Snabbare grafikkortsminnen med Rambus

Permalänk
Melding Plague

Snabbare grafikkortsminnen med Rambus

Dagens GDDR är inget för framtiden. Det hävdar Rambus, som rekommenderar den egenutvecklade minnestypen XDR2 istället.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant...

*edit*

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jaha? Om nu tekniken var så bra varför slog den inte igenom?

plus att hela diagrammet kändes lite skrytigt av sig på något sätt.

Permalänk
Medlem

Så fort jag hör Rambus drar jag öronen åt mig...hoppas grafikkortstillverkarna gör samma sak.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Låter för bra, vad är den stora nackdelen?

Permalänk
Inaktiv

Deras RD-RAM ägde ju 'back in the day', den lilla tid det varade.

Om de vill ta del av marknaden behöver de lansera något som faktiskt kan bli en godtagbar standard.

Permalänk
Medlem

XDR används väl i spelkonsollerna om jag inte har fel?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Så fort jag hör Rambus drar jag öronen åt mig...hoppas grafikkortstillverkarna gör samma sak.

Word!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i licens annars skulle ati nvidia intel haka på en gång...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Jaha? Om nu tekniken var så bra varför slog den inte igenom?

plus att hela diagrammet kändes lite skrytigt av sig på något sätt.

därför att den var en dyr lösning

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Så fort jag hör Rambus drar jag öronen åt mig...hoppas grafikkortstillverkarna gör samma sak.

Ja, samma här

Permalänk

Men det är ju frågan varför inte grafikkortstillverkarna tar denna typ av minnen om dom är så mycket bättre?
Är det för dyrt?
För svårt att göra?
Är det nån nackdel?

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk
Sötast

RD comes back to fail?

Permalänk
Medlem

Jag skulle allt vilja se siffror på strömförbrukning, den har de alldeles lägligt glömt.....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
därför att den var en dyr lösning

Antagligen därför. Mitt i finanskrisen är det väl inte direkt läge att satsa på det anser väl företagen.

Med andra ord...bort med krisen in med prestandakriget!

Permalänk
Medlem

Var det inte RB som floppade totalt när de första P4:orna kom? Typ willamette eller vad det nu kallades.

Edit: Hoppas att de håller lite konkurenskraftigare priser nu. Dåligt läge att försöka pracka på marknaden dyrare grejer idag med kriser och allt.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Jo, min pappa har rambus och willamete.

XDR används i playstation 3 väl?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
XDR används väl i spelkonsollerna om jag inte har fel?

Det är bara PS3:an som använder det.
PS3 har 256MB XDR och 256MB GDDR3.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hmm, Rambus på grafikkorten... där bör det gå försiktigt fram. Sätta sig i knät på Rambus skulle jag direkt avråda från, de lär rektalpumpa alla på cash direkt, precis som förut.

Hur många köpte inte svindyra minnen för att sedan bli en parentes (dyr sådan).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ser inget större fel i detta, om de ska nå grafik marknaden lär de ju måsta anpassa priset därefter.
Knappast så att de kan sälja minnen mycket dyrare i förhållandet pris/prestanda än GDDR 5 som redan är bra mycket mera etablerat.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Låter för bra, vad är den stora nackdelen?

Dyrt som satan gissar jag på.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något för VIA kanske om dom vill ta upp kampen annars får dom väll satsa på egna grafikkort om intresset är svalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det är bara PS3:an som använder det.
PS3 har 256MB XDR och 256MB GDDR3.

Nintendo 64 om jag inte minns fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Nintendo 64 om jag inte minns fel.

Jo det stämmer att N64:an använde rambus, tror inte det gällde grafiken dock.
N64 kom ju 96, XDR är väl nyare än så?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Inaktiv

Jag minns när jag körde RAMBUS....svindyra minnen i jämförelse med dåvarande standard. Men snabbt gick det!

Permalänk
Medlem

Kommer även jag ihåg P4 med RAMBUS, hehe snabbaste som fanns då

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kostar säkert så mycket att man får sälja sin ena lever för att ha råd med ett grafikkort i framtiden isåfall.

EDIT: Jag menade njure förståss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Jo det stämmer att N64:an använde rambus, tror inte det gällde grafiken dock.
N64 kom ju 96, XDR är väl nyare än så?

Mjo XDR är lite nyare.
N64:an använde RDRAM, precis som PS2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kostar säkert så mycket att man får sälja sin ena lever för att ha råd med ett grafikkort i framtiden isåfall.

Man har bara en lever.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Har man råd med SSD så har man väl råd med megasnabba minnen?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem