Permalänk
Medlem

ADSL - telesladd

JAg har en liten fråga angående prestandasänkning med en lång telesladd..

det e nämligen så att jag snart ska få 1mbit ADSL (äntligen).. men nu e det så att jag har beställt det på mitt egna nummer.. vi har ett telenummer som fanns i huset från början (=alla telefoner).. men sen fixade vi ett till abbonemang BARA till mig.. men eftersom det inte finns några sladdar i huset dragna för det numret så drog vi en egen 20m lång sladd ner till mitt rum.. som då har det enda jacketet för det numret (=första jacket).. det e en vanlig vit telfonsladd med fyra små tåtar i..

alltså vi har flera linor in i huset.. men använder bara två.. sitter en liten svart dos (10x10cm) som vi öppnade o fäste ena änden av den 20m långa sladden o drog ner i mitt rum..

nu tänkte ju jag koppla in ADSL:et på detta första egendragna jacketet som ligger i mitt rum 20meter från lådan där telefonlinan kommer in i huset.. kommer denna 20 meter egendragna kabel försämra ping/packetloss/bandbredd ?? jag vill ju ha så bra ping o så lite packetloss som möjligt.. o så vill jag kunna utnyttja alla 1mbit..

hur ska jag göra för att det ska bli bra om det inte funkar bra såhär..

hur mycket klarar en vanlig telefonsladd av? vad har den för prestanda? klarar den 1mbit?

ska jag dra en ca 1meter sladd in i köket (lådan sitter på väggen utanför köket) o sen sätta modemet där o sen med 20 meter TP sladd dra ner i mitt rum.. det kanske e bättre..

hur lång sladd brukar det vara till det första jacket i hus? o vad e det för sladd? kan jag köpa nån annan telesladd o dra ner till mitt rum

ritat en bild för att ni ska fatta hur det e upplagt..
jag bor alltså på nedervåningen.

http://storm.prohosting.com/jejje/sladd.htm

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

Jag tror det kommer gå bra som det är.

inte säker, men om det blir dålig ping så kan du ju alltid köpa en repeater. (om du inte vet avd det är så fråga i en data butik)

En av mina polare sitter bakom en 50 meters sladd, visserligen är det lite ostabilt där men en 20 ska väll gå.

jag tror det står lite om det där i boxen du får modemet i.

Permalänk
Medlem

okej..

det är nog ganska bra kabel jag har använt också.. inga skarvar (självklart) o den e inte ubertunn.. aja.. får prova

kan ingen berätta vad en sån där repeater är? kanske psota en bild o vad den gör.. så att jag även om jag inte behöver gå till en databutik så vet jag vad det är.. man vill ju vet så mycket som möjligt

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

Det ska väl inte vara några som helst problem att sätta adsl-modemet i ditt rum, bara du har kopplat telekabeln riktigt.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

jag trodde inte att de tinte skulle funka.. utan om et skulle funka bra eller inte.. alltså om det blir mycket packetloss tack vare att sista biten till modemet består av 20 meter vanlig enkelt telesladd..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

En repeater är en sorts förstärkare helt enkelt.
Jag tror inte det är någon fara, så länge inte kabeln ligger klämd under några dörrar eller likn.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

jag satt "bakom" en 15 meters lång tele-förlängsninssladd innan hundjäveln bet av den!
Men det funkade finfint...

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem

De 20m du dragit till jacket är inga problem. Sen ansluter du ADSL-dosan till jacket och från ADSL-dosan till modemet bör kabeln inte vara längre än 5m.
Har man betydligt längre är det bättre att ha modemet vid jacket och sedan dra TP till datorn.

Permalänk
Medlem

okej.. men då ska det ju vara lungt.. tack för all hjälp..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."