Permalänk
Medlem

Ny dator 16-18k behöver tips

Tja!

Jag har planerat att köpa en ny dator som ska verkligen äga sönder. För det här priset så borde det nog fungera. Jag själv har kommit med förslag men är inte direkt expert inom området

Förslag 1: http://www.ladda-upp.com/bilder/21393/blaaaa

Förslag 2: http://www.ladda-upp.com/bilder/21394/blaaaaa

Om ni kan, kom med bättre förslag, för jag är inte säker om det här är 100% bra för pengarna

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt använda datorn till?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Gaming i högsta prestanda

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte fullt koll på AMD systemen men spontant så känns det som att du borde:

1) Köpa ett AMD system.
2) Byta ut grafikkorten mot 2xGTX 275 eller 2x4890 (troligen mera prisvärt).
3) Köpa ett billigare moderkort (kommer säkert finnas folk som kan tipsa dig om ett sådant).
4) Skippa Vista och ladda ner Windows 7 RC. Spara lite pengar för ett Windows 7 inköp under hösten.
5) Spara undan lite pengar och avvakta en prissäkning av SSD diskar (specifikt att vänta på Intels).
6) Byta ut HD-n mot en Western Digital Black eller en Samsung Spinpoint F1.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Aa, tack för tipset. Men jag glömde lägga till att jag planerar beställa datorn inom 2 dagar. Sen har jag hört om microstutter problemet också när man har CF eller SLI, när Grafik korten inte sammarbetar. Så kanske desto lägre version desto bättre eller?

Permalänk
Medlem

microstudder är mest nvidia som har problem på då dom andvänder en mkt gammal taktik att fördela kraften mellan grafik korten asså dom arbetar fullt ut på halva skärmen var, ati's CF är mycket mer avancerad än så,

MVH

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Så spelar ingen roll om jag skaffar 2st hd4890 ist för 2st4870?

Permalänk
Medlem

4890 är nyare och snabbare om ja inte minns fel, eller så kan du alltid FLÄSKA på med 2st 4870x2

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Men då kör jag 4890 istället.

Permalänk
Medlem

låter bra det, ja kan plocka ihop en komplett amd dator åt dig om du vill, ska de vara med skärm osv?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Kör inte komplett, för vissa saker är inte inne. Inet eller Datorbutiken helst, utan skärm tack!

Permalänk

Ska du verkligen ha en IDE "cd-rom"<-------? å vit dessutom

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll, Jag skiter i cd-rom saken hur bra den ska osv. dyr iaf ska den inte vara

Permalänk

Ok men om det är en cd-rom så lär du väl inte kunna spela särskilt många spel från 2000-talet.....typ

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

ah, oj xD som sagt, inte expert

Permalänk
Medlem

hoppas detta funkar för dig

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

aa tack den är nice, men är inte dom ram minnen jag plocka ut bättre? sen 500gig skulle sitta bättre. samt Corsair är bättre pga dens tystnad. Sen antec 900 har jag hört väldigt bra om.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Du ska inte ha dom minnena till den CPUn, å sen ladda ner Windows 7 RC

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Hur ska jag kunna ladda ner windows 7 rc om det är en helt ny dator? Vad för minnen ska jag ha?

Permalänk
Medlem

andvänd den dator du e på nu?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Aa men ska sälja hela skiten, så kommer inte ha windows skivan som sagt. Vilka minnen ska jag ha som sagt?

Permalänk
Medlem

Windows Vista Home Basic 64-bit DVD Svensk OEM SP1
1 149:-

Kanske eller? sen bara uppgradera till windows 7

Permalänk
Medlem

neonwolf, nu får du göra lite research i de andra trådarna gällande datorpaket. Jag råder dig o det starkaste att göra detta.

McTw1st förslag är tex ingen höjdare mest pga pris/prestanda gällande hårdiskarna. Vidare så vill du inte ha "basic" versionen av något operativsystem.

McTw1st är tanken att han ska ha 8gb ram minne? Det är vad du har förslagit.

TILLÄGG:

neonwolf, ditt eget paket http://www.ladda-upp.com/bilder-a/den_h_C3_A4ra-897.JPG

är helgalet! Saker o ting är inte kompatibla, hårddisken är IDE och slö tex. Ramminnena är inte till amd system

Läs nu andra trådar i rödaste rappet.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/datorsystem.jp...

hoppas detta funkar för dig

Varför inte en 300GB VelociRaptor? Det blir ju nästan 1 000 billigare.
Eller var det ur RAID-synpunkt (som jag inte kan någonting om).

Detta måste väl vara det bästa 4890?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=439501

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Antielefant

Mördardator;

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

High end mekaniska diskar som VelociRaptor är att kasta pengar i sjön nu när det finns SSD-n.

RAID ger mycket högre sequential read/write och mycket mer lagringsutrymme för gamla hederliga 7200 RPM-are medan SSD-n fullständigt spöar VelociRaptorn när det kommer till random read/write (nåja, i alla fall dem bättre SSD-n).

VelociRaptor befinner sig i en alltför avgränsad nisch nuförtiden. Med tusenlappen extra (och någon månad extra väntetid) bör man nog hellre skaffa sig en SSD + stor vanlig mekanisk disk. Med tusenlappen mindre... tja... då har man inte råd med VelociRaptorn.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Antielefant

Nackdelen med SSD i dagsläget är att Inet inte får in en enda X25-M eller Vertex 60GB förrän tidigast i Augusti...

Sen tror jag iaf 3-way 260 blir snabbare än 2-way 4890, men det blir förstås betydligt dyrare också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nackdelen med SSD i dagsläget är att Inet inte får in en enda X25-M eller Vertex 60GB förrän tidigast i Augusti...

Det är lite surt.

Kanske en bättre idé att köpa resten av datorn nu och sedan fixa SSD-n senare? Man kan alltid tillfälligt installera på sin stora disk.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."