Linux över en procent marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

Linux över en procent marknadsandelar

För första gången någonsin är Linux installerat på över en procent av alla hemmadatorer. Samtidigt fortsätter Microsofts Windows att tappa mark mot konkurrenterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man ska nog ta den där statistiken med en nypa salt, men visst är det onekligen så att Linux växer. Har själv använt linux sen 2002.

Permalänk
Inaktiv

Sen är det ju många som kör dualboot, också en felkälla.

Permalänk
Medlem

Statistiken är säkert korrekt (iaf på ett ungefär).

Som jämförelse kan jag slänga upp statistiken från besökare på min hemsida (nästan bara svenska datorer)

1.
Windows
92.88%
2.
Macintosh
4.65%
3.
Linux
1.05%
4.
iPhone
0.69%
5.
iPod
0.28%
6.
SymbianOS
0.24%
7.
(not set)
0.16%
8.
SunOS
0.04%

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att många ser att linux växer... Jag tycker operativsystemets största svaghet är att man blir kroniskt bortglömd av alla, vilket kan göra vissa saker onödigt svåra.

Dual-boot, kommentar... Om något kör dual-boot borde statistiken spegla vad man faktiskt använder... Linux kanske finns på några av datorerna som använder Windows och tvärt om.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Linux kommer komma hårt mot M$ om ett par år känns det som. det måste bara bli lite mer användarvänligt för svensson så slår det hårt. just nu är väl bara strulet att instalera program och köra MS program .. en smaksak när man väl gjort det några gånger iofs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tror inte där så många som saknar MS program på linux.... Vad man kanske saknar är kanske lite program som Adobe eller Blizzard och vissa andra gör... Jag använde Open Office även när jag körde Windows.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Linux kommer komma hårt mot M$ om ett par år känns det som. det måste bara bli lite mer användarvänligt för svensson så slår det hårt. just nu är väl bara strulet att instalera program och köra MS program .. en smaksak när man väl gjort det några gånger iofs.

Det är egentligen inte svårare än windows. Bara annorlunda. Men en stor fördel har windows med sina spel och adobe programmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt
Har kört endast linux på min workstation ett något år nu. (tidigare dualboot)
Visst, det är en hel del program man saknar i linux, men i takt med att användarantalet ökar så bör det väl bli mer och mer intressant att lansera program till linux också?
EDIT: Alla Blizzardspel (iaf D2 och SC) samt photoshop går väl fint via wine?

Permalänk
Medlem

Linux behöver bättre spelstöd. Man vill inte sitta och strula med .dll filer och olika hack för att kunna spela sina favoritspel. Fast växer Linux inom andra målgrupper så kommer nog speltillverkarna satsa mer på att göra sina spel kompatibla.

För kontorsarbete och medel-Svensson är Linux redan komplett. De behöver bara våga ta steget. Ingen dataansvarig kommer få sparken för att han lägger tusentals kronor på Microsoft mjukvara. Däremot kan han få mycket skit om han installerar Linux och det blir det minsta strul. Plus alla dessa 40-70 åringar som precis har lärt sig öppna startmenyn i Windows som kommer att få panik när allting ser lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det fel rubrik. Det handlar alltså inte om andelen datorer med Linux utan bara om andelen webbsidebesök som görs från en Linux-dator.
Trenderna stämmer säkert men siffrorna är nog helt fel.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk

Det är väl närmast en naturlag att Linux ökar när ekonomin stannat av lite.
Själv gillar jag både Linux och Windows7

Permalänk
Medlem

jag har relativt nyligen börjat köra ubuntu på min bärbara dator och kommer inte att byta!

jag har även börjat konvertera en del av mina vänner och försöker febrilt med mina bröder att förstå hur bra linux egentligen är

visst, inte samma spel-stöd som i windows, men vad gör det när man inte spelar nånting?
sen är det ju så också att när jag väl lyckats övertala dem, så säger dem till nästa, som i sin tur sprider det till sina nästa, som sprider det till sina nästa... ja ni fattar grejen.

gratis är gott, särskilt när det smakar riktigt bra också

Permalänk
Medlem

Hur kommer "Bästa pris på Apple iPhone 3G" in i bilden? Om nåt borde det väl vara Vista...

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

grymt! kanske jag också ska gå över till linux snart

Permalänk

vad fan grymm! använder själv linux sen 2 år tebax och det funkar kanon.. varför ska man ha windows, det finns typ alla programm på linux.. har inte änns kvar en ända partition med windows-junk på min dator.. and all works like a charm

Visa signatur

// Tobias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
grymt! kanske jag också ska gå över till linux snart

Klart du ska! Själv är jag just nu lite väl kluven med olika OS. Kör Win XP på speldatorn och Ubuntu 9.04, Win 7 och Win Vista på laptopen. Dock formaterar jag nog båda tämligen snart och städar upp. Hade tänkt mig dual-boot mellan Ubuntu och 7 på spelburken och endast Ubuntu på laptopen.

Permalänk
Medlem

många små EEE-PCs har ju linux installerat som operativ, bara en sån sak ökar ju antalet användare av linux.
blev mycket positiv till detta och köpte mig just en sån

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

bra att windows tappar till linux men inte till mac.

apple är djävulens påfund. förhoppningsvis blir windows 7 den framgång som tros och färre väljer att byta till äpplet.

Permalänk

Själv kör jag Openoffice bland annat för att jag inte har råd, och det ändå inte ljusår från Microsofts Officepaket. Alltså jag klarar mig utmärkt med OpenOffice.

Samma sak är det med Adobe, jag funderar på Gimp (Linux Photoshop motsvarighet) samt Incscape (motsvarar Adobe Illustrator)
Vem har råd att köpa en ny version (Adobe) varje gång det kommer en ny ?
Dessutom är man väl tvungen att köpa en hel hög bundlade program.

Jag tycker att Photoshop och Illustrator är bättre än Linux Gratisalternativen. Men skillnaden är endå inte så super stor, men inte så jätteliten heller.

Nej nu ska jag försöka hålla mig till topic

Permalänk
Inaktiv

Roligt att se! Ännu roligare att se omröstningen här på swec, 43% atm Själv har jag kört Linux som ända OS sedan 2006. Först Ubuntu, men bytte ganska snart till Arch Linux, och nu är jag hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
bra att windows tappar till linux men inte till mac.

apple är djävulens påfund. förhoppningsvis blir windows 7 den framgång som tros och färre väljer att byta till äpplet.

Vem av oss är det som missförstått "Det är framförallt Mac OS X som klättrat på Microsofts bekostnad." ?

Permalänk
Medlem

Själv så har jag kört Linux som desktop på sidan av windows i ett år nu och tycker det funkar ganska bra. Filservern kör opensolaris med GUI och allt så jag har väl bidragit till statistiken för SunOS en liten liten aning med att ha surfat via den också.

Jag tror att en stor anledning att Linux ökar i webstatistiken är att det sålts mer datorer med Linux förinstallerat på, alltså billiga netbooks och dessa passar ju utmärkt för surfning. När folk märker att det faktiskt funkar bra att använda Linux så kanske de även provar att lägga in det på stationära datorn och så vidare...

Men ändå, 1 % är ju väldigt liten andel egentligen. Och Windows med 88% är ju väldigt mycket. Känns ju helt klart som att Linux har stor chans att öka sin andel och Windows stor risk att få mindre andel framöver. Jag kommer nog fortsättningsvis att fortsätta köra både Linux, Windows och OpenSolaris allt eftersom behovet finns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men ändå, 1 % är ju väldigt liten andel egentligen. Och Windows med 88% är ju väldigt mycket. Känns ju helt klart som att Linux har stor chans att öka sin andel och Windows stor risk att få mindre andel framöver. Jag kommer nog fortsättningsvis att fortsätta köra både Linux, Windows och OpenSolaris allt eftersom behovet finns.

Vem som än tar marknadsandelar så är en trend klar: Microsoft tappar en eller ett par procent per år. På 7 år är de nu endast tiondelar ifrån att ha tappat 10 %. En för marknaden hälsosam trend.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vem av oss är det som missförstått "Det är framförallt Mac OS X som klättrat på Microsofts bekostnad." ?

Ingen av er, men du kanske missade att Pudeln beklagade den utvecklingen då han tycker att av två onda ting (MS eller Apple) så är Microsoft den minst onda.
Roligt att Linux ökar.. men jag trodde faktiskt Linux skulle ha lite fler av surfarna om nu inte de andra användarna är tvungen att spendera sin datortid med surfa runt.
Undrar hur stor del av trafiken som är folk som surfar från arbetsdatorn?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Har dualbootat Windows och Linux några år nu men har precis kastat ut Windows nu i och med releasen av Ubuntu 9.04. De program som ännu inte finns för linux (hoppas att det ändrar sig med tiden) kör jag under en virtuell windows maskin (med virtualbox). Måste säga att det fungerat över förväntan so far.

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server

Permalänk
Musikälskare

Körde Ubuntu en del på lappen men problem med drivvar så som Wifi gjorde mig avskräckt.

Kanske försöker mig på det igen i framtiden, generellt sätt tyckte jag de var trevligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vackert, Microsoft behöver konkurrens!

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Jag kör Kubuntu sedan drygt 2 år tillbaka och innandess körde jag Windows XP och FreeBSD i dualboot.
Mitt behov fylls helt klart med Kubuntu. Jag pysslar mycket med PHP och MySQL, sistnämnda funkar oförskämt bra med OpenOffice tack vare Open Document-formatet.
De få spel jag spelar är portade till Linux så jag behöver inte ens använda Wine.
I överlag är jag mycket nöjd med vad jag fått, men det finns några saker jag är mindre nöjd med. Bland annat gäller det drivrutiner för grafik och nätverk. Att få ljud och bild att funka via HDMI eller att få trådlöst nätverk att funka kan vara ett helvete beroende på vilken hårdvara man har. I Windows kräver dessa egentligen bara installation av drivrutiner och sen är allting klart.
Linux klarar inte av 802.11n-hastighet heller.
Kringutrustning kan också bli ett problem beroende på tillverkare. Här kan Samsungs färglaserskriva nämnas som exempel på saker som inte är hur enkelt som helst att få igång fullt ut.

Egentligen är det här egentligen inte några specifika Linuxproblem i sig eftersom problem även kunde gälla Windows men i det fallet har hårdvarutillverkarna gjort riktiga drivrutiner som funkar utan större problem. Helt enkelt tredjepartstillverkarnas fel. Men det är ändå en motivering för folk att inte välja Linux.

Största problemet tror jag dock är att Linux fortfarande efter 18 år på marknaden begär att folk ska sätta sig in i hur textkommandon funkar. Stöter man på ett problem och söker efter en lösning så hittar man i 9 av 10 fall en mindre avhandling med komplicerade kommandon som ska lösa problemet. Mer grafiska lösningar avskräcker betydligt mindre. Konsolkommandon kan finnas kvar för de som vill ha mer kontroll men det nödvändigaste ska gå att lösa med grafik tycker jag.

Kan man dock hantera dessa problem så kan Linux bli en mycket bra och billig ersättare till Windows.

Permalänk
Avstängd

Alltså, Linux kanske har 1% av alla desktop datorer. Men när det gäller servrar så har Linux kanske 40-50%.