Installera OS X på ny disk, föra över gammal data

Permalänk
Hedersmedlem

Installera OS X på ny disk, föra över gammal data

Hej,

Då jag lider av konstant utrymmesbrist tänkte jag ta tag i saken och köpa en större disk till min kära Macbook.

Frågan är hur man smidigast får tillbaks sina gamla filer. Jag har en Time Machine-backup, går det bra att få alla sina dokument på den nya disken utifrån denna? Får man programen med då också eller?

Mvh

Relaterad fråga: Passar denna http://www.dustinhome.se/pd_5010169489.aspx i Macbooken?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en http://www.dustinhome.se/pd_5010145665.aspx (320GB) för att uppgradera i min Macbook (från 120GB), jag gjorde så att jag klonade disken som satt i Macen till en extern disk mha SuperDuper!. Sen plockade jag i den nya disken i Macbooken och startade datorn från den externa disken och klonade över från den externa till den nya interna (med SuperDuper! igen).

Nu ser jag att du kanske vill ominstallera OS X också, då får man göra annorlunda, men om du inte vill ominstallera så fungerar det att göra som jag gjorde.

Permalänk
Medlem

Klonade också min disk med SuperDuper! Gud så förlegat Windows kändes då. Satte i nya disken i en USB-kabinett, klonade disken med SuperDuper! Plockade ur den gamla, satte i den nya, tada klart. Rätt coolt att det går att klona hela disken när systemet är igång Surfa samtidigt

Permalänk
Medlem

Drar upp tråden igen.

Jo de är såhär att jag har en extern hdd på 500gb och på macen har jag bara 160, tänkte att jag skulle switcha, de blir så mycke smidigare då jag iprincip bara har backupp av bilder osånt i externa nu för tiden och de får ju endå plats på 160 gig. externa är 2,5 sata så den passar ju i macbooken med.

Jag ville bara kontrolera nu så jag inte gör bort mig, kan jag klona över hela systemet med superduper (eller liknande program fast som är gratis) till den externa, sedan bara switcha disk o starta upp så funkar allt o de ser ut som förut på datorn med fördelen att jag har mer minne? eller måste jag göra något mer?

Och jag vill ju då självklart att allt ska vara med, alla program, alla biblotek i iphoto o itunes... ja ni fattar...

MVH William

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fyf
Drar upp tråden igen.

Jo de är såhär att jag har en extern hdd på 500gb och på macen har jag bara 160, tänkte att jag skulle switcha, de blir så mycke smidigare då jag iprincip bara har backupp av bilder osånt i externa nu för tiden och de får ju endå plats på 160 gig. externa är 2,5 sata så den passar ju i macbooken med.

Jag ville bara kontrolera nu så jag inte gör bort mig, kan jag klona över hela systemet med superduper (eller liknande program fast som är gratis) till den externa, sedan bara switcha disk o starta upp så funkar allt o de ser ut som förut på datorn med fördelen att jag har mer minne? eller måste jag göra något mer?

Och jag vill ju då självklart att allt ska vara med, alla program, alla biblotek i iphoto o itunes... ja ni fattar...

MVH William

Om din externa 500GB disk är tom så är det ju bara till att prova, som jag förstår på ovan kommentarer och sådant som jag tidigare läst så ska detta fungera bra.

Carbon Copy Cloner är också ett alternativ om du letar program: http://www.bombich.com/software/ccc.html

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Superduper klonade nyss min gamla disk till den nya. Det är ett helt otroligt bra backup-program!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Körde med carbon copy cleaner o de funkade galant, bootade från clonen o allt.

Permalänk

Jo, gör en klon Jonasy!

Gjorde det själv då jag tryckte in en 500GB i min MBP, gick hur smidigt som helst, köp sen ett 2,5"-chassi till din gamla disk och gör en extern utav den :).