ASUS Xonar D1, 7.1 channel, SPDIF , någe att ha?

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar D1, 7.1 channel, SPDIF , någe att ha?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366684

Funderar på ett sådant i min i7 rigg.. för det interna ljudkortet är ju inte det bästa i världen.
men hur är drivrutinerna till windows 7 x64 med detta?
min s775 rigg har ju ett x-fi fatality fps.. iofs kan jag ju sno det kortet..
men nu när jag har ny hårdvara vill jag faen byta ut det med..
kommer använda ett 2.1 system iffårn jbl till datorn, så behövs ju inget super kort.. ska ju lira lite musik och kanske spela något spel..
men viktigaste är att det ska vara stabilt..

finns ju pcie version av kortet med, men är det någon fördel med det?
för i pcie porten jag har över tänkte jag mig ett pcie trådlöst nic..
men som sagt om jag får mer ut av att ha ett ljudkort där, går det ju köpa pci modell av nicet iofs... men men..

vad tror ni.. funkar det bra. eller utklassar x-fi kortet det..
asså ska ju bara köra 2.1 system så, och detta LOW profile kort gör sig nog bra i mitt 902 chassi,, täcker ju inte så mycket av psu fläkten då som mitt x.-fi gjorde.. oim man har det i sista pci porten på moderkortet. som jag alltid fått för mig man ska ha ljudkort?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du använder ditt x-fi kort eftersom du tänker driva ett jbl system. Detta av den enkla anledningen att du troligen inte kommer höra en sån stor skillnad. Och du kommer ha ca 800 spänn till annat skoj
Jag hade ett x-fi gamer kort och blev mycket besviken när jag inte blåstes iväg efter att ha uppgraderat till d2x. Dock var det högtalarna (random 2.1 system) som var flaskhalsade och efter att ha köpt bättre (dfelt audioengine) ljudsystem kunde jag känna en betydlig skillnad:)
Om inte pengar är något problem så bör du kolla på Xonar essence. Ett ljudkort som enligt tester är ett av de bättre korten på marknande för ett 2.1 system och hörlurar.
Pcie vs pci i detta sammanhang ska inte vara något som du behöver tänka på förutom platsbrist och dylikt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Men asså, detta d1 kort behöver väl inte sådant där fult extra ström , floppy kontakt?
Hörde någe om det nu..
vil jag ju ej ha..
får skicka tillbax skiten i såfall.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/r.x/asus-xonar-dx/card.jpg

Verkar ju bara vara PCie version som behöver ström?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att ingen extra strömsladd behövs. Bara att peta in i PCI-porten och köra. I övrigt är det samma kort som DX. Har haft mitt i ca 4 månader och det har fungerat alldeles perfekt, det enda som skulle kunna vara ett problem är att både mikrofon och spdif delar samma uttag. Har du några övriga frågor kring detta kort är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem

Det ligger på posten
ska väl hämta det imorrn..
sedan är min i7 rigg äntligen klar.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz