Funderar på några saker!

Permalänk
Medlem

Funderar på några saker!

Tja

Idagsläget sitter jag men flera st datorer som kör windiws 7, dock så har jag en fundering.

Jag sitter och tittar på den nya iMacen och är riktigt sugen.

Det jag funderar över är hur en mac beter sej i ett windowsnätverk?

Jag har ju en server med 10 TB som jag har allt på och den vill jag ju kunna komma åt och använda fullt ut som jag gör nu.

Kommer ihåg längre tillbaka när man höll på med slackware att skriva på ntsf diskar inte var någon höjdare.

Så vad säger ni ska jag köpa en iMac ? Och kommer det att funka som jag hoppas?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Nätverk är filsystemoberoende så ja det funkar som du hoppas!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Så det funkar att läsa och skriva från imacen till min server och övriga datorer?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Ja det gör det!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

En klientdator struntar fullständigt i vad det körs för filsystem internt på diskarna i din filserver.

Permalänk
Medlem

en iMac 27" beställd nu e det bara att vänta tills den kommer:o

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

tycker det är dåligt utbud på ftp program till mac.
inget som flashfxp eller ftprush.
Vist kan man köra pftp men tycker det är jobbigt att ha allt i ascii

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
tycker det är dåligt utbud på ftp program till mac.
inget som flashfxp eller ftprush.
Vist kan man köra pftp men tycker det är jobbigt att ha allt i ascii

.. och vad har det med tråden att göra?

Som svar på din fråga: Filezilla?

/p

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam
.. och vad har det med tråden att göra?

Som svar på din fråga: Filezilla?

/p

Ja, om man har en filserver så kanske man vill kunna ha ftp på den också? Kan ju vara bra om man kan använda ett bra program att ansluta till den med?
Om så inte är fallet så ber jag om ursäkt.

Filezilla ser ju ok ut vid första anblick. Ska testa det.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Ja, om man har en filserver så kanske man vill kunna ha ftp på den också? Kan ju vara bra om man kan använda ett bra program att ansluta till den med?
Om så inte är fallet så ber jag om ursäkt.

Filezilla ser ju ok ut vid första anblick. Ska testa det.

annars har du fetch med.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Vad är dåligt med transmit och cyberduck som ftp-klient?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Rbrowser

Permalänk
Medlem

jag har suttigt och surfat runt en hel del nu och kollat upp mina favoprogram vilka som kan köras på en mac

och jag har kommigt fram till:

vad packar jag upp .rar med ?

Behöver jag antivirus?

Finns det någon sjyst dc klient?

Finns det någon liknade chatclient som trillian?

Brännprogram vore bra att ha nu använder jag nero 9 och vill ha nått bättre

Torrentprogg vad är det som är "hett" där kör med utorrent nu och det gillar jag riktigt bra, föresten det kanske finns till mac åsså ?

Några andra tips för en nybörjare?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

vad packar jag upp .rar med ?
Stuffit

Behöver jag antivirus?
Jag klarar mig iaf utan, har iofs inget i widnows heller, förens jag märker att något är fel

Finns det någon sjyst dc klient?
har ingen aning på det men för torrent finns uTorrent

Finns det någon liknade chatclient som trillian?
trillian är sånt multiprogram för typ allt va? ingen aning på det heller, kör Adium för msn iaf

Brännprogram vore bra att ha nu använder jag nero 9 och vill ha nått bättre
Toast Titanium är värt att kolla in, tror det finns något som heter disco har jag för mig

Torrentprogg vad är det som är "hett" där kör med utorrent nu och det gillar jag riktigt bra, föresten det kanske finns till mac åsså ?
som jag skrev ovan så finns uTorrent för mac (såg denna texten efteråt)

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
vad packar jag upp .rar med ?
Stuffit

Behöver jag antivirus?
Jag klarar mig iaf utan, har iofs inget i widnows heller, förens jag märker att något är fel

Finns det någon sjyst dc klient?
har ingen aning på det men för torrent finns uTorrent

Finns det någon liknade chatclient som trillian?
trillian är sånt multiprogram för typ allt va? ingen aning på det heller, kör Adium för msn iaf

Brännprogram vore bra att ha nu använder jag nero 9 och vill ha nått bättre
Toast Titanium är värt att kolla in, tror det finns något som heter disco har jag för mig

Torrentprogg vad är det som är "hett" där kör med utorrent nu och det gillar jag riktigt bra, föresten det kanske finns till mac åsså ?
som jag skrev ovan så finns uTorrent för mac (såg denna texten efteråt)

Stuffit va ju rätt dyrt, du har inget gratisalt?

Betalar gärna men det ska vara rimligt, köper inte ett progg för 50 dollar och sen inse att det inte funka nått bra för mej

Winrar det finns inte för mac?

Hur är det med mac finns det så man kan köra windowsprogg i den åsså?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
jag har suttigt och surfat runt en hel del nu och kollat upp mina favoprogram vilka som kan köras på en mac

och jag har kommigt fram till:

vad packar jag upp .rar med ?

UnRarX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Behöver jag antivirus?

Nja, gör du väll som du vill, jag har inte fått ett virus på 8 år på varken OS X eller Windows, och har inte haft antivirus mer än att jag installerat och scannat då och då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Finns det någon sjyst dc klient?

Ingen aning, inte använt DC på många år nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Finns det någon liknade chatclient som trillian?

Jag använder Adium, tycker det är det bästa msn/ICQ/aim programmet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Brännprogram vore bra att ha nu använder jag nero 9 och vill ha nått bättre

Toast Titanium är ljusår bättre än Nero.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Torrentprogg vad är det som är "hett" där kör med utorrent nu och det gillar jag riktigt bra, föresten det kanske finns till mac åsså ?

Några andra tips för en nybörjare?

Jag använder uTorrent på min Mac, tycker det är det snabbaste.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

uTorrent ftw men annars kan du ju testa BitComet. Själv gillar jag uTorrent bäst iofs men det kanske är annorlunda med dig

Permalänk
Medlem

jag har kört utorrent sen det kom ut typ och vill inte byta om jag inte behöver

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

alternativen finns

Själv använder jag

trasmission som torrent-klient och The unarchiver för att packa upp saker.

Hittade dessutom ett gratis litet brännarprogram som duger för mig. Nämligen Burn.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
alternativen finns

Själv använder jag

trasmission som torrent-klient och The unarchiver för att packa upp saker.

Hittade dessutom ett gratis litet brännarprogram som duger för mig. Nämligen Burn.

gratis e ju alltid gott men det ska ju funka åsså, kommer testa alla program som nämts här så får man snart nog en bild på hur allt funkar och vad man ska satssa på helt enkelt

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
alternativen finns

Själv använder jag

trasmission som torrent-klient och The unarchiver för att packa upp saker.

Hittade dessutom ett gratis litet brännarprogram som duger för mig. Nämligen Burn.

Transmission är dock segt, kommer aldrig över 6-7 MB/s utan att det segar ner totalt.

Med uTorrent däremot kommer jag upp i runt 12 MB/s.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Stuffit va ju rätt dyrt, du har inget gratisalt?

Betalar gärna men det ska vara rimligt, köper inte ett progg för 50 dollar och sen inse att det inte funka nått bra för mej

Winrar det finns inte för mac?

Hur är det med mac finns det så man kan köra windowsprogg i den åsså?

crossover fixar det, man fick gratislisens innan

unrarx tror jag det finns något som heter.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Personligen använder jag stuffit och macpar deluxe för mina RAR-behov. Räcker oftast. Har hänt mig en gång att jag behövt knyppla ihop en massa filer först (.001, .002, .003, etc, .menfaråth-vete099)... Split & Concat fick jag ladda hem då. Tog sin lilla stund att para ihop flera gigabyte med filer, men attans va bra det blev.

Stuffit kan man t ex hitta här (freeware!) http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/s...

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk

Hur fick du Stuffit att kosta pengar? Jag har det på båda mina Macar och det har varit gratis att installera på båda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cellomannen
Hur fick du Stuffit att kosta pengar? Jag har det på båda mina Macar och det har varit gratis att installera på båda

jag sökte på det och hamna på en hemsida och där stog det 50 dollar.. kanske va på fel hemsida

Blir skoj och testa det här sen bara jag får hem macen men det stog 2-4 veckors leverans =/

tar även emot andra tips på prog man kanske kan behöva eller som är bra för en nybörjare

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Jag kör med Betterzip vilket påminner mycket om winrar i mitt tycke. Det har funkat ypperligt för mig. Jag har kört med Transmission för vad jag visste fanns inte uTorrent till mac men nu när dom säger att det finns ska jag nog köra med det istället.

Jag skulle också vara oerhört intresserad av ett program som påminde om trillian, nu kör jag adium och även om det har mycket konfigureringsmöjligheter så är det diverse grejer jag inte gillar.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom
Jag kör med Betterzip vilket påminner mycket om winrar i mitt tycke. Det har funkat ypperligt för mig. Jag har kört med Transmission för vad jag visste fanns inte uTorrent till mac men nu när dom säger att det finns ska jag nog köra med det istället.

Jag skulle också vara oerhört intresserad av ett program som påminde om trillian, nu kör jag adium och även om det har mycket konfigureringsmöjligheter så är det diverse grejer jag inte gillar.

jag har hittat motsvarande program på nästan alla jag kör förutom en bra chatklient som liknar trillian

Så man får kanske testa runt lite och se vad som finns att tillgå

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Kollade trillians hemsida och det står faktiskt "In Development: Iphone & OS X" så kanske om man har tålamod.

http://www.trillian.im/btrf.php

Försökte regga mig på deras sida som betatester men när man klickar submit så laddar den om sidan och sparar endast ens beskrivning, osäker på om den faktiskt gått igenom eller inte.

EDIT: Aha, den gillade inte mina Ö'n i mitt efternamn. nu funkade det.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom
Kollade trillians hemsida och det står faktiskt "In Development: Iphone & OS X" så kanske om man har tålamod.

http://www.trillian.im/btrf.php

Försökte regga mig på deras sida som betatester men när man klickar submit så laddar den om sidan och sparar endast ens beskrivning, osäker på om den faktiskt gått igenom eller inte.

EDIT: Aha, den gillade inte mina Ö'n i mitt efternamn. nu funkade det.

wtf

We will automatically notify you by e-mail when a testing slot becomes available for your chosen platform(s). Thanks again for your interest and support!

irreterad jag vart

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

måste bara säga att apple folket värkar vara sjyst, inte en enda har sakt SÖK eller GOOGLA när man har frågat nått som man annas brukar få slängt i ansiktet på den "Andra" sidan

Forsätter det så här så kommer jag slänga ut alla mina pc burkar

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive