Bygger ihop min vattenkylning (120.4, i7) MK2

Permalänk
Medlem

Bygger ihop min vattenkylning (120.4, i7) MK2

Eftersom min andra tråd är låst och jag ej fått svar från moderatorerna på mina PM så utgår jag ifrån att det är ok att jag startar en ny tråd (ingen mer diskussion kring modereringen i denna tråd, vill att den ska leva, tack ).

Allt har anlänt, detta ska byggas ihop:

Från komplett:

Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 6GB KIT w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9, tall Heat spread

Gainward GeForce GTX 285 2GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, Core 240

Asus P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPC

Intel Core i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed

2 Scythe Kaze Master 5.25" Fläktkontroller Svart

1 Zalman EC1 3pin Förlängningskabel till fläkt, 72cm

1 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA, B

1 Falcon XL Dust Off 300ml 100% ozone safe

Från chilledpc uk:

Part Price QTY Total
SilverStone Temjin TJ07 Black Tower Case with Window Kit
Radiator Hole cut in Roof + Grill £34.00 1 £34.00
Watercool Rev 3 Copper 1366 £58.99 1 £58.99
Laing 3.25 £65.99 1 £65.99
XSPC DDC top £10.75 1 £10.75
XSPC Bay Res Silver £19.56 1 £19.56
EK 285 Plexi £74.99 1 £74.99
Masterkleer 7/16" Tubing £0.99 8 £7.92
Zalman ZM-MFC1 Plus Silver £23.48 1 £23.48 (denna blev överflödig tack vare scytcharna från komplett men nåt ska vi väl kunna göra med den)
(UN)Designs Absolute Pump Bracket Rev. 3 (For D5/DDC) £14.99 1 £14.99
ThermoChill PA120.4 Radiator (15mm) £74.99 1 £74.99
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450RPM Cooling Fan £11.99 6 £71.94
3/8" BSP to 1/4" BSP reducer with Oring £1.39 2 £2.78
1/2" Barbs £1.99 8 £15.92
PrimoChill UV Purple PVC Hose Clip 5/8" OD £0.89 8 £7.12

från inet.se:

750w PSU från Be quiet.

från Pixmania:

150 GB Velociraptor disk på 10.000 RPM.

Från statoil:

Batterivatten och kanelbullar!

Kommer i denna tråden publicera bilder på mitt bygge, detta kan vara intressant för er noviser där ute då jag själv har noll erfarenhet från vattenbyggen sedan tidigare. Har byggt en massa luftkylda burkar i mina dagar men ingen vattenbaserad, ska göra detta ur en nybörjares perspektiv och snickra ihop en guide här tänkte jag.

Något spec ni vill att jag ska ta upp i byggandet, visa bilder på, moment som ska beskrivas etc så posta gärna. Komponenterna förväntas börja trilla in till veckan (29 juni+).

requestade moment:

1. Läckagetest

Säljer min nuvarande burk för 5k SEK:

http://www.sweclockers.com/annons/?id=44849
Hyffsade komponenter må ja säga GX2:a superclocked ed, 850 modulärt agg etc.

Börjar lite smått med bilderna

Det som landat hittils:

På bild är prollen, Minnen, MB, GPU, PSU samt Velociraptorn.

Här Testkör jag nya GTX285:an från Gainward i min gamla burk medan jag väntar på kylningsdelarna från chilledpc, luftkylaren som sitter stock var MYCKET tystare än jag väntat mig, nu har jag inte skrämt upp den alls eller så, men en GX2:a låter som bekant likt ett mindre kraftverk.

Lyckades beställa fel VGA block då Gainward tydligen är superduper fräna o kör egen design på sina kort. Nya på g.

Försökte visa hur mycket plats som blev över i botten men det gjorde jag inte så bra kanske, asch, tar mer bilder sen.

Ska nog bli bra detta.

Här kommer några bilder från monterningen.

Vattendrift

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

En del saker jag ångrar såhär efteråt jag gått allting. Dels har jag gjort en jävla massa felbeställningar och dubbelbeställningar som jag inte dokumenterat i tråden, men en idé kan vara att vara väldigt metodisk när man ska göra ett större inköp, planera ditt handlande innan du sätter igång, vänta sen några dagar och get to it. I mitt fall hittade jag hela tiden något jag ville ha istället för något jag beställt etc.

Nu är iaf som sagt alla prylar här och det är dags att bygga, så om det är något spec moment ni vill att jag dokumenterar så ropa nu.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
En del saker jag ångrar såhär efteråt jag gått allting. Dels har jag gjort en jävla massa felbeställningar och dubbelbeställningar som jag inte dokumenterat i tråden, men en idé kan vara att vara väldigt metodisk när man ska göra ett större inköp, planera ditt handlande innan du sätter igång, vänta sen några dagar och get to it. I mitt fall hittade jag hela tiden något jag ville ha istället för något jag beställt etc.

Nu är iaf som sagt alla prylar här och det är dags att bygga, så om det är något spec moment ni vill att jag dokumenterar så ropa nu.

Kör igång nu bara, kom ihåg att ta mycket bilder.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag fotar o fotar Kört fast lite med mitt gtx 285, får inte av heatsinken och vågar inte ta i.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Misär och tragedi, tror Tom glömt att skicka med barbs and fittings *sorg*

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Misär och tragedi, tror Tom glömt att skicka med barbs and fittings *sorg*

Ajaj, är du säker? Blir väl att försöka hitta det lokalt då?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Bör väl finnas hos närmaste VVS firma?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

vad heter dessa på svenskt fackspråk om jag ska ringa runt?

1/2" Barbs £1.99 8 £15.92

Sen vetifan, men slangfästena som ska sitta på vattenblocken (vga och cpu) hittar jag inte heller, är det samma som barbs? Känenr mig ack så vilsen atm.

EDIT: Ringt runt till en massa tjommar i Norrköping men ingen verkar veta vad jag vill ha (vvs firmor etc). Någon bransch-nisse som kan skriva vad jag ska fråga efter? Saknar alltså alla fästen från vattenblock-slang (6st I guess då det sitter 2 på radiatorn redan), inte för jag vet var de sista 2 ska sitta men Tom hade specat 8st totalt.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

De heter väl bara slangnippel? Jag fick då rätt från förrådet på jobbet när ja var där och "köpte" till min radd (PA120.3)

Annars kan du ju beställa dom från indomo, frakten blir billigare då än om du tar från utlandet.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

slangnippel måste vara rätt, gängan är 1/4" och nippeldelen ½", det borde dom fixa.

Av nyfikenhet, vad kostade det att få det fraktat till sverige?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

härligt att du startat en ny tråd.. sånt här gillas

och som någon annan sa, mycket bilder

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Vattenkylningsdjungel I love it. Många bäckar små...
Man beställer och tror att hela rasket ska kosta 2000:-, sen när det väl är ihopbyggt så landar det på 3000:- efter många besök på clas ohlson och Sifverts Skruv.
Köpte 6 skruvar på Sifverts skruv, 110:- NICE...wth Är det ens lagligt att ha 10000% mark-up?

Permalänk
Medlem

Chilled PC skickar smågrejer som post med helt ok frakt, typ en femtilapp. Om nu Tom glömt att skicka nipplar får du väll maila han och klaga och se till att han löser det lite snabbt.

Om du köper av nån lokal firma ska du ska ha slangnippel med 1/4" BSSP gänga och 13 mm ytterdiameter till blocken, lite ovanlig om jag har förstått rätt.
Och 3/8 BSP till 1/4 bussning för att få "vanliga" nipplar att passa på radiatorn.
Om du går dit ta lämpligtvis med dig grejerna så du kan kolla att det passar direkt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hittade några nipplar, inga perfekta mått men dem passade i CPU blocket som jag tog med mig, men känns väääldigt "smutsigt", ytterdiameter på 12mm så får klämma åt dem som fan I guess?

Dessutom hade de inte o-ringar så fick med några plast brickor, hoppas inte datorn blir blöt (var tvungen o använda bricka då deras gängor var lite fler än på de andra så blev lite spacing mellan annars)

Bifogar bild

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Ingen hejd på eländet nu :/

Verkar som mitt VGA kylblock av någon anledning inte passar till min gtx285? wtf?

Några cocacola burkar i vägen, bifogar bild, är det bara o kila iväg o få blocket skuret eller?

förövrigt kul att se visat intresse

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk

Samma sak hände mig när jag använde 8800GT block till mina 9600GT block. Dock behövde jag itne skära utan endast montera isär skiten.
Du får väll antingen be ett proffs göra det eller ta fram vinkelslipen själv? Men självklart surt att behöva göra sånna saker när blocket kostar en tusing.

Permalänk
Medlem

Men detta blocket ska ju vara specat för gtx285, de borde ju använda revision codes om det inte funkar till alla kan tyckas.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Vad fan, vga blocket är inte ens när ao passa, ens opm jag sågar bort den biten så sitter alla fittings fel, eller så pass förskjutet att det inte alls passar, skjut mig.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

EK har minst 3 varianter av 285GTX FC block, skulle tro att det är ett sånt här du igentligen vill ha http://ekwaterblocks.com/shop/product_info.php?products_id=39...

Och skrev inte jag i någon av dina tidigare trådar att man skulle dubbelkolla att blocket och kortet passade ihop, innan man beställer

Skulle byta ut antingen kortet eller kylaren, man vet aldrig om det är nått mer än kondensatorn som inte passar, suger rätt hårt om du kortsluter nått med blocket bara för att du har bråttom att montera ihop grejerna och blir sittandes där med ett stekt grafikkort och ett söndermoddat vattenblock.

Sen skulle jag även sätta mig ner och ta det lugnt någon timme och fundera över vad jag håller på med om jag var du. Man ska inte stressa igenom ett vattenkylnings bygge det är lite för många saker som kan gå fel i kombinationen vatten och elektronik prylar för tiotusentals kronor Vill du verkligen köra med nipplar som nästan passar, ser ett bra upplägg för katastrof redan där.
Skruva ihop datorn med luftkylning om du är sugen på att komma igång och vänta medans "rätt" grejer kommer hem i från nästa beställning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Blir att köpa nytt block, mailade dem på EKwaterblocks med produktlänk till mitt kort så jag får rätt iaf.

Lite trist, nu har jag ett block liggandes, någon som vill ha?

Tror inte jag kan byta ut grafikkortet eftersom jag kapade warranty void lappen.

Beställde nya nipplar från indomo, funkar dem till mina slangar etc? Är helt lost i nippeldjungeln (=

EDIT: Ändrade till dessa nipplar istället, borde vara bättre inte sant?

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Blir att köpa nytt block, mailade dem på EKwaterblocks med produktlänk till mitt kort så jag får rätt iaf.

Lite trist, nu har jag ett block liggandes, någon som vill ha?

Tror inte jag kan byta ut grafikkortet eftersom jag kapade warranty void lappen.

Beställde nya nipplar från indomo, funkar dem till mina slangar etc? Är helt lost i nippeldjungeln (=

EDIT: Ändrade till dessa nipplar istället, borde vara bättre inte sant?

Du kan ju skicka tillbaka det till chilled PC och be om att få ett nytt som passar.
Lärdomen här är ju att man ska ta god tid på sig när man plockar ihop delar och välja med omsorg, så det inte kommer massa överaskningar när man får hem grejjerna.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Du kan ju skicka tillbaka det till chilled PC och be om att få ett nytt som passar.
Lärdomen här är ju att man ska ta god tid på sig när man plockar ihop delar och välja med omsorg, så det inte kommer massa överaskningar när man får hem grejjerna.

Orkar inte vänta på frakt dit frakt hit osv. Ang att välja med omsorg, ptja, call me an idiot men jag visste inte att det fanns en uppsjö av olika vattenblock till samma modeller/att gainward hade frångått referensdesignen. Jag har aldrig sysslat med vattenkylning tidigare och hade nog inte kläckt den idéen oavsett hur många timmar jag suttit och studerat min inköpslista tbh

Är ganska nöjd över att bara missat en grej (som jag vet om) av allt jag kunde ha missat med tanke på min ringa erfarenhet

Beställer 2 st block (tänker köra SLI så småningom, blir inte g300 kort för mig i år, får bli 2010 isf) från aquatuning om jag får tag i dem idag, mailat o haft mig eftersom de inte har andra fraktalternativ än irland/england per default.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Kan ha upptäckt tabbe numero 2, har ingen backplate av typen " Socket LGA1366 Backplate - HEATKILLER Backplate 1366" hur körd är jag utan en sådan till mitt block?

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Kan ha upptäckt tabbe numero 2, har ingen backplate av typen " Socket LGA1366 Backplate - HEATKILLER Backplate 1366" hur körd är jag utan en sådan till mitt block?

Köpte du inte 1366 versionen då? Då ska det ju följa med.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Köpte du inte 1366 versionen då? Då ska det ju följa med.

Jo men följde ingen med, däremot enligt manualen (den är på tyska så min fria tolkning kan vara sådär) så verkar man kunna monterna den utan backplate, finns en bild med och en utan.

EDIT: En grej till, fick ingen drivecage med till chassit då radiatorn var färdigmonterad i botten så då måste cagen tagits ut, vars fan monterar man sina diskar då? håhåjaja

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Kommer slänga in gtx:en med luftkylningen och köra resten (läs CPUn) med vatten tills jag får nya blocken som jag fick beställa från USA, beställde som sagt 2 st så fläskar på med ett till kort lagom till när jag ska skicka in vga blocken i loopen.

Ska kräma ur allt jag kan ur prollen medans den har dedikerad 120.4 loop iaf, alltid roa sig med något i väntans tider.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Kom med lite bilder nu då? Är lite nyfiken hur mycket plats som blir över efter TC 120.4an + nätagg är monterade i nedre kammaren.
Jag hade tänkt slänga dit en 120.2 tillsammans med min 120.4.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Ähh det där med grafikkortet går att lösa...

Löd av kondensatorerna och löd fast dem på baksidan...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ähh det där med grafikkortet går att lösa...

Löd av kondensatorerna och löd fast dem på baksidan...

You lost me at "löd av". Jag är verkligen inte kunnig nog för att börja freestyle modda, man betalar dyra pengar för sin okunskap ibland.

EDIT: det stora problemet var dock att in och utflödet från blocket hamnade på kortet istället för utanför vilket gör att det fuckar sig ändå, alla fittings satt fel.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kom med lite bilder nu då? Är lite nyfiken hur mycket plats som blir över efter TC 120.4an + nätagg är monterade i nedre kammaren.
Jag hade tänkt slänga dit en 120.2 tillsammans med min 120.4.

Försökte ta en bild men kameran stendog, batterierna ligger på laddning nu, tar ett när de är piggare. Du får dock utan problem plats med en 120.2:a om du placerar pumpen på övervåningen.

Tänkte du driva det som 2 isolerade loopar? Om inte, tänkte du köra på en eller två pumpar? Blev sugen själv på o slänga in en till rad faktiskt Vore prima om jag kunde köra allt i en loop utan extra pumpar.

EDIT: Tog en närmare titt, vetifan, det är tjockleken det hänger på, om den är tunnare än 120.4 radden så kan det gå, annars får slangarna aldrig plats om du inte riktar flödena ut ur lådan och sedan kör en fullösning in igen någonstans på övervåningen. 120.4 tog upp cirkus 45-50% av lådans bredd inkl fläktarna. Slims kanske?

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.