med nånting i stil med "vänta bara, nu dröjer det inte länge innan AMD's fanboys kommer och förklarar varför allting är Intels fel", men jag var visst för långsam..
Allvarligt talat, bägge parterna kan bara förlora på det här och antagligen har AMD mest att förlora. Tyvärr tror jag inte att EU-domstolen kan göra någonting åt att Intel förbjuder AMD att tillverka x86-processorer (dvs processorer som passar i dagens konsumentdatorer över huvud taget eftersom AMDs x86-64 standard bygger på x86) eftersom det i så fall sker pga avtalsbrott..
Man kan bara önska att de tar sitt förnuft till fånga, sätter sig vid förhandlingsbordet och börjar om och gör rätt.. Ingen har ju som sagt något att tjäna på att hota varandra om fyraåringar gör på dagis, även om EU-domstolen ev. inte kan skynda till AMDs hjälp den här gången

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Menar du AMD då?

Enligt AMD:s finns till och med möjlighet att hindra Intel från att använda x86-64, samtidigt som AMD kan fortsätta att använda x86-tekniken.

Hämnden är ljuv, eller vad säger man?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske ligger de där arm-netböckerna som det skrevs om häromveckan mera rätt i tiden än vad man trodde.

Permalänk

Larvigt.. bara jänkare som ska vara bäst och suga mest pengar.. gör en förlikning då de använder varandras tekniker.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det blir bättre, som jag förstått det så licensierar Intel CPU integrerad minnes kontroller av AMD, ingen mer i7/i5 för Intell. Tror Intell passar på att visa musklerna och med lite tur sänka förtroendet hos köparna för AMD och öka sin egen försäljning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Det blir bättre, som jag förstått det så licensierar Intel CPU integrerad minnes kontroller av AMD, ingen mer i7/i5 för Intell.

Ett sådant patent låter lite för vagt för att hålla om någon skulle klaga, men det kan ju tänkas (och är förmodligen troligt) att de licensierar mera specifika tekniker.

Permalänk
Medlem

AMD som har 25% i en fabrik är amd (till 25%).
Det verkar inte som om det står någonstans hur mycket AMDägt det skall vara för att tillverkningen skall vara inom avtalets ramar.
Jag har inte läst avtalet men om det stod att man måste äga mer än 25% i avtalet så borde ju intel ha använt det som argument kanske

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ett sådant patent låter lite för vagt för att hålla om någon skulle klaga, men det kan ju tänkas (och är förmodligen troligt) att de licensierar mera specifika tekniker.

Så sant, var i alla fall nått men minneskontrollern Poängen är att varken Intell eller AMD verkar klara sig utan avtalet om teknik delning, det är inte bara AMD som har något att förlora.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Även om Intel tvingar AMD att sluta skapa x86 processorer så ger det inte Intel rätten att skapa x64 processorer då AMD äger patent på just x64 processorarkitekturen http://sv.wikipedia.org/wiki/X64 . Jag tror snarare att Intel förlorar väldigt mycket genom att göra det (inte för att de kommer att göra det).

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jag hade tänkt kommentera nyheten med nånting i stil med "vänta bara, nu dröjer det inte länge innan AMD's fanboys kommer och förklarar varför allting är Intels fel", men jag var visst för långsam..
Allvarligt talat, bägge parterna kan bara förlora på det här och antagligen har AMD mest att förlora. Tyvärr tror jag inte att EU-domstolen kan göra någonting åt att Intel förbjuder AMD att tillverka x86-processorer (dvs processorer som passar i dagens konsumentdatorer över huvud taget eftersom AMDs x86-64 standard bygger på x86) eftersom det i så fall sker pga avtalsbrott..
Man kan bara önska att de tar sitt förnuft till fånga, sätter sig vid förhandlingsbordet och börjar om och gör rätt.. Ingen har ju som sagt något att tjäna på att hota varandra om fyraåringar gör på dagis, även om EU-domstolen ev. inte kan skynda till AMDs hjälp den här gången

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Två stora bebisar som bråkar, men en är lite fetare.

Permalänk
Medlem

Vem behöver X86 x64 räcker Gott och väl De flesta programen funkar på x64 och Den klarar mera ram minne

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd

Intel som började allt? juste!.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Vem behöver X86 x64 räcker Gott och väl De flesta programen funkar på x64 och Den klarar mera ram minne

Eeeh, 64-bitars extensionen är just en extension av x86. Utan x86 så kan du iofs göra 64-bitars processorer, men du lär inte kunna köra ett x86-operativsystem. Aningens bekymmersamt...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Två stora bebisar som bråkar, men en är lite fetare.

Perfekt liknelse Håller de andan tills de får som de vill är det osagt vem som vinner - blir det däremot hungerstrejk är segraren given!