har börjat folda tips på grafikkort

Permalänk

har börjat folda tips på grafikkort

hej har börjat folda på min main rigg Cpu klienten funka fint men grafik kortet
ett ati 2900pro 256bit 512 mb är jag inte nöjd med nån som har nått tips på ett stömsnånlare kort med bättre prestanda runt 800-1100kr

Permalänk
Inaktiv

Strömsnålt och bättre prestanda är motsatsförhållanden i dagsläget vad gäller grafikkort. De prioriterar helt enkelt inte strömsparande särskilt mycket, utan går mest på rå prestanda överlag helt enkelt.

Köp det bästa du tycker har råd med. Komplett säljer ATi Radeon HD 4890 denna veckan för 2100 riksdaler, det är ett RIKTIGT bra pris för ett så fett kort. Den drar ju mycket ström iofs; du måste ha dubbla 6-pinnars PCIe-strömanslutningar för att det ska funka (räcker iofs med 1 6-pinnars från nätdelen och sedan en 4-pin molex till 6-pin adapter, vilken följer med på köpet kan nämnas).

Notera dock att ATis kort i dagsläget inte funkar optimalt på små work units i folding; där blåser Nvidiakorten förbi så det ryker om det. På mina datorer foldar jag på 8800GTX som är typ tre år gammalt snart, samt på 4890. I spel är ETT 4890 nästan lika snabbt som mina dubbla 8800GTX i SLI, fast i foldning ger nvidiaklienten ger 2-3ggr högre prestanda på små WUar, trots att kortet är flera år äldre...

På stora WUar rasar Nvidia-prestandan dock ned till ungefär ATi-nivå. I framtiden ska tydligen större WUar släppas av Stanford/Pandelab, då kanske ATi kan dra ifrån i prestanda. Vi får väl se. Jag kör dock ATi i min nya burk för att pris/prestanda är så vrålbra på deras nuvarande kort. Foldning är mest bara en bonus för mig; jag är en spelmupp i själ och hjärta hehe.

Permalänk

tack för ditt snabba svar beställt ett sådan kort nu

Permalänk

hur står sig ett ati HD4770 i folding?

ganska billigt ju...

Permalänk
Inaktiv

Mitt HD4770 maxxar 3000PPD som bäst men kan sjunka till 2300PPD vilket också är helt ok:)

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 260 ligger kring 7000 PPD. För 1600kr känns det rätt bra.

Permalänk
Medlem

oj oj vilken gammal tråd tänkte att man kunde lägga in mer info för andra som undrar och söker:P

Mitt GTX 260 ger ca 8000PPD då i bra oc

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Medlem

connsann har du 216 eller 196(var det så många på gamla 260?) shaderprocessorer och får man fråga vilken "hälsosam" klock du kör dem i.

Permalänk
Medlem

Jag fick då 216 och köpte en till idag för att jag är nöjd med min som jag köpte för ett halv årsedan och denna har också 216.

Min gammla kör jag Core: 750 Shader: 1500 och memory: 1200
Fläkten står på 50 % i ett rum som är ca 31 grader varmt burken står i ett hörn.

Jag har inte märkt nogra problem med denna klock 7/24 i ett halv år på folding

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)