Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig

Tjenare, min dator har börjat att bete sig konstigt och stänger av sig själv i windows efter jag har spelat spel oftast,ibland annars också. Medans i spelet så är det oftast lugnt.Får en blåskärm men hinner inte läsa vad som står där.
Den har också blivit mycket långsammare än vad den var då den va ny för nån månad sen, tar nästan dubbelt så lång tid att starta upp windows plus att jag får korrupta filer ibland då jag startar upp :/ kan de va hårddisken som håller på att lägga av (igen....)
kör XP Home på 500gigaren
*dator i sign

Permalänk
Medlem

Det kan bero på överhettning. Städa dator från damm.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

är städad för inte länge sen, typ en vecka plus att kör med öppen låda om jag spelar lite längre andra förslag?

Permalänk
Medlem

- När de kommer till hastigheten så bör du kolla upp vilka program som startas och vilka som kräver systemresurser. Har du installerat massa skräp som ligger och kör så slöar de ner datorn och uppstarten.

När de kommer till kracherna av datorn... som dessutom haft en koppling till spel så skulle jag gissa på något av följande altiernativ. Spel kräver mycket av datorn...Jobbar CPU och GPU hårt kräver de mer ström... vilket också resulterar i mer värme att leda bort. Jag tror framför allt att de kan vara ett värmeproblem. Kolla de kylare du har sitter fast... släpper dom tex till hälften kan man få den här typen av problem... man ha igång datorn ett tag... och kör man lättare applikationer kan de gå bra. Du borde se om "tvinga" fram en krasch där datorn stänger av sig genom att köra lite stresstest för CPU respektive GPU... Finns testprogram för CPU som belastar processorn hårt (vet dock inga namn eftersom jag inte haft behov av att testa). För GPUn kan man köra 3D mark eller något sånt om och om igen. Krachar datorn på grund av effektproblem bör den krascha bara när datorn kör på max och inte efteråt... och gäller de datorn du har i profilen så har du 650W till ditt förfogande vilket borde med råge vara tillräckligt.

Visa signatur

Har en tyst dator.