Ersätta laddningsrelä i gammal likströmsgenerator ?

Permalänk
Medlem

Ersätta laddningsrelä i gammal likströmsgenerator ?

Har hjälpt svärfar med båten lite idag. En gammal träbåt med en SABB dieselmotor (trevlig manick med musik till ljud )

Problemet är att generatorn inte laddar längre efter mer än 25 år i saltluften !

Tog isär lite och konstaterade att det är laddningsreläet som gett sig, överslag och ett kontaktbleck har gått av .. rätt allmänt bränt.

Mätte lite snabbt på lindningar och kol och den laddar 15 volt vid lite högre varv, dock utan magnetiseringen inkopplad, men den borde ladda mycket högre vid lägre varv om magneten är inkopplad ?

Men lindningarna verkar riktiga iaf..

Finns det någon bra och enkel ersättning för laddningsregulatorn ?

Har lite reläer liggandes om funktionen är enkel att efterlikna..

Har jag fattat det rätt:

Laddningsregulatorn ser till att frånskilja generatorn från batteriet när man stänger av

Laddningsregulatorn ser till att magnetisera lindningen över en resistor när generatorn börjar ladda

Hjälp uppskattas !

(vill gärna inte ersätta generatorn även om vi har en att tillgå från en 740, men det är trevligt med likströmmaren då den laddar även utan batteri osv .. och allt är redan i ordning med fästen.)

Alla elektroniksnillen får gärna delge sina kunskaper

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Köp ett likströmsrelä från ex en amazon och sätt dit. Jag tror då att det ska fungera för den ser ju till att inte överladda batteriet och håller spänningen nere på acceptabla nivåer. Sätt inte dit ett vanligt relä för då kommer du få kokande batterier och brända lampor.

Permalänk
Medlem

Har suttit och "reverse enginerat" generatorn nu, med laddningsrelä osv

Har kommit fram till att det finns två reläer under kåpan.

Ett relä har en mycket grov spole och kräver ström för att sluta + mot batter, detta för att förhindra bakström när generatorn laddar för lite så den inte driver som en motor istället, borde kunna ersättas med en kraft-diod ?

Ett relä är troligen spänningsberoende för att öppna och när den väl öppnar/växlar så går magnetiserings spolen mot + på jordsidan istället för jord = generatorn ger mindre kräm. (man kopplar eg bort den s a s ).

Detta borde man kunna ersätta med någon enkel form av spänningsregulator och en kraftig transistor som ger ström till magnetiseringen ?

Ska posta ett elschema när jag hunnit fota av min skiss

Hade varit roligt o bygga något själv istället för o köpa en regulator som kostade rätt mycket faktiskt !

/EDIT:

Ett schema över generatorn, tror det skall stämma

Motståndet som är märkt med R ohm är troligen ett belastningsmotstånd för o ge generatorn lite egen last vid tomgång utan extra last.

61 är plint för laddlampa ?

K1 tror jag är ett strömrelä, spolen är mycket kraftig och få varv, troligen öppnar den bara om ström flyter åt rätt håll, en mekanisk diod mao. Ersätts av diod ?

K2 tror jag är lindad för att öppna vid en viss spänning och då stänga av magnetiseringen, ersätts med zenerdiod och transistor ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är inte en startgenerator (Dynastart) du meckar med? kombinerad startmotor och generator i ett. inte så ovanligt på gamla båtmotorer .
sök på www.maringuiden.se/forum , du lär hitta en del tips där.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Visserligen en MD6A.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Laddningsregulatorn är ju den som har kolen i stort sett. Kan säkerligen få tag på sådana genom mitt jobb. Jobbar på mekonomen.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Har suttit och "reverse enginerat" generatorn nu, med laddningsrelä osv

Har kommit fram till att det finns två reläer under kåpan.

Ett relä har en mycket grov spole och kräver ström för att sluta + mot batter, detta för att förhindra bakström när generatorn laddar för lite så den inte driver som en motor istället, borde kunna ersättas med en kraft-diod ?

Ett relä är troligen spänningsberoende för att öppna och när den väl öppnar/växlar så går magnetiserings spolen mot + på jordsidan istället för jord = generatorn ger mindre kräm. (man kopplar eg bort den s a s ).

Detta borde man kunna ersätta med någon enkel form av spänningsregulator och en kraftig transistor som ger ström till magnetiseringen ?

Ska posta ett elschema när jag hunnit fota av min skiss

Hade varit roligt o bygga något själv istället för o köpa en regulator som kostade rätt mycket faktiskt !

/EDIT:

Ett schema över generatorn, tror det skall stämma

http://geting.se/image.php/183067-schema.JPG

Motståndet som är märkt med R ohm är troligen ett belastningsmotstånd för o ge generatorn lite egen last vid tomgång utan extra last.

61 är plint för laddlampa ?

K1 tror jag är ett strömrelä, spolen är mycket kraftig och få varv, troligen öppnar den bara om ström flyter åt rätt håll, en mekanisk diod mao. Ersätts av diod ?

K2 tror jag är lindad för att öppna vid en viss spänning och då stänga av magnetiseringen, ersätts med zenerdiod och transistor ?

jag måste säga att ditt schema är helt galet du har jord vid lindningar dom ska gå på fas? För nu är det att plus gå till jord och sen till lindningarna? Ska inte jorden på separat annars får du ju att generatorn blir spänningsförande

Permalänk
Medlem

Den där generatorrn fungerar som startmotor oxå, så inte så enkelt att fixa ett nytt relä till den.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

ananrs är det ju bara söka upp en liknande modell och kolla om relät funkar där. Ett enkelt sätt att felsöka dom är att ta en stickkontakt från någon sak som ska ha antingen 12V eller 230V. Sen att koppla in den på A1 som FAS (L1) och A2 som NOLLA (N)

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen kombinerad startmotor och generator, den är för klen för att dra runt den tungvevade dieseln som sitter i båten, det finns en rätt kraftig startmotor som sköter den biten

Gissar på (efter kabelarea osv) att den ger några tiotals ampere på sin höjd, för lite lampor och underhållsladdning av batteri.

Tozzi: fast det är ju väldigt annorlunda i en likströmsgenerator eftersom man plockar ut strömmen från rotorn, i en växelströmmare lägger man ju på ström på rotorn för att magnetisera, mao tvärt om !

mrfreeze, du får gärna utveckla vad du menar egentligen ? Hur skall lindningen kunna få en ström att flyta utan att vara jordad ?

Vi ringde till en agent för dessa motorer och han hade sålt sista reläet för 5-8 år sedan för ca 7000kr !!!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Då är inte elschemat rätt för det du hänvisat till är startmotor och generator samma enhet.
Kolla på bilskrotarna om dom inte har ett relä liggande till nån bil med likströmsgenerator. Eller så byter du till växelströmgenerator, fördelen med den är att den laddar redan från tomgång medans en likströmsgenerator behöver mera varv innan den laddar fullt.

MVH Peter

Permalänk
Avstängd

Hittas i äldre WV Bubbla och SAAB 93, 95/96 Inte dom nyare 9-3 mm utan dom riktigt gamla då SAAB var trevliga bilar.

Säkert fler bilar men det är i dom jag sett likströmsgenerator i, lite blandat i SAAB fronten men bubblan har garanterat.

MEN det går att byta till växelström.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Då är inte elschemat rätt för det du hänvisat till är startmotor och generator samma enhet.
Kolla på bilskrotarna om dom inte har ett relä liggande till nån bil med likströmsgenerator. Eller så byter du till växelströmgenerator, fördelen med den är att den laddar redan från tomgång medans en likströmsgenerator behöver mera varv innan den laddar fullt.

MVH Peter

Hur har jag fel ? Jag har ju ritat ett elschema precis över den generator som sitter på plats. kan komma med serienumret på den också om du vill, är helt säker på att det är orginal som suttit där i ca 35 år !

Nackdelen med en växelströmmare är att du måste ha startnyckel för magnetiseringskretsen och den kan inte heller ladda utan att ha ett batteri som kan magnetisera den så den kommer igång. Det kan en likströmmare när du är på sjön och strömmen är slut av att länspumpen gått pga regn hela natten eller liknande

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du skulle nog kunna bygga ett elektroniskt laddningsrelä själv om du orkar sätta dej in i hur det fungerar, verkar som det kan finnas nya att köpa annars.

Citat:

Där kan man montera en ny typ av regulator som är byggd med modern halvledarelektronik (dioder, etc). Den är dock inte utseendemässigt exakt lik originalet, men fungerar mycket bättre än den gamla typen med spolar inuti.

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=6398&sid=9f6b990...

Permalänk
Medlem

Tog för givet att det elschema som JenzA hänvisade till var rätt då du inte skrivit nått om de.

MVH Peter

Permalänk

Intressant att hitta ett schema. Det har jag letat efter. En fråga: Vad är det för skillnad på + och (batt +) 51 i skissen? Vart går + någonstans i skissen?

Permalänk
Medlem

Fint trådlyft

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg.

Vi har iaf beställt en laddningsregulator från en återförsäljare för generatorer och startmotorer som skall passa denna generator, så det kommer nog bli inkoppling under sommaren. (något sent men ... så är det ibland )
Gick på en tusenlapp men o andra sidan är det gött o slippa bygga om en massa för en annan generator osv, båten tar inte mycket ström utan klarar sig en månad på samma batteri, bara start och lite pumpning då och då som tar ström.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jaha nu skulle det kopplas ihop, hade generatorn på land men ville kika lite på sakerna, det som förvirrar är hur fältkretsen (magnetiseringen) skall kopplas, tycks finnas två alternativ, DF kopplas till + på fältkretsen som i andra parten jordar, det andra är att fältkretsen är plusmatat och i - parten jordas genom ett effektmotstånd samt har anslutningen till DF som kan jorda utan resistans för magnetiseringen.

Förslag ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jaha nu skulle det kopplas ihop, hade generatorn på land men ville kika lite på sakerna, det som förvirrar är hur fältkretsen (magnetiseringen) skall kopplas, tycks finnas två alternativ, DF kopplas till + på fältkretsen som i andra parten jordar, det andra är att fältkretsen är plusmatat och i - parten jordas genom ett effektmotstånd samt har anslutningen till DF som kan jorda utan resistans för magnetiseringen.

Förslag ?