AMD bekräftar brist på Radeon HD 4770

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar brist på Radeon HD 4770

Hög efterfrågan är det största skälet till bristen på Radeon HD 4770. Det hävdar en talesman på AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMD fyller ju hålet med HD4850 som nu ligger på samma pris som HD4770 och samtidigt är aningen bättre - men tyvärr kvarstår ju fakta att det drar en del mer än HD4770...

Enligt vissa käller har TSMC gjort en ny-launch på sin 40nm teknik så både AMD och Nvidia bör kunna tillverka grafikkort på den tillverkningstekniken i kvantiteter och ha i butikshyllorna senare i sommar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

4790 kommer ju snart anyway och kommer ju antagligen bara kosta en hundring mer.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
4790 kommer ju snart anyway och kommer ju antagligen bara kosta en hundring mer.

Mm, eller så köper man ett 4850 som bara kostar dryga tusenlappen och ändå har fett med prestanda. De sänkte ju priset på 4850 rätt rejält ett tag efter lanseringen av 4770.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
4790 kommer ju snart anyway och kommer ju antagligen bara kosta en hundring mer.

HD4790 är baserad på 55nm RV790 - samma GPU som används till HD4890.

Så det är inte den strömsnåla prestandan alla väntat på men priset är väl rätt iofs...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

HD4770 klockar mycket väl, minnet är 1000 MHz minne som är nerklockat till 800 MHz stock, och kärnan klarar en hel del även utan spänningsökning.

Det är ju ett lovligt kort i Crossfire också, eftersom du inte behöver ett särskilt stort nätagg för att klara av det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phiphler
HD4770 klockar mycket väl, minnet är 1000 MHz minne som är nerklockat till 800 MHz stock, och kärnan klarar en hel del även utan spänningsökning.

Det är ju ett lovligt kort i Crossfire också, eftersom du inte behöver ett särskilt stort nätagg för att klara av det.

Absolut, prestanda/watt finns det inget bättre kort. 2st HD4770 1GB i crossfire skulle vara grejer

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Att HD 4850 skulle prestera bättre är ju knappast sant. Kör minnena i den frekvens de är klassade för så ser det helt annorlunda ut.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Att HD 4850 skulle prestera bättre är ju knappast sant. Kör minnena i den frekvens de är klassade för så ser det helt annorlunda ut.

HD4770 går om vid överklockning men det räknade ja inte med

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja.. Skulle jag välja mellan 4770 och 4850 idag skulle jag helt klart gå på 4770.. Så hoppas dom snart finns i butik för jag tror AMD kan håva in rejält på 4770.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Påminner lite om situationen när Nvidia lanserade 8800GT. Först en hyfsat bra tillgång vid lansering och sedan nästan tomt, tills de hann ifatt med tillverkningen igen.
Även då var det en högre efterfrågan än beräknat som "ställde till det".

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Att HD 4850 skulle prestera bättre är ju knappast sant. Kör minnena i den frekvens de är klassade för så ser det helt annorlunda ut.

Rätt grovt generalliserat. Prestandan är hårt kopplad till titel och upplösning.

Har du några konkreta exempel på de två korten i OC där HD4770 är bättre än HD4850?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Nähä så det Är brist på dom? Tada vilken nyhet!

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Nähä så det Är brist på dom? Tada vilken nyhet!

idiotiska inläggg, Tada vilken nyhet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
idiotiska inläggg, Tada vilken nyhet

AMD-fanboy.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en 4770 under lanseringen, satte den i min lite äldre server för att sedan sälja den som en gaming desktop för 3000spänn. Det vart underbar prestanda i den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
AMD-fanboy.

ytterligare ett idiotiskt inlägg. från samma person dessutom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
AMD-fanboy.

Behöver knappt kommentera, var dagisfröken inte snäll mot dig i dag?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
AMD-fanboy.

Simpel logik: du tror att alla som skriver någonting som kan tolkas som en försvaring av AMD (vilket jag inte menade)gör dom till AMD fanboys. Det är inte så långsökt att anta att du älskar nvidia över allt annat och hatar AMD. Du sitter säker och tar på dig opassande till en Nvidiareklam just nu.

Permalänk
Medlem

Beställde ett XfX 4770 den 28/4 från komplett. Ett av dom första förmodligen. Fick 13252p i 3dMark06
Slängde ut mitt 3870x2 (16999p 3dMark06), Tyckte att 4770 flöt bättre i GTA4.

