Oblivion, skall HDR verkligen vara såhär fult?

Permalänk
Medlem

Oblivion, skall HDR verkligen vara såhär fult?

Köpte idag Oblivion över Steam, efter att inte ha spelat det på ett bra tag.
Jag tycker dock HDR är otroligt fult, kan inte minnas att det såg ut såhär på exakt samma dator, då jag spelade tidigare.

Det jag finner störande är den "skimrande" effekt som blir på kanterna av belysta objekt, när jag rör mig. Det är svårt att förklara, så jag spelade in en liten film på det: http://www.andreas-skoglund.se/filmer/Oblivion.mp4 (VLC klarar den bra, Quicktime låser sig dock för mig)
Tydligast 00:05-00:08, samt 00:18 till slutet, byggnadsdelen till vänster i bild.

Trodde först det var någon av mina moddar, eller inställningar i INI-filen jag gjort, men filmen är inspelad på ett helt nyinstallerad Oblivion, ingen mod gjord alls. Har sett över inställningar i nVidias kontrollpanel, men vad jag än ställer in så verkar det inte göra någon skillnad.

Är det kanske såhär HDR skall se ut i Oblivion och jag störde mig helt enkelt inte på det tidigare, eller är något fel för mig?

Systeminfo:
OS: Windows 7 RC1
GFX: 8800GT, 186.18
CPU: E6750@3.6GHz
MEM: 8GB PC1066@1080
MOBO: X38-DQ6.

Oblivion i den version som Steam levererar, vilket bör vara den nyaste. Jag har försökt söka på problemet på internet, men svårt att finna något som stämmer in, det mesta (enda?) man hittar på Oblivion och HDR verkar vara problemet att det inte gick att köra FSAA samtidigt som HDR tidigare, vilket inte stör mig.

Permalänk
Medlem

Ser konstigt ut ser faktiskt inte ens ut som du har HDR på alls förutom den där delen. Testat andra drivisar?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Mjo det ska vara så där ungefär. Men jag kommer ihåg det som mycket snyggare i mitt spel Det där såg liksom alldeles för simpelt ut på något sätt. Kanske för att jag har mer högupplösta texturer och väder-moddar som påverkar effekten iof. Har inte sett orginal-grafiken på flera år så jag kommer inte riktigt ihåg.

Synd att man formaterade datorn igår, annars hade jag kunnat kolla lite snabbt i mitt Oblivion. Orkar inte installera allt igen just nu.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt klart något som är fel. Det ser inte ut som att HDR är aktiverat förutom vid vissa ställen. Filmen hackar dock ganska mycket för mig av någon anledning, men jag ser ändå att nåt är fel.

Jag tycker du ska testa en äldre drivrutin till grafikkortet. Annars vet jag inte vad det kan vara för fel tyvärr!

Permalänk
Medlem

det mesta (enda?) man hittar på Oblivion och HDR verkar vara problemet att det inte gick att köra FSAA samtidigt som HDR tidigare, vilket inte stör mig

Ja det är väl bra att det inte stör dig, men det säger inte om du har FSAA på. Med FSAA, kör Oblivion ju bloom vilket ser ut som i videon. Det ser inte direkt ut att finnas många jaggies...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
det mesta (enda?) man hittar på Oblivion och HDR verkar vara problemet att det inte gick att köra FSAA samtidigt som HDR tidigare, vilket inte stör mig

Ja det är väl bra att det inte stör dig, men det säger inte om du har FSAA på. Med FSAA, kör Oblivion ju bloom vilket ser ut som i videon. Det ser inte direkt ut att finnas många jaggies...

Jag har testat av och på, i nvidias kontrollpanel, ingen skillnad. Det är dock skillnad mellan att ha bloom igång och HDR i Oblivions inställningar, det där varandes HDR då, bloom, då är allt omkring mycket mindre färgglatt, om man kan säga så.
Skall dock dubbelkolla ändå, för säkerhets skull

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det är helt klart något som är fel. Det ser inte ut som att HDR är aktiverat förutom vid vissa ställen. Filmen hackar dock ganska mycket för mig av någon anledning, men jag ser ändå att nåt är fel.

Jag tycker du ska testa en äldre drivrutin till grafikkortet. Annars vet jag inte vad det kan vara för fel tyvärr!

Filmen är i 60FPS, VLC lyckades spela den för mig dock.
Men jag får nog testa det, äldre drivrutiner då. Känns lite surt bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Mjo det ska vara så där ungefär. Men jag kommer ihåg det som mycket snyggare i mitt spel Det där såg liksom alldeles för simpelt ut på något sätt. Kanske för att jag har mer högupplösta texturer och väder-moddar som påverkar effekten iof. Har inte sett orginal-grafiken på flera år så jag kommer inte riktigt ihåg.

Synd att man formaterade datorn igår, annars hade jag kunnat kolla lite snabbt i mitt Oblivion. Orkar inte installera allt igen just nu.

Hade lite sådana jag med, men tog bort dem i tron på att de var problemet, men icke :/

EDIT: Inte FSAA som gör det, samma problem med det avslaget. Jag skall testa äldre drivrutiner.

EDIT IGEN: Inte testat äldre, men väl nya Samma problem.
Dock, om jag inte kör någon AF alls, då håller sig effekten endast till de riktigt överljusa delarna, på byggnader etc, man kan märka lite på marken ibland. Slår jag på 16x AF då blir även marken väldigt flammig och stirrig, själva ljuset på den då.
Testade för skojs skull, kan köra med FSAA om jag tvingar det i nVidias kontrollpanel, gör ingen skillnad på HDR, men ger mig FSAA utan några problem.

Testar äldre drivrutiner senare.

EDIT IGEN: Eller är det jag som bara överanalyserar effekten? :/
http://www.andreas-skoglund.se/filmer/Oblivion2.mp4
Högerklicka, Spara som, spela i VLC. Är mest i början ni märker den, men även lite på marken när jag rör mig.