Fler trotsar IPRED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
"Startavgift och månadsavgift för anslutning till stadsnätet ingår.
Av tekniska skäl kan vi tyvärr bara erbjuda 1 ip-adress." Står så på bahnhof. Betyder att man bara kan ha det internet på en dator :S

http://www.bahnhof.se/net/sthlmtelia/_net

De allra allra flesta leverantörer erbjuder bara 1 IP. Bahnhof brukar dock erbjuda 10st i dom flesta stadsnät.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av dom:)

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Ja om du inte nyttjar en "bredbandsdelare" i någon form, pc som gateway/brandvägg eller nån router tex.

Vi kör router nu comhem 24 mbits. Så om jag köper från banholf 100/100 så kan jag få två ip med en router så det funkar? Hur vet jag om mitt hem funkar med 100mbit för det gör väl inte alla hem?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk

Säg att leverantör har som regel 1 veckas loggningstid och får en IPRED-ansökan om att lämna ut information bakom ett visst IP-nummer som "fildelade" dagen före. Det tar ju minst 3-4 veckor innan tingsrätten hinner ta något beslut, men får bredbandsleverantören radera det specifika loggen som vanligt efter en vecka ? Eller räknas det som förstörande av bevis, så att de alltså måste sitta o hålla på det specifika loggen ändå tills ett beslut görs i tingsrätten ? Nån med juridisk kunskap som kan svara på detta ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Säg att leverantör har som regel 1 veckas loggningstid och får en IPRED-ansökan om att lämna ut information bakom ett visst IP-nummer som "fildelade" dagen före. Det tar ju minst 3-4 veckor innan tingsrätten hinner ta något beslut, men får bredbandsleverantören radera det specifika loggen som vanligt efter en vecka ? Eller räknas det som förstörande av bevis, så att de alltså måste sitta o hålla på det specifika loggen ändå tills ett beslut görs i tingsrätten ? Nån med juridisk kunskap som kan svara på detta ?

Verkar inte finnas någon lag som tvingar till detta (än) så det är tydligen upp till varje leverantör om de vill spara eller ej.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas en tjänst som betalar böter åt en, dock verkar den inte helt startad ännu, väntan på fler medlemmar eller så. iprenumerera.se

Visa signatur

| Intel 571 EM64T @ 4 GHz | 2 TB | 4 GB |
| Intel C2D E8400 | 2 TB | 8 GB | 2x30GB OCZ SSD |

Permalänk

jag tycker det låter väldigt bra.. alltid varit mot denna piss lagen.. man får väl fundera på att byta isp då.. de kanske fattar att de tappar måååånga användare då.. vid telia eller comhem eller sådant

Visa signatur

// Tobias

Permalänk
Medlem

mycket trevligt att Tele2 också insett detta, funderade innan på att byta till banhof men nu har även min operatör insett allvaret i denna lag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får bahnof till sommaren, så Telia förlora då mej som kund tacka Bahnof för bättre service och driftsäkerhet! Länge leve bahnof!

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Avstängd

AllTele ftw

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har varit kund hos er i ca 5 år nu. Jag undrar om ni kommer att följa Tele2 och Banhofs exempel med att ta bort alla användaruppgifter som kan begäras ut enligt Ipred?

Jag undrar också hur lång tid jag har kvar på min bindningstid? Mitt kundnummer är följande: 483317001

Om alla mailar som jag gjort så kommer BBB svettas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
Hej!

Jag har varit kund hos er i ca 5 år nu. Jag undrar om ni kommer att följa Tele2 och Banhofs exempel med att ta bort alla användaruppgifter som kan begäras ut enligt Ipred?

Jag undrar också hur lång tid jag har kvar på min bindningstid? Mitt kundnummer är följande: 483317001

Om alla mailar som jag gjort så kommer BBB svettas.

Så länge du inte har bindningstid är det ju bara säga upp. Måste man av någon anledning ha just den leverantören man har, så är det ju bara att avbryta uppsägningen i slutet av uppsägningstiden.
Säger nog många upp sina abbonemang kommer de ju mer eller mindre bli tvugna att ändra sig. Förutom Felia då... de lär aldrig ändra sig och behöver ju inte det eftersom de, såsom apple, har sin skara fanatiker som är kunder till vilket pris som helst.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Jag har mailat Glocalnet idag och"hotat" med att byta om jag riskerar att de lämnar ut mina uppgifter till denna privatpolis.

Permalänk

Mailar ni om detta så kanske de kollar er bara för säkerhets skull , och ni kanske åker fast? vad vet jag. Inte så insatt i skiten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Mailar ni om detta så kanske de kollar er bara för säkerhets skull , och ni kanske åker fast? vad vet jag. Inte så insatt i skiten.

Internetleverantörerna har absolut ingen intresse, eller rätt, att kontrollera vad du gör. Och även med det här sjuka IPRED-lagen så är det fortfarande meningen att man utreds efter misstanke (om än vaga) än att man utgår från en person och hittar någonting om denne.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Jag har BBB och jag är glad att det bolaget inte stödjer kriminell verksamhet. Skulle de bli fega och följa de andra bolagen så byter jag till Telia ty de kommer aldrig att vara kriminella. Leve upphovsrätten!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Det är inte internetleverantörernas uppgift att jaga brottslingar.

det är inte heller deras uppgift att försvåra brottsutredningar

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
det är inte heller deras uppgift att försvåra brottsutredningar

det är inte deras uppgift att förenkla dem heller. Dessutom handlar ipred inte om brottsutredningar, det handlar ju om civilrättsliga mål.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Om folk kunde betala för det man använder så skulle man inte behöva diverse lagar som pickar ner på dom som inte vill betala för sig.

Folk som är lagliga och faktiskt betalar för sig har ändå inget alls att oroa sig för. Alla som gnäller på detta är ju bara snåla jäklar i grunden som vill leva på andra i vilket fall som helst.

Måste hålla med "Funnyvlad" här.

Och att börja med före någon börjar svamla, alla program inklusive mitt system är lagligt alltså giltiga. Och musik/film/spel köper jag alternativt hyr.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
det är inte heller deras uppgift att försvåra brottsutredningar

Internetleverantörernas enda uppgift är att erbjuda en så bra tjänst som möjligt för sina kunder. Det inkluderar pris, kundtjänst, stabilitet, hastighet osv osv, och också integritet/säkerhet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Om folk kunde betala för det man använder så skulle man inte behöva diverse lagar som pickar ner på dom som inte vill betala för sig.

Folk som är lagliga och faktiskt betalar för sig har ändå inget alls att oroa sig för. Alla som gnäller på detta är ju bara snåla jäklar i grunden som vill leva på andra i vilket fall som helst.

Måste hålla med "Funnyvlad" här.

Och att börja med före någon börjar svamla, alla program inklusive mitt system är lagligt alltså giltiga. Och musik/film/spel köper jag alternativt hyr.

Gratulerar att du är laglig!

Jag skulle också vilja vara det, men det finns två skäl till varför det dröjer:
1. Flatrate. På samma sätt som i princip alla andra "varor/tjänster" som inte har en kostnad för exemplarframställning ska det gå att köpa det till ett fast pris. Jämför med flatrate telefonabbonemang.

2. Optisk media. Varför i helvete ska jag behöva hålla på att byta mellan massa jävla DVD/Blu-ray skivor och hålla dem organiserade ? Jämför denna lösning med t.ex. MediaPortal och MyMovies så känns det ju bara löjligt.

Skulle det finnas en tjänst som låter mig att ladda ner filmer/serier till en fast kostnad (eller nästan bara en fast kostnad, en rörlig avgift på samma nivå som öppningsavgift inom telefoni skulle jag kunna betala) och i SAMMA kvalité såsom de fysiska kopiorna, så skulle jag utan tveka betala ett antal hundringar/månad för denna tjänst. Säg en 500-ing skulle jag kunna tycka är lämpligt (för både serier och film).

Men någon sånn tjänst finns inte, och jag tycker inte att man ska hålla på att fördröja utvecklingen dit genom att införa drakoniska lagar som skadar vårt samhälle!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag har BBB och jag är glad att det bolaget inte stödjer kriminell verksamhet. Skulle de bli fega och följa de andra bolagen så byter jag till Telia ty de kommer aldrig att vara kriminella. Leve upphovsrätten!

LOL, inte ofta jag vill använda det uttrycket men nu passar det bra. Tragisk propaganda från din sida.

Jag tror de allra flesta vill att artisterna skall tjäna pengar men det är inte vad det hela handlar om. Du får informera dig.

IPRED är kriminellt, skivbolagens roll i rättegången mot TPB och tidigare tillslag mot deras servrar. Antipiratbyråns inbillning att kunna göra husrannsakan och pracka på dem att det blir värre om de inte släpper in dem. Vi kunde får många år sedan se dem traska in hos folk med hot. Kankse inte helt obefogat men helt utan rätt dvs kriminellt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
LOL, inte ofta jag vill använda det uttrycket men nu passar det bra. Tragisk propaganda från din sida.

Jag tror de allra flesta vill att artisterna skall tjäna pengar men det är inte vad det hela handlar om. Du får informera dig.

IPRED är kriminellt, skivbolagens roll i rättegången mot TPB och tidigare tillslag mot deras servrar. Antipiratbyråns inbillning att kunna göra husrannsakan och pracka på dem att det blir värre om de inte släpper in dem. Vi kunde får många år sedan se dem traska in hos folk med hot.

jag ska inte hånas eller få skit för att jag håller mig till lagen. Visst skulle jag älska om det var gratis och lagligt att tanka ner upphovsrättsligt skyddat material men nu är det inte så. Jag är å andra sidan mycket äldre än de flesta på sweclockers (35+) så jag tillhör väl en annan lite mossigare generation. Självklart skulle jag vilja se lagliga, smidiga nedladdningsmöjligheter till ett vettigt pris men bara för att det inte finns ger det mig INGEN rätt att trotsa lagen. Om A-L-L-A skulle ladda ner gratis så skulle ingen i slutändan producera film, musik och spel. Argument att Hollywood producerar skit håller inte eftersom folk laddar ner dessa skitfilmer. Sluta ladda ner skitfilmer, sluta gå på bio när dessa skitfilmer visas och sluta köp skitfilmerna så kommer dessa filmer aldrig att producerar men tyvärr så gillar människor skitfilmer från Hollywood och därför får skådisarna i dessa skitfilmer mångmiljonlöner.

Nu ska jag lägga mig för jag har ett jobb att sköta imorgon bitti.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
jag ska inte hånas eller få skit för att jag håller mig till lagen. Visst skulle jag älska om det var gratis och lagligt att tanka ner upphovsrättsligt skyddat material men nu är det inte så. Jag är å andra sidan mycket äldre än de flesta på sweclockers (35+) så jag tillhör väl en annan lite mossigare generation. Självklart skulle jag vilja se lagliga, smidiga nedladdningsmöjligheter till ett vettigt pris men bara för att det inte finns ger det mig INGEN rätt att trotsa lagen. Om A-L-L-A skulle ladda ner gratis så skulle ingen i slutändan producera film, musik och spel. Argument att Hollywood producerar skit håller inte eftersom folk laddar ner dessa skitfilmer. Sluta ladda ner skitfilmer, sluta gå på bio när dessa skitfilmer visas och sluta köp skitfilmerna så kommer dessa filmer aldrig att producerar men tyvärr så gillar människor skitfilmer från Hollywood och därför får skådisarna i dessa skitfilmer mångmiljonlöner.

Visst kan man diskutera hur man som privatperson ska agera, dvs. om det är moraliskt rätt att ladda ner eller inte. MEN, samhället ska inte hålla på att införa en massa drakoniska lagar som försöker till vilken kostnad som helst att cementera en föråldrad affärsmodell !

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Själv funderar jag på att säga upp mit abbonemang hos Comhem pga. deras inställning i den här frågan!
Inte pga att jag önskar ladda ner en massa olagligheter utan därför att jag uppfattar min ISPs ställningstagande som arrogant mot mig som kund, där prioriteringen känns felaktig.
Det påminner lite om många politikers inställning att väljarna är till för dom (och inte tvärtom...)

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
jag ska inte hånas eller få skit för att jag håller mig till lagen. Visst skulle jag älska om det var gratis och lagligt att tanka ner upphovsrättsligt skyddat material men nu är det inte så. Jag är å andra sidan mycket äldre än de flesta på sweclockers (35+) så jag tillhör väl en annan lite mossigare generation. Självklart skulle jag vilja se lagliga, smidiga nedladdningsmöjligheter till ett vettigt pris men bara för att det inte finns ger det mig INGEN rätt att trotsa lagen. Om A-L-L-A skulle ladda ner gratis så skulle ingen i slutändan producera film, musik och spel. Argument att Hollywood producerar skit håller inte eftersom folk laddar ner dessa skitfilmer. Sluta ladda ner skitfilmer, sluta gå på bio när dessa skitfilmer visas och sluta köp skitfilmerna så kommer dessa filmer aldrig att producerar men tyvärr så gillar människor skitfilmer från Hollywood och därför får skådisarna i dessa skitfilmer mångmiljonlöner.

Nu ska jag lägga mig för jag har ett jobb att sköta imorgon bitti.

Om alla skulle följa upphovsrättslagen så skulle vi fortfarande ha taskiga linor. Du måste förstå en sak, att sålänge folk rättar sig in i leden och snällt betalar vartenda ören bolagen betalar så blir det ALDRIG någon prissänkning. Heller hade aldrig tjänster som spotify eller itunes funnits eftersom bolagen tjänat grovt mycket mer på att sälja skivor över disk.
Hollywood har haft 10 år på sig att utveckla lagliga internettjänster. Istället för att nyttja denna tiden väl så har de bara stretat emot och lobbat för massa lagar mot den private medborgaren. Det värsta är att film och musikindustrin är en ren jävla kartellverksamhet där bolagen vägrar priskonkurrera med varandra. Varför ska de sänka priserna, folk betalar för deras skit ändå eller hur?

Nej tack, oavsett hur du vrider och vänder på det så har fildelare världen över bidragit till att internetteknologin gått framåt. Det finns inte en chans att jag pröjsar 300 spänn för en fysisk bluray skiva när ett gäng hobbyamatörer på sin FRITID lyckas skapa en x264 rip på samma film och sedan tillhandahåller ett distributionssätt som går snabbt och lätt att få ned på datorn och sedan ut till tv:n. Jag hade med glädje betalar ett par tior för en sådan version som bara gått att se på en gång.

Om du vill vara förbannad på någon, var förbannad på hollywoods konservativa inställning. Att försöka sig på en allmän bojkott av filmer och musik funkar lika lite som fred på jorden och tre mål mat om dagen åt alla människor. Vad som verkligen fungerar är att slå bolagen där det känns...i plånboken. Först då kommer ett av bolagen att ge oss vettiga prisvärda online-alternativ, och resten kommer snabbt att följa efter.

Permalänk
Medlem

http://www.alternet.org/sex/130073/the_top_10_craziest_sex_la...

haha lagar är bara kul att kolla på ibland. Sund förnuft har tydligen inget med lagstiftning att göra. lol

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Ärfel lagen säger ju att dem har rätt att begära ut IP från Isp.s men finns det en klockren lag som säger att en Isp MÅSTE lagra Ip:s ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag har BBB och jag är glad att det bolaget inte stödjer kriminell verksamhet. Skulle de bli fega och följa de andra bolagen så byter jag till Telia ty de kommer aldrig att vara kriminella. Leve upphovsrätten!

Wow årets största troll eller?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Yes! Så ska det se ut
Hoppas BBB och resten hänger på med.

EDIT: Har mailat BBB och frågat hur dom tänker göra Alla andra, gör likadant!

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

http://integrity.st/contact.php

maila och fråga era leverantörer.

Visa signatur

HP