Phenom II säljer – men AMD tappar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Mycket av dom pengarna som AMD drar in i vinst går till utveckling. Sen kostar Phenom II mer att tillverka än Core2 Quad. Rent kostnadsmässigt är det bättre att ha en MCM processor som Core2 Quad är, då den blir billigare att tillverka genom högre yield. Rent prestandamässigt och om man ser till teknisk elegans är en monolitisk die bättre, dock dyrare genom lägre yield.

Det är en svår sits för AMD nu, då dom inte kan göra så mycket mer med den mikroarkitektur som har nu i Phenom II, då det ursprungligen är den som sitter ända sedan K7 från 1999 och som optimerats, genom K7 tiden, K8 och K10.

Mikroarkitekturen är viktigast, och man får hoppas att dom kan påskynda Bulldozer som lär slå enormt hårt mot Intel. Hela den arkitekturen kommer även underlätta för AMD att förbättra processorn med tiden.

Du skriver klokt som vanligt. Tänk att grunderna i gamla K7-arkitekturen har hållit sig ända tills nu. Har hört att K7 har inspirerats lite av DEC Alpha också men vet inte säkert. Iofs var ju Dirk Meyer med i utvecklingen av både Alpha och K7.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Grattis till sämst slutsats av SweC nånsin. Phenom II 710, 720BE och 810 var aldrig i butik förrän Februari 2009 eller slutet av Januari.

"Phenom II säljer – men AMD tappar" ni missledar er läsare mycket.
Hade ni tagit Q1 2009 hade ni inte skrivit så. Phenom II 920 och 940BE hann inte sälja mycket under December månad.

Fast jag behöver inte säga mer när ni i SweC skribent och redaktör skulle aldrig bry sig om det för de får betalt av Intel. Det är vad som jag uppfattar.

När man läser källan från Tech Report ser man att det gäller bara AMD, alltså ingenting om Phenom II så SweC är rätt duktig att förvirra läsare genom att använda ordet "Phenom II"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Håller med LilleGosse, då jag undrar samma sak. Om ni fått betalt av Intel vet jag inte, och kommer inte uttala mig om då jag inte sitter på nå bevis. Men ni verkar vrida och vända faktan mot AMD.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Hur kan de säga att det går sämre för amd fast de har lanserat Phenom II när statistiken inte ens innehåller dessa processorer som inte var lanserade under Q4 2008? Ska bli spännande att se resultat för Q1 2009 istället.

Ja helt otroligt korkad "nyhet". Låga kriterier för att bli skribent här tydligen.
Attans många Phenom II processorer det fanns Q4 2008.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Medlem

Det går bara utför för AMD.
Bulldozer och Orochi sålde dåligt Q1 2009.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Medlem

Försäljningen av Athlon X4 blev inte som AMD tänkt sig under Q1 2009.
Men satsar vidare på Sempron III X6 istället Q2 2009.

Köp tidningen VAKNA.
Lanseringsdatumet för Phenom II var 8 januari=Q1 2009

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Grattis till sämst slutsats av SweC nånsin. Phenom II 710, 720BE och 810 var aldrig i butik förrän Februari 2009 eller slutet av Januari.

"Phenom II säljer – men AMD tappar" ni missledar er läsare mycket.
Hade ni tagit Q1 2009 hade ni inte skrivit så. Phenom II 920 och 940BE hann inte sälja mycket under December månad.

Fast jag behöver inte säga mer när ni i SweC skribent och redaktör skulle aldrig bry sig om det för de får betalt av Intel. Det är vad som jag uppfattar.

När man läser källan från Tech Report ser man att det gäller bara AMD, alltså ingenting om Phenom II så SweC är rätt duktig att förvirra läsare genom att använda ordet "Phenom II"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Håller med LilleGosse, då jag undrar samma sak. Om ni fått betalt av Intel vet jag inte, och kommer inte uttala mig om då jag inte sitter på nå bevis. Men ni verkar vrida och vända faktan mot AMD.

MVH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
Ja helt otroligt korkad "nyhet". Låga kriterier för att bli skribent här tydligen.
Attans många Phenom II processorer det fanns Q4 2008.

Det är Björn.. skriver aldrig något rätt så förvånar mig att han får vara kvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
Det går bara utför för AMD.
Bulldozer och Orochi sålde dåligt Q1 2009.

Bulldozer och Orochi har inte kommit ut..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Grattis till sämst slutsats av SweC nånsin. Phenom II 710, 720BE och 810 var aldrig i butik förrän Februari 2009 eller slutet av Januari.

