Permalänk
Medlem

Tips på verktyg

Hejsan,

gjorde en tråd häromdan om att jag vill montera en lcd monitor i sidan av mitt chassi, för att göra det lite "lantrevligt", och för att ha något att göra den närmsta tiden när jag kommer vara ledig

Dock har jag inga vettiga verktyg att göra detta med. Jag utgår från att jag kommer behöva kunna såga i sidan på datorn (plåt eller aluminium antar jag?), och borra samt kanske slipa till det lite. Jag har kikat runt en del och multiverktyget "dremel" verkar passa alldeles utmärkt (har även fått uppfattningen att många här använder sådana). Dock kommer problemet att min plånbok är snuskigt tom för tillfället och jag har helt enkelt inte råd att lägga så pass mycket pengar på ett verkyg.

Finns det några motsvarande verktyg jag kan skaffa, och vad heter de isåfall och var kan jag köpa dem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

bågfil, borrmaskin, skruvmejsel? annars så finns det "fejk" dremels:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
bågfil, borrmaskin, skruvmejsel? annars så finns det "fejk" dremels:P

Det var ungefär det svar jag letade efter, men vad heter dessa fejk-dremels, vad kostar de och var kan jag få tag på dem? (en länk till en webbutik som säljer dem duger fint )

edit: Jag var ingen expert på slöjden, så jag sitter och funderar på hur jag skulle kunna såga ut ett fyrkantigt hål i sidoplåten utan en dremel-kopia? Liksom hur gör jag ett "hål" så att jag kan börja såga?

Permalänk
Medlem

lättaste är nog att borra hål i kanterna på din fyrkant och sen så tar man en sticksåg och kapar upp mellan de 4hålen som du redan gjort. anledningen för hålen är för att kunna få ner själva sågen på sticksågen så att den kan såga:D

sen så vet jag ingen webbutik men närmaste byggvaruhus ska dom nog ha borr+sticksåg

hoppas det hjälpte:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
lättaste är nog att borra hål i kanterna på din fyrkant och sen så tar man en sticksåg och kapar upp mellan de 4hålen som du redan gjort. anledningen för hålen är för att kunna få ner själva sågen på sticksågen så att den kan såga:D

sen så vet jag ingen webbutik men närmaste byggvaruhus ska dom nog ha borr+sticksåg

hoppas det hjälpte:P

Haha det borde jag tamejfan ha tänkt på, är dock sämst på verktyg och dylikt Känns dock lite drygt att lägga en massa hundringar på en sticksåg... men det kan jag säkert låna någonstans

Tack för tipsen, om någon har fler är de mer än välkomna!

Permalänk
Medlem

Låna av folk. Grannar, släkt osv.

Sen, i den lilla byn som jag bor i ska man tydligen kunna gå till slöjdsalen på gymnasiet och be någon elev på IP (Industriprogrammet) fixa saker. Det är min uppfattning. Var på visning där i fredags.

Kolla om du kan få låna någon slöjdsal på någon skola, där har dom oftast verktyg så det räcker och blir över.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Låna av folk. Grannar, släkt osv.

Sen, i den lilla byn som jag bor i ska man tydligen kunna gå till slöjdsalen på gymnasiet och be någon elev på IP (Industriprogrammet) fixa saker. Det är min uppfattning. Var på visning där i fredags.

Kolla om du kan få låna någon slöjdsal på någon skola, där har dom oftast verktyg så det räcker och blir över.

Men jag vill göra det hemma Ska kika om inte min flickvän kan tänkas ha lite sådana prylar hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Men jag vill göra det hemma Ska kika om inte min flickvän kan tänkas ha lite sådana prylar hemma

Gör så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du nu ska använda en sticksåg så finns det en sak man bör tänka på, och det är att se till att ha rätt sågblad, oftast är sticksågar bestyckade med ett grovtandat blad som är utmärkt för att såga i trä med, men om du försöker såga i din stålplåt med det bladet så kommer resultatet bli under förväntan. Se till att bladet är fintandat (små taggar) och gjort för att såga i plåt med, då kommer det att gå mycket lättare.

Många tycker säkert att det är en självklarhet, men så är det inte för alla, har sett ett och annat projekt gå i stöpet just för att man använt fel verktyg och förstört hela sidoplåten med diverse repor och felsågningar som resultat.

