Från sand till krets – en processors födelse

Permalänk
Melding Plague

Från sand till krets – en processors födelse

Det börjar med sand och slutar med mänsklighetens mest avancerade produkt. Följ med in i processorernas ogästvänliga värld där frätande kemikalier och doping är en nödvändighet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket man inte visste.

Fräckt

Visa signatur

Rigg: E8500 @ 3.6Ghz NH-U12P | Asus P5Q Pro | Corsair xms PC6400 4GB 800 Mhz | PNY 8800GT | Corsair HX850 | Antec 900 | Windows 7 Ultimate 32-bitars | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Logitech X-540 |
SWE[color="grey"]CLOCKERS.[/color][color="orange"]COM[/color]

Permalänk
Medlem

Ja det där var ju något man inte hade helt 100% koll på, kul läsning, bra skrivet.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Cool artikel! Visste inte att det gick till så här.

Nu vet man, tackar för den.

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel! Det var mycket man inte hade koll.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant artikel må jag säga

tackar för upplägget!

Permalänk
Medlem

Intressant. ska läsa igenom när jag har tid.

Permalänk

Bra informativ artikel må jag säga.

En fråga, testas alla processorer, eller gör man stickprov?

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant läsning, känns som man fick en mycket bättre överblick över hur det fungerar. Bra artikel!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Intressant läsning, men jag kan ju inte påstå att jag fick nån "aha-upplevelse", känns fortfarande inte som att jag förstår hur en processor fungerar (mer än att den sitter i sockeln, innehåller väldigt små och avancerade delar och räknar saker åt mig) om ni förstår vad jag menar

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Riktig nice kvällsläsning, stort + för denna arikel.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Fortfarande så är det väldigt svårt att förstå hur en processor funkar men detta har hjälpt en bit på vägen. Kul att lära sig lite nytt såhär på en måndagkväll

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

ah äntligen! har undrat över detta bra länge bra artikel ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Intressant läsning, men jag kan ju inte påstå att jag fick nån "aha-upplevelse", känns fortfarande inte som att jag förstår hur en processor fungerar (mer än att den sitter i sockeln, innehåller väldigt små och avancerade delar och räknar saker åt mig) om ni förstår vad jag menar

håller med dig där ^^

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Fortfarande så är det väldigt svårt att förstå hur en processor funkar men detta har hjälpt en bit på vägen. Kul att lära sig lite nytt såhär på en måndagkväll

Vill du förstå hur en processor funkar så ta en titt på turingmaskinen. Ger en liten trevlig grund att stå på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Turing_machine

Finns även program som simulerar en turingmaskin där du kan göra små finurliga algoritmer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig och intressant artikel, hoppade till och med över 2 ½ Men pga. detta
Nästa artikel borde vara att få hur det ser ut i Intels eller AMD's egna fabriker. Men det lär nog aldrig hända

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Haha kom till att tänka på när OCC bygger en båge till Intel när nån av dom krossar en sån rund platta.

Bra artikel,verkar vara komplicerat de där.

Mvh

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Medlem

så det är hel slump om processorn blir snabb eller seg? O_o
Aja, nu förstår jag iaf varför alla processorer är olika och presterar olika, men det är fortfarande väldigt invecklat hur allt fungerar osv... hade ju vart intressant att lära sig mer om sånt här

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk

Så alla presterar inte lika?

Om man köper två "identiska" modeller, kommer kanske en av dem prestera lite sämre?

Borde man då inte sälja dem som ost?^^
- Att man sätter en individuell prislapp på varje?
Kanske inte är en så stor skillnad... Men det var en riktigt intressant artikel, sånt här gillas!:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Inaktiv

Inget nytt mjöl i påsen för min del där, men det var väldigt pedagogiskt och bra skrivet! Mycket illustrativa bilder också (även om de kan ge en overklig känsla av att en transistors resultat är väldigt exakt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathanael
Så alla presterar inte lika?

Om man köper två "identiska" modeller, kommer kanske en av dem prestera lite sämre?

Borde man då inte sälja dem som ost?^^
- Att man sätter en individuell prislapp på varje?

Det stämmer bra det, alla processorer presterar olika, beroende på hur många defekta transistorer de har (och vilka som är defekta osv osv). Att sätta en individuell prislapp på dem är ju effektivt sett det man gör, men för att man inte kan vara helt säker på hur bra de kan prestera som bäst med sådana snabbtest buntar man ihop dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreaper

hade ju vart intressant att lära sig mer om sånt här

Då kan jag bara rekommendera ME-programmet på KTH! ME står för MikroElektronik,att det fortfarande heter MikroElektronik beror på att skolan är sega som fan på att byta namn, vi studenter vill byta till NanoElektronik (NE) eller NanoTeknik (NT), så det du studerar under 5 år är i princip det du läst i denna artikel! 'Tis awesome!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vill du förstå hur en processor funkar så ta en titt på turingmaskinen. Ger en liten trevlig grund att stå på.

Nu är jag ingen expert på turingmaskiner, men turingmaskinerna ger väl ett mer datalogiskt/programmeringsmässigt perspektiv på processorer än vad de ger ett fysiologiskt perspekt på själv halvledarkonstruktionen?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra illustrationer. Till och med icke-entusiasten skulle förstå.

Jag ska vara extra försiktig nästa gång jag tar i en processor. Otroligt att det är möjligt att göra dem.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Jag måste hålla med om att

a: det var intressant läsning
b: jag fortfarande inte förstår allt om processorer, hur de tillverkas eller hur de fungerar, egentligen.

Bra artikel iaf! Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Dyr sand vi betalar för ^^

Permalänk
Geeks
SweClockers
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Intressant läsning,.

Permalänk
Medlem

Hur tillverkas mallen för litografin då?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Sexigt värre. Jag har alltid undrat vad en såndär wafer som de alltid flashar med på olika event egentligen är. Nu vet jag!

Permalänk
Medlem

intressant läsning, även för 16åringar..;)

Permalänk

Roligt värre
Mycket bra förklarat även om det är bra mycket mer steg bakom det tex planering/cheman ritning o sånt krafs. osv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Intressant och bra illustrerad artikel :). Dock tycker texten inte stämmer så bra på sidan 7.

"Den färdiga kiselplattan innehåller nu en mängd kretsar, processorer. Kretsarna testas för att upptäcka felaktigheter. Därefter skärs de individuella processorerna ut."

En processor är hela paketet. Dvs den kiselplattan blir en processorkärna och inte en processor. Man skär ut processorkärnor och inte hela processorer

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Intressant och bra illustrerad artikel :). Dock tycker texten inte stämmer så bra på sidan 6.

"Den färdiga kiselplattan innehåller nu en mängd kretsar, processorer. Kretsarna testas för att upptäcka felaktigheter. Därefter skärs de individuella processorerna ut."

En processor är väll hela paketet. Dvs den kiselplattan blir en processorkärna och inte en processor.

Det är medvetet för att hålla isär "core" med svenskans processorkärna, som kan betyda både beräkningsenhet och fysisk krets.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015