Intel lanserar ny generation SSD

Permalänk
Avstängd

Blir intressant att se vad ocz gör åt detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
har en fråga! vf görs ssd dikar i 2.5" tums format bara? det ända jag kan komma på är att slippa tillverka 2 olika(stationär o bärbar). är detta enda anledningen?

Man har förklarat det ganska bra längre upp, vidare så hoppas jag att det är pga att man vill gå över mot att bara ha EN fysisk storlek på hårddiskar. Tänk hur mycket större volymer man kan få upp om man inte behöver ha olika storlekar till bärbara och stationära. Vidare, så är det väl skönt att på sikt kunna bygga datorer som är mindre, rent fysiskt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Mmm mumma.. motvilligt kanske jag blir tvungen att erkänna att SSD tar över HDD snabbare än de 2åren jag förutstpådde.. nåja inga krokodiltårar här över det :).

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Säger som tidigare har sagt, ut åker raptorn från dator 1 i såna fall o in till dator 2 som dock redan har en raptor. Blir en fin SSD i min primära dator så blir den både snabbare och "tystare" njuter redan nu tills det blir inköp och installation.

Win 7 o Intel X25-M Gen. 2 80 GB "hoppas den hinner att gå ner i pris först bara

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Har inte haft tid att forska i det, men skulle en SSD fungera i en PS3?

Om det är någon som sitter inne med den kunskapen.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Men har de löst problemet med att filerna fragmanteras? Första generationen blev ju enormt seg efter ett tag pga det och det hjälpte inte att defraga utan gjorde bara värre.

Är ju inget annat än skandal om man förlorar 80-90 % av prestandan efter 6 månader.

Kommer inte ihåg var jag läste artikeln men ni vet väl vad jag pratar om för något?

Qn1f3: För mig jag läst att folk har använt det men ska tydligen inte bli mycket snabbare för PS3an inte är optimerad för det. Blir knappt nå snabbare å köra med 7200rpm istället för 5400rpm som är standard.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Men har de löst problemet med att filerna fragmanteras? Första generationen blev ju enormt seg efter ett tag pga det och det hjälpte inte att defraga utan gjorde bara värre.

Är ju inget annat än skandal om man förlorar 80-90 % av prestandan efter 6 månader.

Kommer inte ihåg var jag läste artikeln men ni vet väl vad jag pratar om för något?

Qn1f3: För mig jag läst att folk har använt det men ska tydligen inte bli mycket snabbare för PS3an inte är optimerad för det. Blir knappt nå snabbare å köra med 7200rpm istället för 5400rpm som är standard.

Därav TRIM; som det talades om längre upp i tråden.
http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Men har de löst problemet med att filerna fragmanteras? Första generationen blev ju enormt seg efter ett tag pga det och det hjälpte inte att defraga utan gjorde bara värre.

Man ska ALDRIG defragmentera filsystemet på en SSD. Det är bara bra om filerna blir fragmenterade då livslängden blir längre. Iaf som jag har fått för mig...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Jävligt sugen på att köpa fastän ekonomin inte är den bästa

Permalänk
Medlem

Jag kör windows 7 RC1 build 7100 på en OCZ SOLID SERIES 60GB och jag är tyvärr inte imponerad av prestandan.
Ok det är inte den västa SSD disken på marknaden (155MB Läs/ 90MB läs/skriv) men att gå från 2st 750GB Samsung Spinpoint F1 i Raid 0 till denna borde ha gett hyffsad skillnad då accesstiden är enormt mycket snabbare med SSD.
Den bootar lite snabbare och office program startar lite snabbare men inte så snabbt som jag hade hoppats.

Permalänk
Sötast

Äntligen confirmed på TRIM också!

