Nytt ljud för 5000kr cirkus

Permalänk
Medlem

Nytt ljud för 5000kr cirkus

Nu har jag fått nog utav det dåliga ljud jag har här hemma, så det är dags att uppgradera sig.

Problemet är att jag inte vet vad jag ska köpa. Ljudkällan kommer i princip uteslutande vara datorn där det ska spelas både musik och visas film.

Ska jag köpa en hel stereo eller ska jag köpa mig ett datorhögtalarpaket”?

Jag har kikat lite på en Audio Pro Stereo One som en kompis till mig har och det är tillräckligt bra ljud för mig. Värre än så kan jag vänta med

Vilka direktiv har jag då? Jo en budget på 5000 (blir det billigare gråter jag inte) och så vill jag ha högtalare i ungefär den storleken, inga stora bjässar som tar upp för mycket plats.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

Är det bara högtalare du ska ha? Annars kan man ju tänka sig ett bra ljudkort, självklart i kombination med högtalare som är bra. Då slipper du en eventuell flaskhals också ...;)

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Creative X-Fi XtremeMusic, så jag tror väl inte att just ljudkortet behöver uppdateras.

Annat än att det vore kul att ha ett vettigt ljudkort å kunna köra linux...

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

Högtalare
Förstärkare

Permalänk
Medlem

hmm tackar, men du missade den biten när jag skriver att jag inte vill ha så stora högtalare, har helt enkelt inte plats med golvare

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Så här då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=200685

tja dom ser intressanta ut
Men det är alltså bara högtalare, då behöver jag dels en förstärkare till dem, behöver jag köpa kablarna separat också eller följer det med?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Så här då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=200685

Kanske i kombination med http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

Skulle ju behövas ett vettigt vettigt ljudkort också som tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=420234
är natt o dag skillnad på detta och det creative X-Fi XtremeMusic som du har idag
tyvärr spräcker det budgeten något

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Kanske i kombination med http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

Skulle ju behövas ett vettigt vettigt ljudkort också som tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=420234
är natt o dag skillnad på detta och det creative X-Fi XtremeMusic som du har idag
tyvärr spräcker det budgeten något

Instinktivt så tänkte jag "den där förstärkaren var inte så snygg" men nu ska jag inte kolla mig blind på det estetiska.

Sexigt med kylare på ett ljudkort, me like!

Mja kanske man skulle köpa dessa å invänta nästa lön å införskaffa xonarkortet en månad senare.

måste man införskaffa högtalarkablar separat eller följer dessa med?
Vad talar för att detta kommer att låta bättre än en Audio Pro Stereo One?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

PSB alpha 1 är en mycket omtyckt liten stativhögtalare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351397

Parat med en stereoreciever tror jag att det blir en vinnande kombination.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295865

Jag tycker gott att du kan fortsätta köra på ditt creative-kort. Vill du lägga ut mer pengar ger det oerhört mycket mer att använda dem till att utöka valmöjligheten när det gäller högtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
PSB alpha 1 är en mycket omtyckt liten stativhögtalare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351397

Parat med en stereoreciever tror jag att det blir en vinnande kombination.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295865

Jag tycker gott att du kan fortsätta köra på ditt creative-kort. Vill du lägga ut mer pengar ger det oerhört mycket mer att använda dem till att utöka valmöjligheten när det gäller högtalare.

Gillar ditt paket skarpt, kommer till och med under 4300 med frakt å allt, sweet

Jag vet inte om det kommer att bli någon enorm skillnad på dessa högtalare beroende på om jag har xonar eller x-fi kortet, tror nästan att det måste till lite värre högtalare för att skillnaden ska bli påtaglig. Fast det är iofs bara en magkännsla.

Har du lyssnat på högtalarna själv, eller går du bara på recensioner?

EDIT/Tillägg
Jag har läst lite om PSB alpha 1 och folket verkar vara rörande överense om att det är en mycket bra högtalare så nu lämnar jag planerna för en Stereo One å införskaffar mig i dessa.

Stort tack till alla som har deltagit i tråden!

