Permalänk
Medlem

Datorn fryser utan förvarning!

Helt plötsligt när jag spelar påfrestande spel börjar datorn efter en längre tid att hacka. Likt FPS-Drop blir det värre och värre (inom 10 sekunder) tills Datorn tillslut låser sig HELT. Ingen Ctrl+Shift+Esc tar sig ur det, får lov att trycka reset.

Har stressat datorn i högra temperaturer för att felsöka om det är problemet men så verkar det inte. Det kan tydligen uppkomma även vid lägre temperaturer, frågan jag ställer är: Varför? Någon som vet om något liknande problem eller har haft det själva?

Hade inte detta problem innan jag köpte mitt nya 4890 XXX (och ram-minnen 2x2gig)
Tacksam för svar!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk

När min dator hade liknande frysning var det CoreTemp som spökade.
Dock frös min utan fps-drop liknande beteenden.

Eftersom din dör gradvis så tror jag att det beror på nätagget. Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

läste i någon tråd här om att grafikkort bli varmare med "dåliga" eller ikke fullt fungerande nätagg pga att grafikkortet måste "hjälpa" till med strömmen så kondingarna blir varmare hade med liknande problem innan köpte nytt agg och vips funka prima, mvh

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det kanske du inte har helt fel...
När jag bytta mitt 4890 Behövdes det ett nytt nätagg, förvånad som jag blev tog min kompis dators Nätagg (Som haft TONVIS med problem med sin burk)

Och därför tog hans Zalman 750Wattare, hur kan det vara nätagget som orsakar detta?
Kan det vara något annat annars?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Vad har detta att göra med bärbara datorer?

Permalänk
Medlem

Innan du börjar byta massa komponenter, försök kontrollera nogrannare om det är värmen. Det låter som värmen.

Om du inte kan upprepa felen med hjälp av värme, så bör du titta på dina ramminnen, det händer att de inte är rätt konfigurerade och att du då får fel som låser datorn.

Ramminnena är också det du har bytt.
Prova också låna någon annans grafikkort och se om det blir bättre.

Min gissning är iaf Ram minnet.

Permalänk
Medlem

Sry för felpostat, Anyway...

Är det någon som då VET hur man kollar upp ramminnena?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Fick nyss Crashen vid en "alt-tab":ning, hjälper det?
Jag drog slutsatsen att det då inte kan vara särskillt grafik-beroende fel...

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag har själv detta grymt irriterande problem!
Har en märkes-dator (HP d4396) med AMD X2 4400+ Socket 939. Just nu har jag 3 GB RAM (2 st 1GB och 2 st 512 GB).
Graffet jag har är ett Nvidia 8800GT DDR3 512 MB som går som ett skållat troll i spel.

Det som händer då och då är att datorn kan fryst i "idle" i windows. Den bara fryser och sätter igång ett pip exakt när det händer. Pip:et upphör inte och ingenting hjälper; ctrl-alt-del funkar ej och inget annat heller. Får fet-starta-om den på stora knappen.

Jag har upplevt att detta kan hända ibland direkt när jag startar upp datorn och drar igång Everest Ultimate edition, för att kolla tempsen. Kärntemparna kan ligga på typ 37-40 C när frysningen händer, skitskumt!

Kan det vara graffet som strular eller är det troligare att det är graffet ?

Jag har just kört memtest på datorn och än så länge är det inga fel alls!

Jag har även stressat datorn med prime95, det har oftast gått jättebra (det har hänt att den har fryst men inte alls ofta). Jag har även kört benchmark på graffet (tempen har gått upp till 88-90 C) och den har inte fryst!!!
Jag kan även tillägga att jag har klockat den vid några tillfällen från 2,2 GHz till 2,42 GHz mga clockgen (se sign) och ibland har den fryst då efter att ha stått still i idle ganska länge med Everest igång.

Kan det trots detta vara nätagget som spökar eller?

Jag är jättetacksam för era tips och funderingar!
Tack på förhand!

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Visste inte om jag borde skapa en ny tråd eller fortsätta på denna men det blir enklast så här tror jag.

Allmän data info:
AMD Athlon 64 X2 4200+
ALIVESTATA2-GLAN
XFX 4090 XxX
Corsair 750W modulär

Uppdatering på problemet: Jag har idag installerat mitt inhandlade nätaggregat till mina gamla prylar(läs storyn mer detaljerat här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=942... )

Efter detta uppstår ett gammalt problem, datorn fryser sig igen. Under tiden jag väntat på mitt nätaggregat har jag lirat med det gamla och där med det gamla grafikkortet. Tror dock inte att det är något fel på det nya grafikkortet och tror DEFINITIVT inte att det är nätaggregatet.

Det finns dock en ny observation och en till teori: Såg att ena processor kärnan pendlade mellan 50-80%(alt-tab) efter att gameat i en halvtimme ungefär.
(Märker genom små-lagg)

Quittade spelet snabbt och kollar grafikkorts temp: 71C (sjunkandes)
Dator-frysen skedde på gaffkort-temp: 61C(så troligen inte det?)
Processor kärnan fortsätter likadant.

En teori jag har är att det är processorn det är fel på men blir bara så här urflippad vid hög belastning under en lång tid. Det skulle kunna vara anledningen till att det inte varit så förut. För att jag inte kunnat spela på så höga inställningar. Kan det vara fel på min processor?(tänkte på "Toby 1"s processor) Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Tacksam för alla seriösa svar och teorier!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skalman01/frysslagg2.bmp

Jag har hunnit spara en bild innan datorn frös den här gången.
Så här ser det ut från start till frys spelandes CoD5.
Observera de tre sista rutorna hur den ena kärnan(och ram) går ned till idle som den borde medan den andra fortsätter/förvärras.

Använder mig av dual-optimizer.
Så här har det inte varit innan nya grafikkortet.
Jag blir galen, vad är fel!?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat värmen med tex Everest Ultimate Edition? Testat att höja spänningen på minnet ett par snäpp (från det du nu har idag och 0.2V upp)? detta kan stabilsera burken. Att din processor inte funkar är inget alternativ, hade den inte funkat så hade datorn inte startat, enkelt uttryckt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ladda ner memtest86 och kör den 10 pass (några timmar) och kolla om du får error, får du inte det så kan du iaf utersluta minnen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tjabba Carlssonn.

Vad kör du för Windows?

Jag har precis samma problem med min nya dator i Crysis! Hackar jäklar, sedan frys från hell.

Temp= Inga problem. Satte över mitt ASUS 4890 TOP från andra burken. = samma fel. Prövat att plock ur och om minnena.. samma fel återstår.
Instalerat on driv rutiner och kört driver sweep. samma prob.

Enl windows loggen så är det dessa fel:

"Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected."

Och

Felet uppstod i programmet Crysis.exe, version 1.1.1.5767, tidsstämpel 0x471f94e3, felet uppstod i modulen atidxx32.dll, version 8.15.10.217, tidsstämpel 0x4a5d3a60, undantagskod 0xc0000005, felförskjutning 0x0000bd55, process-ID 0x744, programmets starttid 0x01ca2b484725f392.

Kolla din logg i windows.. Lite nyfiken på vad den säger!!

Personligen så "tror" jag att det har med Vista 64-bit att göra då jag inte haft dessa problem i XP tidigare.. Men det innebär inte att jag har rätt..:)

Blir dock inte klok på detta och har ingen lösning ännu.

//Jörgen

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem

Har testat lite saker och där av inte svarat på ett tag.
Har provat: Lite andra spel och Byta Ram-Minnen.

Jag har uteslutit ram eftersom samma fel kvarstår vid byte av ram.
Slutdiskuterat.

Börjar dock tro att det är något konstigt med 4890 på grund av att jag testat det mesta annat och för att Jörgen här har exakt samma problem.
Angående det förresten så använder jag Windows XP och tror därför inte att det är Vistas fel.
Och när vi kommer till loggen så ska jag vara ärlig vet jag inte ens om jag tittar på rätt ställe. Men om jag tittade på rätt ställe så vill jag påstå att loggen inte sa särskilt mycket.

Än en gång: Tacksam för alla seriösa svar och teorier!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Ytterliggare mer testade, och större framsteg!
Hittat vart felet ligger och varför det beter sig som det gör.

Mönstret i det alla som har detta problem är att alla har AMD Processorer och amd-errors i sina systemloggar, om en gammal drivrutin från amd ligger kvar i datorn kan det bli konflikt om man installerar de nya. Man ska därför ta bort en systemfil som problemlösare.

I mitt fall AMDLLD

Enligt http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=319&threadi...
Borde detta fungera, det gör det dock inte för mig.
Googlar man AMDLLD Hittar man flera personer som har samma problem som mig.

Lösningarna jag provat fungerar dock inte för mig. Förslag någon?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Testat att installera om allt ? är det rester av gammla filer du har problem med kan du hålla på väldigt länge att felsöka, det snabbaste/enklaste att klura ut om det är rester av gammla drivare är nog att installera om. Se även till att inte ha onödiga saker installerade, skrivare och liknande. Hjälper inte det så kan du utesluta att det är någon fil du ska radera i alla fall. Har även svårt att tro att ditt problem skulle beror på om du har 32/64 bitars system, 64 bitars kan ge dig problem att starta ett spel men inte att spela spelet, i alla fall har jag aldrig stött på det problemet med min win xp 64.

Och ett råd är att INTE ta hem cool and quiet från micrsoft update, det slöade ner min burk något hemskt, jag kör på det som medföljer moderkortet och fungerar fin fint åt mig..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Uppdatering på problemet: har formaterat (32bit xp pro), installerat cod5, testat, problem kvarstår.
har installerat dual-core optimizer + testat, problem kvarstår
har installerat senaste amd drivrutiner + testat, problem kvarstår

Har en bild på hur det ser ut från att jag quittar CoD5(efter första antydan till crash) till crash.
Jag lyckades spara en bild, sekunder innan datorn frös.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/crash.bmp

Som ni ser säger windows loggbok ingenting om crashen som inträffar samma minut som bilden är tagen 15:52
Temperaturerna håller som ni ser en relativt normal nivå, förutom processorn som ökar på slutet trots att jag inte spelar. Max temperaturerna på processor och Grafikkort kommer från när jag spelade CoD5.

Varför stiger aktivitet i processorn utan att jag gör något!?
Inget program belastar.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070