Permalänk
Medlem

Asus Eee Pc 1000he

Hittade ingen tråd för enbart denna.
Dustin har 7/4 som beräknad leverans. 4990:-. Har varit inne på NC10:an ett tag men känns som att jag kan vänta ett par veckor till på denna.

# 10" WSVGA, 1024 x 600 bp
# Intel Atom N280
# 1 GB minne
# 160 GB hårddisk
# Webbkamera, 1.3 Mpx
# 10/100 Mbps & WiFi 802.11b/g
# 6-cell upp till 9.5 h batteritid
# Windows XP Home
# Mått: 266 x 191.2 x 28.5 - 38 mm, 1.45 kg

Det enda som fattas är hdmi port
*edit*
Ett test:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2340593,00.asp

Vem mer är sugen på denna?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Jag sneglat lite på den. Men jag tycker det är synd att deras skärm är så otroligt ful runt kanterna. Inte direkt den snyggaste netbooken, men kanske bland de mest kapabla idag. Verkar vara riktigt fint tangentbord till den också.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Är sugen på en netbook som leksak och den här verkar ju helt ok.

Tycker dock priset är för högt för min smak...

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att priset är högt men det sjunker aknske rätt snabbt?!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ett till test. Slutsatsen blir att om man äger en 1000H så är det inte direkt värt att uppgradera så länge man verkligen inte behöver det större batteriet.

http://www.liliputing.com/2009/03/asus-eee-pc-1000he-review.h...

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Någon som har denna ännu. Finns ju att handla
Berätta!

HD-video?
Hur blir det när man kopplar upp sig mot t.ex en 40-tummare. Aldrig gjort det med sonens 1000h.
Står nog på 44 ställen, men, vilken upplösning kan man köra med mot en 40-tums hdtv?

9,5 timmar?
Hur många timmar med nätverket påkopplat.

Hur låter den? Flickvännen (jag med) är allergisk mot min LG T1 där fläktljudet varierar upp och ner hela jäkla tiden. Maximalt varierat så man inte kan koppla bort det från hjärnan.

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tku01
Någon som har denna ännu. Finns ju att handla
Berätta!

HD-video?
Hur blir det när man kopplar upp sig mot t.ex en 40-tummare. Aldrig gjort det med sonens 1000h.
Står nog på 44 ställen, men, vilken upplösning kan man köra med mot en 40-tums hdtv?

9,5 timmar?
Hur många timmar med nätverket påkopplat.

Hur låter den? Flickvännen (jag med) är allergisk mot min LG T1 där fläktljudet varierar upp och ner hela jäkla tiden. Maximalt varierat så man inte kan koppla bort det från hjärnan.

1. 1366x768 om du har HD-ready. 1920x1080 om det är Full-HD.
2. Läs recensionerna som finns. Finns några länkade här i tråden.
3. Den har en fläkt och beroende på belastning lever dem om därefter. Men det är inte direkt högljutt av sig om det matchar tidigare netbooks.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444894
http://www.dustinhome.se/pd_5010257123.aspx

Någon som köpt och kan berätta lite om den? Är intresserad själv. Skulle gärna vilja se ett test mellan 1000HE och Samsung NC10. Om någon vet så länka gärna.

Permalänk
Medlem

Valde mellan EEEPC 1000HE, Samsung NC10 och Acer One Note 150. Det blev den förstnämnda även om det var jämnt.

- Bra tangentbord och bra touchpad/knappar enligt test(er). Om det skall vara en sann mobil lösning känns det viktigt.

- Bra batteritid (iaf på papperet). Har inte testat det själv än (köpte den nyligen).

Den känns lite tjock när man håller i den, men det gäller ju fler än just EEEPC. Annars känns den väldigt bra. Det är min/vår första netbook så jag har inget att jämföra med annat än vanliga laptops vilket inte känns helt relevant.

Jag vet inte om övriga har blåtand/wifi men det har iaf 1000HE och det är bra. Kan återkomma om nån vecka då vi (jag och min fru) kört den lite mer, om intresse finnes.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morr
Valde mellan EEEPC 1000HE, Samsung NC10 och Acer One Note 150. Det blev den förstnämnda även om det var jämnt.

- Bra tangentbord och bra touchpad/knappar enligt test(er). Om det skall vara en sann mobil lösning känns det viktigt.

- Bra batteritid (iaf på papperet). Har inte testat det själv än (köpte den nyligen).

Den känns lite tjock när man håller i den, men det gäller ju fler än just EEEPC. Annars känns den väldigt bra. Det är min/vår första netbook så jag har inget att jämföra med annat än vanliga laptops vilket inte känns helt relevant.

Jag vet inte om övriga har blåtand/wifi men det har iaf 1000HE och det är bra. Kan återkomma om nån vecka då vi (jag och min fru) kört den lite mer, om intresse finnes.

Jag har i alla fall intresse för det eftersom jag vet inte vilken jag ska välja!

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ja, då har det gått ett par veckor. Jag är mycket nöjd. Det är min första netbook, men min 4:e-5:e laptop beroende på hur man räknar.

Några reflektioner:

- Batteritiden är mycket bra men om man når de påstådda 9.5 timmarna vettefan, då måste man nog slå av det mesta. Skulle vara intressant vilken typ av användning som ASUS anser räcker för att klara 9.5 timmar.
Det är fortfarande imponerande batteritid, har dock inga siffror.

- Den är grymt smidig, men det gäller väl alla netbooks i klassen.

- Tycker den andas kvalitet. Ytfinishen är snygg och på det hela taget känns datorn som ett gediget bygge. Högblank är dock väldigt känsligt för fingeravtryck, även på vitt som jag har. Men det är inte som att studera en rostfri kylskåpsdörr hos en barnfamilj dock.
Är dock ovan vid att locket inte har ett lås, man bara stänger/öppnar men om det sänker kvalitetskänslan vet jag inte - det funkar bra utan lås. Men det där "snäppet" när man stänger är nåt man vant sig vid.

- Har testat en systemåterställning via F9 (som de marknadsför så fint). Orsaken var mest att jag dabbade mig med Officeinstallationen och eftersom återställningsfunktionen fanns och jag inte hunnit göra så mycket med den var det ett givet test. Datorn kommer med två partitioner och den andra (d: ) förblev orörd. Funkade hur bra som helst med återställningen. Känns tryggt att alltid ha det alternativet. Glöm inte följa instruktionerna, man måste slå av en BIOS setting innan man gör återställningen. Måste och måste, vet inte vad som händer om man låter bli, men jag gjorde det på uppmaning av manualen.

- Jag är ovan vid den ganska begränsade ytan. På jobbet kör jag 1680 x 1050 så att gå från det till 1024 x 600 är märkbart. I övrigt tycker jag skärmen på den är bra men en framtida netbook skulle nog gärna få ha lite högre upplösning. Men det är en avvägning också, det skulle ge väldigt små detaljer då skärmen som bekant bara är 10".

- Funderar på att byta ut 1Gb minnet till ett på 2. Gjorde en liknande uppgradering på jobbdatorn och det gav en märkbar förbättring. Kostar 2-300:-... Skall bara lista ut vilket minne som funkar bäst.

- Enda negativa jag har att säga är att väskan som följer med känns sladdrig och är en aning för stor. Funkar som skydd mot repor när datorn ligger i en större väska men mer är det inte. Det blir nog ett bättre fodral i framtiden om jag orkar. Men skall man bara ha det för att skydda datorn när den ligger i en väska duger det. Men väskan är inte i par med kvalitetskänslan på datorn. Skulle dock inte välja bort eller välja en dator pga medföljande fodral.

Eftersom jag inte har erfarenheter av andra netbooks blir det svårt att rekommendera någon framför en annan. Men jag är hur som helst otroligt nöjd med min Eee PC.

Kommer jag på nåt mer som påverkar mitt omdöme fyller jag på med det.

Lycka till med valet av din dator!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morr
LÅNG TEXT

Tack! Mycket intressant!

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Någon som hunnit testa både Samsung nc10 och Asus 1000he som kan säga sitt? Läste i "pc för alla" en test om dessa och Samsung nc10 vann fast Asus hade bättre prestanda, dock så vägde Asus datorn 100 gram mera.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.