"Phenom II säljer – men AMD tappar" ni missledar er läsare mycket.
Hade ni tagit Q1 2009 hade ni inte skrivit så. Phenom II 920 och 940BE hann inte sälja mycket under December månad.

Fast jag behöver inte säga mer när ni i SweC skribent och redaktör skulle aldrig bry sig om det för de får betalt av Intel. Det är vad som jag uppfattar.

När man läser källan från Tech Report ser man att det gäller bara AMD, alltså ingenting om Phenom II så SweC är rätt duktig att förvirra läsare genom att använda ordet "Phenom II"

Grattis till foliehatten!

Du läste tydligen inte artikeln från Digitimes, där det står:

In related news, market demand for AMD's desktop CPUs including Phenom II X3 700 series and Phenom II X4 920 is climbing due to their low price, prompting motherboard makers to forecast that AMD's share of the global desktop CPU market will step up to 30% in the second quarter.

Mycket riktigt står det inget i the Tech Reports artikel om Phenom II, där står bara att AMD tog marknadsandelar under 2008, men i Digitimes artikel står att AMD skall släppa en budgetplattform innan September, men också ovanstående citat, som säger att efterfrågan på Phenom II ökar under första kvartalet och att man hoppas ha 30% marknadsandel under andra kvartalet.

Swec har alltså bara kopplat ihop de båda artiklarna, då de båda behandlar AMD's ökande marknadsandelar. Hur man kan få detta till att vara thrashing av AMD och köpt propaganda av Intel övergår mitt förstånd (är det bara för att man rapporterar att trots ökande marknadsandelar så stiger inte omsättningen lika mycket pga billigt prissatta processorer, vilket ju är sant......hmmm kooonstigt förresten). Men så är jag å andra sidan inte lagd till att älska konspirationsteorier och enögd läsning.

Kan vi sluta med sådana här fjanterier nu och ta ett steg tillbaka och tänka lite innan fingrarna dansar över tangentbordet, snälla?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Bulldozer och Orochi har inte kommit ut..

Han var nog ironisk. Med att jämföra med saker som inte kommit ut än, precis som den här nyheten.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är Björn.. skriver aldrig något rätt så förvånar mig att han får vara kvar.

Bulldozer och Orochi har inte kommit ut..

Nej exakt. Det hade inte Phenom II heller Q4 2008

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Grattis till sämst slutsats av SweC nånsin. Phenom II 710, 720BE och 810 var aldrig i butik förrän Februari 2009 eller slutet av Januari.

"Phenom II säljer – men AMD tappar" ni missledar er läsare mycket.
Hade ni tagit Q1 2009 hade ni inte skrivit så. Phenom II 920 och 940BE hann inte sälja mycket under December månad.

Fast jag behöver inte säga mer när ni i SweC skribent och redaktör skulle aldrig bry sig om det för de får betalt av Intel. Det är vad som jag uppfattar.

När man läser källan från Tech Report ser man att det gäller bara AMD, alltså ingenting om Phenom II så SweC är rätt duktig att förvirra läsare genom att använda ordet "Phenom II"

Håller med om att artiklarna ofta inte alls stämmer med vad källan skriver, ibland skrivs saker som inte ens finns med i källartikeln.

Några swecare behöver nog ta en kurs i engelska eller så är dom helt enkelt mutade som du säger, i så fall är ni dumma flickor, hör ni det Andreas Dimestam och CO!

WrongTarget: Ta och läs källartiklarna lite oftare så kanske du fattar vad vi snackar om.

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Jag tar bort könsordet då det inte passar med sådant här.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Håller med om att artiklarna ofta inte alls stämmer med vad källan skriver, ibland skrivs saker som inte ens finns med i källartikeln.

Några swecare behöver nog ta en kurs i engelska eller så är dom helt enkelt mutade som du säger, i så fall är ni dumma flickor, hör ni det Andreas Dimestam och CO!

WrongTarget: Ta och läs källartiklarna lite oftare så kanske du fattar vad vi snackar om.

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Jag tar bort könsordet då det inte passar med sådant här.

Ooops. Könsord är väl inte lämpligt att skriva om folk trots sin okunnighet.
Men jag håller med om arrogansen från ovan nämnda.
Hade jag presenterat en rapport för min styrelse med så mycket noll koll som denna artikel innehåller så hade jag framställts som en idiot och troligtvis fått söka nytt jobb.
Tänk efter lite innan ni skriver några nyheter så att det blir rätt.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Oproffesionellt att äns yttra sina personliga åsikter i en nyhet. Skärpning Sweclockers!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

WrongTarget: Läs igen vad jag skrev. Alltså rubrik: "Phenom II säljer – men AMD tappar". Om man ska vara tydlig så handlar det om att Phenom II säljer men AMD tappar. Phenom II handlar det om Q1 2009 och AMD Q4 2008. Det är därför jag skrev "SweC missledar läsare" Jag är säker på att rätt många läsare i SweC tror att AMD går inte bra trots Phenom II. Fast det är två nyheter i ett skit dålig artikeln.

Om man ska vara ironi är det som att försöka skriva nyheter för att lura folk. Kan SweC inte vara tydligare med nyheten eller så får ni dela upp artikeln till två artiklar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Så det är bättre att sprida missvisande nyhetsflöde?
Är det proffessionellt?

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Läs igen vad jag skrev. Alltså rubrik: "Phenom II säljer – men AMD tappar". Om man ska vara tydlig så handlar det om att Phenom II säljer men AMD tappar. Phenom II handlar det om Q1 2009 och AMD Q4 2008. Det är därför jag skrev "SweC missledar läsare" Jag är säker på att rätt många läsare i SweC tror att AMD går inte bra trots Phenom II.

Jag antar att du aldrig har sett en löpsedel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Om man ska vara ironi är det som att försöka skriva nyheter för att lura folk. Kan SweC inte vara tydligare med nyheten eller så får ni dela upp artikeln till två artiklar.

Så svårt är det väl faktiskt inte; varför inte läsa mer än rubriken om man är orolig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag antar att du aldrig har sett en löpsedel...

Så svårt är det väl faktiskt inte; varför inte läsa mer än rubriken om man är orolig?

De flesta har nog läst mer än rubriken och därav irritationen över en dålig artikel. Gör inte bort dig mer och sitt och försvara något som är fel.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
De flesta har nog läst mer än rubriken och därav irritationen över en dålig artikel. Gör inte bort dig mer och sitt och försvara något som är fel.

Så dålig är den väl ändå inte, även om man naturligtvis kan feltolka om man anstränger sig lite. Hittar du en mening som inte är sann, till exempel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så dålig är den väl ändå inte, även om man naturligtvis kan feltolka om man anstränger sig lite. Hittar du en mening som inte är sann, till exempel?

Det är lätt att hitta som SweC skrev på egen hand: "AMD:s senaste generation processorer har tagits emot med blandade känslor. Phenom II kan inte rå på Intels snabbaste modeller".

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på att att Björn Edström skriver som han gör ibland, då det hänt fler gånger utan några som helst källor, där det visat sig vara fel också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du skriver klokt som vanligt. Tänk att grunderna i gamla K7-arkitekturen har hållit sig ända tills nu. Har hört att K7 har inspirerats lite av DEC Alpha också men vet inte säkert. Iofs var ju Dirk Meyer med i utvecklingen av både Alpha och K7.

Dirk Meyer, skapare av Alpha processorerna och senare anställd av AMD där han ledde utvecklingsteamet utav K7 mikroarkitekturen. Denna gången blir det något helt nytt i och med Bulldozer, och det är i allra högsta grad Meyer som ligger bakom den och kraven på vad den skall vara kapabel till också. Man kan bara räkna med att den kommer vara brutal, och ge en knockout som äldre tider.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så dålig är den väl ändå inte, även om man naturligtvis kan feltolka om man anstränger sig lite. Hittar du en mening som inte är sann, till exempel?

Javisst gör jag det. Gör du? Du är väl läskunnig?

"Trots att AMD stärker positionen när det gäller marknadsandelar minskar företagets omsättning, enligt analysfirman Isuppli."

Första delen av meningen avser Q1 2009 och sedan minskar företagets omsättning som avser Q4 2008 i samma mening.
Trillar polletten ner?
Phenom II lanserades 8 januari och då påstå att omsättningen minskar genom att härleda till en tidigare rapport kvartalet innan är ett rätt stort fel.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Det är lätt att hitta som SweC skrev på egen hand: "AMD:s senaste generation processorer har tagits emot med blandade känslor. Phenom II kan inte rå på Intels snabbaste modeller".

Om man kan anklaga meningen för något är det väl snarare att vara onödigt försiktig; att den har mottagits med "blandade känslor" säger ju egentligen ingenting - säg något som inte mottages med blandade känslor. Och att intels snabbaste modeller ofta är snabbare får väl nästan anses vara allmänt känt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4youMan kan bara räkna med att den kommer vara brutal, och ge en knockout som äldre tider.

Hoppas kan man möjligen, men ingenting är säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så dålig är den väl ändå inte, även om man naturligtvis kan feltolka om man anstränger sig lite. Hittar du en mening som inte är sann, till exempel?

Ja, det är inte särskilt svårt att hitta en sådan mening. Faktum är att jag två:

"AMD:s senaste generation processorer har tagits emot med blandade känslor. Phenom II kan inte rå på Intels snabbaste modeller".

1. Det är felaktigt att Phenom II tagits emot med blandade känslor. Möjligtvis att Sweclockers är undantaget som bekräftar regeln men den absoluta majoriteten beskriver Phenom II som "AMD:s comeback" och liknande.

2. Phenom II kan VISST rå på Intels Core i7. Det dyker upp fler och fler tester där Core i7 åker på stryk i bl a spel. http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=5410

Björn Edström ska dock få credit för att han åtminstone hänvisar till sina källor. Något som det annars slarvas med på annat håll från Sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
"Trots att AMD stärker positionen när det gäller marknadsandelar minskar företagets omsättning, enligt analysfirman Isuppli."

Första delen av meningen avser Q1 2009 och sedan minskar företagets omsättning som avser Q4 2008 i samma mening.

Fast det enda och senaste vi vet om amds omsättning är att den minskar; möjligen skulle den där kausaliteten kunna vara missledande, men det kan i princip lika gärna vara ett sätt att få texten att flyta bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
2. Phenom II kan VISST rå på Intels Core i7. Det dyker upp fler och fler tester där Core i7 åker på stryk i bl a spel. http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=5410

Finns det fler test än det där?

Permalänk
Geeks
SweClockers

I detta fall vet jag inte ens om kritiken är värd att bemöta. För mig är det tämligen uppenbart att marknadsandelarna avser 2009 (även om AMD tagit marknadsandelar under 2008 också), och att omsättningen berör Q4 2008. Vill man missuppfatta finns det alltid utrymme att göra det, oavsett hur vi skriver.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Fast det enda och senaste vi vet om amds omsättning är att den minskar; möjligen skulle den där kausaliteten kunna vara missledande, men det kan i princip lika gärna vara ett sätt att få texten att flyta bättre.

Finns det fler test än det där?

Hahaha....få texten att flyta bättre. Den var bra.
Det är inte korrekt att skriva så för det är missvisande att blanda ihop 2 olika skeenden till en nyhet.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
Hahaha....få texten att flyta bättre. Den var bra.

Ja, och jag misstänker att det stämmer bättre än vad du tror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
I detta fall vet jag inte ens om kritiken är värd att bemöta. För mig är det tämligen uppenbart att marknadsandelarna avser 2009 (även om AMD tagit marknadsandelar under 2008 också), och att omsättningen berör Q4 2008. Vill man missuppfatta finns det alltid utrymme att göra det, oavsett hur vi skriver.

Tyder inte det på en viss arrogans från din sida att inte bemöta kritik om att formulera en nyhet så sanningsenlig som möjligt?

Rubriken "Phenom II säljer men AMD tappar"
Det är ju två helt skilda tidsperioder.
"Trots att AMD stärker positionen när det gäller marknadsandelar minskar företagets omsättning, enligt analysfirman Isuppli."

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
Tyder inte det på en viss arrogans från din sida att inte bemöta kritik om att formulera en nyhet så sanningsenlig som möjligt?

Vi rättar alltid nyheter som innehåller faktafel. I detta fall framgår det med all tydligen var siffrorna kommer ifrån och vilka perioder de avser. AMD:s försäljning har som sagt inte skjutit i höjden över en natt, utan man måste se till sammanhanget. I detta fall är det en tämligen tröttsam diskussion som pågår. Det är alltid samma gamla gäng som anser att en artikel kan missuppfattas av "någon". Vem denna missuppfattande ”någon” egentligen är avslöjas dock aldrig.

Offtopic: Jag tycker det är härligt att många är så engagerade, det finns inget roligare än att skriva för en publik som verkligen brinner för det gemensamma intresset – nämligen datorer och hårdvara.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi rättar alltid nyheter som innehåller faktafel.

I detta fall är det en tämligen tröttsam diskussion som pågår. Det är alltid samma gamla gäng som anser att en artikel kan missuppfattas av "någon". Vem denna missuppfattande ”någon” egentligen är avslöjas dock aldrig.

Offtopic: Jag tycker det är härligt att många är så engagerade, det finns inget roligare än att skriva för en publik som verkligen brinner för det gemensamma intresset – nämligen datorer och hårdvara.

Jaså? Tillhör jag "samma gamla gäng"
Isåfall tar jag det som en komplimang eftersom jag är rätt ny i forumet men väldigt erfaren nyhetsläsare här på Sweclockers.
Men jag agerar gärna denna "någon" eftersom jag tycker det är en illa skriven artikel. End of story.

Ni har väldigt bra artiklar och nyheter också självklart. Annars vore jag inte här.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz