Permalänk
Medlem

Sista kollen! Dator 8K!

Tjenare!

Jag ska köpa en ny dator till sommaren, här har ni riggen!

Finns det något som ni tycker att jag borde ändra?

Jag har inte tänkt köra i SLi eller CF, ska inte lägga till något eller ändra något efter jag köpt datorn!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Processorn prassar inte på moderkortet. Det är s775 på ditt kort. Du måste ha am2+.

Permalänk
Medlem

Som föregående talare säger.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0h4nN
Processorn prassar inte på moderkortet. DEt är s775 på ditt kort. du måste ha am2+

Okej. Jag funderar på att välja ett Phenom 955BE när den kommer, och jag har hört att den är AM3 så den borde väl funka med det här ASUS kortet?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Okej. Jag funderar på att välja ett Phenom 955BE när den kommer, och jag har hört att den är AM3 så den borde väl funka med det här ASUS kortet?

Stämmer inte då det är 775

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Stämmer inte då det är 775

Okej, kan ni tips om ett annat ASUS moderkort?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Okej. Jag funderar på att välja ett Phenom 955BE när den kommer, och jag har hört att den är AM3 så den borde väl funka med det här ASUS kortet?

Nej du måste fortfarande ha ett moderkort med AM3 isåfall.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Nej du måste fortfarande ha ett moderkort med AM3 isåfall.

Vet du om något som stöder AM3 då?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Antielefant

Han ska ha AM2+. AM3 är att kasta pengar i sjön.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Han ska ha AM2+. AM3 är att kasta pengar i sjön.

Varför är det att kasta pengar i sjön?

Och om det är så, vilket mobo och processor ska jag ha? Jag gissar på 940BE och nått ASUS kort eller?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Jo, jag rekommenderar oftast ett Asus M3N-HD/HDMI, eftersom det är otroligt prisvärt med sina ~900:- och SLI-stöd.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej, så jag kör på med 940BE och det där ASUS kortet. Nått mer som behöver fixas? Funderar på ett GTX 275 då det kortet sjunkit lite i pris.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Förutom moderkortet så är det nog en av de bästa "kolla här, är detta en bra dator, hjälp mig innan köp"-tråden. Ofta brukar nissar ge helt galna förslag. Applåder.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Förutom moderkortet så är det nog en av de bästa "kolla här, är detta en bra dator, hjälp mig innan köp"-tråden. Ofta brukar nissar ge helt galna förslag. Applåder.

Menar du PQ5 eller det han rekommenderade?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Menar du PQ5 eller det han rekommenderade?

Jag menade P5Q. I övrigt så var förslaget riktigt riktigt bra faktiskt. Prisvärda och bra komponenter. Folk som lägger ner 2000kr på chassi ser jag snett på.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag menade P5Q. I övrigt så var förslaget riktigt riktigt bra faktiskt. Prisvärda och bra komponenter. Folk som lägger ner 2000kr på chassi ser jag snett på.

Haha sånna personer verkar tro att kraften sitter i lådan!

Så här ser det ut nu:

Changes?:)

Min budget är 9K, glömde skriva 8-9K

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Ser bra ut. Eventuellt kan du titta på en kylare typ Noctua eller Zalman.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

800:- för ett 450W Corsair? :S Måste gå att hitta nått mer prisvärt alternativ.

Jag hade tagit en WD 640GB , tror det är blue-serien .. 6400AAKS som har 2st plattor enbart på 320GB vardera. Den är toksnabb.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
800:- för ett 450W Corsair? :S Måste gå att hitta nått mer prisvärt alternativ.

Jag hade tagit en WD 640GB , tror det är blue-serien .. 6400AAKS som har 2st plattor enbart på 320GB vardera. Den är toksnabb.

Verkar vara en najs hårddisk, la nyss till den på min köplista!:)

Angående nätagget så har jag hört många som sagt att Corsair är mästare på nätagg, men jag håller med om att den är för dyr. Jag försöker just nu kapa priserna på hårdvara som inte har allt för stor påverkan på prestandan. Komihåg att budgeten ligger på 8-9K och att jag har lagt undan pengarna för riggen!

Jag lär inte köpa datorn förens i Juni-Juli, tror ni att nästa generations grafikkort har kommit ut då? Funderar på ett sånt ifall det släpps i tid.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Nästa generation kommer absolut tidigast till Augusti - men lär vara svinaktigt dyra ett tag då.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nästa generation kommer absolut tidigast till Augusti - men lär vara svinaktigt dyra ett tag då.

Då kör jag nog med denna generations kort, kan inte vänta så länge. Jag har pengar till att uppgradera grafikkortet, anser ni att jag behöver det?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Nae, men byt till ett moderkort med SLI istället så kan du uppgradera med ett till 260 när du får lust. 2x260 slår ett 295 utan problem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nae, men byt till ett moderkort med SLI istället så kan du uppgradera med ett till 260 när du får lust. 2x260 slår ett 295 utan problem.

Hm... Tips på ett sådant?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Det enda Inet har som är värt namnet är detta:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4n72-e--...

Annars har Komplett det här;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347278

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det enda Inet har som är värt namnet är detta:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4n72-e--...

Annars har Komplett det här;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347278

Jag har tittat över det hela och har kommit fram jag kommer välja att använda ett SLi kompatibelt moderkort för att vid ett senare tillfälle köpa ett till GTX 260.

Frågan är bara om nätagget klarar att köra SLi.

Jag har kollat runt lite granna och förstått att Noctua S12 tydligen är väldigt tysta och effektiva. Fast eftersom riggen ska köpas om cirka sex veckor så lär väl den uppgradera versionen ha släppts då, är de något som kan vara värt att satsa på?

Så här ser det ut nu:)

Tycker personligen det ser bra ut, jag menar allt förutom moderkortet har fått 5/5 på recensionerna på inet

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Du ska inte ha mindre än 600W om du ska köra SLI. Läs gärna recensionen jag gjorde på SLI260 (finns i min sig) där jag visar att ett system med SLI260 drar ca 525W i burn.

Corsair 650W:
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsai...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej! Corsairs 650W (600W finns inte på inet, om det ens finns) kostar 1000kr på inet, vet du någon bra som är lite billigare?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/fsp-epsilon...

Fortron/Source Power (FSP) är helt OK, men kanske inte riktigt lika bra som Corsair. Så jag tog i lite med ett 700W.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync