Permalänk
Medlem

Luftvägar

Hejsan,

skrev för ett tag sen om ett projekt jag har där jag ska modda in en skärm i sidan av mitt chassi, då jag blev inspirerad av en användare här på sweclockers

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska placera mina fläktar i lådan, tanken är att jag ska ta bort all plåt där man brukar ha hårddiskarna och t.ex. cd-läsare, och istället placera hårddisken på "golvet" i chassiet, och skippa cd-läsare helt.

Tror ni att konfigurationen på bilden skulle kunna fungera? Rosa är 92mm och gula är 120mm. Funderar på att skippa fläkten längst upp till höger dock, bra/dåligt?

Mitt chassi är likt det på bilden men inte identiskt bör påpekas. Mitt nätagg har även en 120mm fläkt som hjälper till lite.

Alla idéer uppskattas

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

All luft sugs in från sidan, underifrån och från fronten, sen skall luften ut genom taket och/eller baksidan :). Så din ritning är ju rätt, den kommer funka...

Vet inte hur det funkar, men kanske kommer trycket i chassiet skapa ett vinande ljud då det bara finns 2 utsug men 3 intag ?.

Btw, finns ingen gul färg på bilden, vit och rosa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
All luft sugs in från sidan, underifrån och från fronten, sen skall luften ut genom taket och/eller baksidan :). Så din ritning är ju rätt, den kommer funka...

Vet inte hur det funkar, men kanske kommer trycket i chassiet skapa ett vinande ljud då det bara finns 2 utsug men 3 intag ?.

Btw, finns ingen gul färg på bilden, vit och rosa.

Okej tack, men det finns ju faktiskt tre utsug i och med nätagget också, plus att jag är i valet och kvalet om huruvida jag ska ha fläkten överst till höger eller inte..

Det är väl ändå gult och inte vitt? Visst är det väldigt ljust gul men ändå?

Någon som har något bra tips på hur man kan göra vettiga fötter som lyfter upp datorn tillräckligt för att få ett bra insug från "golvet"? kanske 1-2 cm?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

120 fläkten högt upp till höger gör inte så mycket nyttja. annars ser det väl helt okey ut. gäller bara at tha höga fötter på burken så att det inte skapar ett sugande ljud från fläkten i botten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
120 fläkten högt upp till höger gör inte så mycket nyttja. annars ser det väl helt okey ut. gäller bara at tha höga fötter på burken så att det inte skapar ett sugande ljud från fläkten i botten.

Beror ju på om han tänker ha något värt kyla bakom den. Som t.ex. hårddiskar.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Beror ju på om han tänker ha något värt kyla bakom den. Som t.ex. hårddiskar.

Läs o beundra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Nu sitter jag och funderar på hur jag ska placera mina fläktar i lådan, tanken är att jag ska ta bort all plåt där man brukar ha hårddiskarna och t.ex. cd-läsare, och istället placera hårddisken på "golvet" i chassiet, och skippa cd-läsare helt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

Vet inte hur det funkar, men kanske kommer trycket i chassiet skapa ett vinande ljud då det bara finns 2 utsug men 3 intag ?.

Notera att nätagget är ett utsug också, om det inte är ett fläktlöst.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Notera att nätagget är ett utsug också, om det inte är ett fläktlöst.

Såklart det är ett utsug och det skulle ju han också ha

Permalänk
Medlem

Jag skulle monterat hårdiskarna & cd läsaren på högkant vid fronten.
Flyttat upp den högra front fläkten i taket brevid den andra då plåten som håller dvd´n ändå kan tas bort.
Bygg på.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
120 fläkten högt upp till höger gör inte så mycket nyttja. annars ser det väl helt okey ut. gäller bara at tha höga fötter på burken så att det inte skapar ett sugande ljud från fläkten i botten.

Jo då. Den gör nytta. Jag har själv gjort så för att få mer sval luft till processorkylaren och det har hjälpt några grader för mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
finns ingen gul färg på bilden, vit och rosa.

Nu bör du nog kontrollera dina skärminställningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jo då. Den gör nytta. Jag har själv gjort så för att få mer sval luft till processorkylaren och det har hjälpt några grader för mig.

Jag har också testat idén i mitt p180, tjänade ett par grader men knappast värt ljudet från en fläkt till. Kan väl tillägga att jag är extremt intolerant mot oljud.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.