Icke-bloatad PDF-läsare som renderar snyggt?

Permalänk
Medlem

Icke-bloatad PDF-läsare som renderar snyggt?

Frågan är som i rubriken, alltså om någon känner till en icke-bloatad PDF-läsare som renderar snyggt?

Jag gjorde nyss en testinstallation av Acrobat reader i en virtuell maskin. Den slukar en kvarts gigabyte för att läsa PDF-filer. Patetiskt. Dessutom har den JavaScript aktiverad som default, för att glädja alla hackers (jag kan inte begripa varför en PDF-läsare ska ha stöd för JavaScript öht). Slöar dessutom ner datorns uppstart, så att man får gå in med Autoruns och städa upp där Acrobat har skräpat ner.

Jag har portabla versioner av PDF Xchange och SumatraPDF sedan tidigare, men problemet är att båda programmen ger en lite suddig text. Skillnaden mot Adobe är inte jättestor (se bilderna) men tillräckligt för att jag ofrivilligt sitter och försöker fokusera så att det blir jobbigt för ögonen efter ett par sidor.

Adobes rendering.

PDF Xchanges rendering.

Ingen jätteskillnad, som sagt, men efter en kvart börjar det bli jobbigt. I värsta fall får jag köra med XhmikosR's Lite-version av Acrobat Reader, men den verkar inte ha uppdaterats med de senaste säkerhetspatcharna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/

Kan man lita på den? Jag testade den tidigare i en VM. För att den skulle installera var man tvungen att installera en toolbar som den sedan lämnade kvar efter sig när man försökte avinstallera. Iofs var toolbar:en för Internet Explorer, som jag inte använder, men man undrar ju lite om den installerar annat också som avinstallationen lämnar kvar.

Testade f ö även GSView, men yxigare härke har jag inte sett sedan jag körde Unix för 10 år sedan...

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med foxit, kunda välja att inte installera toolbaren när jag installerade, var iofs ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/download.php
Hittade en Zipad version som INTE behövs installeras.

Var förvirrad först varför ni pratade om installera. Jag har jämnt använt den portabla versionen så jag har aldrig behövt tänka att något installeras. Bara efter att man valt att programmet letar efter uppdateringar som man måste läsa vad det står uppdateringen den hittat gör.

Jag använder den portabla versionen som INTE behövs installeras och tycker att den är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Jag använder den portabla versionen som INTE behövs installeras och tycker att den är bra.

Portabelt - perfekt :D! Har hittills knappt släppt lös några icke-portabla program på den nya datorn, så det var ju kanon att Foxit fanns i portabel variant. Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Skumt att länken var så undangömd på företagets hemsida. Var tvungen att söka med google ("foxit portable") innan jag hittade länken en annan sida.

Ska finnas sidor med bara portabla versioner av olika program. Tappat länken men borde inte vara så svår att hitta liknande sidor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Ska finnas sidor med bara portabla versioner av olika program. Tappat länken men borde inte vara så svår att hitta liknande sidor.

PortableApps.com har ganska mycket. Jag har tankat OpenOffice, Firefox, Thunderbird mfl av de stora proggen där. Helt suveränt när jag skulle få igång en portabel dator härom veckan - det var bara att kopiera över hela mappen med portabla prog från den gamla datorn och så var allt igång med rätt options osv.

Jag förstår f ö inte varför man inte gör alla program portabla från början. Finns nästan aldrig något tekniskt skäl att göra något oportabelt.

Permalänk
Medlem

Jo...Så man får bort allt skit i registret och i övriga mappar när man avinstallerar....

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

xrvjorn:
Tack

chilone:
Huh?
Jag trodde att det var tvärtom att installering och avinstalleringar brukade lämna skräp efter sig ändå. Om du råka ha rätt så är portabla åtminstone samlat. Registret finns program för att rensa och enda mappen portabla lämna skräp i ska väll var där programmet ligger.

Känns ändå som man har större kontroll med portabla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Huh?
Jag trodde att det var tvärtom att installering och avinstalleringar brukade lämna skräp efter sig ändå.

Precis så är det. Gamla DLLer i Windows-mapparna, skräp i registry ("Registry Rot"), konstant växande Global Assembly Cache etc skräpar ner systemet eftersom avinstalleringar i praktiken aldrig gör det de ska.

Fullt portabla program, t ex samtliga från Portableapps.com, skriver aldrig i registry överhuvudtaget. De slöar inte heller ner datorns uppstart.