WD 320GB stannar men läser fortfarande

Permalänk
Medlem

WD 320GB stannar men läser fortfarande

Det började för ca 2 veckor sen då datorn vägrade starta då hårddisken va tvärdöd. Jag tog isär den och rucklade på strömsladden till hdd:n och på andra försöket startade den.

Sen nu ikväll så skar windows och jag märkte att disken bara stod och tuggade men inte snurrade En välriktad smäll på chassit senare så gav den WDs startljud men startade inte. En spark till så varvade den upp och gick som vanligt.
Nu gjorde den så tre gånger till och den sista så fick jag inte igång på den.
Läsarmen står och tuggar och hdd leden blinkar men den går inte runt. Sista försöket gav den ifrån sig ett halvt bröl innan den gav upp.

Är det disken som gett upp eller är det bara glappkontakt? Den borde väl inte fungera alls om strömsladden glappar eller?

Det är en WD3200AAJS (tror jag) satadisk från en Elements extern hdd.

Jag misstänker att jag har skadade sektorer nu iallafall om den behagar sig vakna igen. Obduktion väntar i morgon

Permalänk

"Jag tog isär den och rucklade på strömsladden till hdd:n" Öppnade du HDDn? :S

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

nej men datorn

Permalänk

Vad är frågan? Om den inte är så gammal och du har säkerhetskopierat all data så är det väl garanti som gäller.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det va glapp i en hög med adapterkablar till strömmen innan disken. Jag undrar om det är möjligt att den ska kunna fortsätta läsa utan att skivan snurrar? Det var troligtvis 12V som glappade för en fläkt som sitter på samma lina fungerar inte.