Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning / AMD

Tjena, nu har jag bestämt mig att bygga vattenkylning i min burk och skulle vilja av er alla skriva dom 3 eller fler viktigaste sakerna man bör tänka på innan man bygger.

Dom viktigaste sakerna jag tänker på är:

Måste man fylla på med vatten ofta ?
Måste man övervaka systemet ofta ?
Måste man vara försiktig vid ev dra iväg på LAN ?

Ledsen om det låter som att jag är n00b på datorer men det är jag inte.
Vattenkylningsystemet är jag därimot n00b på med att det blir första gången jag ska bygga det.

Mitt system är:

Chassi: Corsair Obsidian 800D
Moderkort: GA-MA69G-S3H GIGABYTE
Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz OC 3.2GHz
Processor Fläkt: Corsair H50 (Slutet vattenkylnings system)
RAM: 5 GB
HDD: 1.4TB

Hoppas att denna information är bra och hoppas på bra svar.

Visa signatur

Corsair Obsidan 800D || GIGABYTE GA-MA69G-S3H || Corsair 1000W || AMD Athlon 64 X2 6000+ || 1x GTX250 1GB || Corsair 4GB 800MHz DDR2

Permalänk
Medlem

Måste man fylla på med vatten ofta ? Nej, någon gång i halvåret kanske, beror lite på reservoar storlek.

Måste man övervaka systemet ofta ? Nej, i princip lika driftsäkert som luftkylning, går ju att ställa BIOS att dödar ju datorn vid för hög temp.

Måste man vara försiktig vid ev dra iväg på LAN ? Nej, möjligtvis lite försiktigare, men stora tunga luftkylare kan ju bryta sönder komponenter de med.

Corsair H50 är underhållsmässigt som luftkylning, går ju ej att fylla på och har ju därför väldigt svårt att läcka med.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Okej tack för ett bra svar.
Ska fundera starkt på att bygga helt vattenkylt

Visa signatur

Corsair Obsidan 800D || GIGABYTE GA-MA69G-S3H || Corsair 1000W || AMD Athlon 64 X2 6000+ || 1x GTX250 1GB || Corsair 4GB 800MHz DDR2

Permalänk
Medlem

Tanken är ju att systemet ska vara slutet så bl.a. att inte luft läcker in och syresätter vattnet så eventuella bakterier trivs. Alltså bör det inte heller försvinna något vatten. Dock försvinner ju lite ändå då slangarna inte är 100% täta. Dock handlar det om så ytterst lite så det kräver inte mer än vad lideri säger.

Personligen tror jag inte så mkt på H50. Är mer för ett "fullskaligt" system Snyggare, och allt

Men det är ju personligt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Jag är också intresserad av att köpa ett system för vattenkylning och har inte koll på vad som gäller. Tar gladligen emot tips

Denna har jag kollat på men vet ej om den är ok, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=373988

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem

@Candy86
Måste man fylla på med vatten ofta ? om det läcker ja, men då det är annat problem än att fylla med vatten, men i vanliga fall med bra byggen och komponenter räcker det med vätske byte en gång om året, det betyder att silicon slangar avdunstar vatten ganska snabb och dom är inte bra till vattenkylning (plus flera andra punkter), pvc slangar med tjokare vägar avdunstar knapt ngt vatten, har du tanken tät och inte T rör då är det mkt bra, för med T rör har du lite vatten reserv, och dålig tätning på reservuar då behovs oftare fylla i systemet annars det räcker med en gång om året då man faktisk borde byta kyl mediet för att hålla system i bra condition
@Charles66
detta kylning är ganska bra om man vill prova vattenkylning och har aldrig mekat själv i dator, men jag tror att du snabb trötnar på detta färdiga kylning och vill bygga själv, för 1400kr du kan bygga lite kraftulare system du kan bygga ut senare för mer än bara processor, fast då kommer de andra vattenblock priser, har du mekat med din dator och vill bygga själv (vilket är roligare) rekomenderar jag detta.