Sossarna vill höja skatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hoppas något parti snart tar tag i detta och gör så folk faktiskt vågar arbeta deltid som sjukskrivna utan att de riskerar att bli av med hela sin sjukersättning. Tror faktiskt inte det finns så många i landet som inte orkar arbeta med någonting i ens några timmar i veckan. Låt dessa människor arbeta lite extra och då få extra pengar varje månad, att de arbetar genererar även skatteinkomster så staten får mer pengar och människorna mer. Två flugor i en smäll.

Där håller jag fullständigt med dig!
Jag tror det finns många som inte kan jobba heltid, men jag tror också att majoriteten av dessa kan jobba deltid i någon utsträckning. Systemen vi har idag är inte bra, de är gjorda för att antingen så ska man vara soffpotatis eller så ska man vara helt utanför systemet (om detta sen innebär uteliggare eller heltidsanställd verkar ju avgöras med tärning). Detta är givetvis otroligt fel.

Kan man verkligen inte jobba för att försörja sig själv fullt ut så bör man få hjälp, men klarar man då av att dra sitt strå till stacken så att säga så bör man ju få göra detta. Sådant ska uppmuntras, inte avskräckas. Sen finns det ju vissa som faktiskt inte kan jobba och det är ju någonting vi andra får bära upp. Det är priset vi andra betalar för att vi ska kunna räkna med att inte behöva sova på gatan om någonting skulle hända.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ska du bara vara dryg så kan du låta bli istället.
Du tror inte jag redan hört varenda fjantig och dumdryg kommentar om mina politiska åsikter minst ett dussin gånger? Svaret är ändå detsamma. Det finns inget parti som jag med gott samvete kan säga är värd min röst, och att rösta blankt betyder bara att jag deltar i valet av den mindre högen avfall vilket jag inte heller vill göra.

Ett system som idag inte är mer än ett hån mot vad demokrati ska vara vill inte jag stödja. Då finns det inte så mycket annat val än att inte rösta, och om jag ändå inte kan påverka det så tänker jag ju inte gå runt och tänka på det, så alltså bryr jag mig inte heller om vad något av partierna säger/gör.

Det överraskar mig att du är 25/26 år gammal och fortfarande har dessa åsikter. Jag vet inte om det beror på någon form av djupgående okunskap om politik eller om det handlar om ett klassiskt fall av "delusion of grandeur"(storhetsvansinne har en sådan otrevlig klang). Det är förvisso ganska vanligt att ha dessa tankar kring 18års åldern, dvs tankar om att man har ett slående intellekt, att man har tankar som ingen annan har och att man har en bättre förståelse för världen än alla andra. Men i din ålder brukar dessa ha försvunnit.

Nu kan det vara så att du har rätt i det du säger, att du besitter ett lösning för framtidens samhälle. Men då vill jag helt ärligt be dig lägga fram det. Det är fruktansvärt egoistisk att hålla kunskaper som kan rädda världen för sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Det överraskar mig att du är 25/26 år gammal och fortfarande har dessa åsikter. Jag vet inte om det beror på någon form av djupgående okunskap om politik eller om det handlar om ett klassiskt fall av "delusion of grandeur"(storhetsvansinne har en sådan otrevlig klang). Det är förvisso ganska vanligt att ha dessa tankar kring 18års åldern, dvs tankar om att man har ett slående intellekt, att man har tankar som ingen annan har och att man har en bättre förståelse för världen än alla andra. Men i din ålder brukar dessa ha försvunnit.

Nu kan det vara så att du har rätt i det du säger, att du besitter ett lösning för framtidens samhälle. Men då vill jag helt ärligt be dig lägga fram det. Det är fruktansvärt egoistisk att hålla kunskaper som kan rädda världen för sig själv.

Och uppenbarligen var första meningen för svår för att kunna läsas ordentligt.

"fortfarande har dessa åsikter"!? Vad ska det betyda? Att det finns någon slags åldersgräns på vad man får tycka? Bara för att jag blir äldre ska jag alltså tycka det är mer acceptabelt att saker inte fungerar som de ska och att det inte gör så mycket att inget egentligen blir bättre någon gång? Jag ska bara mala på i samma gamla spår precis som resten av alla människor som hellre låter andra tänka åt dem?

Jag har aldrig, verkligen aldrig, påstått att jag har någon magisk lösning på alla problem och vet hur man skapar en perfekt framtid. Att du över huvud taget får mitt inlägg till det är bara fruktansvärt fjantigt, för att inte tala om trånsynt.

Vad jag däremot vet är att det finns inget parti idag som uppför sig som någonting annat än ett gäng småbarn i en sandlåda. Jag struntar fullständigt i vart en idé kommer ifrån, vem som kom på det eller i vilket politiskt läger den har sitt ursprung. Så länge den är genomtänkt och fungerar så är jag nöjd. Men idag så är det istället så att det bland partierna går mer ut på att sabotera för andra och hävda sig själva än att se till att saker och ting fungerar bättre.

Så jag kan inte med gott samvete rösta på något av dagens partier utan att känna att jag gjort detta land en otjänst. "Men rösta blankt då" säger de flesta i det fallet. Men varför i hela friden skulle jag göra det? Det är inte bättre än att passivt godkänna att det hela fortsätter som det är, vilket jag inte vill att det ska göra. Jag skulle vara nöjd med någon som ens försöker använda sunt förnuft istället för bara hålla partilinjen och tro att allt blir bra bara de får som de vill och om det inte blir det så är det någon annans fel. Men inte ens det finns ju idag.

Och åter igen. Har du inget bättre att komma med än dumdrygt skitsnack så har jag hört det förut. Vill du att jag ska ändra på mina åsikter så får du lägga fram varför det jag tycker skulle vara fel, eller varför det du säger skulle vara bättre. För ska du bara gnälla om att jag inte håller med så är det ju inte bättre än vad som sker bland våra partier, och vad jag tycker om dem borde ju vara rätt klart vid detta laget.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och uppenbarligen var första meningen för svår för att kunna läsas ordentligt.

"fortfarande har dessa åsikter"!? Vad ska det betyda? Att det finns någon slags åldersgräns på vad man får tycka? Bara för att jag blir äldre ska jag alltså tycka det är mer acceptabelt att saker inte fungerar som de ska och att det inte gör så mycket att inget egentligen blir bättre någon gång? Jag ska bara mala på i samma gamla spår precis som resten av alla människor som hellre låter andra tänka åt dem?

Möjligen formulerade jag mig dåligt. Det jag menar att det är spännande att du fortfarande har denna typ av åsikt, dvs att du vet så mycket mer än alla andra, att du tillhör någon elit som förstår något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag har aldrig, verkligen aldrig, påstått att jag har någon magisk lösning på alla problem och vet hur man skapar en perfekt framtid. Att du över huvud taget får mitt inlägg till det är bara fruktansvärt fjantigt, för att inte tala om trånsynt.

Vad jag däremot vet är att det finns inget parti idag som uppför sig som någonting annat än ett gäng småbarn i en sandlåda. Jag struntar fullständigt i vart en idé kommer ifrån, vem som kom på det eller i vilket politiskt läger den har sitt ursprung. Så länge den är genomtänkt och fungerar så är jag nöjd. Men idag så är det istället så att det bland partierna går mer ut på att sabotera för andra och hävda sig själva än att se till att saker och ting fungerar bättre.

Så det handlar alltså om en djup okunskap om politik kombinerat med fruktansvärt överdrivet politikerhat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så jag kan inte med gott samvete rösta på något av dagens partier utan att känna att jag gjort detta land en otjänst. "Men rösta blankt då" säger de flesta i det fallet. Men varför i hela friden skulle jag göra det? Det är inte bättre än att passivt godkänna att det hela fortsätter som det är, vilket jag inte vill att det ska göra. Jag skulle vara nöjd med någon som ens försöker använda sunt förnuft istället för bara hålla partilinjen och tro att allt blir bra bara de får som de vill och om det inte blir det så är det någon annans fel. Men inte ens det finns ju idag.

Jag respekterar ditt ställningstagande om att inte rösta istället för att rösta blankt. Det är varje människas rätt att skita i att deltaga.

Men att hänvisa till att det borde finnas partier som använder sig av "sunt förnuft" är bara larvigt. Jag kan garantera dig att det är exakt vad varje parti och partimedlem anser att de gör. Det är nämligen inte så enkelt att vi lever i en svartvit värld där det finns någon form av övergripande och allmängiltigt "sunt förnuft". Att vi överhuvudtaget har olika partier och ideologier i världen beror på att människor har olika inställning till vad "sunt förnuft" är.

Du är alltså, trots ditt enorma självförtroende på dina egna tankar som något fantastiskt och nytt inte ett dugg bättre än de politiker du hånar. Enda skillnaden är att det du anser vara "sunt förnuft" ännu inte fått någon etikett. Troligen finns det en, men du vägrar dessvärre redogöra för dina tankar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och åter igen. Har du inget bättre att komma med än dumdrygt skitsnack så har jag hört det förut. Vill du att jag ska ändra på mina åsikter så får du lägga fram varför det jag tycker skulle vara fel, eller varför det du säger skulle vara bättre. För ska du bara gnälla om att jag inte håller med så är det ju inte bättre än vad som sker bland våra partier, och vad jag tycker om dem borde ju vara rätt klart vid detta laget.

Jag är inte ute efter att ändra dina åsikter på annat sätt än att ge dig något att fundera på. Kan det vara så att dina åsikter och tankar inte är så fruktansvärt unika? Kan det vara så att de flesta inom politiken har samma mål som dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Möjligen formulerade jag mig dåligt. Det jag menar att det är spännande att du fortfarande har denna typ av åsikt, dvs att du vet så mycket mer än alla andra, att du tillhör någon elit som förstår något.

Så det handlar alltså om en djup okunskap om politik kombinerat med fruktansvärt överdrivet politikerhat?

Jag respekterar ditt ställningstagande om att inte rösta istället för att rösta blankt. Det är varje människas rätt att skita i att deltaga.

Men att hänvisa till att det borde finnas partier som använder sig av "sunt förnuft" är bara larvigt. Jag kan garantera dig att det är exakt vad varje parti och partimedlem anser att de gör. Det är nämligen inte så enkelt att vi lever i en svartvit värld där det finns någon form av övergripande och allmängiltigt "sunt förnuft". Att vi överhuvudtaget har olika partier och ideologier i världen beror på att människor har olika inställning till vad "sunt förnuft" är.

Du är alltså, trots ditt enorma självförtroende på dina egna tankar som något fantastiskt och nytt inte ett dugg bättre än de politiker du hånar. Enda skillnaden är att det du anser vara "sunt förnuft" ännu inte fått någon etikett. Troligen finns det en, men du vägrar dessvärre redogöra för dina tankar.

Jag är inte ute efter att ändra dina åsikter på annat sätt än att ge dig något att fundera på. Kan det vara så att dina åsikter och tankar inte är så fruktansvärt unika? Kan det vara så att de flesta inom politiken har samma mål som dig?

Nej du formulerar dig jättebra. Det framgår klart och tydligt att du precis som så många andra inte har något intresse av att se saker från mer än din egen vinkel. Vilket är precis vad jag anser vara fel med den politik som utövas i detta land.

Resten är inte ens värt att svara på. Bara meningen där du pekar ut att det inte finns någon etikett på vad jag kallar sunt förnuft än visar att du totalt missar vad jag menar. Är man så fast i tänket att allt och alla som är intresserade, engagerade eller ens bryr sig måste sorteras in i de färdiga fack som finns idag så ser jag lite poäng i att försöka förklara att jag inte tycker det borde finnas några fack över huvud taget.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej du formulerar dig jättebra. Det framgår klart och tydligt att du precis som så många andra inte har något intresse av att se saker från mer än din egen vinkel. Vilket är precis vad jag anser vara fel med den politik som utövas i detta land.

Resten är inte ens värt att svara på. Bara meningen där du pekar ut att det inte finns någon etikett på vad jag kallar sunt förnuft än visar att du totalt missar vad jag menar. Är man så fast i tänket att allt och alla som är intresserade, engagerade eller ens bryr sig måste sorteras in i de färdiga fack som finns idag så ser jag lite poäng i att försöka förklara att jag inte tycker det borde finnas några fack över huvud taget.

Men vänligen beskriv för mig vad du menar då, jag är uppriktigt intresserad.

Hur i hela helvetet får du det till att jag inte är intresserad att att se saker från en annan synvinkel? Snälla berätta för mig.

Vad menar du med "sunt förnuft" då? Är du en av alla dessa tomtar som tror på "lite gediget sunt bondförnuft"?

Sen är det ytterst fjantigt det du skriver om "färdiga fack". Tror du verkligen att dom politiska ideologierna endast existerar i sin renast och mest stereotypa form?

Det börjar och mer att luta åt att du blott är en av många individer som lider av storhetsvansinne, men jag skall lämna en lucka öppen för att du är ett geni. Om du bara kunde förklara vad du menar och på vilket sätt dina tankar är nya och spännande(och facklösa). Kan du inte göra detta är du inget annat än en självgod politikerhatande tomte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tror många sjuka klarar av att jobba.

Ja det tror regeringen med, men enligt diverse nyheter osv, finns det grejer som både talar för och emot, då försökringskassan utförsökrar de om allvarliga sjukdomar, både fysiska och psykiska. Nån gammal gubbe eller likande med cancer ocjh sånt som är 56 är gammal ,vill de tvinga till arbete. Sånt är fakkat. Dessutom tror du och regeringen fel. Få de vad Reinfeldt och de andra tomtarna i regeringen skulle tycka om den politiken de driver om de va en vanlig Svensson som blivit sjuk och utförsäkrad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
du blott är en av många individer som lider av storhetsvansinne, men jag skall lämna en lucka öppen för att du är ett geni.

Som sagt, jättebra formulerat. Det framgår kristalklart att du är väldigt intresserad och inte bara är ut efter att vara dryg

Jag hade väldigt gärna försökt förklara precis vad jag menar och varför jag tycker som jag gör om du bara frågat. Men det var ju inte lika viktigt som att förlöjliga och nervärdera genom att direkt hoppa till att jag är antingen omogen, psykiskt sjuk eller bara idiot(alt. "tomte"). Det satte rätt snabbt ribban på hur seriöst jag behöver ta det hela. Detta var också uppenbarligen det viktigaste när jag försökte, så jag tror jag avstår från att slösa mer tid på att förtydliga eller vidareutveckla det hela.

Jag kan bara avsluta med att säga att jag personligen innerligt hoppas på att du aldrig någonsin ger dig in i politiken. Och undrar du varför jag hoppas på det så är det just att du undrar det som är varför (med hänvisning till din exemplariska kommentar ovan).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Men vänligen beskriv för mig vad du menar då, jag är uppriktigt intresserad.

Hur i hela helvetet får du det till att jag inte är intresserad att att se saker från en annan synvinkel? Snälla berätta för mig.

Vad menar du med "sunt förnuft" då? Är du en av alla dessa tomtar som tror på "lite gediget sunt bondförnuft"?

Sen är det ytterst fjantigt det du skriver om "färdiga fack". Tror du verkligen att dom politiska ideologierna endast existerar i sin renast och mest stereotypa form?

Det börjar och mer att luta åt att du blott är en av många individer som lider av storhetsvansinne, men jag skall lämna en lucka öppen för att du är ett geni. Om du bara kunde förklara vad du menar och på vilket sätt dina tankar är nya och spännande(och facklösa). Kan du inte göra detta är du inget annat än en självgod politikerhatande tomte.

Han har ju dock rätt i sak, alla partier har ju popularitetsrace. Diverse undersökningar har ju visat att de flesta inte röstar på hur politiken ser ut just då, utan på "alltid röstat så" eller "jag tycker han verkar trevlig". Andelen människor som röstar för att "just nu verkar detta parti ha vettigast politik" verkar vara försvinnande liten. Detta har då lätt till att valen är ett popularitetsrace. Till nästa val bytte de ut valrossen för att verka lite mer jämställt med en kvinna, andra lägret håller dock kvar vid sitt mumintroll då han ser snäll ut.

Du kan ju inte direkt tycka att något parti idag är verkligen bra? Alla kör ju popularitets racet istället för att ta fram politik som är bra för landet. Sossarna vill få så många som möjligt i misär och på så vis göra dem beroende av deras bidragssamhälle, medan Moderaterna vill sänka skatterna (vilket i sig är bra ur en ekonomisk synvinkel, men de gör det av fel anledning) för att vinna popularitet för att folk får mer pengar. Nu sänkte Moderaterna skatterna för sent, varför? Valår! Konstigt nog är det alltid så att alla partier struntar i om för stunden är det viktigt att göra åtgärder (som skattesänkning + utgiftshöjning förra året/våren), de väntar hellre 6 månader till valbudgeten kommer.

Sen hur definierar du geni, är det den allmänna IQ >= 140 vi pratar om? Eller menar du något statsvetargeni typ professor i ämnet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Ja det tror regeringen med, men enligt diverse nyheter osv, finns det grejer som både talar för och emot, då försökringskassan utförsökrar de om allvarliga sjukdomar, både fysiska och psykiska. Nån gammal gubbe eller likande med cancer ocjh sånt som är 56 är gammal ,vill de tvinga till arbete. Sånt är fakkat. Dessutom tror du och regeringen fel. Få de vad Reinfeldt och de andra tomtarna i regeringen skulle tycka om den politiken de driver om de va en vanlig Svensson som blivit sjuk och utförsäkrad.

Så du tror på fullaste allvar att större delen av de sjukskrivna idag inte kan arbeta med någon sorts arbete under någon timme i veckan? Det är ju en absurd tanke att alla våra sjukskrivna skulle vara kollin. Så du tror att alla sjukskrivna vaknar på morgonen, tar lite morfin för att kunna gå upp och äta frukost för att sedan kollapsa hjälplöst i sängen igen och förlora medetandet?

Eller kan de va så att de faktiskt sitter hemma och känner att de skulle kunna sitta och t.ex. sortera papper/post/gå ut med en hund/någonting 1-2 timmar per dag? Tror nog att den större delen kan göra någon sorts tjänst/arbete under 1-2 timmar per dag. Det är ju ditt tankesätt som har tagit oss dit vi är, "är man sjukskriven så orkar man ingenting, så vi måste göra dem helt beroende av bidrag". Varför inte tillåta dem att arbeta några timmar i veckan och då får extra mycket pengar? Skulle visserligen vara dåligt för Sossarna för det betyder att färre skulle bli beroende av deras skräppolitik, dvs färre röster, så de lär ju motarbeta detta till döden, även om människorna skulle få det bättre av en sådan förändring.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Som sagt, jättebra formulerat. Det framgår kristalklart att du är väldigt intresserad och inte bara är ut efter att vara dryg

Jag hade väldigt gärna försökt förklara precis vad jag menar och varför jag tycker som jag gör om du bara frågat. Men det var ju inte lika viktigt som att förlöjliga och nervärdera genom att direkt hoppa till att jag är antingen omogen, psykiskt sjuk eller bara idiot(alt. "tomte"). Det satte rätt snabbt ribban på hur seriöst jag behöver ta det hela. Detta var också uppenbarligen det viktigaste när jag försökte, så jag tror jag avstår från att slösa mer tid på att förtydliga eller vidareutveckla det hela.

Jag kan bara avsluta med att säga att jag personligen innerligt hoppas på att du aldrig någonsin ger dig in i politiken. Och undrar du varför jag hoppas på det så är det just att du undrar det som är varför (med hänvisning till din exemplariska kommentar ovan).

Ja du har sannerligen ett ganska högt underhållningsvärde.

Förlåt mig kära Belga, du är en unik blomma med unika kunskaper och tankar. Det är tråkigt att du tycker att en blott vanlig dödlig som jag inte är värdig dina kunskaper. Men jag ser fram emot den dagen, om den någonsin kommer, när jag som din lärjunge skall få lära mig allt om politik. Jag vill dessutom be om ursäkt om du tog illa upp, trodde du som vuxen människa kunde ta lite syrliga kommentarer.

Du saknar tyvärr all form av substans i det du skriver, vilket är tråkigt. Jag hade gladeligen, och nu är jag helt ärligt, tagit del av dina tankar om rätt och fel. Speciellt vore det intressant att få veta definition av "sunt förnuft"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Massa vettiga påståenden och kommentarer, kortar dock ner detta för att undvika ett monsterlångt inlägg

Jag tänker inte säga att du har fel, däremot håller jag inte med till 100%. Ja, politik är i stor grad ett spel på popularitet. Själv anser jag dock att detta per definition inte behöver vara dåligt. Får folk det dom vill ha så har en politiker lyckats.

Det jag har svårast för är "den politik som är bäst för landet". Hur definierar man det? För att dra det till sin spets så har troligen en socialist och en kapitalist helt olika definition av just denna sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen hur definierar du geni, är det den allmänna IQ >= 140 vi pratar om? Eller menar du något statsvetargeni typ professor i ämnet?

Som student inom humanvetenskapen har jag lite svårt för just IQ-test som mätinstrument för IQ(eller för hela IQ som begrepp snarare). När jag använder ordet geni avser jag en individ med stor kunnande och stort intellekt inom ett eller flera områden.

Belga hade kunnat hamnat under denna definition om han lyckats förklara vad han menade. En individ som sjösätter ett helt nytt sätt att tänka politik skulle i mina ögon onekligen vara någon form av geni.

En helt fantastiskt luddig definition möjligen. Fråga på om du vill ha en bättre mer fyllig förklaring så skall jag göra mitt bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk

Jag tänker inte säga att du har fel, däremot håller jag inte med till 100%. Ja, politik är i stor grad ett spel på popularitet. Själv anser jag dock att detta per definition inte behöver vara dåligt. Får folk det dom vill ha så har en politiker lyckats.

Det jag har svårast för är "den politik som är bäst för landet". Hur definierar man det? För att dra det till sin spets så har troligen en socialist och en kapitalist helt olika definition av just denna sak.

Fast får folk det dem vill ha eller väljer dem för att inget annat finns att välja. Om vi helt bortsåg från politikerna utan valde bland maskerade människor som inte gick omkring och kysste barn osv, det vi såg var att alla var hyvens personer och valde helt efter deras politik, vore inte detta mer önskvärt?

Med "bäst för landet" anser jag vara det som ger oss störst välfärd. Med välfärd menar jag om vi summerar allas lycka i landet skall den vara så hög som möjligt. Lite luddigt kanske men jag menar helt enkelt att vi skall göra alla så glada som möjligt. Dvs ett välfungerande bidragssystem där pengar inte slösas på onödiga saker är bättre än ett där pengar försvinner på ren byrokrati, osv osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Som student inom humanvetenskapen har jag lite svårt för just IQ-test som mätinstrument för IQ(eller för hela IQ som begrepp snarare). När jag använder ordet geni avser jag en individ med stor kunnande och stort intellekt inom ett eller flera områden.

Belga hade kunnat hamnat under denna definition om han lyckats förklara vad han menade. En individ som sjösätter ett helt nytt sätt att tänka politik skulle i mina ögon onekligen vara någon form av geni.

En helt fantastiskt luddig definition möjligen. Fråga på om du vill ha en bättre mer fyllig förklaring så skall jag göra mitt bästa.

Ne, jag var bara intresserad eftersom den vanligaste definitionen är just högt IQ. Visst kan det hjälpa att se logiska samband i denna fråga, men jag tyckte att hög IQ har nog mindre med detta att göra än mycket annat

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fast får folk det dem vill ha eller väljer dem för att inget annat finns att välja. Om vi helt bortsåg från politikerna utan valde bland maskerade människor som inte gick omkring och kysste barn osv, det vi såg var att alla var hyvens personer och valde helt efter deras politik, vore inte detta mer önskvärt?

Möjligen vore det mer önskvärt, men jag tror inte att det skulle fungera. Förvisso har den fullständigt rationella beslutsfattaren varit idealbilden sedan någon gång i övergången från 1800tal till 1900talet, men i verkliga livet styrs vi människor till extremt uträckning av emotioner. Våra beslut är sällan särskilt rationella och vi handlar ofta i affekt.

Det finns en lösning på problemet och det är någon form av upplyst despot. En envåldshärskare med god överblick och djupa kunskaper i hur man styr ett land. Problemet är att det blir en nation utan demokrati, vilket vore vidrigt. Eller vore det så hemskt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Med "bäst för landet" anser jag vara det som ger oss störst välfärd. Med välfärd menar jag om vi summerar allas lycka i landet skall den vara så hög som möjligt. Lite luddigt kanske men jag menar helt enkelt att vi skall göra alla så glada som möjligt. Dvs ett välfungerande bidragssystem där pengar inte slösas på onödiga saker är bättre än ett där pengar försvinner på ren byrokrati, osv osv.

Är nog beredd att lova att samtliga ideologier bygger på det här(ja det finns väll säkerligen undantag). Målet med deras tankar är största möjliga lycka. Socialisten vill göra det genom frihet från fattigdom och med stora skyddsnt, liberalen vill göra det genom stor personlig frihet utan statliga skyddsnät osv osv osv.

Permalänk
Avstängd

Jovisst kan en sjuk arbeta lite om den klarar det, men sådana enkla uppgifter finns inte i dagen samhälle. Om man arbetar 1-2 timmar per dag då tjänar man knappt något och måste få resten av cashen från staten ändå. Det är nog inte många arbetsgivare som vill anställa en som arbetar deltid och kan komma o gå när den känner för det pga hälsan. Knappt så friska människor med god utbildning får arbete. Sen så måste vi ju också se att många blir arbetslösa pga olika företag stänger ner och flyttar utomlands, vad ska man göra med de människorna då? Vet massa i min stad som är arbetslösa nu påga en fabrik stängde, sen finns det ont om andra arbeten med så de har ju inget val än att gå hemma, och arbeta gratis, fan heller att man ska göra det. Man kan ju fråga Mr Reinfedt, han hade ju städerskor som arbetade svart, så han är expert på sådan. Dessutom kan alla andra clowner i regeringen dra åt helvete, de vet fan inte hur folk har det. Det stora problemet är att det inte finns tillräckligt med arbete, bara för en snubbe får jobb så betyder det inte att det finns för alla andra, och sen att man ska flytta flera min för ett jobb är helt åt helvete, nejfan är det gott om jobb betyder det att det finns många arbeten som man kan välja bland där man bor. PUNKT! Finns det erbete som man måste flytta till och kanske får det, då är det inte gott om arbete enligt mig. När personer slutar på företagen och pensioneras får yngre inte arbete, det blir bara så att 1 person får göra 3 personers arbete, denna effekt har man märkt av på många avdelningar. Detta är också viktiga faktorer. Det har gått 3 år sen alliansen tog makten, och ändå klagar de flesta att inte tillräckligt md jobb finns, och det stämmer fan. Arbetslösheten bland ungdomar är skyhög, och bland alla andra. Och givetvis söker ju alla jobb, "vi" svenskar är ju så duktiga och lyder vad Kunge säger, eller`? Jo det måste ju va så, med tanke på hur lite svenska folket strejkar osv när de känner missnöje. Det är fritt fram för alla sorters partier i sverige för folk visar inte sitt missnöje tillräckligt. Detta ger partier så som S, M, och SD.

Permalänk

Jag tror stenhårt på något i stil med "miljonprogrammet". Bygg t.ex. 500 000 små lägenheter. Drar igång arbeten som fan. Inte bara bygg/el/rör osv utan också restaurang-verksamhet osv...
Då gör man också nåt åt bostadsbristen.

Enda nackdelen är väl att villor/lägenheter kommer att gå ner i pris. Kanske t.o.m. blir lite inflation! *OMG!*. Vore ju synd om alla feta villaägare :(.

Permalänk
Avstängd

Miljonprogramet va inget misslyckane, många fick arbete samt bostad. Däremot kan man inte jämföra dåtidens miljonprogram med nutidens. Förorterna är inte riktigt sig lika. I förorterna va det många som arbetade, men nu är arbetslösheten hög.

Dock anser jag att man ska fortsätta bygga lägenheter som folk kan ha råd med. Det pågår många byggen av lägenheter runt om i sverige, inte minst där jag bor, men hyrorna är så dyra att endas rika kan bo där, det är fel.

Staten vill att det ska va bostadsbrist. En annag rej som är fakkad är om man ska studera på de populära ställena så som Lund osv, otroligt svårt att hitta lägenheter där, och när man gör det är det skyhöga priser = endas rikemansbarn har råd att studera, och då är vi tillbaka på fattighjon och Rika Steffes tid.

Miljonprogramet va bra, man löste bostadsbristen, dock vill ingen bo i miljonprogramen längre eftersom lägenheterna är dåliga och mycker mysko grejer händer kring dessa områdena. Dock gäller detta bara en liten procent av de områdena. Jag bor själv i ett miljonprogramlögenhet, det är skitbra låga hyror, fint område, mitt i stan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337

Staten vill att det ska va bostadsbrist. En annag rej som är fakkad är om man ska studera på de populära ställena så som Lund osv, otroligt svårt att hitta lägenheter där, och när man gör det är det skyhöga priser = endas rikemansbarn har råd att studera, och då är vi tillbaka på fattighjon och Rika Steffes tid.

Svårt att hitta bostad i studentstäder? Alla mina vänner har fått studentlägenhet i Uppsala/Lund/Norrköping direkt, de började söka någon vecka innan kursstart genom de studenbostadsförmedlingarna som fanns på orten. Alla lever även endast på studiemedel+eventuellt extraarbete någon dag i månaden, dvs ingen hjälp av föräldrar. Så om folk väljer att avstå från studier pga det visar ju bara att personen i fråga inte ens försökt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Ehe, jag baserar mina uttalanden på folk som sökt och söker men som har haft det svårt. Det är stor skillnad på Lund och de övriga städerna. Lund har störst brist på lägenheter.

Permalänk
Medlem

Att hyra lägenheter i Sverige är INTE dyrt. Jämför vad gemene studerande hyresgäst procentuellt lägger på hyra här i Sverige med städer som London, Paris osv osv...

Bristen vet jag inget om själv och kan således inte uttala mig.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd

Men London och Paris är ju mycket större än Stockholm ,malmö osv, därför är bristyen opch eftertrakten ännu större där. I Större städer i sverige är det dessutom väldigt dyrt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Men London och Paris är ju mycket större än Stockholm ,malmö osv, därför är bristyen opch eftertrakten ännu större där. I Större städer i sverige är det dessutom väldigt dyrt.

Ja, det finns ett samband? Folk vill bo där, klart det blir svårt att få en bostad då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Men London och Paris är ju mycket större än Stockholm ,malmö osv, därför är bristyen opch eftertrakten ännu större där. I Större städer i sverige är det dessutom väldigt dyrt.

Du verkar ha en synnerligen intressant definition av dyrt, och då menar jag inte alls utifrån ett översittarperspektiv. I Sverige är det inte dyrt att hyra lägenheter - det kommer man inte ifrån. På en vanlig lön kommer man väldigt långt, likaså även studiebidrag. Visst, klart du inte kan hyra ett penthouse med CSN, men att på något sätt hävda att du inte kan hyra en relativt schyst lgh i en storstad är bara bollocks.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Ehe, jag baserar mina uttalanden på folk som sökt och söker men som har haft det svårt. Det är stor skillnad på Lund och de övriga städerna. Lund har störst brist på lägenheter.

Som sagt, i så fall är de jävligt kräsna eller så försöker de inte ordentligt. Visst kanske man inte kan bo 5 min från skolan, men att hitta rum i korridor 30 min med buss från skolan går i princip alltid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"