Permalänk
Medlem

IP-adress konflikt

"Systemet har upptäckt en ip-adress konflikt med ett annat system i nätverket".

Detta dyker plötsligt upp utan att någon systemändring är gjord. ISPn är kontaktad (Telia) som inte kunde hitta något fel. Följande åtgärder är gjorda:

Ny ip-adress, reparera anslutning, stänga av modem (inklusive ström-matning) i över en kvart, omstart av både modem och dator. Fortfarande samma felmeddelande.

Pliz någon som vet hur man ska bära sig åt? Tack på förhand!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Vila i frid

För att få någon form av svar lär du berätta hur du är kopplad till internet. Dvs modem (fiber/lan/adsl), router, nic's, wlan, andra anslutna datorer etc etc.

Permalänk
Medlem

Du har naturligtvis rätt, my bad. Det gäller min svärfar f ö. Han menar att han har fiber men jag tvivlar (har inte hunnit dit ännu). Hursom är det modem/switch, inte router. Inte trådlöst. Inga andra datorer i nätverket.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Vila i frid

Det kan vara att datorn har uppgivit två olika MAC-adresser till Telias's DHCP-server t.ex. om har han lekt med t.ex. en Linux CD och sen övergått till Windows kan två olika MAC-adresser ha använts. Då lär han ha prylarna avstängda över natten tills DHCP-lease'en går ut.

Enklaste framtida medicinen är att lägga in en router (med dhcp påslaget) mellan modem och dator.

Permalänk
Medlem

Han är 75 år så någon Linux cd tror jag inte han har lekt med. Får prova att låta den stå av ett tag. Sen ska jag se om det finns någon återställningspunkt lagom i tiden. I sista hand köper jag router och/eller nytt nätverkskort om inget annat hjälper. Tack iaf.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Vila i frid

Någon äldre återställningspunkt hjälper inte. Låt den stå avslagen över natten. Dvs ryck 220-volts sladden så att inget "ligger på".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det kan vara att datorn har uppgivit två olika MAC-adresser till Telias's DHCP-server t.ex. om har han lekt med t.ex. en Linux CD och sen övergått till Windows kan två olika MAC-adresser ha använts. Då lär han ha prylarna avstängda över natten tills DHCP-lease'en går ut.

Enklaste framtida medicinen är att lägga in en router (med dhcp påslaget) mellan modem och dator.

MAC adress är en fysisk adress på kortet och ändras aldrig när du installerar om operativsystem eller växlar mellan operativsystem, så det är inte grejen. I normala fall så ska det endast finnas ett nätverkskort med just den MAC adressen på jorden, alla ska vara unika, men det har hänt att tillverkare har råkat flasha in samma MAC adress på flera nätverkskort och skulle då någon annan i samma nät ha samma MAC adress så blir det problem.

Dock så är chansen mycket liten till det och troligen ligger felet hos ISPn där någon utrustning rapporterar MAC adresser felaktigt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
MAC adress är en fysisk adress på kortet och ändras aldrig när du installerar om operativsystem eller växlar mellan operativsystem, så det är inte grejen. I normala fall så ska det endast finnas ett nätverkskort med just den MAC adressen på jorden, alla ska vara unika, men det har hänt att tillverkare har råkat flasha in samma MAC adress på flera nätverkskort och skulle då någon annan i samma nät ha samma MAC adress så blir det problem.

Dock så är chansen mycket liten till det och troligen ligger felet hos ISPn där någon utrustning rapporterar MAC adresser felaktigt.

Ok, tack för svar!

1. Är det rimligt att något sådant i så fall inte skulle upptäckas vid en kontakt med ISP:n där just det aktuella felmeddelandet lästes upp?

2. Med ledning av det du skriver borde alltså problemet (om det faktiskt handlar om detta problemet) lösas om jag köper ett nytt nätverkskort till guben?

3. Om någon tillverkare flashat in samma MAC-adress vartsomhelst i Telias nät, borde inte den personen få samma felmeddelande då? Isf kan man ju vänta ut vederbörande

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Ok, tack för svar!

1. Är det rimligt att något sådant i så fall inte skulle upptäckas vid en kontakt med ISP:n där just det aktuella felmeddelandet lästes upp?

2. Med ledning av det du skriver borde alltså problemet (om det faktiskt handlar om detta problemet) lösas om jag köper ett nytt nätverkskort till guben?

3. Om någon tillverkare flashat in samma MAC-adress vartsomhelst i Telias nät, borde inte den personen få samma felmeddelande då? Isf kan man ju vänta ut vederbörande

1. Ja det är rimligt att ISP inte märker det. Det är inte ovanligt att en person blir skickad fram och tillbaka mellan supporten hos datortillverkaren och ISP därför den ena skyller på den andra. Brukar dock visa sig att det är ISPns fel.

2. Det kan mycket väl lösa sig med annat nätverkskort eftersom det då blir annan MAC adress, alternativt en router eftersom den har sin egen MAC adress.

3. Om så är fallet, men troligen inte, så kommer den andra uppleva samma problem också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
MAC adress är en fysisk adress på kortet och ändras aldrig när du installerar om operativsystem eller växlar mellan operativsystem, så det är inte grejen.

Jag har ett Asus P5B Deluxe i en av mina burkar där XP/Vista/W7 använder sig av den BIOS-flashade MAC-adressen, däremot om jag på samma burk bootar upp en Linux-dist så används en helt annan MAC-adress. Varför? Beats me. Jag lär manuellt gå in och pilla i /etc/network/interfaces för att få till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Jag har ett Asus P5B Deluxe i en av mina burkar där XP/Vista/W7 använder sig av den BIOS-flashade MAC-adressen, däremot om jag på samma burk bootar upp en Linux-dist så används en helt annan MAC-adress. Varför? Beats me. Jag lär manuellt gå in och pilla i /etc/network/interfaces för att få till det.

Du menar inte annan IP adress nu? För det är däremot vanligt när man växlar mellan OS. Om du får en annan MAC adress med annat OS så är det mycket konstigt. Mac adress går visserligen att byta, men det brukar krävas att man använder något flashtool liknande de som finns för att flasha bios och jag har då aldrig sett att den möjligheten finns direkt i bios utan extra tool, men det är klart, det var ett tag sedan jag köpte nytt moderkort, så det kanske finns?

Edit: Har själv ett ASUS P5B, men inte deluxe varianten dock.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Du menar inte annan IP adress nu? För det är däremot vanligt när man växlar mellan OS. Om du får en annan MAC adress med annat OS så är det mycket konstigt. Mac adress går visserligen att byta, men det brukar krävas att man använder något flashtool liknande de som finns för att flasha bios och jag har då aldrig sett att den möjligheten finns direkt i bios utan extra tool, men det är klart, det var ett tag sedan jag köpte nytt moderkort, så det kanske finns?

Edit: Har själv ett ASUS P5B, men inte deluxe varianten dock.

Från de ena till de andra. Hur e de med vissa routrar som kan klona datorns mac-adress då? Blir den mac-adressen "riktig"? Har för mig att det inte går att "lura" systemet alla gånger.

PS. Skulle nog rekomendera TheJerk att skaffa en router till svärfar av något slag för att liknande problem jag haft har försvunnit då samt att man får ett litet skydd mot intrång så man slipper en hel del brus från internet. Speciellt har jag då haft problem med en del äldre datorer. Vet inte om det blir någon "överbelastning" av attacker på nätverkkortet så förhandligen går snett eller om prylarna tolkar det fel och kastar upp detta felmeddelande.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Tänkte bara hoppa in och avlägga rapport.
Har nu provat att tömma såväl switch som dator på ström och krypström (alla sladdar ur ett dygn). Innan dess releasade jag ip i kommadotolken. Får se vad som händer när jag slår på allt och kör renew. Funkar inte det så är det väl nytt kort och/eller router som gäller antar jag.

Tack för visat intresse so far, jag återkommer.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår. Ska över idag med en router och mitt nätverkskort från min gamla p4. Har även varit i kontakt med ISP:n igen som tyckte att detta var "spännande" och denna gången uteslöt Telia inte att problemet faktiskt kan ligga i nätet.

Men om jag inte är alldelse ute och cyklar nu, om jag byter nätvekskort och problemet kvarstår, då är det inte MAC-adressen som spökar. Och om det inte heller funkar att lägga in en router, då känns det väl som att problemet inte borde ligga innanför husets väggar iaf.

I'll be back.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Problemet kvarstår. Ska över idag med en router och mitt nätverkskort från min gamla p4. Har även varit i kontakt med ISP:n igen som tyckte att detta var "spännande" och denna gången uteslöt Telia inte att problemet faktiskt kan ligga i nätet.

Men om jag inte är alldelse ute och cyklar nu, om jag byter nätvekskort och problemet kvarstår, då är det inte MAC-adressen som spökar. Och om det inte heller funkar att lägga in en router, då känns det väl som att problemet inte borde ligga innanför husets väggar iaf.

I'll be back.

Har du testat med annat nätverkskort/router/mac-adress så borde ju DHCP-servern dela ut en ny IP adress. Tror leasetiden brukar vara 20-30 minuter innan DHCP-servern "fattar" att du bytt i din ända. Frexten du skrev nått om modem/switch. E de ADSL? Kan iofs vara fel på modem/switchen med.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Har inte testat nytt kort ännu, ska över dit idag om jag hinner.

Var där och grävde förra veckan och jag fick det till att fibern kommer in i huset i elcentralen. Där sitter en switch som skickar den vidare i 3 utgående kablar som är fördragna i väggen ut till tre uttag, ett nere och två uppe. I ett av dessa sitter datorn ijackad. Det är den switchen som jag stängde av och drog ur 24 timmar efter det att jag releasat ip i datorn (gjorde detsamma med datorn). Han har ip-tele samt tv dessutom om det gör någon skillnad.

Man kanske skulle prova att bära iväg burken och jacka den direkt på ingående fiber? Damn, man kan för lite om sånt här..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Ok, ta och notera va de e för fabrikat/modell på switchen där med så man kan googla lite å se va de e för lurig låda. De e inte säkert att de går å ersätta den switchen med en "vanlig" router. Om IP-tele och TV funkar så finns de ju iaf kontakt med yttre världen men de e ju en del prylar mellan med. De e ju inte som ett spett inte.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Will do. Jo det är kontakt. Telia kan se viss kommunikation när man kör release/renew. Men sen upphör det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Lite galen idé, du har inte ett wlankort satt med manuellt IP på 192.168.0.1?

Permalänk
Medlem

Nope, inte ett wlan så långt ögat når och automatiskt erhållen ip.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Tänkte bara avsluta den här tråden. Tog dit min gamla p4 och då funkade det. Så han fick den.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om när jag och 2 polare boendes i samma lägenhetshus inte kunde få internet av BBB samtidigt, vi körde alla med Abits Nf7-S bräda, vilka alla hade samma macadress, det vart lösningar med extra nätverkskort och routrar för att alla skulle bli nöjda.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Tar upp tråden.

Har samma problem, hade Vista med stadsnät från Bahnhof, gjorde allt man kunde göra som hjälpfönstren dök upp.
Trodde det bara var att formatera, så jag gjorde det till Windows 7 sen.
Men samma problem är kvar, ska ringa bahnhof imorn, för router/switch har jag inte, kör datorn direkt till nätverksuttaget i väggen.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Vila i frid

Gå in på på nätverkskortets egenskaper och ändra nätverkskortets "Network address" till t.ex. 000C29561122 (som är lånat från VMWare).

Funkar det fortfarande inte, radera befintlig nätverksanslutning och starta om datorn och låt den hitta nätverkskortet vid omstarten.

Permalänk
Medlem

STOP!

Krångla inte och byt mac-adress och allt vad folk nu får för sig att du ska testa. Det är möjligt att det skulle börja fungera för dig, men det skulle inte lösa problemet och kan även orsaka just de problemen du beskriver, för andra personer!

Det du kan göra är att, när du får felmeddelandet, öppna Windows Event Viewer / Loggboken och gå till Windows Logs till vänster, och tryck sedan på System. Där kommer du ha ett felmeddelande med ett rött utropstecken och texten "The system detected an address conflict for IP address x.x.x.x with the system having network hardware address aa-bb-cc-dd-ee-ff Network operations on this system may be disrupted as a result."

Ge den ipn och den mac-adressen till din ISP ( Och posta den här ) så ser dom vilken enhet det är som strular. Det är vanligt att det blir såhär i nätverk/stadsnät som inte är 'skyddade' mot folk som sätter fasta ip-adresser, kopplar in routrar fel osv..

Permalänk
Medlem

Som Kamouflage säger:
Likaså blir det samma fenomen om man på ett nät kopplar in fler prylar än det finns ipadresser så DHCPn kommer att ge IP till nån annan och du får en krock direkt eftersom du använder en IP som redan är utdelad till nån annan och det inte finns fler att dela ut.(Detta alltså om utrustningen varit inkopplad och fungerat 1gång , tex vid reboot)

Detta är en ren miss från ISP's sida som ska ha täckt upp och configgat för att detta inte skall ske.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

I allmänhet finns det inget som hindrar folk från att sätta en fast IP inom DHCP-rangen heller. Tex om någon av nån anledning misslyckas med att få DHCP-adress men minns vad han haft nån gång tidigare eller bara plockar en på måfå ur rätt subnät. Det funkar ju tills DCHP-servern får för sig att dela ut den adressen åt nån annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Detta är en ren miss från ISP's sida som ska ha täckt upp och configgat för att detta inte skall ske.

Skrivet av Whippoorwill:

I allmänhet finns det inget som hindrar folk från att sätta en fast IP inom DHCP-rangen heller. Tex om någon av nån anledning misslyckas med att få DHCP-adress men minns vad han haft nån gång tidigare eller bara plockar en på måfå ur rätt subnät. Det funkar ju tills DCHP-servern får för sig att dela ut den adressen åt nån annan.

Behöver inte vara en miss från ISPns sida. Jävligt klumpigt om det är det, men av just den anledningen så är det ju troligare att det är någon som satt en fast ip eller liknande.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kamouflage:

STOP!Det är vanligt att det blir såhär i nätverk/stadsnät som inte är 'skyddade' mot folk som sätter fasta ip-adresser, kopplar in routrar fel osv..

...eller att OS'et får hjärnsläpp och inte känner igen hur det är uppsatt. Jag fixade en sbs2003 igår med precis samma felmeddelande - och det enda som funkade var att göra delete på nätverksanslutning/avinstallera drivarna för nätverkskortet och starta om burken - sen kom den upp normalt och installerade anslutningen med rätt IP igen.

Permalänk
Medlem

Ringde Bahnhof och de bad mig göra som Kamouflage skrev.
Kontrollpanelen -> System o Säkerhet -> Logg-fil längst ner -> Winodws logg till vänster -> System
Sen sortera för att enklare hitta alla fel, leta upp röda med tcpip som fel, dubbelklicka och skriv ner MAC adressen.
För ip adressen ändras hela tiden varje gång man får fel, men det är samma mac adress.

Ge internet leverantören mac adressen så ska de fixa det...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011