Erfarenhet mellan Sigma 18-50mm F2.8 EX DC och exakt samma fast med macro?

Permalänk
Medlem

Erfarenhet mellan Sigma 18-50mm F2.8 EX DC och exakt samma fast med macro?

Hej, nu har jag ett macro objektiv redan så de spelar mindre roll.

Tänkte bara höra vad, om någon skillnad de är mellan de gamla utan macro och de nyare med macro? I bild osv, skärpa och autofokus.
Ifall någon råkar sitta på denna informationen vore de guld!

// mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått från tredjehandsinformation är det bara förbättrad närgräns på det med 'macro'.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Vad jag förstått från tredjehandsinformation är det bara förbättrad närgräns på det med 'macro'.

Okey tack:) nu är jag ingen optiker teckniker men för att ändra de så måste ju något variera i hela objektivet eller? så känns nästan som de bör vara skillnad mellan dem. Sen motorn i den gamla, hur snabb osv är den gämförtvis med de nya?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

I praktisk betydelse är det egentligen vara att närgränsen är kortare med "makro"-versionen, i övrigt är de väldigt lika. En del säger att makroversionen är lite skarpare, men jag har inte själv jämfört dem.
Jag vet inte om den "gamla" versionen fanns med HSM-motor. Versionen med HSM-motor fokuserar tystare och möjligen snabbare, beroende på vilken kamera den gamla sitter monterad på.

Permalänk
Medlem

Den nya har även större filterdiameter på 72mm gamla har 67mm

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Okey de är en 40D jag har.

Tack så mycket för svar!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Okey tack:) nu är jag ingen optiker teckniker men för att ändra de så måste ju något variera i hela objektivet eller? så känns nästan som de bör vara skillnad mellan dem.

Ja alltså objektivet måste bli lite större/tyngre eftersom det krävs mera material för att få linserna "längre ut"..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N