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

Även om du verkar ha bestämt dig så kan jag tillägga, bara för sakens skull, att jag inte har haft tillfälle att lyssna på dem själv. De hade fått goda omdömen från många håll vilket gjorde att jag tyckte att de var värda att nämna i den här tråden. Hoppas du blir nöjd med dina inköp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Kanske i kombination med http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

Skulle ju behövas ett vettigt vettigt ljudkort också som tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=420234
är natt o dag skillnad på detta och det creative X-Fi XtremeMusic som du har idag
tyvärr spräcker det budgeten något

Är du säker på att det är natt och dag? har du jämfört?

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Avstängd

Högtalarkablar kostar inte många kronor, så det kan du köpa separat. Räkna med mellan en hundring och femhundra för en bra kabel mellan ljudkort och förstärkare och någon hundring för 10 meter högtalarkabel på siba.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Är du säker på att det är natt och dag? har du jämfört?

Har jämfört med några creativekort japp, även jämfört med xonar D2 och skapligt stor skillnad där med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Har jämfört med några creativekort japp, även jämfört med xonar D2 och skapligt stor skillnad där med.

Värt o tänka på är ju naturligtvis att vi uppfattar ljudet olika. Så det är inte alla som tycker skillnaden finns. Och så är vi olika kräsna osv.

Permalänk
Medlem

Kör med mitt x-fi X med bytt opamp och har svårt att tänka mig så mkt bättre ljud från just ljudkortet.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Kör med mitt x-fi X med bytt opamp och har svårt att tänka mig så mkt bättre ljud från just ljudkortet.

Vad menas med "bytt opamp"?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Vad menas med "bytt opamp"?

Operationsförstärkare, en liten förstärkarkrets helt enkelt, på vissa ljudkort är den utbytbar och man kan skräddarsy ljudet med andra sådana, och även få bättre ljud.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Logitech z-5500 är riktigt bra, djup skön bas som får grannarna i villaområdet att klaga, så dom rekomenderas, även enkla inställningar och anslutningsmöjligheter till sp-dif och fiber. enormt bra 5.1 ljud och certifierad an både dolby och thx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Operationsförstärkare, en liten förstärkarkrets helt enkelt, på vissa ljudkort är den utbytbar och man kan skräddarsy ljudet med andra sådana, och även få bättre ljud.

Okej, gissade att det hade något med förstärkning att göra iom amp

Hur värt är det att byta den kretsen? är det svårt? vad kostar en ny?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
Logitech z-5500 är riktigt bra, djup skön bas som får grannarna i villaområdet att klaga, så dom rekomenderas, även enkla inställningar och anslutningsmöjligheter till sp-dif och fiber. enormt bra 5.1 ljud och certifierad an både dolby och thx.

Nu var jag inte dirket ute efter en asbra bas då det händer att mina stackars grannar i mitt hyreshus har klagat med nuvarande högtalare
Angående anslutningsmöjligheter så har jag ingen anvädning för det i dagsläget och vet faktiskt inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla vad man har det till

Jag ville ha en stereo då det mest är till musik som högtalarna kommer att användas till och personligen tycker jag att surroundljud är överskattat och jag har ingen bra möjlighet att sätta upp högtalarna "rätt" där jag bor nu.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
Logitech z-5500 är riktigt bra, djup skön bas som får grannarna i villaområdet att klaga, så dom rekomenderas, även enkla inställningar och anslutningsmöjligheter till sp-dif och fiber. enormt bra 5.1 ljud och certifierad an både dolby och thx.

enligt mig så är z-5500:S bas burkig och är svår att kontrolera.

Men har man inte hört så mycket eller inte är så kräsen så är väl basen fin

OnT: Jag skulle nog köra på PSB Alpha 1 och valfri stereo förstärkare till desas så blir det nog bra.

PSB Alpha 1 är enligt mig en mycket bra högtalare som spelar öppet och med balanserade element

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
enligt mig så är z-5500:S bas burkig och är svår att kontrolera.

Men har man inte hört så mycket eller inte är så kräsen så är väl basen fin

OnT: Jag skulle nog köra på PSB Alpha 1 och valfri stereo förstärkare till desas så blir det nog bra.

PSB Alpha 1 är enligt mig en mycket bra högtalare som spelar öppet och med balanserade element

Trevligt att se fler ge högtalarna bra omdöme för nu är ordern lagd.