Det blir en X25-M nästa lön

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Jag kör windows 7 RC1 build 7100 på en OCZ SOLID SERIES 60GB och jag är tyvärr inte imponerad av prestandan.
Ok det är inte den västa SSD disken på marknaden (155MB Läs/ 90MB läs/skriv) men att gå från 2st 750GB Samsung Spinpoint F1 i Raid 0 till denna borde ha gett hyffsad skillnad då accesstiden är enormt mycket snabbare med SSD.
Den bootar lite snabbare och office program startar lite snabbare men inte så snabbt som jag hade hoppats.

Låter inte så konstigt. Jag har kollat runt på olika tester och vid normal användning så ger SSD i grova drag ca 20% bättre allmän prestanda jämfört med en vanlig hårddisk. T.ex. laddningstider för spel och program. Dvs märkbart men inte någon natt-o-dag-skillnad som många verkar tro.

Jag är faktiskt småsugen på en SSD själv men ärligt talat så är de både hypade och väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Mmm mumma.. motvilligt kanske jag blir tvungen att erkänna att SSD tar över HDD snabbare än de 2åren jag förutstpådde.. nåja inga krokodiltårar här över det :).

Som systemdisk kanske.
2TB SSD för runt 2500kr kommer nog inte snart.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det går väldigt långsamt att navigera i t.ex. utforskaren. Sånt borde ju gå snabbare... ska bli intressant att se hur mycket snabbare det går att ladda in en 800-samples pianopatch i reason med en ssd. Nu tar det en stund.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför har inte alla fem meters takhöjd? Kanske blir det bara extra dyrt om man ändå inte använder det extra utrymmet?

Kanske skulle bli billigare med dubbelt så många minnen istället för färre som rymmer mer? Iaf på vissa prisnivåer kan jag tänka mig att det skulle bli så.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Låter inte så konstigt. Jag har kollat runt på olika tester och vid normal användning så ger SSD i grova drag ca 20% bättre allmän prestanda jämfört med en vanlig hårddisk. T.ex. laddningstider för spel och program. Dvs märkbart men inte någon natt-o-dag-skillnad som många verkar tro.

Jag är faktiskt småsugen på en SSD själv men ärligt talat så är de både hypade och väldigt dyra.

Det som jag uppskattar mest med SSD är att hela systemet känns mycket rappare. Saker som visserligen inte tar särskilt lång tid med en vanlig hårddisk (tänk visa en bild, öppna ett dokument och liknande) går blixtrande snabbt med SSD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Så fort dom släpper trimverktyget till xp så lär jag nog slå till på en 80gb ssd gen 2:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Man har förklarat det ganska bra längre upp, vidare så hoppas jag att det är pga att man vill gå över mot att bara ha EN fysisk storlek på hårddiskar. Tänk hur mycket större volymer man kan få upp om man inte behöver ha olika storlekar till bärbara och stationära. Vidare, så är det väl skönt att på sikt kunna bygga datorer som är mindre, rent fysiskt.

Nu är det väl sällan hårddiskarna som gör en stationär dator så pass stor. Det är ofta luftflöde, moderkort, grafikkort och nätagg som håller storleken uppe. Vi skulle väl klara oss helt redan idag utan stationära datorer, endast laptops. Men om man nu tar in perspektivet pris/prestanda (som ofta är relevant) så ser man att det finns en efterfrågan av prisvärda grejer.
Sedan är det väl alltid trevligt när teknikprylar krymper, men man får titta lite på vad man förlorar när man vinner på storlek. Är prio ett att få en mindre stationär dator eller är det att få en snabbare stationär dator?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hittade en grym artikel på Anandtech. Troligen old news, men väldigt läsvärd.

