[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ser ut att passa in på gamla hårddiskar. Hjälpmedel vid hantering av skivkassetter eller liknande.

Nära nog Den var lite lurig. Prylen är till för kalibrering av läshuvuden på gamla (stora) hårddiskar. Man stoppade en änden i en hållare och förde ut läshuvudena i spåren på manicken och använde sedan bladmått för att kontrollera avståndet mellan huvudet och spåren.

Inget man gjorde ofta, troligen bara av servicepersonal från leverantören.

Hardware_guy får posta en ny bild.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Jag tyckte balunen såg bekant ut, jag har nog bara sett hanen som ska stoppas in där

Vaddå bara sett hanen, token ring är en hermafrodit-kontakt, ser likadan ut i båda kontaktdonen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Vaddå bara sett hanen, token ring är en hermafrodit-kontakt, ser likadan ut i båda kontaktdonen

Va? ehm.. jaha.. då har jag blandat ihop kontakterna, inget man jobbar med dagligen direkt

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Att det är ett grafikkort bör alla inse, men vad är det för modell?
Denna tillverkare hade även en udda funktion som mig veterligen inte fanns på någon annan tillverkares grafikkort. Vad var det för funktion?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
http://pici.se/pictures/NwHTidTBV.jpg

Att det är ett grafikkort bör alla inse, men vad är det för modell?
Denna tillverkare hade även en udda funktion som mig veterligen inte fanns på någon annan tillverkares grafikkort. Vad var det för funktion?

Jag har funderat och googlat, men kan inte komma på vad det är för ett kort.
Verkligen en utmaning.
Det har 2 st S-video kontakter. Kan det vara den unika funktionen?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

inspelning av video kanske

Permalänk

Typ dagens Vivo?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gammalt Martrox kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harem_B
Gammalt Martrox kort?

Jag har skummat igenom bilder på en massa Matrox-kort, men inget liknar detta. Men jag kan förstås ha missat det.
Vilka egenskaper hos kortet syns på bilden?

2st S-video out
Gul RCA-out
VGA-out
PCI
40mm Fläkt
Underlig trekantig form på kortet.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
http://pici.se/pictures/NwHTidTBV.jpg

Att det är ett grafikkort bör alla inse, men vad är det för modell?
Denna tillverkare hade även en udda funktion som mig veterligen inte fanns på någon annan tillverkares grafikkort. Vad var det för funktion?

Ser onekligen ut som ett Canopus Spectra 2500 alltså ett 3dfx voodoo kort och den andra s-video folk pratar om skulle vara video in. Med möjlighet att koppla vga från annat kort direkt in i kortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke_88
Ser onekligen ut som ett Canopus Spectra 2500 alltså ett 3dfx voodoo kort och den andra s-video folk pratar om skulle vara video in. Med möjlighet att koppla vga från annat kort direkt in i kortet

Ser ut som det ja. Hittade orginal bilden också.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke_88
Ser onekligen ut som ett Canopus Spectra 2500 alltså ett 3dfx voodoo kort och den andra s-video folk pratar om skulle vara video in. Med möjlighet att koppla vga från annat kort direkt in i kortet

Skickligt!
Har du en ny, spännande bild till oss?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Både rätt och fel. Canopus Spectra 2500 stämmer, men det är ett Riva TNT, inte Voodoo.
Det speciella med Canopus kort är att de har omvänd pass through till Voodoo-korten (vänstra kontakten), om man nu även hade ett sådant.

Voodoo-korten var rena 3D-kort, och det normala var att signalen från 2D-kortet gick en runda i voodoo-kortet, innan den sedan gick till skärmen. Det gav ett rejält tillskott av suddighet i 2D-bilden, vilket man slapp med Canopus kort.

Kontakterna till höger är komposit och s-video ut.
http://www.gamesfirst.com/articles/Spectra2500/spectra.htm
Hittade även ett reklamblad http://www.hardware-one.com/reviews/spectra2500/images/SPECTR...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag spinner vidare med en ny bild...

Vad kallas denna gamla konsoll som inte direkt slog så stort på marknaden

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

virtualboy.

Tänkte så här med tråden att den som svarar först & har rätt svar (kolla klockan i inlägget).
Får posta nästa bild, så slipper 10 pers lägga upp samtidigt.

Och om vinnaren inte kan/vill osv kan bara skriva det, så får första nästa person postan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

En Nintendo/Famicom Power Glove!

Fortsätter väl på konsollspåret:
Vad är det som sitter under detta Dreamcast?

Permalänk
Medlem

En zip drive (om du inte menar det kaklade bordet förstås.

Här hittade jag info:
http://gizmodo.com/299778/prototype-dreamcast-with-zip-drive-...

Överlåter till någon annan att posta nästa bild...

Permalänk
Medlem

Jag kan posta en bild när jag kommer hem om ingen annan hinner före.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Vad är detta?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Något Amiga kort? MC68302F
Fast chippet och kortet är för nytt, kanske? Suddig text:( en liten enkretsdator kanske?
Fast det lutar mest mot ett videokort till Amiga eller något för Ide, ATA eller SCSI.
Det verkar vara ca 50 pinnar så ett SCSI kort till Amiga 500. Har ett sådant men inte framme:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Något Amiga kort? MC68302F
Fast chippet och kortet är för nytt, kanske? Suddig text:( en liten enkretsdator kanske?
Fast det lutar mest mot ett videokort till Amiga eller något för Ide, ATA eller SCSI.
Det verkar vara ca 50 pinnar så ett SCSI kort till Amiga 500. Har ett sådant men inte framme:)

Här är en större bild.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Mer RAM till Amiga 500?

edit: Eller kanske A1200?

Permalänk
Medlem

Motorolo 68020, Motorola 68882 flyttalsprocessor
Efter lite letande, Phase 5: Blizzard 1220/4 uppgradering till A1200.
http://www.amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=147
Överlämnar nästa bild till någon annan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Torde inte vara alltför svår.

Edit: eller så är den det. Jag kan tänka mig att ge ledtrådar, men jag gissar att PGBP kan plocka den här, t.ex.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Blizzard 1220 med 4 MB minne till A1200.

Lägger dock inte upp ny bild.

edit: Något sen tydligen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
http://www.lysator.liu.se/~busk/littleblackbox.png

Torde inte vara alltför svår.

Edit: eller så är den det. Jag kan tänka mig att ge ledtrådar, men jag gissar att PGBP kan plocka den här, t.ex.

En svart låda konstruerad av SAAB?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
En svart låda konstruerad av SAAB?

Det skulle nog de flesta kunna gissa. Innehåll och syfte, då?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Det skulle nog de flesta kunna gissa. Innehåll och syfte, då?

Innehåll, en massa elektroniska prylar med syfte att lagra information om ett flygplans handlingar. Inspelning av piloternas konversation + allmän information om planet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

ah, du tänkte på en sån svart låda bara för att jag gav filen ett sådant namn... nej, då är du inne på fel spår.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
http://www.lysator.liu.se/~busk/littleblackbox.png

Torde inte vara alltför svår.

Edit: eller så är den det. Jag kan tänka mig att ge ledtrådar, men jag gissar att PGBP kan plocka den här, t.ex.

Pfft, den lätta Fast i ärlighetens namn har jag inte sett en sån låda förut, men jag gissar att det är en core-stack från en D20 eller D22. D.v.s internminne från en svensk minidator.

Finns det bilder på innanmätet? (plocka för guds skull inte isär den bara för att jag frågar)

En ny bild kommer om kode godkänner mitt svar.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.