Nvidias PhysX-spärr knäckt

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
En liten fråga bara: vilket ger bäst PhysX-prestanda, ett GF8800GTX eller Aegias PPU-kort (har båda att välja på då de blir "över" vid nästa uppgradering)?

8800GTX ger lite bättre prestanda, största fördelen är dock att du med 8800GTX får tillgång till de senaste PhysX-biblioteken, något man inte får numera med Ageias PPU.
GenL håller tydligen på att se om han kan fixa det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

3 GPUs?

Allment trevligt, men jag har en fråga. Jag kör en Radeon 4850 X2, dvs den räknas som om den vore i crossfire läge, men tar bara en PCI-E slott. När jag kopplade in mitt Gforce 8800 GT kort in i den lediga PCI-E slotten, ville datorn inte boota ens. Krävs det ett specielt moderkort för att köra fler än 2 GPUs ?

EDIT: Shit jag glömde att säga att jag kör Windows 7.

Permalänk
Hjälpsam

Re: 3 GPUs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cousken
Allment trevligt, men jag har en fråga. Jag kör en Radeon 4850 X2, dvs den räknas som om den vore i crossfire läge, men tar bara en PCI-E slott. När jag kopplade in mitt Gforce 8800 GT kort in i den lediga PCI-E slotten, ville datorn inte boota ens. Krävs det ett specielt moderkort för att köra fler än 2 GPUs ?

Det fungerar tyvärr inte med Vista, kör du Vista?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Intressant hur först majoriteten av användare säger att PhysX är skit, nVidia är idioter och så vidare....helt plötsligt ska det konfigureras PhysX i alla möjliga specs och Sweclockers verkar bryta mot svensk lag genom att länka direkt till något som knäcker en upphovsrätt?

Det viktigaste är att veta vad det är som är skit och inte.

PhysX som fysik-API är vad jag skulle tro helt ok, det är också gratis till stora delar (motor och SDK). Jag är ingen programmerare så kan inte uttala mig om hur bra det är och om det är lätt att använda.

Många spel använder PhysX som API utan GPU-acceleration. Ta t.ex spelet Trine från finska utvecklaren Frozenbyte som använder PhysX men bara på CPU.

Problemet är att det inte finns någon särskild term för PhysX GPU som är det enda som är låst till NVidia och det som folk i allmänhet klagar över. Det är faktiskt en nackdel för NVidia då PhysX i allmänhet får dåligt rykte.

Vad som behöver att hända;
Havok, Bullet och andra fysik-API behöver visa att det finns ett kraftfullt alternativ som accelererar fysik på GPU via öppna standarder som OpenCL. Dessa bör sen få fotfäste så att utvecklare blir mer intresserade av att dem istället. Då kommer NVidia bli tvungna att öppna PhysX för OpenCL och ATI, annars kommer PhysX som fysik-API att tappa marknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det är ju som om man skulle utveckla en sida endast för en typ av webbläsare.

Går jättebra om man har stora marknadsdelar och tror för mycket på sin egen teknik och inte vill hålla sig till standarder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Där tycker jag att du har fel. Det är MIN produkt, det är jag som har köpt. Köper jag hårdvara förväntar jag mig fullt mjukvarustöd i alla fall fem år, utan att företaget medvetet begränsar mina val av köp till deras egna produkter.

Nej, det är inte din produkt i den bemärkelsen du hävdar. Du köper produkten förutsatt att du accepterar Nvidias villkor. Och ditt val är inte heller begränsat. Att Nvidia tillverkar grafikkort öht ger dig fler valmöjligheter än om de lät bli. Att deras grafikkort är villkorade förändrar inte ovanstående på något vis.

Det är deras produkt. Vill du ha den får du rätta dig efter deras villkor eller avstå. Ingen har tagit någonting ifrån dig med det.

Vissa produkter är villkorade vad gäller kostnad (tja, i princip _alla_ produkter då). Dvs, de har ett visst pris. Gillar du inte priset får du avstå. Andra låter dig köpa rätten att bruka ett föremål en viss tid; det kallas uthyrning och är en annan form av villkorat köp. Inte heller där äger du produkten i den bemärkelse du hävdar ovan. Ett tredje exempel är din Internetuppkoppling. Det du betalar för är inte hela Internet, utan du hyr rätten att bruka infrastrukturen på olika sätt med olika villkor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Det är deras produkt. Vill du ha den får du rätta dig efter deras villkor eller avstå. Ingen har tagit någonting ifrån dig med det.

Så när du köpt dig en BMW så helt plötsligt vägrar den starta för att din frus Volvo är i samma garage.

Jag skulle känna mig jävligt lurad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Nej men det är ju jävligt surt om korten man köpt inte funkar som dom ska.
Det borde stå tydligt på lådan att korten inte fungerar tillsammans med annan hårdvara.
Jag har länge funderat på köpa mig ett Nvidia med Physx för att beräkna fysik när stödet blir bättre, men nu går mina pengar till Guitar Hero istället.

Jo det kan man ju kanske tycka men eftersom korten aldrig blivit publicerade som rena physX kort så finns det ingen anledning att säga att de inte fungerar som det i vissa konfigurationer.
Fast det hade kanske varit smart ur ren självbevarelsedrift. Hade kanske genererat några mindre sura kunder till?

Pimpim666: De som gnäller över det är ju de som köpte 48xx serien och blev jätteglada när de kunde rota fram sitt förbrukade kort ur garderoben och använda det till att få mer "feta" effekteri Batman då ATIs kort inte klarar av det i dagsläget.

De jag tycker kan få vara lite snea är de som faktiskt gått och köpt ett billigt kort bara av anledningen att köra physX på det. Men bara lite snea, eftersom tanken aldrig var att det skulle fungera på det viset (då hade de släppt ett kort som enbart gjorde den typen av beräkningar).

Men man ser en del här som figurerat i tidigare nvidia-bash trådar där man skrikit att physX och dess ägare är djävulens avkomma. Hur värdelösa båda är osv osv.
Nu sitter samma "härliga" snubbare och skriker "jippie fan va gött rätt åt dem, nu kan jag köra deras teknik igen". Offer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Så när du köpt dig en BMW så helt plötsligt vägrar den starta för att din frus Volvo är i samma garage.

Jag skulle känna mig jävligt lurad.

Bara lägg ner. Koppla isåfall ihop dem till samma bränslepump och batteri och styrningsmjukvara. Ska vi se hur bra det går. Återkom när du fått det att fungera.

Ska vi hårddra parallelen (typ 10e gången jag sett den nu) så är jag HELT säker på att physX fungerar utmärkt om du tar valfritt grafikkort från ATI och lägger det i ditt chassi.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Re: Re: 3 GPUs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det fungerar tyvärr inte med Vista, kör du Vista?

Nej, glömde skriva att jag har windows 7 Men det är datorn som inte bootar, OS borde inte påverka det alls? JAg menar inte ens BIOS startade. Det kan jo vara något helt irrelevant som orsakade det, men det tror jag inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Bara lägg ner. Koppla isåfall ihop dem till samma bränslepump och batteri och styrningsmjukvara. Ska vi se hur bra det går. Återkom när du fått det att fungera.

Som att flytta vram och gpun från ett nvidia kort till ett atikort.
Återkom när du fått det att fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ska vi hårddra parallelen (typ 10e gången jag sett den nu) så är jag HELT säker på att physX fungerar utmärkt om du tar valfritt grafikkort från ATI och lägger det i ditt chassi.

SKillnaden är att BMWn och Volvon går att köra samtidigt och inte bara en åt gången.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Som att flytta vram och gpun från ett nvidia kort till ett atikort.
Återkom när du fått det att fungera.

SKillnaden är att BMWn och Volvon går att köra samtidigt och inte bara en åt gången.

Okej då koppla dem till samma bränslekälla och samma strömkälla då om du nu ska hänga upp dig på småsaker.
Försöker du få rätsida på din gämförelse? Det kan bli svårt då den är helt åt väggarna.

På nåt sätt gämför du ett garage med ett moderkort? Kan då informera dig om att en bil inte är beroende av sitt garage. Den fungerar utan garaget. Därför kan du köra volvon och bmwn samtidigt.

Mig veterligen så är grafikkortet beroende av en del annat för att fungera.

Trött på alla bilgämförelser, bilar och datorkomponenter har överlag rätt lite gemensamt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Fan vad gangsta!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Okej då koppla dem till samma bränslekälla och samma strömkälla då om du nu ska hänga upp dig på småsaker.
Försöker du få rätsida på din gämförelse? Det kan bli svårt då den är helt åt väggarna.

På nåt sätt gämför du ett garage med ett moderkort? Kan då informera dig om att en bil inte är beroende av sitt garage. Den fungerar utan garaget. Därför kan du köra volvon och bmwn samtidigt.

Mig veterligen så är grafikkortet beroende av en del annat för att fungera.

Trött på alla bilgämförelser, bilar och datorkomponenter har överlag rätt lite gemensamt.

Oavsett vilka paraleller man drar så slutar det ändå med att folk som betalat för kortet och den slutar fungera bara för att tillverkar säger så, kommer känna sig lurad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

yess, så här ska det gå till.. användare crackar det så att företaget fattar att dom lika gärna kan skita i iden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Vad som behöver att hända;
Havok, Bullet och andra fysik-API behöver visa att det finns ett kraftfullt alternativ som accelererar fysik på GPU via öppna standarder som OpenCL. Dessa bör sen få fotfäste så att utvecklare blir mer intresserade av att dem istället. Då kommer NVidia bli tvungna att öppna PhysX för OpenCL och ATI, annars kommer PhysX som fysik-API att tappa marknad.

Jag håller med. PhysX har relativt bra stöd i spel idag. Men om öppna alternativ finns så blir det annorlunda. Jag längtar dit, jag vill se hårdvarufysik mer tillgänglig. För avancerade fysikeffekter i spel är toppen. Verklig som overklig och rolig fysik.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Det värsta är ju att speltillverkarna inte fixar så spelen funkar till MAC,PC,Linux etc etc... Är inte det konstigt de då?

Näpp lika förståerligt som att speltillverkare gör spel som funkar bättre med t.ex Nvidia...

Facit: Dom är för lata, + att deras merkonomer suger ********

Ja, allt beror ju på hur stor del av användarbasen man vill ha. Jag vet inte exakt hur fördelningen mellan Nvidia och AMD är, men att säga 50/50 är nog inte långt ifrån sanningen, vilket är rejält många användare.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Okej då koppla dem till samma bränslekälla och samma strömkälla då om du nu ska hänga upp dig på småsaker.
Försöker du få rätsida på din gämförelse? Det kan bli svårt då den är helt åt väggarna.

På nåt sätt gämför du ett garage med ett moderkort? Kan då informera dig om att en bil inte är beroende av sitt garage. Den fungerar utan garaget. Därför kan du köra volvon och bmwn samtidigt.

Mig veterligen så är grafikkortet beroende av en del annat för att fungera.

Trött på alla bilgämförelser, bilar och datorkomponenter har överlag rätt lite gemensamt.

Jämförelse stavas med "j".

Permalänk

Ett 7300GT skulle väl borda räcka eftersom det stödjer physx?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riftwaker
Ett 7300GT skulle väl borda räcka eftersom det stödjer physx?

nej det måste ha en cuda kärna dvs 8000-serien och frammåt

Permalänk
Medlem

Använder folk här så mycket PhysX funktioner så att Nvidias agerande blivit ett problem?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Den modifierar/patchar delar av nvidias .dll filer bland annat. Mig veterligen är deras mjukvara inte öppen för redigering. Nån piratkopiering är det inte på tal om. Men det är inte lagligt för det skulle jag tro. nVidias drivisar kanske är open-source... eller inte.

tofupunk: Givetvis är kortet ditt, men ska man vara helt ärlig så har nVidia aldrig sagt att du ska kunna köra det som ett tredjeparts physX kort. Man kan göra det, med förutsättningen att ditt primära kort är ett Nvidia kort.
Att det sen fungerar rent praktiskt är ju fint, men hade jag bestämt på nvidia hade jag gjort samma sak.
Att installera 2 grafikdrivrutiner på samma dator från olika tillverkare genererar förmodligen grogrunden för hur många problem som helst. Som då nvidia måste lämna support på vilket är en kostnad. Då skyddar man sin egna ekonomi genom att inte beblanda sig med datorer som innehåller en direkt konkurents drivrutiner (och de problem de kan föra med sig).
Plus att de vill sälja nya grafikkort. Många här hatar funktionen, men vill så gärna ha den (går inte ihop...) utan att betala för den.
Vänta då istället på att ATI släpper en egen dåligt kodad variant om 5 år. Eller sluta böla.

nVidia har inte sålt dedikerade physX kort och har aldrig sagt att deras kort ska fungera på det viset.

Det kanske är en onödig blockering, men man klarar sig utan physX. Vill man då inte köra nVidia så får man väl stå sitt kast? Inte svårare än så tycker jag.

Va snackar du om?

Till och börja med. Nvidia, support? Huh o.O. Inte som att Nvidia har en teknisk telesupport du kan kontakta så det faller ju direkt.

Vad är det du försöker bevisa med att "många hatar PhysX men vill ändå använda den utan att betala". Tycker personligen att det är svårt att äga ett Nvidia-kort UTAN att betala för det. Som du säkert förstår så är det ett krav att äga ett Nvidia-kort för att kunna använda sig av physx, fair enough, men det som är problemet är att så fort man stoppar ett ATI-kort i burken så ska man helt plötsligt inte få lov att nyttja sitt Nvidia-kort fullt ut?

Har själv ett 8800GTS som jag väldigt gärna använder i kombination med tex. ett 5870. Ska jag då bli tvungen att köpa mig ett GTX 295 istället för att kunna använda PhysX? Känns som att det inte riktigt håller som argument.

Visst får fanboys tycka vad de vill och visst får Nvidia göra som de vill med sin egenutvecklade mjukvara men däremot har övriga community'n precis lika mycket rätt att kritisera Nvidia - speciellt de som faktiskt har betalat för sina kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Okej då koppla dem till samma bränslekälla och samma strömkälla då om du nu ska hänga upp dig på småsaker.
Försöker du få rätsida på din gämförelse? Det kan bli svårt då den är helt åt väggarna.

På nåt sätt gämför du ett garage med ett moderkort? Kan då informera dig om att en bil inte är beroende av sitt garage. Den fungerar utan garaget. Därför kan du köra volvon och bmwn samtidigt.

Mig veterligen så är grafikkortet beroende av en del annat för att fungera.

Trött på alla bilgämförelser, bilar och datorkomponenter har överlag rätt lite gemensamt.

jag vill se dig köra både en volvo och en bmw SAMTIDIGt!

Permalänk
Medlem

Det vore en helt annan sak om nvidia införde dessa begränsningar på nya kort, då kan man ta ställning till det när man överväger ett köp.

Att ändra förutsättningarna EFTER att kunden har slantat upp sina pengar är inte fair play på något sätt, att somliga kan försvara detta agerande är verkligen häpnadsväckande.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tycker att nvidia gör rätt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Använder folk här så mycket PhysX funktioner så att Nvidias agerande blivit ett problem?

Om inte spelutvecklarna bryr sig och inte användarna bryr sig... Vem ska bry sig?

/Anti blood diamonds

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
jag vill se dig köra både en volvo och en bmw SAMTIDIGt!

Ge mig en högerstyrd bmw och en vänsterstyrd volvo så kan jag gärna ge det ett försök

Ni som tycker det på något sätt är fel att kringå nvidias spärr: Man har ju onekligen betalat för sitt nvidia kort. Varför ska man inte få göra vad man vill med det? Vill jag t.ex doppa mitt ati/nvidia kort i cola-sås så gör jag det. Även om tillverkaren inte rekomenderar det...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Testade att köra HD4870 + 8600 GT tillsammans med 186 drivrutinerna, de som inte krävde någon fix. Detta gick ju dåligt, 8600 är värdelöst som physx.
Och med denna fixen blev det ju ingen skillnad direkt, även om man klockar upp kortet till 700/850.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Jämförelse stavas med "j".

Gå och gör nåt annat.

RasmusB:
Trist att du inte förstår vad jag menar. Jag försöker inte bevisa något, jag säger hur jag ser på saken. Du är välkommen att framföra din åsikt.
Men vad jag anser är kortfattat att många "avskyr" physX men vill ändå köra det av nån konstig anledning.
Jag är för övrigt inte någon fanboy, men kan ändå ha en åsikt om saken hoppas jag (äger 2 st ATI kort, och klarar mig jättebra utan physX)

Nä man får inte nyttja sitt kort med ett ATI kort, är det verkligen så konstigt?
Det går i praktiken men av nån anledning vill nVidia inte att det ska vara på det viset. Vilket jag själv förstår till 100% men många verkar ha problem med det.

Gimbal:
Nvidia har ju aldrig gått ut och sagt "nu säljer vi grafikkort som ni kan använda som dedikerade fysikkort istället". Det har fungerat på vissa operativsystem och nu är "felet" korrigerat. Baserar man sina inköp på gissningar så är det synd och tråkigt givetvis. Men förhoppningsvis lär man sig något.

Sen säger jag inget om hurvida det är fel eller ej att kringgå det. Det är väl upp till var och en, funkar det så funkar det. Men om en nyhetssida som ska vara opartisk (hoppas jag?!) bör lägga upp länkar till det är väl tveksamt. Särskilt när det inte är lagligt och man annars håller så jävla hårt på reglerna.
Sen om nisse och pisse väljer att göra det så är det helt okej enligt mig.
Men att basha nvidia för att de försöker förhindra det är ju bara märkligt...

helikoptermacka: Doppar du ditt kort i cola-sås bryter du inte mot en lag förvisso. Väl? :S
Men då borde det vara okej att länka till andra patchare här också nu tycker jag som tar bort t.ex krav på ett serie-nummer till en applikation (för det e ju bara löjligt det med).

Leedow: Bryr sig ingen kommer det dö ut så småningom och något vettigare tar över i dess plats (förhoppningsvis). Nu har visserligen Microsoft lite otippat tagit det initiativet iochmed DX11.

Nu drar jag det jävligt långt, det är jag medveten om. Men blir mest så sne på SweC.s redaktörer.

Edit: Felstavning, la till (hoppas jag?!)

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar just hur länge det här kommer att funka!? Undrar lite också över Swecs idé att länka till tredjeparts-workaround, men men.

Kul att det blev ett flame war some vanligt av detta, forumet håller formen!

Ps. bil-dator-arkitektur-jämförelser, bad idea grabbs, bad idea.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|