Permalänk
Robot

Lagning av Subwoofer

Hade en Subwoofer som bara stod och samlade damm pga att den gick sönder vid ett blixtnedslag.

Fick tag på ett slutsteg av en polare för 50:- då tyckte jag att ja lika gärna kunde laga subwoofern så, här har ni lite bilder

Besök albumet: Lagning av Subwoofer av speeDs_

Permalänk
Medlem

Kul med lite annorlunda gallerier!

Permalänk
Medlem

fattar inget :/ men ser bra ut?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jajja123
Kul med lite annorlunda gallerier!

Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
fattar inget :/ men ser bra ut?

Vad är det du inte förstår?:)

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Du kan säkert tjäna en slant på sälja den som den är nu, finns många epa-pojkar som gör vad som helst för en bas : )

Permalänk
Inaktiv

Som hugina sa, sälj skiten medans du kan, hehe. Och varför ställa en subbe på en subbe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugina
Bra jobbat! Du kan säkert tjäna en slant på sälja den som den är nu, finns många epa-pojkar som gör vad som helst för en bas : )

Det skulle man helt klart kunna göra:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Som hugina sa, sälj skiten medans du kan, hehe. Och varför ställa en subbe på en subbe?

För det ser ballt ut? Nej men hade inte plats på rummet, sen används bara den undre ändå

Permalänk
Medlem

Jag köper den. 300:- och jag betalar frakten

Ontopic: Ser bra ut, roligt att den kom till användning. Försök att ta reda på lite specs!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jag köper den. 300:- och jag betalar frakten

Ontopic: Ser bra ut, roligt att den kom till användning. Försök att ta reda på lite specs!

300? Nej du då står den kvar på mitt rum

Spec basen.

150 W
30-150 Hz

Nuvarande steget:
180 W 2xCh. (Endast en kanal som funkar)

Endast dessa specs ja kunde få tag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
300? Nej du då står den kvar på mitt rum

Spec basen.

150 W
30-150 Hz

Nuvarande steget:
180 W 2xCh. (Endast en kanal som funkar)

Endast dessa specs ja kunde få tag på.

Vad ska du ha för den då!?

Btw, Rättvik... Känner igen det. Är det inte där det är någon bil-cruising eller liknande? Typ i dalarna?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Vad ska du ha för den då!?

Btw, Rättvik... Känner igen det. Är det inte där det är någon bil-cruising eller liknande? Typ i dalarna?

Kommer behålla den tills vidare, ska ha den i bilen när det finns en stereo att koppla den till.

Jo, vi har ju Classic Car Week här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Kommer behålla den tills vidare, ska ha den i bilen när det finns en stereo att koppla den till.

Jo, vi har ju Classic Car Week här

Okej, annars så skulle jag behöva både bas och slutsteg till farsans lillbil. Var bara 2 högtalare fram i dörrarna. Vi moddade in 2st 6x9 i hatthyllan men dom går bara ner til 50-60Hz vilket får det att låta rätt så illa. Så vi letar billig bas och slutsteg (monokopplingsbart) som klarar frekvenserna under 50-60hz. För att få ett "helt register".

Ahh, så var det ja.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Okej, annars så skulle jag behöva både bas och slutsteg till farsans lillbil. Var bara 2 högtalare fram i dörrarna. Vi moddade in 2st 6x9 i hatthyllan men dom går bara ner til 50-60Hz vilket får det att låta rätt så illa. Så vi letar billig bas och slutsteg (monokopplingsbart) som klarar frekvenserna under 50-60hz. För att få ett "helt register".

Ahh, så var det ja.

Okej, men kolla på blocket, brukar alltid finnas något kul där;)

Permalänk
Avstängd

Påminner mig om när jag tog ur min monster subwoofer i bilen (2 st 15 tums basar på 1100 watt st och 2 st 12 tums på 525watt rms så klart)och kopplade in den i mitt hemma bio system med 2st batteriladdare som ström källa..(hade 2 st slutsteg)
Satte på filmen saving private ryan och drog på..

Tog 5 min sen kom grannarna och sa att jag skulle betala deras porslin som hade ramlat ner från deras bokhylla hahahaha
4 i score

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Påminner mig om när jag tog ur min monster subwoofer i bilen (2 st 15 tums basar på 1100 watt st och 2 st 12 tums på 525watt rms så klart)och kopplade in den i mitt hemma bio system med 2st batteriladdare som ström källa..(hade 2 st slutsteg)
Satte på filmen saving private ryan och drog på..

Tog 5 min sen kom grannarna och sa att jag skulle betala deras porslin som hade ramlat ner från deras bokhylla hahahaha
4 i score

525w rms är rätt duktigt för en liten tolva..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
525w rms är rätt duktigt för en liten tolva..

Word...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Tog 5 min sen kom grannarna och sa att jag skulle betala deras porslin som hade ramlat ner från deras bokhylla hahahaha
4 i score

fan va klockrent!!
mina grannar säger bara att jag ska slänga min bas :/ råkade spela lite för högt på en visning dom hade(dom ska flytta nu)

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk
Avstängd

Hej era bas nollor....

ni verkar inte fattat det ännu, Att effekten på högtalarna har ingen som helst någon roll i uteeffektens värd. Det är fortfarande slutsteget som är den stora avgörande frågan. Ni verkar tro jippi min bas är på 500watt rms ja då spelar den det trots att min förstärkare spelar 50 watt

Svaret på det är NEJ

Jag kan med sannorlik åxå då säga det att jag har spelat ut 1000watt o då snackar vi LAB 1000 http://www.blocket.se/alvsborg/Slutsteg__LAB__JBL__INKEL____H...

(RIKTIGA WATT)
Och mina basar va på endast 250watt i RMS altså 500 i peak(dynamisk)

det levde om det

O ja vist du kan spela högt med en 50 watts förstärkare men skälet till det är att du spelar orent ljud som dina öron uppfattar som mycket högre.

Lite mer info ett steg som är 50watt i ren klass A (dom blir väldigt varma så dom kan man inte ta minste på) dom presterar i den effekt vi snackar om i hemmasterio som ett slutsteg på 150-250watt

Nu kanske ni basnollor blivit lite mera smarta på ämnet.

sen om det finns nån annan som kan tillägga saker får gärna göra det men ingen som svarat i detta galleri är nog inte kapabel att säga till om va jag snackar om.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Hej era bas nollor....

TACK!! ÄNTLIGEN NÅN SOM FÖRSTÅR!!

Permalänk
Medlem

en hemma sub är inte heller så bra i en bil då den är räknad på fel liter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtruL
en hemma sub är inte heller så bra i en bil då den är räknad på fel liter.

inte bara det ett bil steg är byggt för 2-4 ohm medans en baslåda för hemmet oftast ligger på 8ohm /bas som minst 4ohm men det är sällan jag sett det

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Kan du skriva märke å modell på omvandlaren eller om du vet var man kan köpa en sån??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acewell
TACK!! ÄNTLIGEN NÅN SOM FÖRSTÅR!!

Håller helt klart med, men det avr ju ett väldigt nödvändigt inlägg du gjorde..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtruL
en hemma sub är inte heller så bra i en bil då den är räknad på fel liter.

En sub för inomhus bruk är inte fukttålig som en för bilbruk är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
inte bara det ett bil steg är byggt för 2-4 ohm medans en baslåda för hemmet oftast ligger på 8ohm /bas som minst 4ohm men det är sällan jag sett det

Det har du helt rätt i, det ända som händer är bara att man inte får ut lika hög effekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av benkoilovikka
Kan du skriva märke å modell på omvandlaren eller om du vet var man kan köpa en sån??

Daiwa ps-30xmii

Permalänk
Medlem

Kul med alla lirare som berömmer för ett galleri som egentligen inte ens hör hemma här. Vad är nästa grej? Lill eriks som har moddat mors elvisp så att den blinkar å har usb-ingång?
SKÄRPNING!
Datorer är datorer å inte högtalare!

Visa signatur

Även i kaos kan man finna ordning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinbergX
Kul med alla lirare som berömmer för ett galleri som egentligen inte ens hör hemma här. Vad är nästa grej? Lill eriks som har moddat mors elvisp så att den blinkar å har usb-ingång?
SKÄRPNING!
Datorer är datorer å inte högtalare!

det är väl upp till moderatorerna att avgöra om det passar in eller ej , Anmäl galleriet om du inte tycker det passar här, om inte så håller man tyst

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinbergX
Kul med alla lirare som berömmer för ett galleri som egentligen inte ens hör hemma här. Vad är nästa grej? Lill eriks som har moddat mors elvisp så att den blinkar å har usb-ingång?
SKÄRPNING!
Datorer är datorer å inte högtalare!

Så du menar att detta inte hör till? jag har då ett 5.1 system kopplat till min dator? så om du kanske inte visste det finns det en kategori som heter "Kringutrustning"
Aja, gå och sov några timmar till så du blir glad igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
det är väl upp till moderatorerna att avgöra om det passar in eller ej , Anmäl galleriet om du inte tycker det passar här, om inte så håller man tyst

Håller med, men som sagt det finns en kategori som heter kringutsustning så, och detta är då det.

Permalänk
Medlem

Finns även en avdelning som heter "Ljud" också. Samt "Bild och foto" eller liknande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan du fixa bilder på du har den inkopplad till hemmabion/datorn

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Har den kopplad via en lågnivåkabel från slutsteget till lågnivå ingången för subwoofer på förstärkaren helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Men brukar det inte va bara en rca på förstärkare och två st rca på slutsteget

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb