Permalänk
Medlem

Problem med Phenom II 965

Jag har en AMD Phenom II X4 965 Black Edition, som jag nu försöker överklocka. För att testa CPU:ns högsta stabila frekvens höjer jag multiplikatorn ett halvt steg i taget tills det tar stopp. Jag lyckades komma upp i x19.5 (3900 MHz) och då få den stabil i Intel Burn Test och prime95 Blend. Men så fort jag höjer den till x20.0 (4000 MHz) blir det något fel i ovan nämnda program. Jag kan dock fortfarande starta Windows och köra Super Pi och sånt. Höjer jag multiplikatorn ytterligare ett steg till x20.5 (4100 MHz) vill den inte starta Windows. Jag har på 3900 MHz en Vcore på 1.475V, och har provat att höja den till 1.625V utan att överkomma problemen med att överklocka vidare. Finns det något man kan göra åt det?

Temperaturerna ligger kring 30°C i vila och 50°C vid full belastning.

Resten av mitt system ser ut som följande:
• Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
• 4GB Corsair DDR3 Dominator 1600MHz CL9
• Gigabyte Radeon HD4850
• Thermalright IFX-14 med 3 st Scythe Ultra Kaze 3000
• Corsair TX750W (ej modulärt)

Jag är medveten om att höjning av NB-frekvens och sånt ger bättre prestanda, men just nu försöker jag bara se hur snabbt jag kan få processorn att gå.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som om det fungerar att köra AMD Overdrive och höja multiplikatorn när jag väl är inne i Windows. Kom upp i 4141 MHz då
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=682913

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

När jag kör prime95 verkar det som om det finns en "vägg" vid 3.94 GHz. Allt över det och datorn startas om efter max 5 min, men på 3.94 klarar den längre tidsperioder. Jag har provat att sänka nordbryggan, HT-länken och minnena så att de inte ska "vara ivägen" men det går ändå inte. Temperaturerna är inte alltför höga som sagt, 30-35 idle och 50 load. Vad kan orsaka en såpass plötslig övergång från stabil till instabil?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Vaddå plötslig? När du passerar max vad din CPU klarar så blir den instabil. That's it!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Vaddå plötslig? När du passerar max vad din CPU klarar så blir den instabil. That's it!

Du bör nog läsa vad han skrev igen, ta dig en funderare och sen svara på nytt.

Permalänk
Medlem

Med plötslig menar jag att den är fullt stabil vid 3.94 GHz men startas om efter högst ett par minuter vid 3.96 GHz och över. Jag hade förväntat mig en mer gradvis övergång mot instabilitet, typ att den startade om efter en halvtimme eller nåt, men icke.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Hur länge har du testat den på 3.94? När jag klockade en 3600 x2 så var den stabil upp till 2750 (testat 3 dygn orthos), sen 2850 så klarar den ca 15 timmar, 2900 så klarar den MAX 1 timme, sen bootar den inte mera.

Permalänk
Avstängd

Jag har samma problem med min phenom II 955, man kan inte överklocka dem så mycket tycker jag, min är på 3,6 ghz och den är precis stabil, höjer jag något blir det massa okända fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Hur länge har du testat den på 3.94? När jag klockade en 3600 x2 så var den stabil upp till 2750 (testat 3 dygn orthos), sen 2850 så klarar den ca 15 timmar, 2900 så klarar den MAX 1 timme, sen bootar den inte mera.

Ett par timmar har jag testat den utan fel. Längre än så har jag inte haft tid med än, eftersom jag inte kan sova med datorn på. Fast jag tror inte att jag gör något über-krävande med datorn under längre perioder än ett par timmar ändå.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Re: Problem med Phenom II 965

"Jag lyckades komma upp i x19.5 (3900 MHz) och då få den stabil i Intel Burn Test och prime95 Blend. Men så fort jag höjer den till x20.0 (4000 MHz)"

Jag har samma problem, kommer inte över 3,9 asså... Har lyckats köra i 4.0 ett tag förut men sen så startade han om sig, kör med en Thermalright 120 Extreme kylare som ska kyla på rätt okej ändå.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |