Passivt kylt Radeon HD 5750 från Powercolor

Permalänk
Melding Plague

Passivt kylt Radeon HD 5750 från Powercolor

Tillverkaren Powercolor satsar på ett knäpptyst Radeon HD 5750.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

najs
'
känns som den kan hitta in i många htpcer

Permalänk
Medlem

Släng på en fläkt och se MHzen springa iväg!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

hmmm htpc med spelmöjligheter började jag genast tänka på..

Permalänk
Medlem

bra jobbat. ge oss 5850 nu i passiv form!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
bra jobbat. ge oss 5850 nu i passiv form!

Det blir nog svårare... ett passivt 5850 lär nog behöva en galet välventilerad låda... mao aldrig kommer den sitta i en htpc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
ge oss 5850 nu i passiv form!

Lär aldrig hända.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Lär aldrig hända. [/QUOTE
]Inte fabriks tillverkat iallafall.

Permalänk
Medlem

Varför lär inte det hända? Det har gjorts för de flesta andra grafikkortgenerationer... Och det behövs inte ett speciellt mycket ventilation, se bara min lösning

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

5850 kommer nog inte bli passiv kylt på väldigt länge! Säger inte att det är omöjligt men jag tror inte att det är möjligt idag. En Athlon x2 250 går ju att köra passiv om man har bla luftflöde i chassit, men att en Phenom 2 955 eller typ en core i5 750 skulle köras passivt är nog mindre verklighet.. så tolkar jag det iallafall.

Permalänk
Medlem

i7 går att köras passivt. jag ska försöka finna en länk på testet som gjordes med en ganska billig tower kylare. tempen var iofs förjävlig, men det är gångbart.
Gigabyte håller även på att arbeta med en passiv lösning (uppgifter tagna från en sweclockers medlem som hade bättre tur med sin kontakt med företaget än mig).
så jag förstår inte riktigt vart ifrån ni får information.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

5850 är riktigt tyst med fläkt så ser inte nödvändigheten med passivt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Släng på en fläkt och se MHzen springa iväg!

Tänkte samma sak.
Annars vore kortet perfekt för att driva en 30" tums skärm.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Hur mäter det sig mot GF 260GTX då? I spel dvs. Jag funderar på om man ska köpa nytt men vill ha fabrikstillverkat passiv kylning.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folkeryd
Hur mäter det sig mot GF 260GTX då? I spel dvs. Jag funderar på om man ska köpa nytt men vill ha fabrikstillverkat passiv kylning.

HD5750 är sämre än GTX260, sämre än HD4870 och nästan i HD4850-klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Släng på en fläkt och se MHzen springa iväg!

Varför då?? Då kan man ju lika gärna köpa en som har fläkt från början. Den lär väll inte överklocka bättre med tanke på att det är standard 5770.

ONT, väldigt trevligt. Klart intressant att stoppa i sin HTPC. Inte för att man behöver grafik kraften men att man får Dolby true HD och DTS master audio.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Vad som går att göra och vad som är lämpligt är två helt olika saker. Kör du en i7 med passiv kylning och stressar cpun med något krävande spel eller stresstest så lovar jag dig att cpun kommer bli överhettad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
i7 går att köras passivt. jag ska försöka finna en länk på testet som gjordes med en ganska billig tower kylare. tempen var iofs förjävlig, men det är gångbart.
Gigabyte håller även på att arbeta med en passiv lösning (uppgifter tagna från en sweclockers medlem som hade bättre tur med sin kontakt med företaget än mig).
så jag förstår inte riktigt vart ifrån ni får information.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Varför då?? Då kan man ju lika gärna köpa en som har fläkt från början. Den lär väll inte överklocka bättre med tanke på att det är standard 5770.

ONT, väldigt trevligt. Klart intressant att stoppa i sin HTPC. Inte för att man behöver grafik kraften men att man får Dolby true HD och DTS master audio.

De som har fläkt från början har en plutt till kylare. Kylaren måste vara fet för att funka passivt. En fläkt på denna och den kommer klocka som ett monster

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Vad som går att göra och vad som är lämpligt är två helt olika saker. Kör du en i7 med passiv kylning och stressar cpun med något krävande spel eller stresstest så lovar jag dig att cpun kommer bli överhettad.

Beror på hur stor kylaren är

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Hur bra är HD5750 jämfört med ett gammalt 8800GT? Vad är bästa kortet med passiv kylning, alt väldigt tyst kylning?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Hmm.. undrar vad om är det bästa köpet: Gigabyte HD4850 Multi Cooling 1GB passivt eller detta?

Gigabytet ser ut att vara runt 50 kronor billigare just nu = försumbart. HD5750 smeker väl HD4850 med lite marginal?

Permalänk

Vad är meningen att köra med ett passivt 5850 om man ändå kommer att behöva ha flertalet chassifläktar för att det skall vara bra vent i chassit?.. förstår inte vitsen. Det är inte bara att släppa ett 5850 med passiv kylning med värsta kylaren som tar upp flera platser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
De som har fläkt från början har en plutt till kylare. Kylaren måste vara fet för att funka passivt. En fläkt på denna och den kommer klocka som ett monster

Beror på hur stor kylaren är

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Hmm.. undrar vad om är det bästa köpet: Gigabyte HD4850 Multi Cooling 1GB passivt eller detta?

