Sossarna vill höja skatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kungen kanske?

Ja i den klassen kan nog kungen spela relativt bra faktiskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vilken debatt det har blivit.

Såklart att ju mer skatt man betalar till samhället ju mer bidrar man till samhället,...

Jag vill mena på att inte ens det här är säkert. Det beror hel på hur du har tjänat de pengar som genererar den skatten. Om det är från en i allmänhet skadlig verksamhet kanske det t.o.m. är bättre att man slutar med verksamheten och slutar betala skatt.

Jag vill också mena på, i t.ex. fallet med Stefan Persson som vad VD för H&M, att den skatt han betalar i stor del beror på hans far, som grundade företaget och gjorde det stort. Det är ju inte tack vara Stefan Persson som skatten kommer in, utan tack vare H&M och dess storlek.

För det tredje vill jag påpeka att den lön du får troligen är satt för att motsvara, ungefär, den uppskattade nytta du gör för företaget. Detta behöver inte alls överensstämma med den nytta du gör för samhället. Visst är skatt en nytta i sig, men om du som marknadsföringschef ser till att ta kunder från konkurrenter så kan du öka skatten ditt företag betalar samtidigt som du minskar skatten konkurrenterna betalar. För staten spelar det ingen roll VEM som betalar skatt, bara skatt betalas. Det jobb du som marknadsföringschef här har gjort har ju inte tillfört samhället något (inte ens mer skatt), utan bara omfördelat varifrån skatten kommer. Gör du mer nytta då? Mängden inbetalad skatt tyder på det, men stämmer det verkligen?

Det här är några av de problem jag ser med skatt som mått på samhällsnytta som jag tycker Sentenced bara förbiser. Frågan är djupare än man tror och innan man kan dra slutsatsen att skatt är ett bra mått på samhällsnytta så måste man fastställa att det faktiskt finns ett sådant samband, inte bara anta det genom det väldigt ytliga resonemanget "Vad skulle du helst välja: 400 miljoner eller 400 tusen?". Enligt ovanstående problemställning kanske inte ens den frågan är i närheten av vad det i verkligheten handlar om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Nuvarande regering har sänkt skatten, men samtidigt sålt av stora svenska företag som Vin och sprit, för att kunna finansiera sänkningen.

Vad gör vi när det inte finns några fler företag att sälja ut?

(jo, jag betalar marginalskatt också, men jag har inga som helst problem med det då jag vet att det betalar skolgång, sjukvård mm)

Permalänk

Hur kan man ens anse att staten ska få bedöma personer individuellt beroende på högst subjektiva meningar om hur mycket de tillför "samhället"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag vill mena på att inte ens det här är säkert. Det beror hel på hur du har tjänat de pengar som genererar den skatten. Om det är från en i allmänhet skadlig verksamhet kanske det t.o.m. är bättre att man slutar med verksamheten och slutar betala skatt.

Jag vill också mena på, i t.ex. fallet med Stefan Persson som vad VD för H&M, att den skatt han betalar i stor del beror på hans far, som grundade företaget och gjorde det stort. Det är ju inte tack vara Stefan Persson som skatten kommer in, utan tack vare H&M och dess storlek.

För det tredje vill jag påpeka att den lön du får troligen är satt för att motsvara, ungefär, den uppskattade nytta du gör för företaget. Detta behöver inte alls överensstämma med den nytta du gör för samhället. Visst är skatt en nytta i sig, men om du som marknadsföringschef ser till att ta kunder från konkurrenter så kan du öka skatten ditt företag betalar samtidigt som du minskar skatten konkurrenterna betalar. För staten spelar det ingen roll VEM som betalar skatt, bara skatt betalas. Det jobb du som marknadsföringschef här har gjort har ju inte tillfört samhället något (inte ens mer skatt), utan bara omfördelat varifrån skatten kommer. Gör du mer nytta då? Mängden inbetalad skatt tyder på det, men stämmer det verkligen?

Det här är några av de problem jag ser med skatt som mått på samhällsnytta som jag tycker Sentenced bara förbiser. Frågan är djupare än man tror och innan man kan dra slutsatsen att skatt är ett bra mått på samhällsnytta så måste man fastställa att det faktiskt finns ett sådant samband, inte bara anta det genom det väldigt ytliga resonemanget "Vad skulle du helst välja: 400 miljoner eller 400 tusen?". Enligt ovanstående problemställning kanske inte ens den frågan är i närheten av vad det i verkligheten handlar om.

Det beror på hur man ser det.
Jag ser det som mer skatt man betalar ju mer bidrar man, däremot om ens verksamhet är skadlig för staten som du nämnde, så är detta något som resulterar i att ens bidrag sjunker.
Ta skänkta pengar till "människo-välgörenhet" som exempel, ju mer pengar man skänker ju mer bidrar man till andra människor. Sedan kanske personen har fått pengarna genom människohandel, men detta är då en faktor som minskar personens bidrag.

Så resultatet blir detsamma, bara att man delar upp frågeställningen olika.

Men om man vill uppskatta samhällsnyttan i sverige från personer, såvisst enbart inbetalad skatt är ett dåligt mått, speciellt när vi har en "sossepolitik", som innebär att det inom många yrkeskategorier går många arbetslösa med bidrag.
T.ex. en lärare med hyfsad hög lön, så kanske det finns mängder av arbetslösa lärare som kan ta dennas plats. Varav staten skulle slippa betala bidrag till en arbetslös lärare om den första läraren ej fanns. -Nu finns det såklart en massa andra faktorer (som större population gynnar handel, hårdare konkurrens resulterar i att skolor får bättre utbud att välja ifrån etc.), så det går inte direkt säga hur mycket en lärare bidrar.

Så för att göra en modell hur mycket samhällsnytta en person gör behövs extremt många faktorer, där många av parametrarna till dem i princip är omöjligt att få någon vettig säkerhet till.

Så frågan blir varför vill man ha en modell av samhällsnyttan som personer gör?
Är det bara för ren diskussionsskull, så är det inte svårt att visa att vissa har bidragit mer. Ta Ingvar Kamprad som exempel, han har bidragit mer än de flesta här. Inte enbart genom sin skatt utan även att han har skapat arbete, gynnat svensk skogsindustri etc. Och om Ingvar Kamprad inte hade funnits så vore det inte säkert att någon annan svensk skulle ta hans plats, kunde t.ex. ha varit en finsk och jobben/skatten hade gått till Finland.

När du Zartax nämnde Stefan Persson (VD för H&M) att han hade ärvt, så tycker jag du är inne på hur hårt någon kämpar för att hjälpa samhället, vilket jag ser lite annorlunda. På samma sätt som man kan ärva pengar kan man ju ärva genetiska egenskaper, alla har inte samma förutsättningar för arbeta lika hårt. (t.o.m. ren lathet kan väl vara genetisk betingat?)
Men ändå tycker jag de som arbetar mest gör mest samhällsnytta, men om man ser till deras förutsättningar så är det inte lika såklart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Hur kan man ens anse att staten ska få bedöma personer individuellt beroende på högst subjektiva meningar om hur mycket de tillför "samhället"?

Är det någon som har ansett det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Så frågan blir varför vill man ha en modell av samhällsnytta som personer gör?
Är det bara för ren diskussionsskull, så är det inte svårt att vissa har bidragit mer.

I det här fallet var det bl.a. för att motivera en swimmingpool.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En städerskas skattesumma i slutet av dennes arbetsliv är ofantligt mikroskopisk jämfört med en driftig VDs. VDn har alltså tillfört samhället ofantligt mycket mer i form av sjukhus, skola och omsorg än vad städerskan någonsin kommer att göra. För att inte tala om alla arbetstillfällen han genererar och via detta återigen skapar ytterligare arbetstillfällen. Och så har du mage att ifrågasätta om han bygger en swimminpool på baksidan av hans hus?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Är det någon som har ansett det?

Som jag uppfattar det verkar det vara din uppfattning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Som jag uppfattar det verkar det vara din uppfattning...

Då kanske du ska läsa hela tråden? Eller, det räcker med att läsa mitt inlägg ovanför så ser du vad som startade diskussionen om just det. Jag ansåg inte att det var en bra jämförelse och voila! En maratondiskussion!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hoppas du inser att löneutvecklingen för fackligt anslutna som inte haft personliga löneförhandlingar är sämre än för de som förhandlat själva? Varför skall jag låta någon idiot förhandla min lön? Sannolikheten säger ju att denne gör det sämre än mig då det inte ligger lika högt i hans intresse att ge just mig den bästa lönen. Att denne samtidigt uppenbarligen inte tänker självständigt förbättrar ju inte mina odds. På de arbetsplatser jag har haft har de flesta ej varit med i facken, och tacka gud för det då vår löneutveckling varit bättre än på andra liknande arbetsplatser där facken skött förhandlingarna.

Testa att tänka självständigt och gå på statistik istället för att svälja saker med hull och hår.

Löneutvecklingen har blivit bättre p.ga facken och deras kollektivavtal. Om inte facken hade varit med från början hade vi legat runt 10K-14K i lön per månad exvis inom transportsektorn. Och för att inte tala om alla de dödsfall som arbetsgivarna hade orsakat om inte skyddsombud och liknande hade funnits.

Dessutom är det solidariskt att alla får samma lön och inte bara den som har smort munläder och slickar röven på chefen bäst.
Hur det är på just din arbetsplats är subjektivt. Har personerna där inte mer insikt och lever på sin egoism tycker jag inte hör hemma i diskussionen.

Testa tänka självständigt och titta på hur det är i verkligheten istället.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

Sverige kommer vid årskiftet att ha världens högsta marginalskatt och folk vill höja skatten?

Obegripligt.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Löneutvecklingen har blivit bättre p.ga facken och deras kollektivavtal. Om inte facken hade varit med från början hade vi legat runt 10K-14K i lön per månad exvis inom transportsektorn. Och för att inte tala om alla de dödsfall som arbetsgivarna hade orsakat om inte skyddsombud och liknande hade funnits.

Dessutom är det solidariskt att alla får samma lön och inte bara den som har smort munläder och slickar röven på chefen bäst.
Hur det är på just din arbetsplats är subjektivt. Har personerna där inte mer insikt och lever på sin egoism tycker jag inte hör hemma i diskussionen.

Testa tänka självständigt och titta på hur det är i verkligheten istället.

Så om lönen blir högre så är det något slags tecken på att det är bra? Säg att jag t.ex. tvingar dig att betala mig mer i pengar. Blir det bra för det? Löneutvecklingen har inget med att det blir bättre att göra förutom ur ett rent egoistiskt perspektiv förstås. Lönen ska vara den som man får efter vad marknaden förväntas betala inte vad man utpressar sig fram eller tvingar.

Smort munläder och rövslickeri är alltså inte lika illa som kollektiv utpressning? Att du överhuvudtaget inte inser det viktiga med att man ska kunna veta sitt eget pris på en marknad utan att behöva någon som håller dig i handen handlar ju snarare om att man inte är mogen att ta ansvar för sitt eget liv.

Det är enbart inom låginkomstagarna som man ens pratar om kollektiva löner. När du väl fått en utbildning så är det givetvis så att du kommer förhandla om din egen lön efter din prestation.

Berätta om det här med dödsfall som skyddombuden hindrar. Hur har du kommit fram till den här slutsatsen? Utan skyddsombuden skulle alltså dödsfall existera dagligen? Hört talas om arbetsmiljölagen? Blanda inte ihop det facken gör för sina anställda med någon slags högre moral och kollektivt ansvarstagande. facken är en motpol i en fortgående diskussion. De är inte på något sätt bättre än arbetsgivarna. Fackens "makt" har givetvis minskat med åren just på grund av att man börjat komma ifrån diskussioner om att facket är det goda och arbetsgivaren det onda. De som tror något annat får återgå till 1920-talet där de hör hemma.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så om lönen blir högre så är det något slags tecken på att det är bra? Säg att jag t.ex. tvingar dig att betala mig mer i pengar. Blir det bra för det? Löneutvecklingen har inget med att det blir bättre att göra förutom ur ett rent egoistiskt perspektiv förstås. Lönen ska vara den som man får efter vad marknaden förväntas betala inte vad man utpressar sig fram eller tvingar.

Smort munläder och rövslickeri är alltså inte lika illa som kollektiv utpressning? Att du överhuvudtaget inte inser det viktiga med att man ska kunna veta sitt eget pris på en marknad utan att behöva någon som håller dig i handen handlar ju snarare om att man inte är mogen att ta ansvar för sitt eget liv.

Det är enbart inom låginkomstagarna som man ens pratar om kollektiva löner. När du väl fått en utbildning så är det givetvis så att du kommer förhandla om din egen lön efter din prestation.

Berätta om det här med dödsfall som skyddombuden hindrar. Hur har du kommit fram till den här slutsatsen? Utan skyddsombuden skulle alltså dödsfall existera dagligen? Hört talas om arbetsmiljölagen? Blanda inte ihop det facken gör för sina anställda med någon slags högre moral och kollektivt ansvarstagande. facken är en motpol i en fortgående diskussion. De är inte på något sätt bättre än arbetsgivarna. Fackens "makt" har givetvis minskat med åren just på grund av att man börjat komma ifrån diskussioner om att facket är det goda och arbetsgivaren det onda. De som tror något annat får återgå till 1920-talet där de hör hemma.

Det är den svenska (nordiska) modellen som fungerat i alla år. Det är den modellen som gjort att Sverige står där det gör idag. Vilda strejker som förekommer nere i Europa förekommer inte i samma omfattning här.

Lustigt att folk tror att arbetslivet kommer fungera som vanligt med höjda löner utan arbetsgivarorganisationens motpart--> facken.
Vem skall facken förhandla med? Alla en och en? Det kommer inte fungera i större branscher. De som enligt statistik stryker på foten vid individuella löneförhandlingar är kvinnorna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsombud

Läs gärna lite här, skyddsombuden rapporterar till arbetsgivare och även till arbetsmiljöverket. Läs på lite vetja!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Lustigt att folk tror att arbetslivet kommer fungera som vanligt med höjda löner utan arbetsgivarorganisationens motpart--> facken.
Vem skall facken förhandla med? Alla en och en? Det kommer inte fungera i större branscher.

Såklart att kartellbildning bidrar till högre kostnader, men det Sentenced ifrågasätt om ökade kostnader vid köp av tjänster per automatik är bra?
*edit*
På frågan vem facken skall förhandla med, så visst kunde folk & företag få gå ihop och ta gemensamma priser för deras varor och tjänster. Men de skall då absolut inte angripa sådana som tar ut lägre priser, eller hota den som köper deras tjänst med repressalier ifall de handlar billigare av någon annan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Löneutvecklingen har blivit bättre p.ga facken och deras kollektivavtal. Om inte facken hade varit med från början hade vi legat runt 10K-14K i lön per månad exvis inom transportsektorn. Och för att inte tala om alla de dödsfall som arbetsgivarna hade orsakat om inte skyddsombud och liknande hade funnits.

Dessutom är det solidariskt att alla får samma lön och inte bara den som har smort munläder och slickar röven på chefen bäst.
Hur det är på just din arbetsplats är subjektivt. Har personerna där inte mer insikt och lever på sin egoism tycker jag inte hör hemma i diskussionen.

Testa tänka självständigt och titta på hur det är i verkligheten istället.

Du borde testa att tänka självständigt, all statistik säger att de som förhandlar själva har bättre löneutveckling. Varför? För att de är förmodligen smartare än någon idiot som förhandlar åt facket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Det är den svenska (nordiska) modellen som fungerat i alla år. Det är den modellen som gjort att Sverige står där det gör idag. Vilda strejker som förekommer nere i Europa förekommer inte i samma omfattning här.

Lustigt att folk tror att arbetslivet kommer fungera som vanligt med höjda löner utan arbetsgivarorganisationens motpart--> facken.
Vem skall facken förhandla med? Alla en och en? Det kommer inte fungera i större branscher. De som enligt statistik stryker på foten vid individuella löneförhandlingar är kvinnorna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsombud

Läs gärna lite här, skyddsombuden rapporterar till arbetsgivare och även till arbetsmiljöverket. Läs på lite vetja!

Vilda strejker förekommer i europa? Vilka är det som strejkar då? Är det facken kanske? Så du menar att det är nåt slags argument? Får vi inte som vi vill så skriker vi och sparkar? Jättefint.

Givetvis fungerar arbetslivet utan kollektivavtal. Läs på lite vetja. Det är enorma mängder med yrken som inte har kollektivavtal. Hur kan de fungera och även betala mer än låglöneyrken där man har avtal? Kollektivavtal är inte på något sätt väl fungerande. Varför tror du resten av världen inte har kollektivavtal om det skulle vara det bästa?

Vilka som stryker på foten vid löneförhandlingar har väldigt lite med saken att göra. Vi har lagar och förordningar som säger att man inte får diskrimineras. Om man tror ens lön är låg pga att man är kvinna så står det en fritt att anmäla detta då det är ett lagbrott. Samma sak med arbetsmiljöbrott. Det är inte skyddsombuden som stoppar arbetsmiljöbrott. Det är lagen som gör det förbjudet. Givetvis sker sådant ändå lika väl som det sker andra brott i samhället.

Facken har levt ut sin roll alldeles för länge. De är och har alltid varit en intresseorganisation för sina medlemmars väl. Det är inget fel med det. Men de har ingen moralisk högre mark att stå på och tro att de är de goda och arbetsgivaren de onda. De är lika bra och dåliga kålsupare i detta hänseende. Om man tror att facket är på något sätt mer moraliska än arbetsgivaren så är man ute på väldigt djupt vatten och avsaknar totalt historiakunskap i ämnet.

Jag har tagit upp det flertal ggr innan att det är inte facken som skapar löneökningar. Det är inte facken som skapar bättre arbetsvillkor. Det är facken som har varit en del av det och kan vara det fortfarande. Det är dock inte det som har skapat det från första början.

Högre löner kommer med marknadsanpassningen. När man får sin lön efter vad marknaden efterfrågar. Det är därför civilingenjörer får mer lön än kassören på ICA. Det är inte för att facken utpressat arbetsgivaren inom civilingenjörerna att tvinga dem betala bättre löner. Det är för deras arbete värdesätts högre än kassörens.

Med din logik innebär det att kassörens fack varit dåliga på att förhandla.

*** EDIT ***

Alla som varit ute i arbetslivet ett tag vet exakt hur det fungerar med skyddsombud ska du se. Och jag tror inte de flesta av oss är imponerade.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra om er egoism.
Finns ingen anledning för mig att debattera mer när ingenting går in.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Tråkigt att höra om er egoism.
Finns ingen anledning för mig att debattera mer när ingenting går in.

Eller... Så är det ingen anledning för dig att debattera för du har inga argument, du bara rabblar vanlig vänster-propaganda. Vore kul om du faktiskt tänkte till och presenterade lite fakta istället för massa "mer rättvist att alla har det skit än att 99% har det bra!"

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Tråkigt att höra om er egoism.
Finns ingen anledning för mig att debattera mer när ingenting går in.

Utmärkt argumentation. Du kanske ska försöka själv "ta in något" istället av vad andra säger eller är det inte lika roligt som floskler?

Har du överhuvudtaget t.ex. statistik på antalet skyddstopp som skyddsombud gjort?

Eller har du funderat över hur andra yrkesgrupper kan klara sig helt utan kollektivavtal och ändå ha mer betalt om nu det är livsnödvändigt? Eller passar det inte in i din lilla värld helt enkelt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det kan ju också vara så att folk med högre utbildning i större utsträckning förstår hur olika politiker faktiskt påverkar ekonomin och tillväxt. Inte bara tror på vad som sägs.

Jasså, de upplysta röstar blått alltså? Insiktsfullt.
Tänk lite längre

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jasså, de upplysta röstar blått alltså? Insiktsfullt.
Tänk lite längre

Vad anser du själv då; att de röstar rött? Eller att utbildning, intelligens, framgång och liknande inte påverkar röstandet alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad anser du själv då; att de röstar rött? Eller att utbildning, intelligens, framgång och liknande inte påverkar röstandet alls?

Det är väl knappast så enkelt att intelligens har allt med hur du röstar att göra? Även om dagens partier är en salig blandning av gråblask så är det väl ändå så att det finns de som röstar på ideologier, de tror på den världsbild som partiet de röstar står för. Behöver inte ens vara hela bilden av partiet som en person fastnar för kan vara sakfrågor som skiljer partierna åt. Att likställa en röst för ett specifikt parti med intelligens tycker jag är lika godtyckligt som att likställa en specifik favoritfärg med intelligens.

Tror inte heller att du kan dra allt för tydliga slutsatser över hur folk med X intelligenskvot eller X utbildningsgrad röstar. Tror det finns så mycket andra aspekter som kommer in i spel tidigare, många har ju inte bestämt vad de ska rösta på förrän när de står där i vallokalen. Många tänker kanske rösta på X innan valfrågan börjar tas upp på allvar men ändrar sin röst till Y när det väl börjar bli aktuellt. Åsikter svänger ju fram och tillbaka t.ex beroende för hur partierna argumenterar i debatter osv. Vissa röstar inte på Moderaterna för att de inte vill ha någon jävla Alfons Åbergpappa som styr sverige. Tror subjektiva värderingar kommer in i spel långt innan intelligens och utbildning.

För min del är 250kr mer i plånboken långt ifrån det som köper min röst, tycker det finns så mycket andra aspekter i ett parties presentation än pengar som spelar in hur jag röstar. Jag prioriterar t.ex in det faktum att jag vill veta att när jag står där utan jobb att jag då har en vettig socialförsäkring som kliver in och hjälper mig stå upp tills jag hittar ny sysselsättning, det betyder inte för den delen att jag nödvändightvis röstar t.ex rött för det kan finnas privata försäkringar som fungerar lika bra som statliga. Men det är ett exempel på en faktor som är viktig.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad anser du själv då; att de röstar rött? Eller att utbildning, intelligens, framgång och liknande inte påverkar röstandet alls?

Visst är det sorgligt.
Sveriges välfärd är uppbyggd av outbildade, ointelligenta generationer
utan framgång.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Sveriges välfärd är uppbyggd av outbildade, ointelligenta generationer
utan framgång.

Det har väl ingen (utom du) påstått, jag bara frågade vad Tumvante var ute efter. Förmodligen är det inte så enkelt som att det inte finns någon skillnad mellan hur människor i olika kategorier röstar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det kan ju också vara så att folk med högre utbildning i större utsträckning förstår hur olika politiker faktiskt påverkar ekonomin och tillväxt. Inte bara tror på vad som sägs.

Ja, men det säger ju inte så mycket om vilken politik vi vill föra utan att veta motiven bakom varför de röstar som de gör. Många här verkar vara överens om att de flesta röstar på ett sätt som kortsiktigt gynnar dem själva. Därför behöver blått inte vara samhällsekonomiskt eller samhällsnyttigt bättre bara för att högutbildade eller intelligenta röstar på dem.

(Jag säger inte att det är på nått visst sätt nu men vill bara påpeka att du drar en lite förhastad slutsats.)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jasså, de upplysta röstar blått alltså? Insiktsfullt.
Tänk lite längre

Det ÄR ett scenario som kan vara sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, men det säger ju inte så mycket om vilken politik vi vill föra utan att veta motiven bakom varför de röstar som de gör. Många här verkar vara överens om att de flesta röstar på ett sätt som kortsiktigt gynnar dem själva. Därför behöver blått inte vara samhällsekonomiskt eller samhällsnyttigt bättre bara för att högutbildade eller intelligenta röstar på dem.

(Jag säger inte att det är på nått visst sätt nu men vill bara påpeka att du drar en lite förhastad slutsats.)

Jag har inte heller sagt att det var på något speciellt vis, jag gav bara en annan teori. Förmodligen är det en salig blandning av alla teorier

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det har väl ingen (utom du) påstått, jag bara frågade vad Tumvante var ute efter. Förmodligen är det inte så enkelt som att det inte finns någon skillnad mellan hur människor i olika kategorier röstar.

Men det är väl ett faktum att de med höga inkomster
och kapital främst röstar blått då de gynnas av deras politik.

Moderaterna vänder ju sig knappast till truckförare, svetsare eller
vårdpersonal.

"Nya arbetarpartiet" där sjuka och arbetslösa inte platsar utan
skall straffas.
Om moderaterna får fortsätta kommer vi snart hamna i samma läge som
USA där en del av befolkningen tvingas ha 2-3 jobb för att kunna leva.

En eventuell valseger för de blå kommer till stor del att bero på
Mona Sahlin då hon håller på attt sänka sitt parti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Men det är väl ett faktum att de med höga inkomster
och kapital främst röstar blått då de gynnas av deras politik.

Moderaterna vänder ju sig knappast till truckförare, svetsare eller
vårdpersonal.

"Nya arbetarpartiet" där sjuka och arbetslösa inte platsar utan
skall straffas.
Om moderaterna får fortsätta kommer vi snart hamna i samma läge som
USA där en del av befolkningen tvingas ha 2-3 jobb för att kunna leva.

En eventuell valseger för de blå kommer till stor del att bero på
Mona Sahlin då hon håller på attt sänka sitt parti.

Det lät bra i början men sen spårar du ut.

"De sjuka och arbetslösa inte platsar utan skall straffas" är återigen bara floskler. Samma sak med att moderaterna inte skulle kunna vända sig till truckförare, svetsare osv. Det är väl självklart att de kan. De vänder sig uppenbarligen till alla som arbetar.

Hur skulle det låta om man skulle ta upp sossarnas politik som att de vänder sig till sjuka och arbetslösa? Att folk som arbetar eller tjänar mycket pengar inte platsar och skall straffas. Låter det som en rättvis bild av sossarnas politik? Eller är det bara konstruerat efter likadana floskler du försöker föra fram som argumentation?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Men det är väl ett faktum att de med höga inkomster
och kapital främst röstar blått då de gynnas av deras politik.

Moderaterna vänder ju sig knappast till truckförare, svetsare eller
vårdpersonal.

Vadå? Varför vänder de sig inte till truckförare? De får ju också skattesänkningar som alla andra. De drar även nytta av moderaternas politik, de kanske inte alltid förstår det, men de gör ju det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad anser du själv då; att de röstar rött? Eller att utbildning, intelligens, framgång och liknande inte påverkar röstandet alls?

Nej jag menar att Derox härledning till varför statsdelar med generellt högre utbildning röstade blått var riktigt efterbliven.

Folk bör rösta efter vad de tror kommer att gynna (hela)samhället.

(och när det ska gynna hela samhället bör det självklart inkludera arbetslösa, invandrare, handikappade, sjuka, hemlösa, narkomaner osv..)

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Nej jag menar att Derox härledning till varför statsdelar med generellt högre utbildning röstade blått var riktigt efterbliven.

Folk bör rösta efter vad de tror kommer att gynna (hela)samhället.

Lika idiotiskt som att det vore osolidariskt att rösta på moderaterna som var din idé

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"