Klarar min PSU av den här riggen?!

Permalänk
Medlem

Klarar min PSU av den här riggen?!

Hej!

En kompis till mig sa att jag skulle behöva minst 1000W för att kunna köra följande rigg med överklockad CPU. Stämmer det? Ta en koll!

Chassi - Antec Three Hundred, Utan nätagg
CPU Kylning - Noctua NH-U12P CPU Cooler, 120mm Fan
CPU - AMD Phenom II X4 955 Black Edition
GPU - x2 XFX GeForce GTX 300 2GB PCIe
RAM - Corsair XMS3 DHX 4GB (2 x 2GB) PC12800
DVD - Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
HDD - 640GB Western Digital Caviar SE SATA II
SPU - Corsair CMPSU-650TX 650W
Moderkort - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P

Notis: Det blir dubbla GTX 300.

Nätagget som jag planerar att köpa är på 650W, har killen rätt? Isåfall, hur många watt ska jag ha då?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Ingen vet vad specen för GT300 blir, och sen är det antagligen rejäl skillnad på vilket GT300 man tar också. Följer NVidia sin standard blir det åtminstone två olika kort, liksom GT200 började med GTX260 och GTX280.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ingen vet vad specen för GT300 blir, och sen är det antagligen rejäl skillnad på vilket GT300 man tar också. Följer NVidia sin standard blir det åtminstone två olika kort, liksom GT200 började med GTX260 och GTX280.

Okej, I see. Då får jag väl vänta och se!

Men vad skulle du gissa på att korten kräver? Tror du att PSUn kommer klara två kort plus en överklockad AMD Phenom II 955?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

Det skulle förvåna mig om GTX360 drar mycket mer kräm än GTX 275, och då räcker 650W långt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej, vad bra!

Men som sagt så får jag vänta tills specen för GT 300 släpps.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Min dator är mellantörstig och drar ca 250W från väggen när jag foldar på grafikkortet. I CoD 5 så drar den ca 300-340 från väggen. Så du borde klarar dig fint.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bra bra! Då behöver jag inte oroa mig!:)

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Vad du skrivit upp där. Ditt moderkort kan inte köra SLI, utan Crossfire om jag inte misstar mig.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Ska du köra värstingkort så är det bäst att ha 800watt. det ska vara frammtidsäkert med.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Hedersmedlem

Som föregående säger, ditt moderkort stöder inte SLI

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Oh noes!

Något tips på annat kort då?:)

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Exempelvis Asus M4N82 DELUXE
dock inte ddr3. tror det är svårt att finna nvida kretsar som stödjer sli och har ddr3.

Permalänk
Medlem

Har hört att Asus gör kvalla grejer, men finns det någon lite billigare version än Deluxe?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Antielefant

M4N72-E

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Och den pallar fortfarande SLi?

Vad är det för skillnad mellan M4N72-E och M4N82 Deluxe?

EDIT: Det står att båda är för DDR2 på Prisjakt.nu

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Min dator är mellantörstig och drar ca 250W från väggen när jag foldar på grafikkortet. I CoD 5 så drar den ca 300-340 från väggen. Så du borde klarar dig fint.

Ett förtydligande angående vad en dator drar från eluttaget i vägen.

Om en dator drar 340W AC så innebär detta att nätaggregatet levererar mindre, beroende på model.Man kan schablonmässigt räkna med en effektivitet på 80% [resten blir värme].

340x0.8=272.

Alltså drar ovanståendes system runt ~270W DC när han spelar CoD 5. Då ska man också ha klart för sig att ett 8800Ultra kräver mycket ström, i klass med GTX 285.

Så några 1000W kommer du verkligen inte behöva. Säg till din kompis att läsa på innan han uttalar sig nästa gång. FYI så drar ett Core i7 system med dubbla HD4870x2 cirka 800W vid full belastning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Okej, då vet jag att det klarar det iallafall!

Lite mer "orolig" över moderkortet här då, eftersom att det står på prisjakt att de är AM2+ och DDR2.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy

Lite mer "orolig" över moderkortet här då, eftersom att det står på prisjakt att de är AM2+ och DDR2.

Tänker du vänta tills GT300 kommer innan du köper moderkort? Kom i så fall tillbaks när det blir dags att köpa datorn och fråga om råd, för det är ingen idé att bestämma resten av komponenterna nu. Det är ju trots allt ett tag kvar till GT300 släpps, och det lär hända en hel del på marknaden tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Tänker du vänta tills GT300 kommer innan du köper moderkort? Kom i så fall tillbaks när det blir dags att köpa datorn och fråga om råd, för det är ingen idé att bestämma resten av komponenterna nu. Det är ju trots allt ett tag kvar till GT300 släpps, och det lär hända en hel del på marknaden tills dess.