Gigabytet ser ut att vara runt 50 kronor billigare just nu = försumbart. HD5750 smeker väl HD4850 med lite marginal?

HD5750 alla gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Vad är meningen att köra med ett passivt 5850 om man ändå kommer att behöva ha flertalet chassifläktar för att det skall vara bra vent i chassit?.

Vitsen är att ha ett system som är så tyst som möjligt samtidigt som det presterar väl. Min setup klarar av de flesta spel utan några bekymmer och det utan att ha en damsugare (tänk 4870x2) någon meter ifrån mig. Att enbart ha tre Noctua fläktar i ett system utan för den delen göra avkall på den grafiska prestandan är orsaken till att jag vill se ett passivt 5850 kort. Och vattenkylning är inte ännu helt aktuellt för min del

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
HD5750 alla gånger.

Smaskens.
Jag läste lite tester på aktivt kylda 5750 och det smiskar i regel GTS250 och, beroende på applikation, ibland HD4870. Yay!
Nu väntar man ju mest på en prissänkning... snål svensk ftw?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Vad som går att göra och vad som är lämpligt är två helt olika saker. Kör du en i7 med passiv kylning och stressar cpun med något krävande spel eller stresstest så lovar jag dig att cpun kommer bli överhettad.

Sant så. Jag hittade inte testet, men vad jag kommer ihåg är att de kom fram till att den passiva lösningen (tänk en billig variant av Noctua) enbart lämpade sig till kontorsarbete och surf - allt annat var omöjligt.
Men det går (utan att för den delen vara funktionsduglig)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Sant så. Jag hittade inte testet, men vad jag kommer ihåg är att de kom fram till att den passiva lösningen (tänk en billig variant av Noctua) enbart lämpade sig till kontorsarbete och surf - allt annat var omöjligt.
Men det går (utan att för den delen vara funktionsduglig)

Resonemanget faller dock på det faktum att i7 som surfprocessor är slösaktigt och rent konstigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Resonemanget faller dock på det faktum att i7 som surfprocessor är slösaktigt och rent konstigt...

Javisst är det slösaktigt och rent konstigt. Men huruvida det är lämpligt eller ej måste vi lämna till (den konstiga och slösaktiga) användaren.

edit: jag försöker verkligen hitta det testet jag har i tanke så att ni får läsa vad de gjorde. Här är ett liknade test som dock bara visar hur pass "fail secure" kylaren är ifall fläktsystemet skulle gå sönder.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ett HD5870 med denna förmonterad hade jag inte tackat nej till
http://www.nordichardware.se/nyhet,16623.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Vad som går att göra och vad som är lämpligt är två helt olika saker. Kör du en i7 med passiv kylning och stressar cpun med något krävande spel eller stresstest så lovar jag dig att cpun kommer bli överhettad.

Jo du, jag har faktiskt kört min 920 (i7) passivt med Noctuas U12P när jag körde på luft, eller det vore kanske mer korrekt att säga att jag provade precis innan jag slängde på vatten på mobo och prolle.

Du har helt rätt, den skulle "brinna upp" ganska fort, åtminstone om du har klockat! Nu vågade jag iofs inte prova någon längre tid utan endast någon timme, men när tempen ser ut att vilja passera 100 grader som ingenting (och fortsätta uppåt) vid full load och klockat, ja då lade jag ner omgående i alla fall!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
HD5750 alla gånger.

Håller med, har både 4850 och 5750 igång hemma samtidigt (olika burkar), 5750 är väl någorlunda jämnstarkt med 4850, fast nyare och bättre i övrigt.

På tal om ljudnivån, när jag slog igång mitt Powercolor 5750 så var det en sak som slog mig direkt: Vad SJUKT tyst det går jämfört med 4850 kortet, har 2 st 4850 och båda är av Sapphire´s non reference design, alltså det korta med blå pcb som i sig självt definitivt är tystare än 4850 reference design-korten.
Faktiskt så kan jag inte ens höra kortet alls utifrån burken (Antec 300) utan måste lägga örat emot något av de tomma fläkthålen (taket & sidan), och även då får jag anstränga mig ifall. Ifall kortet pressas max så hörs det lite om man lyssnar, i idle näst intill som ett passivt kylt, dvs tyst! Har 3 st Noctua P12: or som snurrar i ca 600rpm i burken (väldigt låg ljudnivå), men Powercolor 5750 kortet kan inte lätt urskiljas, så även om dessa kort har fläkt så är dom inte svåra att leva med ändå. För mig får dom ännu hellre ta fram ett 5750 som är single slot, någon som vet om det är på gång?

Ahh, just det. Dom får dessutom mer än gärna pusha lite extra för att få HD bitstreamingen at fungera för alla med 5xxx seriekort, så att man bara kan installera och köra på, göra det enkelt för alla.
Som det ser ut nu så köper en del 5xxx serie kort, installerar PDVD9 och förväntar sig att dom skall få HD bitstreaming, för mig fungerar det då inte ännu, lite tråkigt att upptäcka när en av dom främsta anledningarna till köpet var just bitstreamingen av dts ma/true hd.

Surt sa räven!! Någon som har en lösning??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Hur bra är HD5750 jämfört med ett gammalt 8800GT? Vad är bästa kortet med passiv kylning, alt väldigt tyst kylning?

HD5850 ger riktigt bra prestanda och har även en tystgående kylare.

Visa signatur

~Pelle~