Nod32 antivirus eller ESET Smart Security?

Permalänk
Medlem

Nod32 antivirus eller ESET Smart Security?

Kör nu med Windows brandvägg och avast men inför ett nytt datorköp är jag ute efter lite nytt. Det handlar alltså om vad det är värt att investera i, spelar mycket spel.

ESET NOD32 Antivirus
Antivirusprogram + Antispionprogram = 395 kr

ESET Smart Security
Antivirusprogram + Antispionprogram + Brandvägg + Antispam = 609 kr

Ska man bara ta virusprogrammet eller hela ESET paketet? Hur mycket bättre är brandväggen? Använder man ens antispam?

Tacksam för tips och synpunkter!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk

Vore jag du skulle jag gå på bara antivirusprogget.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag klassar NOD32's brandvägg som Windows-brandväggen - den duger, men är inte bra. De kanske har fixat deras brandvägg sedan jag testade den sist, jag vet inte.

Eftersom du är ute efter att köpa ett program som verkligen är värt pengarna, så kan jag rekommendera Kaspersky Internet Security 2010. Det tar just nu ~32 MB av minnet och märks knappt av när jag t.ex. spelar. Allt köts automatiskt om man så vill. 1 licens för 3 datorer kostar ~150 SEK på G2Play (de släpper den europeriska utgåvan snart), medans samma licens kostar över 880 SEK om man beställer det från kaspersky.com.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

När det gäller Eset,

Sniket nog så har de lagt antispam-delen i brandväggen, så man får inte den om man bara köper antiviruset. Anti-spam fungerar mycket bra om man har egen mail som får mycket spam. Är det hotmail eller andra onlinekonton brukar de ha egen antispam.

Brandväggen är ok om man kör den i interaktivt läge, men då får man frågor om varje program. Det tar ett litet tag att kolla och gå igenom de program man har i det läget, men efteråt är det ok. Kör man i standardläge är Esets brandvägg nästan sämre än Vista/Windows 7 inbyggda brandvägg då den släpper ut all trafik utan frågor.

Annars skulle Eset antivirus + t.ex. Comodo brandvägg vara en bra kombo, förutsatt att de fungerar bra tillsammans. Outpost brandvägg fungerar inte alls bra med Eset, i alla fall inte de 2-3 ggr jag testat.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för inputen, speciellt från dig Buio.

Edgren. Är inte Kaspersky värsta mecket när man lirar? Har kalla kårar från min Norton tid som var värsta skiten och stoppade alla lir (och äter det inte upp bandbredd?). Frågan är vad man tjänar på att köra med hela paketet (dvs antivirus plus allt annat) jämfört med avast + windows brandvägg?

Är relativt nöjd med hur jag har det nu men alltid bra och revidera sina åsikter/vanor 1-2 ggr per år.

EDIT: jag lever i världen där Kaspersky Internet Security 2010 kostar 595 kronor.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Jag tackar för inputen, speciellt från dig Buio.

Edgren. Är inte Kaspersky värsta mecket när man lirar? Har kalla kårar från min Norton tid som var värsta skiten och stoppade alla lir (och äter det inte upp bandbredd?). Frågan är vad man tjänar på att köra med hela paketet (dvs antivirus plus allt annat) jämfört med avast + windows brandvägg?

Är relativt nöjd med hur jag har det nu men alltid bra och revidera sina åsikter/vanor 1-2 ggr per år.

EDIT: jag lever i världen där Kaspersky Internet Security 2010 kostar 595 kronor.

Hos mig drar inte Kaspersky någon prestanda alls när jag spelar. Kan t.ex. köra GTA IV med nästan allt på nästhögsta och jag får 25-45 i FPS. Det är bra, speciellt på min dator.

Installera Kaspersky Internet Security 2010, du behöver inte starta om datorn, klart. Inga krångel. Ingenting. Vill du vara mer petig, får du självklart gå in bland inställningarna o leka Men om du tycker Kaspersky tar mycket av din dator medans du spelar, kan du prova att kryssa i allt under Gaming Profile bland inställningarna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vad gör Gamingprofile då? Ser till att portar äröppna om man kör spel via direkt ip etc? Inget strul med vista 64bit hoppas jag.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så stänger den av realtidsscanningen, uppdateringar och döljer varningar medan man har spelet igång. Det som kan spela störst roll är väl realtidsscanningen om det är ett spel som laddar mycket (streamande spel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Hos mig drar inte Kaspersky någon prestanda alls när jag spelar. Kan t.ex. köra GTA IV med nästan allt på nästhögsta och jag får 25-45 i FPS. Det är bra, speciellt på min dator.

Installera Kaspersky Internet Security 2010, du behöver inte starta om datorn, klart. Inga krångel. Ingenting. Vill du vara mer petig, får du självklart gå in bland inställningarna o leka Men om du tycker Kaspersky tar mycket av din dator medans du spelar, kan du prova att kryssa i allt under Gaming Profile bland inställningarna.

Du Edgren, lyckas man någonsin få överblick över Kaspersky?

http://www.youtube.com/watch?v=rHbntxizYzg

Del 2 av en som sitter med kaspersky, fattar nada (jag alltså, inte han).

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Är lite full nu, så ursäkta eventuella stavfel/misstolkningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Du Edgren, lyckas man någonsin få överblick över Kaspersky?

http://www.youtube.com/watch?v=rHbntxizYzg

Del 2 av en som sitter med kaspersky, fattar nada (jag alltså, inte han).

Om du går igenom varenda liten del i Kaspersky och läser på deras support-sida om hur allt fungerar och används till, så kommer du få ett hum om hur Kaspersky verkligen fungerar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

angående installationen

"The Setup Wizard offers to participate in Kaspersky Security Network. If you participate in the program, then Kaspersky Laboratory will receive information about new threats, detected on your computer, system information and send unique identification which is specified for your computer by Kaspersky Internet Security. It is quarantined that personal data will not be sending. Read the Data Collection Statement about using Kaspersky Security Network. If you agree with all the terms, check I accept the terms of participation in Kaspersky Security Network. Click the Next button. "

ska man räkna med att detta slukar både kraft och bandbredd för datorn så att det är totalt ovärt?

PS. Jag får snart döpa om tråden till Kaspersky.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Köp en router så räcker det som brandvägg inåt.
Kör sedan Windows egna för utgående trafik...

Dom ggr du ha något som sak ta sig UT från datorn är du liksom redan smittad och då borde AV-mjukvaran redan ha hittat det.

Kör med NOD32, version4, 64 bit, enbart anti-virus (utan brandvägg alltså). Sedan kör jag med en monowall på en dator som router/brandvägg.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
angående installationen

"The Setup Wizard offers to participate in Kaspersky Security Network. If you participate in the program, then Kaspersky Laboratory will receive information about new threats, detected on your computer, system information and send unique identification which is specified for your computer by Kaspersky Internet Security. It is quarantined that personal data will not be sending. Read the Data Collection Statement about using Kaspersky Security Network. If you agree with all the terms, check I accept the terms of participation in Kaspersky Security Network. Click the Next button. "

ska man räkna med att detta slukar både kraft och bandbredd för datorn så att det är totalt ovärt?

PS. Jag får snart döpa om tråden till Kaspersky.

Jag märker då ingen skillnad på min bandbredd när jag har det alternativet aktiverat. Du kan dock välja den bland alla inställningar efter att du har installerat klart KIS 2010. Den finns under "Feedback".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Kör med NOD32, version4, 64 bit, enbart viruset (utan brandvägg alltså). Sedan kör jag med en monowall på en dator som router/brandvägg.

Ursäkta, kunde inte sluta skratta ^^ "Kör med NOD32, version4, 64 bit, enbart viruset". Hahahahaha, WTF??? xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

NOD32 AV är helt ok, jag skulle nog klassa det som det bästa AVt.

ESET äckliga security shit är bara rent åt skogen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
NOD32 AV är helt ok, jag skulle nog klassa det som det bästa AVt.

ESET äckliga security shit är bara rent åt skogen

Ja du och det är Eset som gör dem bägge, men det tänkte du väl på när du skrev?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja du och det är Eset som gör dem bägge, men det tänkte du väl på när du skrev?

Bara för att GTA3 är ett himla bra spel betyder ju inte det att alla spel som Rockstar spottar ut sig är bra.

See what I mean?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Ursäkta, kunde inte sluta skratta ^^ "Kör med NOD32, version4, 64 bit, enbart viruset". Hahahahaha, WTF??? xD

HA HA HA. Ja, där blev det allt bra fel. Har ändrat nu.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
HA HA HA. Ja, där blev det allt bra fel. Har ändrat nu.

Såja! ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.