Okej.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Läs I den här länken så får du en liten fingervisning om hur mycket din dator kan behöva sen när de släppt mer specifikationer för GT300 korten.
Som du ser så drar en i7 920 och GTX295 inte mer än runt 500W i full load.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Ska läsa där!

Angående moderkortet, vad menas med att marknaden kan hinna förändras framtills dess? Jag har inte mycket koll på Asus, rör det sig om några nya modeller eller vad?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Ska läsa där!

Angående moderkortet, vad menas med att marknaden kan hinna förändras framtills dess? Jag har inte mycket koll på Asus, rör det sig om några nya modeller eller vad?

Mycket händer på ett halvår i hårdvaruvärlden, dagens värsting processorer/grafikkort är förra generationens monster då och liknande. Kanske något stort genombrott händer på vägen eller kanske att typ TSMC får stora problem med tillverkningen eller liknande som försenar lansering och dyl.

Med det sagt så menar jag mer att man inte riktigt ska planera sin nya rigg ett halvår i förväg, iaf inte några hårda förslag, man kan ju alltid börja läsa på om det man vill ha då, men det är dumt att sätta ihop ett paket så långt i för väg pga av hur mycket denna marknad ändras hela tiden. Det som är prisvärt idag kanske är overpriced eller ännu billigare när du väl ska köpa det, eller så är något annat mer prisvärt då.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shenjin
Mycket händer på ett halvår i hårdvaruvärlden, dagens värsting processorer/grafikkort är förra generationens monster då och liknande. Kanske något stort genombrott händer på vägen eller kanske att typ TSMC får stora problem med tillverkningen eller liknande som försenar lansering och dyl.

Med det sagt så menar jag mer att man inte riktigt ska planera sin nya rigg ett halvår i förväg, iaf inte några hårda förslag, man kan ju alltid börja läsa på om det man vill ha då, men det är dumt att sätta ihop ett paket så långt i för väg pga av hur mycket denna marknad ändras hela tiden. Det som är prisvärt idag kanske är overpriced eller ännu billigare när du väl ska köpa det, eller så är något annat mer prisvärt då.

I see.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Om nu Nvidia ska släppa nu GPU-chipp så är det väl rimligt att tro att även det kommer släppas nya processorer och nya styrchipp till dessa vilket innebär ny design på moderkorten. Det är ingen som säger att det skall komma något specifikt men t.ex. så är Core i5 på väg vilket ställer allt på sin ända och kan visa sig ett bättre alternativ än AMD.

Okej, jag vet inte riktigt när köpet blir av. Men jag har tänkt vänta tills GT300 släpps. Det är väl rätt så onödigt att köpa ett grafikkort för 2500 kr som inte klarar av DX11 nu när W7 är runt hörnet.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
I see.

Okej, jag vet inte riktigt när köpet blir av. Men jag har tänkt vänta tills GT300 släpps. Det är väl rätt så onödigt att köpa ett grafikkort för 2500 kr som inte klarar av DX11 nu när W7 är runt hörnet.

aa men spelen kommer ju inte bara börja använda DX11 på en gång för att det kommer. kommer förmdligen dröja ett tag innan det kommer spel som stödjer DX11
Eftersom spel tillverkas för den stora massan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmont
aa men spelen kommer ju inte bara börja använda DX11 på en gång för att det kommer. kommer förmdligen dröja ett tag innan det kommer spel som stödjer DX11
Eftersom spel tillverkas för den stora massan

Ja, det är ju sant.

Grejen är bara att om inga större förändringar sker så har jag fortfarande inget AM3 SLi kort, de som jag blev tipsade om hade inte stöd för AM3..

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

om du inte har något emot att vänta till de nya grafik korten kommer och tills de kommit ett moderkort för AM3 med SLi. så kan du ju lika gärna göra det.

Permalänk
Medlem

Jag glömde att nämna att jag köper alla dator delar i omgångar, och att jag kommer köpa GPU, CPU och moderkortet mot slutet eftersom att de är de viktigaste delarna. Jag har redan köpt DVD Brännaren och HDDn, ska nog köpa chassit inom en mycket snar tid.

När det gäller CPU, GPU och moderkortet så kommer jag vänta tills Core i5 släpps och som sagt tills GT 300 serien släpps. Angående detta med moderkortet så ser jag ingen riktig anledning att vänta förutom för att se om i5 är bättre än Phenom II X4 serien, vilket jag personligen tror.

Så jag anser att jag skulle kunna köpa chassit, RAM minnerna och nätagget och sen vänta med resten tills de släpps. Vad anser ni?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

möjligtvis köpa chassi och nätagg men skulle nog hällre vänta med att köpa minnen, eftersom du inte vet vilken plattform du ska köpa än