Beställde ett till lika dant, förmodligen det sista från komplett den 9/6.
Kör nu CF och får 18281p i 3dMark06.

3870x2 kortet fick ibland nästan vevas igång pga strömbrist.
Två kort för 2200:- för den prestandan inte konstigt att det tar slut.
Undrar om det kommer ut flera kort snart så man kan prova en trippel CF för mindre pengar och ström än ett 3870x2

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Beställde ett XfX 4770 den 28/4 från komplett. Ett av dom första förmodligen. Fick 13252p i 3dMark06
Slängde ut mitt 3870x2 (16999p 3dMark06), Tyckte att 4770 flöt bättre i GTA4.

Beställde ett till lika dant, förmodligen det sista från komplett den 9/6.
Kör nu CF och får 18281p i 3dMark06.

3870x2 kortet fick ibland nästan vevas igång pga strömbrist.
Två kort för 2200:- för den prestandan inte konstigt att det tar slut.
Undrar om det kommer ut flera kort snart så man kan prova en trippel CF för mindre pengar och ström än ett 3870x2

Skönt att du jämför med det mest trasiga dual-kortet som gjorts.

Sen undrar jag om 3Dmark 06 är ett kul spel för det verkar vara väldigt viktigt för dig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Sen undrar jag om 3Dmark 06 är ett kul spel för det verkar vara väldigt viktigt för dig.

Oj, nästan så jag glömt bort 3Dmark, inte brukat det sedan urminnes tider

Förövrigt så är det ju synd att det ska vara brist på dessa strömsnåla och överlag hyffsat bra presterande kort.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Oj, nästan så jag glömt bort 3Dmark, inte brukat det sedan urminnes tider

Förövrigt så är det ju synd att det ska vara brist på dessa strömsnåla och överlag hyffsat bra presterande kort.

Har ni något bättre test då??

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

HL 2
Crysis
Cod 4
Assassin's Creed

finns en hel Upsjö med dom som säger mer hur det presterar för en person som inte bara kör 3d tester och klockar utan använder det till spel också

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
HL 2
Crysis
Cod 4
Assassin's Creed

finns en hel Upsjö med dom som säger mer hur det presterar för en person som inte bara kör 3d tester och klockar utan använder det till spel också

Då måste man ju köpa spelet innan man vet om det går att spela med datorn man har.

Jag köpte GTA4 och där ser man hur det går innan man har datorkraft så det fungerar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Då måste man ju köpa spelet innan man vet om det går att spela med datorn man har.

Jag köpte GTA4 och där ser man hur det går innan man har datorkraft så det fungerar.

Demo?

hl2
http://www.gamershell.com/download_7886.shtml

Crysis
http://games.ea.com/crysis/home.jsp

Cod 4
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=22067

en del spel finns ju gratis t.om som ensamstående prestanda test version att ladda ner minns att för längre sen fanns nån Final Fantasy prestanda test som var gratis att ladda ner utan att man ägde själva spelet tror det var FF XI

eller
Crysis benchmark tool
http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=6155 t.ex

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tackar!!

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark!!

Du behöver inte ens att ha original spelet installerat för att köra programmet.

Du kan köra testet med och utan DX10.1 stöd och du kommer se att DX10.1 faktiskt ger bättre prestanda med ~5-10% än DX10.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Absolut, prestanda/watt finns det inget bättre kort. 2st HD4770 1GB i crossfire skulle vara grejer

Precis vad jag tänkte köpa tills jag väntade för länge och lagrena tömdes. Känns som om man lika gärna kan vänta till DirectX 11 korten lanseras. Ska ju tydligen vara väldigt mycket nytt där.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Rätt grovt generalliserat. Prestandan är hårt kopplad till titel och upplösning.

Har du några konkreta exempel på de två korten i OC där HD4770 är bättre än HD4850?

Självklart är det som du säger. Men för att överhuvudtaget kunna föra ett resonemang om saken så får vi givetvis hålla oss till "normala" upplösningar och majoriteten av titlar.

Kasta ihop vilken statisstik du vill, så kan jag lova dig att ett medelvärde talar till 4770's fördel.

Vad gäller exempel så finns det drivor ute på nätet.