AMD fortsätter att förlora pengar

Permalänk
Melding Plague

AMD fortsätter att förlora pengar

Processortillverkaren Advanced Micro Devices ekonomiska svårigheter fortsätter. Under årets första kvartal gjorde AMD en miljardförlust.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Phenom II borde ju ge dem lite bättre ekonomi. Den tycks ju sälja som smör i solsken. Har själv en och kan bara rekommendera den till alla andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Surprise... not. Finanskris finanskris.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

När solen skiner i helvetet, så skall jag fundera på en AMD cpu igen. De är ju hopplöst EFTER.

// Lz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
När solen skiner i helvetet, så skall jag fundera på en AMD cpu igen. De är ju hopplöst EFTER.

// Lz

AMD har visserligen inte de snabbaste processorerna längre, men de har fått ihop riktigt stabila plattformar med egenutvecklade styrkretsar (stort plus på oem-marknaden). Det hade dom inte på Athlon 64-tiden. Klarar dom att rida ut stormen så tror jag på en ljus framtid.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
När solen skiner i helvetet, så skall jag fundera på en AMD cpu igen. De är ju hopplöst EFTER.

// Lz

Är det därför de används i div superdatorer och av tillverkare som sun, som bygger mycket stabil hårdvara ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

De erbjuder sämmre prestanda per krona så varför skulle man köpa deras produkter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
De erbjuder sämmre prestanda per krona så varför skulle man köpa deras produkter?

Kom inte med förhastade slutsatser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Säger bara det lägg ner amd ,nackdelen är väl att då kanske intel sätter högre pris på sin processorer ,dock är det så illa så kommer jga i allfall att sluta köpa processorer ,och tänker alla som mig då slutar det med att dom i allfall måste sänka sina priser

Problemet är att det inte fungerar så, priserna kommer inte chockhöjas utan kommer sakta öka och när folk minst anar det så är man tillbaka på tiden före AMD prismässigt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
....

Problemet är att det inte fungerar så, priserna kommer inte chockhöjas utan kommer sakta öka och när folk minst anar det så är man tillbaka på tiden före AMD prismässigt.

Hur kan du citera mitt inlägg , det fanns inte där när jag kollade nyss så jag blev tvungen att skriva om det igen o som du ser är det inteidentiskt med det jag skrev innan.

Jag tror sweclockers har en bugg.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Hur kan du citera mitt inlägg , det fanns inte där när jag kollade nyss så jag blev tvungen att skriva om det igen o som du ser är det inteidentiskt med det jag skrev innan.

Jag tror sweclockers har en bugg.

Jag förstår inte häller hur det gick till, men när jag började skriva fanns det där.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Sluta kom med Idiotiska påståenden Alla vet att AMD ger bäst prestanda per kr och i spel presterar dom bättre än Intels värstingprocessorer för över 10000 kr Most bang fore the buck som dom säger Jag är inte fanboy köper även Intel men Intel är ett vedervärdigt företag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Sluta kom med Idiotiska påståenden Alla vet att AMD ger bäst prestanda per kr och i spel presterar dom bättre än Intels värstingprocessorer för över 10000 kr Most bang fore the buck som dom säger Jag är inte fanboy köper även Intel men Intel är ett vedervärdigt företag!

Är väl ett dumt påstående om något att alla vet det då alla säger olika. Skämt åt sido är inte Phenom II bättre än en i7 egentligen, däremot står den sig helt klart rätt bra i konkurransen. Enda jag saknar nästan är riktigt SSE4.1-stöd...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Blir rädd varje gång jag ser någon sådanhär nyhet, känns som att AMD alltid ligger på kanten till att rasa i backen vilken dag som hälst, men dom har ju nått positivt iaf

lite OT.. hoppas folk börjar kolla lite mer på AMD processorer istället för att bara köra med nått "intel är bäst uttryck".. typ det dom jag känner gör, men när man kollar på AMDs nyaste vs i7 så tkr jag det inte är så överdrivet farligt, speciellt inte i spel, och fan skrivbordsmiljön är inte så viktig, den är nästan alltid snabb..
Dock om man kollar på sweclockers test om II x4 940 så verkar dom ha fått ett måndagsexemplar som nån slagit hammaren i, för det är inte i närheten av andra tester.
Och för att slippa gnäll så säger jag inte "köp amd" utan jag tkr att man ändå ska orka bry sig kolla på dom även om dom inte ligger på topp.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
innan du börjar skydda amd, Så va fan vet du om amd presterar bättre /krona glöm det , okej amd duger. Men jämnför en amd x2 på 2,4 ghz med en intel core 2 duo i samma prisklass och ghz så slår intel ut amdn med häst längder. ett av skälen är cashe minnet bland annat. detta har jag diskuterat många gånger så jag vet nog va jag snackar om

Anledningen till att AMD går så pass mycket back är för att dom investerade åtskilliga miljarder i Global Foundries, och AMD kommer fortsätta gå back ett par kvartal till utan tvekan.

Och snälla sluta prata i nattmössan, AMD ger bäst pris/prestanda bara att titta på Phenom II x3/x4, men ja, Intel Core i7 presterar jävligt bra men då får man betala för det också. Att Core2 presterar bättre än Gamla AMD K8 är inte pga mera cache minne, det har en väldigt liten roll i spelet, det är att Core2 helt enkelt har bättre IPC.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
innan du börjar skydda amd, Så va fan vet du om amd presterar bättre /krona glöm det , okej amd duger. Men jämnför en amd x2 på 2,4 ghz med en intel core 2 duo i samma prisklass och ghz så slår intel ut amdn med häst längder. ett av skälen är cashe minnet bland annat. detta har jag diskuterat många gånger så jag vet nog va jag snackar om

När ni pratar om prestanda då undrar jag ifall ni generaliserar all användning eller om detta grundar sig på något enstaka test.

Att en intel core2 slår ut en phenom 2 med hästlängder i samma prisklass tvivlar jag starkt på. Sen går det ju inte att jämföra GHz mot GHz, vilket är totalt irrelevant när det är beräkningsstyrkan som räknas, eller?

Sen slutligen så vill jag poängtera att en diskussion som förts många gånger inte på automatik resulterar i ett bättre vetande, möjligtvis ett spetsande av sina argument.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för AMD men det är bara för dem att kämpa vidare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Sluta kom med Idiotiska påståenden Alla vet att AMD ger bäst prestanda per kr och i spel presterar dom bättre än Intels värstingprocessorer för över 10000 kr Most bang fore the buck som dom säger Jag är inte fanboy köper även Intel men Intel är ett vedervärdigt företag!

Nja, Beroende på prisklass så växlar det vilken tillverkare som ger mest prestanda för pengarna, men AMD håller nog fler prisklasser (de är ju bra prissatta, främst i mellan/högre mellansegmentet).

Dock regerar Core i7 ohotat när det gäller topprestanda, även i spel. Men man får ju betala för det också.

Jag är dock fascinerad av hur mycket förluster AMD kan gå med och ändå tuffa på i stort sett obehindrat. Särskilt när man tänker på bilföretag och verkstadsföretag, som går med ett antal miljoner förlust i ett, kanske två kvartal och genast börjar kicka folk och snackar om konkurs och bidrag från staten.
Hur lyckas AMD driva verksamheten? Kanske bilföretagen kan lära sig något där?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Har både Intel och amd här hemma båda är lika kass LOL..Hoppas Nvidia ViA eller nåt annant företag kommer med nåt nytt så man slipper dessa 2 Åsnor på markanden

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

PÅ TORSDAG!?

Permalänk
Medlem

Om AMD skulle försvinna så skulle väl Intel ta 10000kr för i7 920 och 50000 för i7 965..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
innan du börjar skydda amd, Så va fan vet du om amd presterar bättre /krona glöm det , okej amd duger. Men jämnför en amd x2 på 2,4 ghz med en intel core 2 duo i samma prisklass och ghz så slår intel ut amdn med häst längder. ett av skälen är cashe minnet bland annat. detta har jag diskuterat många gånger så jag vet nog va jag snackar om

Fel fel fel fel fel. Du kan inte jämföra ghz mot ghz, det är bara löjligt att göra. Pris kan du däremot jämföra. AMD's bästa kort i X2-marknaden nu är 7750 som ligger nånstans kring E7xxx-serien om jag inte minns fel, och den processorn kostat 700kr vilket är betydligt mycket lägre än E7xxx. Än om E7xxx är bättre så kostar de mycket mycket mer vilket ger mycket sämre prestanda per krona. Försök motbevisa mig på detta, ser framemot bevis.

Sedan kan vi ju gå upp på de C2D som faktiskt ÄR kraftiga, dvs E8400/E8500. Kostar runt 2000kr och får ofta stryk av en Phenom II X3 720 i tester, en processor som är 500kr billigare och dessutom har en extra kärna vilket ger en rejäl boost när stöd för det finns. 2000kr köper dig dessutom NÄSTAN en 940 BE från AMD som är likvärdig/bättre en E8500 i tvåtrådiga applikationer och MYCKET bättre i flertrådiga.

Att AMD fortfarande är sämre än Intel är en myt. Ska upp till i7 för att vara bättre sett till prestanda, men ska vi se det som ett bättre KÖP, dvs bra pris, strömförbrukning, överklockning osv så är AMD bäst. Bra lösning på plattform med kanonchipsets och fina grafikkort, och bra priser.

Hoppas bara AMD's framgångar med Phenom II och Radeon 4xxx-serien fortsätter i nästa generation, annars kan det bli svårt.

Permalänk
Medlem

Priserna skulle troligtvis inte ändras så mycket om en av parterna gick i graven. Skillnaden mellan en och två aktörer är inte så stor.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Intel tillverkas i Israel

AMD i Dresden.

Nuf said.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Intel tillverkas i Israel

AMD i Dresden.

Nuf said.

Vad menar du? Hänger inte riktigt med på noterna

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

sluta spotta ut 10st nya grafikkort i veckan och sälj det som finns istället vore en bra idé tycker jag iaf!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockis
sluta spotta ut 10st nya grafikkort i veckan och sälj det som finns istället vore en bra idé tycker jag iaf!

Okej..? Så du tycker att AMD ska släppa det lilla halmstrå av hopp (i form av försprång på grafikkortsmarknaden) de har och stå still och stampa en stund istället för att satsa stort på HD5XXX-serierna och därmed få möjligheten att åtminstonde behålla, kanske t.o.m. dryga ut sin ledning..? Du verkar inte riktigt ha tänkt tanken till slut min vän

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
För hans egen skull hoppas jag han är 10 år. Då verkar hans uttalanden iaf inte så idiotiska.

så du menar det att för att jag har en åsikt så anser ni mig vara 10 år ... jag tror det är ni som är så gammla som inte inser verkligheten.jag har rätt att avge en åsikt oavsett om den nu är rätt eller fel. Jag kan åxå tala om att några av er ar blivit anmälda , Pga det ni just nu gör att person angrepp o mobbining vilket inte alls är tillåtet.

Det är många som lämnar forumet pga att det är så mycket skit o korn här ,varför inte hålla samms i stället för att måsta krysta ur er en massa elakt , Tur för mig att jag inte reggat mig med mitt riktiga namn utan är täckt bakom ett namn som inte finns i verkligheten. annars hade jag tagit detta personligen vilket jag inte gör just nu.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
Blir rädd varje gång jag ser någon sådanhär nyhet, känns som att AMD alltid ligger på kanten till att rasa i backen vilken dag som hälst, men dom har ju nått positivt iaf

lite OT.. hoppas folk börjar kolla lite mer på AMD processorer istället för att bara köra med nått "intel är bäst uttryck".. typ det dom jag känner gör, men när man kollar på AMDs nyaste vs i7 så tkr jag det inte är så överdrivet farligt, speciellt inte i spel, och fan skrivbordsmiljön är inte så viktig, den är nästan alltid snabb..
Dock om man kollar på sweclockers test om II x4 940 så verkar dom ha fått ett måndagsexemplar som nån slagit hammaren i, för det är inte i närheten av andra tester.
Och för att slippa gnäll så säger jag inte "köp amd" utan jag tkr att man ändå ska orka bry sig kolla på dom även om dom inte ligger på topp.

....och samma kommentarer slänger folk ur sig när det gäller Intel. Mognadsnivån i det här diskussionsforumet ligger långt under vad det kanske borde. Folk kan inte se saker utan att vara objektiva och ha förutfattade meningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
så du menar det att för att jag har en åsikt så anser ni mig vara 10 år ... jag tror det är ni som är så gammla som inte inser verkligheten.jag har rätt att avge en åsikt oavsett om den nu är rätt eller fel. Jag kan åxå tala om att några av er ar blivit anmälda , Pga det ni just nu gör att person angrepp o mobbining vilket inte alls är tillåtet.

Det är många som lämnar forumet pga att det är så mycket skit o korn här ,varför inte hålla samms i stället för att måsta krysta ur er en massa elakt , Tur för mig att jag inte reggat mig med mitt riktiga namn utan är täckt bakom ett namn som inte finns i verkligheten. annars hade jag tagit detta personligen vilket jag inte gör just nu.

Håller med, oerhört mycket skitsnack på detta forum. Folk som kallar folk idioter för att man stavar lite fel (än om man ju sett extremfall av dålig stavning), folk som flyger på andra om man har andra åsikter och framförallt ett ENORMT missbruk av ordet Fanboy. Så fort man påpekar att ena laget är bättre på alla vis så är man fanboy. Aldrig ligger det något i det man säger utan man är bara fanboy. Föredrar man ett märke över ett annat efter goda erfarenheter och helt enkelt lång vana av märket så är man fanboy för att nåt annat givetvis är bättre enligt nåt test.

Men ja, samtidigt skulle jag inte vilja kalla en del av det du säger för åsikter. OK att AMD ska bort från marknaden är väl en åsikt, men att påstå att AMD är mycket sämre än intel _punkt slut_ och sämre per krona och sämre per ghz och allt är bara skitsnack. Man kan inte säga att man _tycker_ något är bättre per krona, eller ja man kan väl det beroende på vad man använder den till och så, men just nu är det bara en myt att Intel är bättre än AMD per krona.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Håller med, oerhört mycket skitsnack på detta forum. Folk som kallar folk idioter för att man stavar lite fel (än om man ju sett extremfall av dålig stavning), folk som flyger på andra om man har andra åsikter och framförallt ett ENORMT missbruk av ordet Fanboy. Så fort man påpekar att ena laget är bättre på alla vis så är man fanboy. Aldrig ligger det något i det man säger utan man är bara fanboy. Föredrar man ett märke över ett annat efter goda erfarenheter och helt enkelt lång vana av märket så är man fanboy för att nåt annat givetvis är bättre enligt nåt test.

Men ja, samtidigt skulle jag inte vilja kalla en del av det du säger för åsikter. OK att AMD ska bort från marknaden är väl en åsikt, men att påstå att AMD är mycket sämre än intel _punkt slut_ och sämre per krona och sämre per ghz och allt är bara skitsnack. Man kan inte säga att man _tycker_ något är bättre per krona, eller ja man kan väl det beroende på vad man använder den till och så, men just nu är det bara en myt att Intel är bättre än AMD per krona.

dom flesta citerade inläggen va från det jag skrev först att jag tyckte att amd kan gå i graven ,Skälet att jag hade denna inställning va just för att man nu hört så himmla mycket om att amd har dålig ekonomi hit o dit ,då är min fråga istället varför skapar inte amd en riktigt bra prolle med mycket cashe minne som presterar nästan samma som intels äldre core 2 quad. jag har aldrig ägt en x4 processor från amd men när jag hade en x2 4200+ på 2,2ghz så spöade min intel core 2 duo e4300 skiten ur den och den låg då på 1,8ghz. Okej har blivit välldigt mycke benchmark tester på sista tiden. men va ska man kolla på. Starttider vist amd startar fort men frågan är ju den ,är det hårdisken som är orsaken eller är det processorn

okej skit samma så länge man är nöjd över sin processor så kör på det då.

dock skulle jag aldrig betala för en phenom x4 955 2600kr eller va den nu ligger på .då blir det inte i7 istället. för 500kr mera men då vet jag va jag får åxå eftersom jag nu har kört på intel dom senaste 4 åren.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen