Hur matchar jag framerate mellan dvd och HD?

Permalänk
Medlem

Hur matchar jag framerate mellan dvd och HD?

En snabbfråga..
Har en del högupplöst i datorn och kör 1080p/24 via hdmi till en samsung LE40-A676 och det flyter fantastiskt fint i mpc-hc. Problemet är att när jag kör en dvd i powerdvd 9 så hackar bilden, förmodligen beroende på just 24p! Måste jag ändra upplösning till 1080p/50 varje gång jag vill se en dvd eller kan problemet kringgås på något vis? Det vore perfekt att kunna köra mpc-hc i 1080p/24 och powerdvd i 1080p/50 för dvd och 1080p/24 för bluray.. Är det möjligt?
Om inte undrar jag om det är möjligt att skapa genvägar så att man helt enkelt har en knapp på skivbordet för 1080p/24 och en annan för 1080p/50 så man slipper att ge sig in och speka i catalysten varje gång..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Re: Hur matchar jag framerate mellan dvd och HD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
En snabbfråga..
Har en del högupplöst i datorn och kör 1080p/24 via hdmi till en samsung LE40-A676 och det flyter fantastiskt fint i mpc-hc. Problemet är att när jag kör en dvd i powerdvd 9 så hackar bilden, förmodligen beroende på just 24p! Måste jag ändra upplösning till 1080p/50 varje gång jag vill se en dvd eller kan problemet kringgås på något vis? Det vore perfekt att kunna köra mpc-hc i 1080p/24 och powerdvd i 1080p/50 för dvd och 1080p/24 för bluray.. Är det möjligt?
Om inte undrar jag om det är möjligt att skapa genvägar så att man helt enkelt har en knapp på skivbordet för 1080p/24 och en annan för 1080p/50 så man slipper att ge sig in och speka i catalysten varje gång..

Men vänta här nu, Problemet är att när jag kör en dvd i powerdvd 9 så hackar bilden, förmodligen beroende på just 24p
Du kör väl inte datorn på 24p hela tiden?

Och ja det finns det du frågar efter i form av flera alternativ men jag är bara insatt i ett, reclock med powerstrip.
Datorn byter frekvens beroende på filmen så jag behöver aldrig bry mig om det

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda profiler i CCC, det är bara att spara undan de olika upplösningarna, du kan välja att få både genväg på skrivbordet och tangentbordskombination för att byta.

Jag gör så själv, använder ctrl-shift+1 för skrivbordsupplösning, ctrl+shift+2 för 720P60 & ctrl+shift+3 för 1080p24 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Men vänta här nu, Problemet är att när jag kör en dvd i powerdvd 9 så hackar bilden, förmodligen beroende på just 24p
Du kör väl inte datorn på 24p hela tiden?

Och ja det finns det du frågar efter i form av flera alternativ men jag är bara insatt i ett, reclock med powerstrip.
Datorn byter frekvens beroende på filmen så jag behöver aldrig bry mig om det

Eeeh..jo..jag har Catalysten inställd på 1080p/24 så jag antar att det är det som skickas hela tiden.. Har testat 1080p/50 och då flyter dvd helt ok men blurayrippar förlorar sitt goa flyt så jag vet inte riktigt hur du menar att jag ska ställa in datorn? Jag måste ju välja en upplösning så hur får jag datorn att ändra frekvens automatiskt efter vad som spelas upp? 1080p/50 ger ryckiga 720p/1080p-filmer så vad ska jag sätta den på för att det ska funka konstant?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Men använder du inte datorn till nå annat än film?
För surfning i 24 bli outhärdligt

Tanka hem powerstrip och reclock så ska jag guida dig hur du får den att slå om automatiskt

Permalänk
Medlem

Detta är en renodlad htpc så jag kör inget annat än film och musik i den..
Har nu tankat hem och installerat powerstrip och reclock! Tacksam för hjälpen..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Ok, i c:\program så hittar du reclock, därinne så finns en fil som heter RunEvent.sample.vbs, döp om den till RunEvent.vbs och klistra in detta nedanför.
Du kan ev få finslipa på scriptet för det är efter min dator och tv men kan funka bra för dig ändå.
I Reclock under avancerat så ska du klicka i "enable events notifications to vbs script when displaymode is change"
Nu så ska det funka

' -------------------------------------
' Event notification script for ReClock
' -------------------------------------
'
' This script will be called when ReClock change the media adaptation of a played file
' either automatically or after some manual change made in the properties panel
' It is called only for media file which contain a video stream, and when frame rate of this file is known
'
' ---------------------------------------------------------------------------------------------
' The 7 parameters received by this script are explained below:
'
' (1) contains the event name that just occurred:
' - "GREEN" : tray icon just got green (all is fine). Parameter
' - "YELLOW" : tray icon just got yellow. We should make what is necessary
' to change the monitor refresh rate
' - "STOP" : playback just stopped
' - "QUIT" : ReClock is about to quit
'
' Parameters (2), (3), (8) and (9) apply only with "GREEN" and "YELLOW" events. Otherwise they contain "-"
'
' (2) contains the type of media file currently played :
' - "CINEMA" : frame rate of source file is around 24 fps
' - "PAL" : frame rate of source file is around 25 fps
' - "NTSC" : frame rate of source file is around 30 fps
' - "CUSTOM" : frame rate of source file does not fall in previous categories
'
' (3) contains the current sound playback mode (apply only with GREEN/YELLOW event):
' - "PCM" : PCM mode
' - "SPDIF" : AC3 passthrough SPDIF
'
' (4) contains the current monitor selected for playback (1=primary, 2=secondary, etc...)
'
' (5) contains the total monitor count detected in the system
'
' (6) contains the current resolution of your monitor (WIDTHxHEIGHT)
'
' (7) contains the current refresh rate of your monitor (in Hz)
'
' (8) contains the original playback rate of the file (in fps multiplied by 1000)
'
' (9) contains the current playback rate of the file (in fps multiplied by 1000)
'
' (10) contains the filename of the current media file
'
' ---------------------------------------------------------------------------------------------
' Notifications examples:
' - GREEN CINEMA PCM 1 1 1024x768 72 23976 24000 c:\test.avi : all is good
' - GREEN NTSC PCM 1 1 1024x768 60 29970 30000 c:\test.avi : all is good
' - YELLOW PAL SPDIF 1 1 1024x768 72 25000 25000 c:\test.avi : please switch to a multiple of 25 hz since PAL wants 25 fps
' - YELLOW CINEMA SPDIF 1 1 1024x768 75 23976 23976 c:\test.avi : please switch to 71.928 hz
'
' ---------------------------------------------------------------------------------------------
' Here is a sample in VbScript that will call Powerstrip to change the monitor refresh rate
' using the /T parameter (to obtain the timings parameters go to the timings setup in powerstrip and copy
' them to the clipboard)
' There is a VERY important thing to note. Powerstrip change the timings directly in the hardware, but
' forget to notify Windows applications it did that (including ReClock). So this script MUST exit with
' an exit code of 0 if it did change the configuration with powerstrip. Otherwise the script should
' return 1

' Decode the parameters
Set objArgs = WScript.Arguments
If objArgs.Count < 10 Then
MsgBox "Bad argument count !", MB_OK, "ReClock Event Notification"

' We have done nothing. Return 1 to indicate ReClock that
' the configuration has not changed
WScript.Quit 1
End If

eventName = objArgs(0)
mediaType = objArgs(1)
soundMode = objArgs(2)
currentMonitor = objArgs(3)
totalMonitorCount = objArgs(4)
currentResolution = objArgs(5)
currentRefreshRate = objArgs(6)
originalPlaybackSpeed = objArgs(7)
currentPlaybackSpeed = objArgs(8)
currentMediaFile = objArgs(9)

' If you need to debug, replace false with true in the following line
if false Then MsgBox _
eventName & " " & _
mediaType & " " & _
soundMode & " " & _
currentMonitor & " " & _
totalMonitorCount & " " & _
currentResolution & " " & _
currentRefreshRate & " " & _
originalPlaybackSpeed & " " & _
currentPlaybackSpeed, _
MB_OK, "ReClock Event Notification"

' Here is a sample of what can be done with PowerStrip
Set wshShell = CreateObject("WScript.Shell")

' We will put new timings here if necessary
newTimings = ""

' Obviously we have something to do only if the icon is yellow
If eventName = "YELLOW" Then

If soundMode = "PCM" Then

' Call the profile that match best what we need in PCM mode
Select Case mediaType & ":" & currentResolution
Case "CINEMA:1920x1080"
If currentRefreshRate <> "24" Then newTimings = "1920,640,48,144,1080,4,5,36,74228,528" ' 23.97Hz

Case "PAL:1920x1080"
If currentRefreshRate <> "50" Then newTimings= "1920,528,44,148,1080,4,5,36,148490,528" ' 50Hz

Case "NTSC:1920x1080"
If currentRefreshRate <> "60" Then newTimings= "1920,88,48,144,1080,4,5,36,148350,528" ' 59.94Hz
End Select

ElseIf soundMode = "SPDIF" Then

' In SPDIF mode we need an exact multiple to minimize the drops/repeats
' Note: be careful in NTSC mode, because if "currentRefreshRate" is already "60"
' when we go here then we won't switch but it may be 60 "bad" hz instead of 59.94 "wanted" hz
' The same problem exists for NTSC film (23.976fps)
' A solution is to force settings in the GREEN icon notification, but that would mean a pause
' each time we play a file with SPDIF ...
' That's why we use 59.94 hz and 71.928 hz for PCM too so we will never user 60 and 72 hz
Select Case currentResolution & "x" & originalPlaybackSpeed
Case "1920x1080x23976"
If currentRefreshRate <> "24" Then newTimings = "1920,640,48,144,1080,4,5,36,74228,528" ' 23.97Hz

Case "1920x1080x25000"
If currentRefreshRate <> "50" Then newTimings= "1920,528,44,148,1080,4,5,36,148490,528" ' 50Hz

Case "1920x1080x29970"
If currentRefreshRate <> "60" Then newTimings= "1920,88,48,144,1080,4,5,36,148350,528" ' 59.94Hz
End Select

End if

End If

' We quit the player, restore our favorite refresh rate and/or resolution
If eventName = "QUIT" Then

Select Case currentResolution
Case "1920x1080"
If currentRefreshRate <> "60" Then newTimings= "1920,88,48,144,1080,4,5,36,148350,528" ' 60Hz
End Select

End If

' Do we have new timings to apply ?
If newTimings <> "" Then

Set objShell = CreateObject("Shell.Application")
Set objFolder = objShell.Namespace(&H26&)
Set objFolderItem = objFolder.Self

' We will call Powerstrip 2 times
' In the second call, we will ask Powerstrip to change refresh rate/resolution
' and wait for it to finish the job. If Powerstrip would not be launched before, it would not
' return from this call leaving this VBS script stuck. That's why we make this first call to
' make sure that it is actually available (but we launch it only if it's not already running)
Do While Not wshShell.AppActivate ("pstrip") ' it has a hidden window called with this name
WshShell.Run """" & objFolderItem.Path & _
"\PowerStrip\pstrip.exe"""
WScript.Sleep(2000)
Loop

' Now run Powerstrip command and wait for it to finish its job
WshShell.Run """" & objFolderItem.Path & _
"\PowerStrip\pstrip.exe"" /TARGET:" & currentMonitor & _
" /T:" & newTimings, 0, true

' In case we did a configuration change we MUST return 0 to
' indicate ReClock it need to recalibrate itself.
' However, I found no way to check that Powerstrip did the job correctly ...
WScript.Quit 0

End If

' We have done nothing. Return 1 to indicate ReClock that
' the configuration has not changed
WScript.Quit 1

Permalänk
Medlem

Hmm intressant script.

Måste testa det när ny projektorn kommer.
Men detta ska funka inne i tex XBMC ?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Har megastrul.. Kör win 7 och får inte igång reclock.. Så fort jag försöker göra något i programmet får jag en error-box med "failed to load..." osv så det verkar kört..
Fan..måste ha virus eller något, hela datorn beter sig skumt.. Nu helt plötsligt funkar inte boxee heller.. Jag får ljud och subs men ingen bild annat än att ljusstyrkan pumpar lite i bakgrunden...
Aaarghh..
Blåser snart burken och skickar i Ubuntu..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Hmm intressant script.

Måste testa det när ny projektorn kommer.
Men detta ska funka inne i tex XBMC ?

Vet ej men reclock funkar iaf i XBMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Har megastrul.. Kör win 7 och får inte igång reclock.. Så fort jag försöker göra något i programmet får jag en error-box med "failed to load..." osv så det verkar kört..
Fan..måste ha virus eller något, hela datorn beter sig skumt.. Nu helt plötsligt funkar inte boxee heller.. Jag får ljud och subs men ingen bild annat än att ljusstyrkan pumpar lite i bakgrunden...
Aaarghh..
Blåser snart burken och skickar i Ubuntu..

Kör du 7 MC?

Citat från programmerare på slysoft

I'll repeat it once in a while... ReClock *will not* work correctly with Vista MC and Windows 7 MC. That's the way it is.

Permalänk
Medlem

Nej, pendlar mellan power dvd för just dvd, mph-hc för resten alternativt boxee när jag är lat och det inte spelar så stor roll hur kvaliteten är.. Powerdvd ser klart bäst ut på dvd och mpc-hc är något vassare än boxee på högupplöst (dxva?) men oftast kör jag allt via boxee som även autostartar. Har dock formaterat igårkväll och inte hunnit installera om allt ännu.. Men ska labba vidare!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Nej, pendlar mellan power dvd för just dvd, mph-hc för resten alternativt boxee när jag är lat och det inte spelar så stor roll hur kvaliteten är.. Powerdvd ser klart bäst ut på dvd och mpc-hc är något vassare än boxee på högupplöst (dxva?) men oftast kör jag allt via boxee som även autostartar. Har dock formaterat igårkväll och inte hunnit installera om allt ännu.. Men ska labba vidare!

Varför inte prova MediaPortal?

Då kan du ju använda PDVD's codec för Mpeg2 (DVD) och MPC-HC's för H.264 (med fungerande DXVA) det är ju fixat med en lätt inställning.

Då får du det bästa av 2 världar + ett GUI som liknar Boxee.

EDIT: Plus att MP har en funktion för automatisk ändring av refresh-raten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Varför inte prova MediaPortal?

Då kan du ju använda PDVD's codec för Mpeg2 (DVD) och MPC-HC's för H.264 (med fungerande DXVA) det är ju fixat med en lätt inställning.

Då får du det bästa av 2 världar + ett GUI som liknar Boxee.

EDIT: Plus att MP har en funktion för automatisk ändring av refresh-raten.

Jag har tänkt tanken på MP men då jag inte kör tv via datorn (har CanaDigital och har inte hittat något bra kort för det som fixar HD-kanalerna på ett bra sätt..) har jag tyckt det var "overkill" och jag gillar Boxee:s snygga gränssnitt och smidighet.. Har haft lite strul med att det hänger sig när man spelar flac och nu precis innan formateringen försvann bilden och bara ljud hördes vid filmuppspelning.. Berodde dock på drivrutinen.. Installerade senaste från ati och använde inte boxee på ett par dar så satte det inte i samband men en rollback löste problemet..
Anledningen till boxee är även att allt funkar... Inte så bra som med dedikerade grejer men utan en massa strul.. Minns när man körde ffdshow men dscaler gamma och sharpen, lanczos uppskalning för dvd osv och det var nog snyggare bild då men ett jäkla hoppande mellan profiler och allmänt pillande..
Kan mp dock bli smidigt som boxee och med automatisk omställning av frekvens är det dock ett alternativ om någon vänlig guidar mig genom inställningarna. Har t.o.m glömt hur jag brukade ha ffdshow konfigurerat..
Powerdvd:s plats i hjärtat har dock inte enbart med codecen att göra uttan jag gillar resultatet av uppskalningen via TruTheater och den funktionen kan jag inte tänka mig är möjlig att importera till MP.. Minns dock att Lanczos x3 knappast såg illa ut heller..och att det i alla fall var betydligt bättre än via boxee eller mpc-hc..

Ska i alla fal nu installera MP men tycker såvitt jag minns inte att det är så likt boxee.. Kan MP som boxee hämta info om film och musik? Tips på snygga skin? Hur hittar jag och ställer in powerdvd-codec för mpeg2 och mpc-hc för högupplöst och subs, dxva osv? Och den automatiska justeringen av frekvensen? Ställer det in sig beroende på filtyp och funkar är det klockrent...
Så kan någon länka till hur jag ställer in allt vore det kanon. De filtyper jag använder är mp3 och flac för musik, mpeg-2, avi, divx-xvid och h-x264..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Inaktiv

Får jag låna tråden lite? Ni prata lite om olika decoders så tänkte smita emellan med en fråga.

Undrade bara om power dvd's mpeg2-decoder är märkbart bättre än mpc-hc's inbyggda?