Paketen kan inte komma snabbt nog då jag har insett att jag verkligen inte kan höra skillnad på mp3 och flac i mina nuvarande

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
Logitech z-5500 är riktigt bra, djup skön bas som får grannarna i villaområdet att klaga, så dom rekomenderas, även enkla inställningar och anslutningsmöjligheter till sp-dif och fiber. enormt bra 5.1 ljud och certifierad an både dolby och thx.

Ifall man tänker på hur pass liten plats det systemet tar upp så tycker jag det är extremt bra. Det är ju trots allt datahögtalare så. ^^

Visst är det skillnad på ett "vanligt" hifisystem när det gäller ljudkvalité... men då får man tänka på att det inte är några högtalare som man får plats med på skrivbordet bredvid skärmen. xD De tar upp ganska stor plats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Ifall man tänker på hur pass liten plats det systemet tar upp så tycker jag det är extremt bra. Det är ju trots allt datahögtalare så. ^^

Visst är det skillnad på ett "vanligt" hifisystem när det gäller ljudkvalité... men då får man tänka på att det inte är några högtalare som man får plats med på skrivbordet bredvid skärmen. xD De tar upp ganska stor plats.

Nä.

Z-5500 är skrot, likt alla andra högtalarsystem som Logitech har tillverkat. De låter bra om man är tretton och bara tänker på OOMF.

Och vem säger att man inte kan ha ett "riktigt" 2.1-system på skrivbordet? Jag har själv två relativt stora referensmonitorer på mitt 50 centimeter djupa skrivbord utan problem.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem paketet som brimstone rekomenderade och är ganska nöjd, men inte helt. Ljudet från radion låter bättre än ljudet från datorn hur ska jag koppla för att få ultimat ljud från datorn? atm sitter jag på en standard 3,5mm - 2RCA kabel från ljudkortet till receivern ska jag koppla på något annat sätt? lönar det sig att köpa en bättre kabel eller sitter det i ljudkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
PSB alpha 1 är en mycket omtyckt liten stativhögtalare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351397

Parat med en stereoreciever tror jag att det blir en vinnande kombination.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295865

Jag tycker gott att du kan fortsätta köra på ditt creative-kort. Vill du lägga ut mer pengar ger det oerhört mycket mer att använda dem till att utöka valmöjligheten när det gäller högtalare.

(har ingen kamera så det kommer inga pics då min mobil inte ger några vettiga bilder)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Nä.

Z-5500 är skrot, likt alla andra högtalarsystem som Logitech har tillverkat. De låter bra om man är tretton och bara tänker på OOMF.

Och vem säger att man inte kan ha ett "riktigt" 2.1-system på skrivbordet? Jag har själv två relativt stora referensmonitorer på mitt 50 centimeter djupa skrivbord utan problem.

Äsch då, Z-5500 är inget skräp. Men det beror väl visserligen också på hur pass kräsen man är.

Värt att nämna kan väl också vara att jag faktiskt bytte IFRÅN ett par riktiga hifi-högtalare till Logitech och blev inte besviken.

Man ska alltid provlyssna på ett högtalarsystem innan man bestämmer sig för att köpa det... men man får inte glömma att det inte låter lika i alla rum såklart. Det är ganska så många som missar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Äsch då, Z-5500 är inget skräp. Men det beror väl visserligen också på hur pass kräsen man är.

Värt att nämna kan väl också vara att jag faktiskt bytte IFRÅN ett par riktiga hifi-högtalare till Logitech och blev inte besviken.

Man ska alltid provlyssna på ett högtalarsystem innan man bestämmer sig för att köpa det... men man får inte glömma att det inte låter lika i alla rum såklart. Det är ganska så många som missar det.

Farsans gamla golvare från 1981 eller nåt utklassar z5500.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Nu har jag fått hem paketet som brimstone rekomenderade och är ganska nöjd, men inte helt. Ljudet från radion låter bättre än ljudet från datorn hur ska jag koppla för att få ultimat ljud från datorn? atm sitter jag på en standard 3,5mm - 2RCA kabel från ljudkortet till receivern ska jag koppla på något annat sätt? lönar det sig att köpa en bättre kabel eller sitter det i ljudkortet?

(har ingen kamera så det kommer inga pics då min mobil inte ger några vettiga bilder)

Där kan de löna sig att köpa en bättre kabel.
Men de mesta som skulle hjälpa kan vara att köpa nytt ljudkort.

Vad sitter du på för ljudkort nu?