Permalänk
Medlem

Google Wave

Någon här som har fått tillgång till google wave?
Ni kan se en presentation av Google Wave på wave.google.com
eller http://www.youtube.com/watch?v=v_UyVmITiYQ&feature=player_emb...

Alla 4000 som var i publiken fick konton tydligen, var någon härifån där?

I övrigt tycker jag att det ser ut att vara ett mycket imponerande system.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Jag var inte där, men jag är väldigt intresserad av att få veta hur bra det verkligen funkar!

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem

Ser ju kinda awesome ut

Permalänk
Hedersmedlem

Drar upp denna tråd igen.

Nu borde någon här ha fått en invite tycker jag. Några synpunkter?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

Några spekulationer kring när det går live för oss andra stackare? Har googlat lite lätt men inte hittat något som säger mer än att det troligtvis kommer i slutet av 2009.

Även ifall det bara blir en beta, så vet vi ju att det antagligen kommer duga gott ändå.

Dessutom, någon som vet ifall det finns ngt projekt för att göra en Tracker/SVN-variant av Wave? Har försökt hitta något där också men inte hittat mycket. Hade varit väldigt intressant att ha ett verktyg där man kan fritt få mail och annan kommunikation att flyta mellan mail och trackern.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk

Ett som är säkert är att Wave är kasst om man är ensam om att ha det.
Blev invitad av en random på Twitter, så jag fick ju inga egna invites = jag kan inte invita mina vänner och kollegor.

Trist :<

Permalänk
Medlem

Skulle kunna döda för en invite till wave. Det verkar så jävla ballt!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Nån som har en invite? PM.

Permalänk
Medlem

Har haft tillgång till developer previewn ett par månader, verkar riktigt grymt! Det blir mycket mer likt en "vanlig" konversation än IM då det blir mycket mer "instant" än IM när du direkt ser vad de andra skriver, medan de skriver det. Frågar ni mig så tror jag att Google Wave har potential att ersätta åtminstone ett par kommunikationsformer (IM, mail, kanske även mikrobloggning?). Om det sen kommer slå är väl en annan femma.. Kanske, men det känns som att det kommer ta tid iaf.

En annan rolig grej är att det verkar vara rätt lätt att skriva egna robots till Wave. Satt en kväll och pillade lite och lyckades (faktiskt till min förvåning) knåpa ihop en robot som översätter allt som skrivs i en Wave till sjörövarspråk (ni vet, soså hohäror).

Tror inte jag har några invites dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Det blir mycket mer likt en "vanlig" konversation än IM då det blir mycket mer "instant" än IM när du direkt ser vad de andra skriver, medan de skriver det.

Jag såg lite av demo-filmen som det länkas till tidigare i tråden, och de försöker verkligen göra en stor grej av just denna funktion. Publiken apploderade och jublade när de såg det.
Men är det ingen som minns att gamla Mirabilis' ICQ-klienten hade detta för 10 år sedan, och att det faktiskt fungerade bra redan då? Man kunde ha en gruppchatt där man i realtid (nästan) såg vad de andra skrev.

Rätt häftigt, men jag tror knappast att det ger så mycket som de vill påvisa. Dessutom tror jag att väldigt många kommer att ha detta avstängt.

I övrigt ser det väldigt intressant ut, ser fram emot att få testa det.

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

Jag har konto, dock inga invites..
PM om någon vill Wejva lite dock!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Har haft tillgång till developer previewn ett par månader, verkar riktigt grymt! Det blir mycket mer likt en "vanlig" konversation än IM då det blir mycket mer "instant" än IM när du direkt ser vad de andra skriver, medan de skriver det. Frågar ni mig så tror jag att Google Wave har potential att ersätta åtminstone ett par kommunikationsformer (IM, mail, kanske även mikrobloggning?). Om det sen kommer slå är väl en annan femma.. Kanske, men det känns som att det kommer ta tid iaf.

En annan rolig grej är att det verkar vara rätt lätt att skriva egna robots till Wave. Satt en kväll och pillade lite och lyckades (faktiskt till min förvåning) knåpa ihop en robot som översätter allt som skrivs i en Wave till sjörövarspråk (ni vet, soså hohäror).

Tror inte jag har några invites dock...

Asballt
Om du får tag på en invite så får du gärna dela med dig

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag såg lite av demo-filmen som det länkas till tidigare i tråden, och de försöker verkligen göra en stor grej av just denna funktion. Publiken apploderade och jublade när de såg det.
Men är det ingen som minns att gamla Mirabilis' ICQ-klienten hade detta för 10 år sedan, och att det faktiskt fungerade bra redan då? Man kunde ha en gruppchatt där man i realtid (nästan) såg vad de andra skrev.

Rätt häftigt, men jag tror knappast att det ger så mycket som de vill påvisa. Dessutom tror jag att väldigt många kommer att ha detta avstängt.

I övrigt ser det väldigt intressant ut, ser fram emot att få testa det.

Det kommer jag ihåg! Och jag kommer även ihåg att jag tyckte det var skitjobbigt. Dels för att man inte fick tid att skriva sitt eget svar utan hela tiden koncentrerade sig på vad den andre skrev och dels för att man inte riktigt kunde ändra sig... ibland skriver man ju en lång utläggning och så känner man att "nej det där var ju inget bra, det kan jag ju inte skicka" men då är det för sent

Tycker just den funktionen är rätt meningslös. Den tar bort fördelen med att chatta på internet. Fördelen är just att man kan ändra sig och editera innan man säger nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det kommer jag ihåg! Och jag kommer även ihåg att jag tyckte det var skitjobbigt. Dels för att man inte fick tid att skriva sitt eget svar utan hela tiden koncentrerade sig på vad den andre skrev och dels för att man inte riktigt kunde ändra sig... ibland skriver man ju en lång utläggning och så känner man att "nej det där var ju inget bra, det kan jag ju inte skicka" men då är det för sent

Tycker just den funktionen är rätt meningslös. Den tar bort fördelen med att chatta på internet. Fördelen är just att man kan ändra sig och editera innan man säger nåt.

det finns, enligt videon, en enkel inställning för att stänga av den funktionen, av just den anledningen...

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Rätt häftigt, men jag tror knappast att det ger så mycket som de vill påvisa.

Jag trodde precis samma sak innan jag själv testade det, och det gav känslan av ett verkligt samtal mycket mer än vad jag har upplevt med någon annan digital kommunikationsform.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tycker just den funktionen är rätt meningslös. Den tar bort fördelen med att chatta på internet. Fördelen är just att man kan ändra sig och editera innan man säger nåt.

Exakt min åsikt.
Det blev ingen succé för 10 år sedan, och jag har svårt att tänka mig att det kommer att bli det nu.

Nåja, det är ju bara en liten del av Wave innebär, men tyckte att det glorifierades lite väl mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tycker just den funktionen är rätt meningslös. Den tar bort fördelen med att chatta på internet. Fördelen är just att man kan ändra sig och editera innan man säger nåt.

Det är från person till person och från konversation till konversation. I de fallen som man vill vara hemlig av sig kryssar man ju bara i rutan som avaktiverar detta, annars är det ju väldigt smidigt att slippa titta på "Åke skriver ett meddelande".

En annan bra fördel med det som dom nämnde var ju om Åke sitter i ett möte eller på en föreläsning inkopplad på google wave, och hans vän Anna sitter hemma och är också inkopplad så går det väldigt snabbt för Åke att dela med sig av vad som sägs till Anna, samtidigt som Anna snabbt kan ställa frågor innan det byts ämne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Men är det ingen som minns att gamla Mirabilis' ICQ-klienten hade detta för 10 år sedan, och att det faktiskt fungerade bra redan då?

Eller den gamla goda talk/talkd från Unix-tiden.

Permalänk
Medlem

fan hoppar verkligen att detta blir en gigantisk msn dödare ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag gillar att man kan chatta med en person som inte ens kan prata samma språk som en själv och den översätter konstant Säkerligen blir grammatiken inte så bra i början men förbättrar sig, för jag antar att användare lätt kan rapportera synpunkter på översättningen

Permalänk
Medlem

Tror inte wave kommer ha en chans mot msn eller mail.. Det är allt för många som kör det och som inte kommer att byta. Om något så kommer det bli ett extra verktyg för kommunikation, kanske framförallt i bloggvärlden.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Tror inte wave kommer ha en chans mot msn eller mail.. Det är allt för många som kör det och som inte kommer att byta. Om något så kommer det bli ett extra verktyg för kommunikation, kanske framförallt i bloggvärlden.

Jag tror faktiskt att det har större chans att konkurrera mot mail än mot MSN. Företagsnyttan av Wave känns på något sätt större än nyttan för privatpersoner, kanske för att man har ett större behov av samarbetsverktyg inom företag. Jag vet bara själv hur det kan bli på jobbet med milslånga mailharanger med cc:ar dit och bcc:ar hit. Wave tar hand om åtminstone en del av den problematiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Jag tror faktiskt att det har större chans att konkurrera mot mail än mot MSN. Företagsnyttan av Wave känns på något sätt större än nyttan för privatpersoner, kanske för att man har ett större behov av samarbetsverktyg inom företag. Jag vet bara själv hur det kan bli på jobbet med milslånga mailharanger med cc:ar dit och bcc:ar hit. Wave tar hand om åtminstone en del av den problematiken.

Jag tvivlar inte alls på att det är en smidigare lösning än mail, problemet är att mail är så pass fastrotat i alla medvetande att det kommer bli otroligt svårt att rubba dess position.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Jag tvivlar inte alls på att det är en smidigare lösning än mail, problemet är att mail är så pass fastrotat i alla medvetande att det kommer bli otroligt svårt att rubba dess position.

Fast är inte folk så satans trötta på all problematik med mail, speicellt på företag? Jag tror även att Wave skulle kunna åka snålskjuts på övriga teknikutveckling, tex. brukar folk på företag alltid irritera sig över platsbrist och att det är svårt att hitta saker i sin mailbox, dessutom så använder väl många företag även något slags IM-system vid det här laget vilket gör att information hamnar på många olika ställen, vilket varken IT-avdelningar eller vanliga användare uppskattar.

Mail-uttrymme borde bli ett problem som inte existerar framöver med tanke på priserna per GB i dagsläget. Virtualisering/Molnhypen pushar säkerligen på bra också. Enkla funktioner som gruppering av mail och en bättre presentation av mail-konversationer som börjar dyka upp överallt, vilket Wave verkar vara väldigt bra på gör nog sitt lilla till också.

Hype-mässigt kan de säkerligen glida mycket både på "Apple-strategin"; att vissa extrema segment, tex. bloggare (grafiker för Apple) och studenter, anammar Wave tidigt och sedan pushar ut det över oss andra "vanliga dödliga". Dessutom är det väldigt hypat med moln, webb 2.0 och sociala medier. Titta bara på Twitter. Genom att ta facebook-funktionalitet, ta bort allting utan meddelandebiten och sedan begränsa den till 140 tecken (väldigt generell bild) så skapar man en jättegrej.

Ska helt klart bli intressant iaf! Gillar tanken på att bli av med alla tusentals olika system för kommunikationsverktyg och samla allt under en plattform. Att dessutom integrera det med dokument-produktion (eller varför inte vilka filer som helst, programmering eller bildredigering tex.) gör ju inte saken mindre intressant

Visa signatur

kaffesump

Permalänk

Jag har också wave men vet inte så många som har det än men tror det kan bli stort i framtiden, just att det kommer vara ett öppet protokoll tror jag kommer påverka mycket.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Jag har också wave men vet inte så många som har det än men tror det kan bli stort i framtiden, just att det kommer vara ett öppet protokoll tror jag kommer påverka mycket.

har du några invites kvar? skulle gärna vilja få en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja ha en invite om du har några.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Skulle kunna döda för en invite till wave. Det verkar så jävla ballt!

Inte värt att döda för. Än, i alla fall. Det kan nog bli bättre när fler man känner har tillgång till det, och då kommer det ju hur som helst inte vara så svårt att skaffa ett wavekonto.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
har du några invites kvar? skulle gärna vilja få en.

Tyvärr mina gick till ett gäng vänner som jag hade lovat invite innan om jag kom in.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaffesump
Fast är inte folk så satans trötta på all problematik med mail, speicellt på företag? Jag tror även att Wave skulle kunna åka snålskjuts på övriga teknikutveckling, tex. brukar folk på företag alltid irritera sig över platsbrist och att det är svårt att hitta saker i sin mailbox, dessutom så använder väl många företag även något slags IM-system vid det här laget vilket gör att information hamnar på många olika ställen, vilket varken IT-avdelningar eller vanliga användare uppskattar.

Frågan är om företag vill att google ska ha tillgång till deras företagshemligheter.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"