En Dremel är egentligen det bästa, och t ex en Co-tech (ClasOhlsons kopia) duger väl för enstaka projekt. OCh om du inte får tag i någon släkting/vän/granne som har verktygen du behöver så är nog en sådan och några tillbehör (dremel orginal är definitvt att rekommendera på tillbehörsfronten) en billigare lösning än att köpa borr och sticksåg separat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Om du nu ska använda en sticksåg så finns det en sak man bör tänka på, och det är att se till att ha rätt sågblad, oftast är sticksågar bestyckade med ett grovtandat blad som är utmärkt för att såga i trä med, men om du försöker såga i din stålplåt med det bladet så kommer resultatet bli under förväntan. Se till att bladet är fintandat (små taggar) och gjort för att såga i plåt med, då kommer det att gå mycket lättare.

Många tycker säkert att det är en självklarhet, men så är det inte för alla, har sett ett och annat projekt gå i stöpet just för att man använt fel verktyg och förstört hela sidoplåten med diverse repor och felsågningar som resultat.

En Dremel är egentligen det bästa, och t ex en Co-tech (ClasOhlsons kopia) duger väl för enstaka projekt. OCh om du inte får tag i någon släkting/vän/granne som har verktygen du behöver så är nog en sådan och några tillbehör (dremel orginal är definitvt att rekommendera på tillbehörsfronten) en billigare lösning än att köpa borr och sticksåg separat.

Tack för ett väldigt hjälpsamt svar! Ingenting gällande verktyg är självklart för mig, då jag sällan använder verktyg i något som helst syfte. Co-tech prylen har jag kikat lite på, men jag har ingen aning alls om vilket tillbehör det är man ska ha för att såga i sidoplåten till en dator med? Fanns något som hette typ "diamantsågblad" som jag antog borde duga? men som sagt; vet inte.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Cotech och en dremel?
Jag är kanske blind men de verkar ha liknande funktioner och ganska lika utseenden.

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Vad är det för skillnad på Cotech och en dremel?
Jag är kanske blind men de verkar ha liknande funktioner och ganska lika utseenden.

Co-techen varvar ner vid belastning, armen "wobblar" lite vilket gör att maskinen vibrerar mer och är jobbigare att arbeta med. Tillbehören är även ganska kassa.

Permalänk
Medlem

För att förenkla Pie-or-Pajs svar lite så kan man säga att motorn är svagare, så att om du trycker på mer så går den långsammare. Dessutom så är den inte helt 100 i hopsättningen, så den vobblar lite, vilket gör att den känns instabil och jobbig, eftersom att man måste kämpa mot både materialet och maskinen istället för bara materialet.

Sen är verktygen/tillbehören från CoTech/Ferm/Meec verkligen kassa, dom slits fort och är inte lika vassa och robusta som orginalverktygen.

Gå in på en ClasOhlson eller järnhandel så tror jag att folket där kan visa och guida dig ännu mer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Tack så mkt både Pie-or-paj och SweZor priset var ju på en dremel va ju nästan 5 ggr så högt som priset på CTech. Antagligen därför då.

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
För att förenkla Pie-or-Pajs svar lite så kan man säga att motorn är svagare, så att om du trycker på mer så går den långsammare. Dessutom så är den inte helt 100 i hopsättningen, så den vobblar lite, vilket gör att den känns instabil och jobbig, eftersom att man måste kämpa mot både materialet och maskinen istället för bara materialet.

Sen är verktygen/tillbehören från CoTech/Ferm/Meec verkligen kassa, dom slits fort och är inte lika vassa och robusta som orginalverktygen.

Gå in på en ClasOhlson eller järnhandel så tror jag att folket där kan visa och guida dig ännu mer.

Tack för svaret, problemet var dock mest att jag var på ClasOhlson och personalen där var helt inkompetent och sa bara "det vi har är det på hyllan och vi kan inget om det" (nästan ordagrant). Vilket gjorde mig lite irriterad

Jag har dock bestämt mig för att inte investera i något sådant utan antingen låna av någon vän eller bara köpa ett bågfilshandtag på clasohlson (24kr) och använda det ihop med min borr. Tar säkert lite tid men om jag är noggrann bör det nog bli bra

Permalänk
Medlem

köp då en vanlig fil också, mycket svårt att få det rakt med bågfil om man inte har seriösa skills.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU