Permalänk
Medlem

ASUS billiga moderkort KÖPRÅD ??????

Hej !

Så kom den dagen då min 4 år gamla helt standard Fujitsu/Siemens PC dator pajade...
Det var moderkortet som sa upp sig.

Fakta:
Processor : Intel P4 3,2 GHz
Sockel : 775
ATX typ av ström aggregat och 24 pin anslutning på moderkortet.

Jag har fått rådet av några arbets polare att köpa något av ASUS billigare moderkort som ersättning.
Men då jag inte kan något alls om detta så vill jag ha massor av råd av er kunniga här !!!!

Jag skall också passa på att montera totalt 4 GB RAM minne.

Pristaket har jag satt till ca 1000:- för moderkortet.

Vad skall man kolla efter ?
Vad skall man undvika ?

Föresten...
Vad är det för skillnad på de olika ASUS P5KPL korten som verkar finnas ? ( Jag vet inte vad man skall kolla efter !! )

Är de något att ha ?

Jag har sett dessa :

* P5KPL
* P5KPL-C
* P5KPL-CM
* P5KPL-AM
* P5KPL-AM / PS
* P5KPL-AM SE
* P5KPL-AM EPU
* P5KPL-VM
* P5KPL SE
* P5KPL-VM
* P5KPL / EPU
* P5KPL / 1600 - E

Något annat märke & modell där man får mycket för pengarna ?

HJÄLP !!!
Jag behöver all hjälp jag kan få då jag inte vet/kan något om sånt hära..... =/

.

Permalänk
Medlem

Som jag skriver i inlägget ovan kan jag inget om datorer så all HJÄLP mottages tacksamt !

.

Permalänk
Medlem

Det vore kul att veta vad det är för cpu? Pentium 4 EE, Pentium D, Pentium EE, Pentium 4 ? DDR2 eller DDR?
Sedan om det är BTX eller ATX chassi? Nätaggen, är samma. Men skriv upp vad det är för modell på datorn, så går det nog att hjälpa dig.
Här en en del modeller. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s41565079&o=produkt_pri...
Sedan kan man kolla på demo varor. tex http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10071&sortBy=p&zbo2=...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
[B]Det vore kul att veta vad det är för CPU ?
( Pentium 4 EE, Pentium D, Pentium EE, Pentium 4 ? )
DDR2 eller DDR ?
Sedan om det är BTX eller ATX chassi ?
Nätaggen, är samma.
Men skriv upp vad det är för modell på datorn, så går det nog att hjälpa dig.
Här en en del modeller.

Detta är vad jag vet om min dator så som den ser ut i dag :
Märke : Fujitsu/Siemens Scaleo T ( årsmodell : mycket tidig 2005 )
CPU : Intel P4 HT 3,2 GHz ( Sockel 775 )
RAM : 1024 MB PC3200 antar att det är DDR då , eller ?
HD : 250 GB SATA

Vad är skillnaden på ATX & BTX chassi ?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag är ute efter att maxa mitt RAM minne gentemot det NYA moderkort jag skall skaffa med mitt befintliga XP och 32 bitars "vaaa faan det nu heter"
Vad jag hört förut blir det då 4,0 MB RAM minne men att datorn/programmet endast kan tillgodogöra sig ca 3.5 MB
Jag tänkte sätta 2*2 MB DDR2 på det nya moderkortet som jag söker.

Jag behöver all HJÄLP jag kan få !!!

TACK !

Permalänk
Medlem

Det är nog en vanlig Pentium 4 och ATX chassi, vad jag kan se på nätet.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/search.aspx?searchitem=1&searchkey=p5kpl

Där kan du läsa om de olika P5KPL modellerna.

Efter att ha ögat igenom det lite snabbt så verkar det mest vara småsaker som skiljer. Såsom att vissa stödjer lite högre busshastigheter vid överklockning (dock så tror jag inte mini standarden lämpar sig för nån monsteröverklockning ändå) och andra har stöd för Crossfire o lite annat trams.
Samtliga kort stödjer DDR2 minnen och bör fungera med din Pentium prolle.

Så egentligen kan du ta vilket som, men titta igenom lite snabbt i länken jag gav dig. Du kan även gå in på detaljerad specifikation och gämföra dem med varandra. Men jag tror inte du kan göra ett misstag oavsett vilket du köper.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Efter att ha ögat igenom det lite snabbt så verkar det mest vara småsaker som skiljer.
Såsom att vissa stödjer lite högre busshastigheter vid överklockning
(dock så tror jag inte mini standarden lämpar sig för nån monsteröverklockning ändå)
och andra har stöd för Crossfire o lite annat trams.
Samtliga kort stödjer DDR2 minnen och bör fungera med din Pentium 4 processor.

Så egentligen kan du ta vilket som, men titta igenom lite snabbt i länken jag gav dig.
Du kan även gå in på detaljerad specifikation och jämföra dem med varandra.
Men jag tror inte du kan göra ett misstag oavsett vilket du köper.
[/B]

Stort TACK för hjälpen, men kruxet är att jag inte fattar skillnaderna som faktiskt finns på pappret och vad de betyder rent praktiskt !!

Tex :
Vad är detta med "Busshastighet" ?
Vad är "Crossfire" ?
Övrigt ?

Skulle vara mycket tacksam om någon ides ta tiden att förklara skillnaderna på dessa ASUS kort samt rekomendera vilket som verkar vara vettigast !!!

Ringde till "Komplett.se" idag och den jag pratade där med rekomenderade följande "GIGABYTE" moderkort : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460865

Är det något att ha ?
Hur är det i jämförelse med ASUS korten ovan ?

De rekomenderade även dessa RAM minnen :
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

Är de något att ha ?

HJÄLP !!!

Permalänk
Medlem

Det de rekomenderat fungerar säkert bra. Jag har själv dålig erfarenhet av Gigabytes kort då jag alltid kört Asus och och rätt så subjektiv. Men det fungerar säkert alldels utmärkt. Hurvida det funkar med din lite äldre CPU kan jag inte svara på.

Crossfire är när du fler än ett grafikkort ihopkopplade så de delar på arbetsbördan. För ATI kallas detta Crossfire och Nvidias motsvarande kallas SLI

Busshastighet är hastigheten på "transportkanalen" som CPU snackar med minnen osv. Vet inte hur jag ska förklara det enklare
Kan ha betydelse om man vill överklocka osv. Eller om man vill köra minnen snabbare än 800 mhz ( i detta fallet med detta moderkortet)

Dvs vissa av korten har bara stöd för 800 mhz minnen och några för högre frekvenser. Verkar främst vara detta som skiljer dem åt.

# FSB 1600(O.C.)/1333/1066/800 MHz <-Busshastighet
# DDR2 1066(O.C.)/800/667 MHz <- Minneshastighet

Som du kan se på länken jag gav dig så står det inte 1066 och 1600 på vissa av dem.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900