Permalänk
Medlem

Lite mer ang lysdioder

Sitter här och tänkte göra en liten slinga av normalintensiva röda lysdioder. Tänkte sedan koppla det till en 4-pin kontakt till 12V i datorns nätagg.

Några funderingar som uppkommit är (se bilden)

Ska + och - vara där de är i mitt "schema" eller ska det vara tvärtom?

Var ska + och - kopplas? Ska de bägge gå till den gula 12V från nätagget? Isåfall; hur?

Ska + in i on/off switchen (som har två ben) och - ut till motståndet? (eller ska kanske motståndet komma före on/off switchen?) Läste i den gamla lysdiod FAQn här på forumet att man ska "klippa" + sladden och montera de två ändarna man får på varsitt ben på on/off switchen, men hur menar han då? Det är ju inte två ändar i sladden (eller?)

Tacksam för svar, sitter här ivrig och vill löda Spara dock "tror jag" svar, vill inte gärna att det ska bli fel här

Permalänk
Medlem

Det där kommer inte att fungera riktigt bra. Lysdioderna kommer att brinna upp inom en snar framtid p.g.a. för litet motstånd. Om du är det minsta osäker så rekommenderar jag att du kollar på http://led.linear1.org/led.wiz
Där kan du lätt räkna ut vad du ska ha för motstånd.
Enligt den sidan så ska du ha ett 220ohms motstånd och det räcker med ett 1/4w istället för ett 1w motstånd.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

On/off brytaren kan du ha där du ha den, dvs + in i brytaren och sedan det andra benet på brytaren går till resistorn(som du ritat).
+(på din bild) ska in i gula(12v) kontakten(molex).
-(på din bild) stoppar du in i en utav de svarta kontakterna(molex).

Som förgående sa, du behöver minst en 220ohm 1/4w resistor, annars blir det resistor BBQ.
Du kan placera alla komponenter i den följd du har ritat på slingan, det blir nog bra.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynter
Det där kommer inte att fungera riktigt bra. Lysdioderna kommer att brinna upp inom en snar framtid p.g.a. för litet motstånd. Om du är det minsta osäker så rekommenderar jag att du kollar på http://led.linear1.org/led.wiz
Där kan du lätt räkna ut vad du ska ha för motstånd.
Enligt den sidan så ska du ha ett 220ohms motstånd och det räcker med ett 1/4w istället för ett 1w motstånd.

Tack för svaret; insåg just att jag började tänka mig 5 lysdioder sen slarvade till det och bara klämde in 4.

Det ska vara 5 lysdioder, därmed 100Ohm. Mitt motstånd närmast över 100Ohm är 120Ohm 1W därför tar jag ett sådant

Men hur är det med on/off switchen etc? Och ska verkligen motståndet sitta efter alla lysdioderna? Verkar väldigt konstigt då motståndet är till för att begränsa ström/spänning som når fram till lysdioderna :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
[B Och ska verkligen motståndet sitta efter alla lysdioderna? Verkar väldigt konstigt då motståndet är till för att begränsa ström/spänning som når fram till lysdioderna :S [/B]

Det sitter väl ändå framför??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eott
Det sitter väl ändå framför??

Förlåt, är lite trött, syftade på att länken som Xynter tillhandahöll visar att motståndet ska sitta efter. Men motståndet ska sitta före antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Tack för svaret; insåg just att jag började tänka mig 5 lysdioder sen slarvade till det och bara klämde in 4.

Det ska vara 5 lysdioder, därmed 100Ohm. Mitt motstånd närmast över 100Ohm är 120Ohm 1W därför tar jag ett sådant

Men hur är det med on/off switchen etc? Och ska verkligen motståndet sitta efter alla lysdioderna? Verkar väldigt konstigt då motståndet är till för att begränsa ström/spänning som når fram till lysdioderna :S

Spelar ingen roll om du placerar brytaren först eller sist i slingan.
Det spelar heller ingen roll vars du placerar resistorn(så länge det är före eller efter alla lysdioder).

För övrigt så är resistorn placerad före lysdioderna på bilden(din) + till - brukar men säga, sedan om man är lite insatt i fysik så vet man att elektronerna faktiskt flödar från minus till plus, men det är en annan femma.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Spelar ingen roll om du placerar brytaren först eller sist i slingan.
Det spelar heller ingen roll vars du placerar resistorn(så länge det är före eller efter alla lysdioder).

För övrigt så är resistorn placerad före lysdioderna på bilden(din) + till - brukar men säga, sedan om man är lite insatt i fysik så vet man att elktronerna faktiskt flödar från minus till plus, men det är en annan femma.

Det där med elektronerna kände jag faktiskt till, är mer insatt i generell fysik än just elektronik. Trodde faktiskt att man alltid skulle vara noga med att köra från + till - Det där med att det inte spelar någon roll var resistorn sitter ställer jag mig tveksam till, tänker nog för säkerhets skull sätta den först ändå, och likaså brytaren.

Tack för alla svar, återkommer med resultat så snart jag köpt en 4-pin kontakt så att jag kan testa det i datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Det där med elektronerna kände jag faktiskt till, är mer insatt i generell fysik än just elektronik. Trodde faktiskt att man alltid skulle vara noga med att köra från + till - Det där med att det inte spelar någon roll var resistorn sitter ställer jag mig tveksam till, tänker nog för säkerhets skull sätta den först ändå, och likaså brytaren.

Tack för alla svar, återkommer med resultat så snart jag köpt en 4-pin kontakt så att jag kan testa det i datorn

Jo man ska alltid tänka från + till -, du måste tex vända lysdioderna åt rätt håll(långa benet plus) annars kommer det ta stopp vid dem då de bara leder åt ena hållet.
Kollar du på andra led Calculators så ser du att vissa rekommenderar före och andra efter, spelar inte så stor roll då det är den totala resistansen som bestämmer spänningen och strömmen (u=i*r), dock så brukar man som standard alltid sätta brytare och resistorer före komponenterna i kretsen(på den positiva kabeln dvs).

EDIT: Är du osäker på om du har kopplat rätt kan du ju alltid testa kretsen på ett 12v batteri eller likande innan du stoppar in den i datorn, så inget olyckligt händer med nätagget.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Spelar ingen roll om du placerar brytaren först eller sist i slingan.
Det spelar heller ingen roll vars du placerar resistorn(så länge det är före eller efter alla lysdioder).

Såväl resistorn som strömbrytaren kan faktiskt sitta precis var som helst, alltså mellan två lysdioder också. Men det ortodoxa stället är förstås "framför", precis som trådskaparen placerat dem.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Såväl resistorn som strömbrytaren kan faktiskt sitta precis var som helst, alltså mellan två lysdioder också. Men det ortodoxa stället är förstås "framför", precis som trådskaparen placerat dem.

Jo jag kom på det sedan, men orkade inte ändra.
Dock så sade jag i nästa inlägg att det är den totala resistansen som räknas.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.