Några timmar senare känner jag att jag kan mycket mer om SSD:s, TRIM etc.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531
Rekommenderas

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

2st 80GB i Raid-0 skulle väl inte sitta fel? Räcker gott till windows, program & spel

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
2st 80GB i Raid-0 skulle väl inte sitta fel? Räcker gott till windows, program & spel

Räcker med 40gb skulle jag säga, men vad fint de skulle vara med dom i raid 0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Räcker med 40gb skulle jag säga, men vad fint de skulle vara med dom i raid 0

Bara Steam tar 40GB med alla half life (opposing force, blue shift, cs) + half life 2 (l4d, TF2, Garrys mod)
Windows, Adobe After Effects, Photoshop, Flash + lite mer 25gb
Några fler spel 30gb~

Då är vi uppe i ~100

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Första butiken som säger sig ha fått in G2:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908#rparams=

http://www.tindraexpress.se/m4n?seid=etailer-product&viewMode...

Förövrigt skulle jag definitivt inte vilja en ha mindre systemdisk än 80 som en del andra, har gjort den tabben tidigare när jag "snålade" och valde 74 varianten av Raptor HLFS istället för 150 el. 300.
Det märktes snabbt hur den disken fylldes upp snabbare än jag räknat med, nej en 80 är beställd och kanske kommer en till senare för att prova raid.

Permalänk

trevligt trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azodan
tycker inte att det gav så mycket att raida mina två x25-m så jag använder en till os och en till annat stuff.

Snälla, kan du inte återkomma med lite prestanda-benchmarks? Jag är intresserad av att raida 2 st Intel X25-m 80 Gb nämligen. Skriv gärna vad du har för moderkort i samband. Vore guld värt för många skulle jag tro

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

Jäklar vad snygg den är..

Men hur lätt kommer det vara att uppdatera firmwire?
Om det är lika krångligt och riskabelt som att uppdatera BIOS så är det bara att glömma firmwire uppdateringen.

EDIT: Hittade instruktioner om hur man uppdaterar firmwire... det är just så krångligt som jag fasade över.. orka ta reda på hur man bränner ISO filer.. aja det blir väl till att vänta några år extra så att firmwire uppdateringen är installerad redan från fabrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
har en fråga! vf görs ssd dikar i 2.5" tums format bara? det ända jag kan komma på är att slippa tillverka 2 olika(stationär o bärbar). är detta enda anledningen?
--------------------------------------------------------------------------------

Jag kan tänka mig att det är på grund av att man inte behöver göra diskarna större än så. Med vanliga magnetskivor får du ju bara plats med ett visst utrymma på en given yta, vilket inte är några problem med SSD-diskarna.

För att kasta lite mera ljus över 2,5-tums historien så verkar Intel erbjuda 3,5-tums installationsadapter med sina retail-förpakningar av denna SSD. Då blir ägare av stationära- och bärbara datorer glada. Bra Intel!

http://www.nordichardware.se/nyhet,16151.html

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elfs
...

Rätt meningslöst eftersom SSD-enheter väger så lite. Går utmärkt att fästa i 3,5" genom att bara skruva fast ena sidan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jäklar vad snygg den är..

Men hur lätt kommer det vara att uppdatera firmwire?
Om det är lika krångligt och riskabelt som att uppdatera BIOS så är det bara att glömma firmwire uppdateringen.

EDIT: Hittade instruktioner om hur man uppdaterar firmwire... det är just så krångligt som jag fasade över.. orka ta reda på hur man bränner ISO filer.. aja det blir väl till att vänta några år extra så att firmwire uppdateringen är installerad redan från fabrik

Du har nog rört ihop stavningen på Firewire och firmware här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Snälla, kan du inte återkomma med lite prestanda-benchmarks? Jag är intresserad av att raida 2 st Intel X25-m 80 Gb nämligen. Skriv gärna vad du har för moderkort i samband. Vore guld värt för många skulle jag tro

Som moderkort använde jag M3A78-EMH HDMI. Jag hade tyvärr inte möjligheten att köra den stripe size som jag ville utan var tvungen att köra 64kB.
Det enda jag märkte var att det tog längre tid att starta upp datorn eftersom moderkortet var tvungen att söka efter raiden.
Om jag skulle behöva en 160GB systemdisk så skulle jag köpa en sådan istället för två 80GB.