Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
Noctua NH-U12P pga att fläkten som med följer är väldigt bra

i övrigt tycker jag inte paketet du satt ihop ser så där jätte prisvärt ut

grafikkorten är nästa 1k dyrare än de billigaste 4890

men om du ändå vill ha överklockade så är XFX Radeon HD4890 Black Edition ett bra val
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Jo, jag kör nog på Noctuan ändå.

Anledning till att jag valde powercolor PCS+ är att jag har hört att de är väldigt tysta och kalla..

Du får gärna bygga ett paket åt mig ifall du har lust.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Beror på vad du köper för fläkt till TRUE'n. Med Noctua-fläkt blir den direkt likvärdig.

tror jag kör på en Noctua ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Beror på vad du köper för fläkt till TRUE'n. Med Noctua-fläkt blir den direkt likvärdig.

dock skiljer det 28kr i pris om det är en faktor till Noctua NH-U12P fördel
och fler fördelar är monteringen som tilllåter att man kan montera kylaren vertikalt eller horisontellt, medans truen bara kan monteras på ett sätt beroende på moderkortets layout

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Har du nån länk till en sida som bevisar detta?

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuzzmeister
Jo, jag kör nog på Noctuan ändå.

Anledning till att jag valde powercolor PCS+ är att jag har hört att de är väldigt tysta och kalla..

Du får gärna bygga ett paket åt mig ifall du har lust.

tror jag kör på en Noctua ändå.

visst dom är nog tysta och så men dom trycker inte ut luften ur chassit vilket leder till varmare komponenter som i sin tur leder till att fläktarna måste varva upp vilket betyder mer ljud.

står lite info om chassit antar att du vill att det ska vara tyst?
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuzzmeister
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=12

De bevisar inte att varken noctuan eller TRUE skulle va bättre eller ens lika bra som NorthQ's vatten kylare.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De bevisar inte att varken noctuan eller TRUE skulle va bättre eller ens lika bra som NorthQ's vatten kylare.

Kan du inte visa lite tester om vattenkylare då?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De bevisar inte att varken noctuan eller TRUE skulle va bättre eller ens lika bra som NorthQ's vatten kylare.

Bortse från vattnet, eftersom vattnet inte kyler utan bara transporterar runt värmen. Det är luftkylningen på radiatorn som är intressant, och det är den som begränsar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har endast egna erfarenheter av de då jag har haft Noctua kylaren med DUBBLA NF P12:or på och dom kom inte i närheten av NorthQ kylaren i samma chassi på samma komponenter...

Men vill du ha en BRA luftkylare så rekommenderar jag Cooler master V8:a då den spöar Noctuan i deras original utförande.

Så mina rekommendationer är Cooler master V8:a och Centurion 590 chassit då de ha samma Hdd kylning som Cooler master Cosmos S

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Sedan att tänka på också ang. TRUE VS Noctuan, är att truen inte går att montera vertikalt på Amd-sockeln. Detta gör att den ofta täcker en eller flera minnesplatser.

Permalänk

vad är skillnaden mellan detta morderkort,

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-e--...

och detta? (detta kort har ju en x16 och en x8 PCI-e slot, detta gör väl så båda grafikkorten i CrossFire körs i x8? Men det påverkar väl inte snabbheten i spel och annat?)
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

Vilket av dom ska jag satsa på? Vilket har bäst överklockningsmöjligheter och vilken har de mest lättnavigerade BIOS-menyerna, ljudkortet etc etc..

Permalänk
Antielefant

Asuskortet rakt av.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Inet är lite dåliga med information. Asus kortet har 2 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFireX: x8, x8-läge, singelkort: x16-läge ).

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Asuskortet rakt av.

Klarar kortet av högre hastigheter på minnet än 1066mhz?
Tänkte på överklockning..

Gigabyte kortet klarade ju av 1333(O.C)

men det är fortfarande Asus som gäller eller?

Permalänk
Antielefant

Båda gör det, men du klockar multipeln på en Black Edition, inte på bussen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuzzmeister
Ok. Så du tycker alltså att jag ska satsa på luftkylning ändå?

Vilken är bäst av Thermalright ultra eXtreme och Noctua NH-U12P ?

Luftkylning skall du helt klart satsa på eftersom det är mycket billigare och även bra.
TRUE'n är lite vassare än NH-U12P, men det man skall komma ihåg är att TRUE kylaren tillverkas konkav(Den är lite rundad i botten för att pressa bättre på de olika kärnorna). Detta gör denna kylare jätte bra eller jätte dålig! Har sett resultat där folk har varit mycket nöjda och andra helt missnöjda. Så att köpa TRUE kylaren är som är köpa en triss lott, alltså vinst eller förlust. För att få ut mest prestanda ur TRUE kylaren skall man helst lappa den och det gör inte vem som helst på köksbordet ;)..

Jag har själv en AMD 940 med NH-U12P kylaren och allt jag kan säga att jag är mycket mycket nöjd! Klockade upp cpun i 3500mhz och hade stabila 45 grader i max load.

Så jag rekommenderar NH-U12P till ditt dator köp!

Lycka till
Mvh Stylaren

EDIT: haha såg att jag var lite sent ute, hade inte noterat att tråden var över 2 sidor

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
Luftkylning skall du helt klart satsa på eftersom det är mycket billigare och även bra.
TRUE'n är lite vassare än NH-U12P, men det man skall komma ihåg är att TRUE kylaren tillverkas konkav(Den är lite rundad i botten för att pressa bättre på de olika kärnorna). Detta gör denna kylare jätte bra eller jätte dålig! Har sett resultat där folk har varit mycket nöjda och andra helt missnöjda. Så att köpa TRUE kylaren är som är köpa en triss lott, alltså vinst eller förlust. För att få ut mest prestanda ur TRUE kylaren skall man helst lappa den och det gör inte vem som helst på köksbordet ;)..

Jag har själv en AMD 940 med NH-U12P kylaren och allt jag kan säga att jag är mycket mycket nöjd! Klockade upp cpun i 3500mhz och hade stabila 45 grader i max load.

Så jag rekommenderar NH-U12P till ditt dator köp!

Lycka till
Mvh Stylaren

EDIT: haha såg att jag var lite sent ute, hade inte noterat att tråden var över 2 sidor

Det är lugnt!!!

är mycket tacksam för alla svar!