Permalänk
Medlem

Tangentbord lyser trots avstängd dator

Hej!

Som rubriken lyder! Har ett par multimedieknappar på mitt gamla DELL tangentbord till min nya dator (ett ASUS P6T V2) men när jag stänger av datorn så lyser de fortfarande, vilket de alltså inte gjorde på min gamla dator.

Hur och varför? Dåligt?

Tack!

PS: Kanske ska ha postat i moderkorttråden istället men det är hårfint. ds

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Är ganska vanligt att USB-portarna fortfarande får ström trots avstängd dator. Detta då man i BIOS ofta kan ställa in att starta från mus eller tgb istället för powerknappen. Kolla i BIOS under Integrated peripherals eller liknande meny.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Är ganska vanligt att USB-portarna fortfarande får ström trots avstängd dator. Detta då man i BIOS ofta kan ställa in att starta från mus eller tgb istället för powerknappen. Kolla i BIOS under Integrated peripherals eller liknande meny.

Har spanat in på bios under fliken

APM konfiguration med underrubrikerna

Restore on AC powerloss = Power off
Power on by rta = alarm
Power on by PCI devices = disabled
Power on by PCIE devices = disabled
Power on by PS/2 keyboard = disabled

Känns det som om jag är i rätt rubrik? Borde ju vara det sista alternativet eller är jag helt ute o cyklar?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

PS/2 är den "gamla" typen av kontakt mellan mk och tgtbord.
Du kör usb?
Då påverkas inte usb´et utan kommer fortfarande att lysa.
Du måste leta usb power, disabled, om det finns nån? Jag har ingen aning.
Risken finns att du stänger ner usbportarna i drift också då

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är faktiskt från min sju år gamla dell så den sitter med en sk "gammal" kontakt, inte USB! Finns det nån ledtråd då som kan hjälpa mig?

Uppskattar att du håller ordning på mig Mercy.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Dra ut kontakten

Skämtåsido, Nä då vete f*n.
Du har redan disablat PS/2, funkar det inte så vet jag inte, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Du måste jumpra om moderkortet. Det finns en brytare någonstans på brädan där det står något i stil med "usb power on", oftast brukar denna sitta i närheten av de interna usb-portarna. Men läs i manualen, där står det hur du ska göra.