Permalänk
Medlem

Söker efter ny router alt mesh-nätverk under 5000 kr som inte sticker ut allt för mycket designmässigt och som fungerar i en etagelägenhet med öppen planlösning på 99 kvm. Kommer köra speldator och stationär Mac via kabel, alla andra 20 enheter kommer köras trådlöst. Har 1 gigabitslina.

ASUS RT-AX86S verkar intressant. Det pågår en kampanj där man för två för 2990 kr, så man kan köra mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Söker efter ny router alt mesh-nätverk under 5000 kr som inte sticker ut allt för mycket designmässigt och som fungerar i en etagelägenhet med öppen planlösning på 99 kvm. Kommer köra speldator och stationär Mac via kabel, alla andra 20 enheter kommer köras trådlöst. Har 1 gigabitslina.

ASUS RT-AX86S verkar intressant. Det pågår en kampanj där man för två för 2990 kr, så man kan köra mesh.

Hej,

Tror verkligen inte du behöver Mesh för en lägenhet på under 100 kv, etage eller ej.

Återkommande i tråden är Asus TUF 5400 och den lär göra jobbet mer än bra för din del. Det enda som kanske inte tickar i din box är det estetiska för speciellt vacker är den inte, dock väldigt prisvärd! 1 Gb-lina klarar den givetvis såsom de flesta moderna routrar.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Söker efter ny router alt mesh-nätverk under 5000 kr som inte sticker ut allt för mycket designmässigt och som fungerar i en etagelägenhet med öppen planlösning på 99 kvm. Kommer köra speldator och stationär Mac via kabel, alla andra 20 enheter kommer köras trådlöst. Har 1 gigabitslina.

ASUS RT-AX86S verkar intressant. Det pågår en kampanj där man för två för 2990 kr, så man kan köra mesh.

Jag har just beställt detta tvåpack, mest för att en AX86S går att stänga in i mitt säkringsskåp.

Men jag kan ju inte låta bli att undra, jag med: Finns det bättre lösningar runt 3000 kr för mesh? Jag kommer köra wired backbone mellan noderna. Är det bättre med två AX86S än två Asus XT8, till exempel?

Jag har ett radhus på 100 kvm som behöver täckas, men eftersom routern inte kan placeras centralt utan i något av hörnen av radhuset så tror jag att två noder är bättre.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Jag har just beställt detta tvåpack, mest för att en AX86S går att stänga in i mitt säkringsskåp.

Men jag kan ju inte låta bli att undra, jag med: Finns det bättre lösningar runt 3000 kr för mesh? Jag kommer köra wired backbone mellan noderna. Är det bättre med två AX86S än två Asus XT8, till exempel?

Jag har ett radhus på 100 kvm som behöver täckas, men eftersom routern inte kan placeras centralt utan i något av hörnen av radhuset så tror jag att två noder är bättre.

Prestandamässigt tror jag nog de du beställt är svåra att slå för 3000kr. Sov lugnt

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Tror verkligen inte du behöver Mesh för en lägenhet på under 100 kv, etage eller ej.

Återkommande i tråden är Asus TUF 5400 och den lär göra jobbet mer än bra för din del. Det enda som kanske inte tickar i din box är det estetiska för speciellt vacker är den inte, dock väldigt prisvärd! 1 Gb-lina klarar den givetvis såsom de flesta moderna routrar.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Tack för förslaget men den är som du säger inte riktigt i min stil. Angående mesh eller inte så kan man aldrig få för bra täckning, och överlag är designen på dessa oftast minimal vilket faller mig i smaken.

Skrivet av JoBBi:

Jag har just beställt detta tvåpack, mest för att en AX86S går att stänga in i mitt säkringsskåp.

Men jag kan ju inte låta bli att undra, jag med: Finns det bättre lösningar runt 3000 kr för mesh? Jag kommer köra wired backbone mellan noderna. Är det bättre med två AX86S än två Asus XT8, till exempel?

Jag har ett radhus på 100 kvm som behöver täckas, men eftersom routern inte kan placeras centralt utan i något av hörnen av radhuset så tror jag att två noder är bättre.

Jag läste runt lite om Asus Zenwifi AX XT8 och den har fått bra betyg bl.a. här och hos PC För Alla. Designen är även minimal vilket passar mig. Ett 2-pack i vitt kostar 3200 kr, så jag slog till och köpte ett par.

Permalänk
Skrivet av Nexam:

Tack för förslaget men den är som du säger inte riktigt i min stil. Angående mesh eller inte så kan man aldrig få för bra täckning, och överlag är designen på dessa oftast minimal vilket faller mig i smaken.

Jag läste runt lite om Asus Zenwifi AX XT8 och den har fått bra betyg bl.a. här och hos PC För Alla. Designen är även minimal vilket passar mig. Ett 2-pack i vitt kostar 3200 kr, så jag slog till och köpte ett par.

Hur du kan tycka att AX86S är så mycket snyggare än TUF5400 är en gåta ingen av dem är ju minimalistiska direkt...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur du kan tycka att AX86S är så mycket snyggare än TUF5400 är en gåta ingen av dem är ju minimalistiska direkt...

Jag skrev "som inte sticker ut allt för mycket designmässigt", och det står jag fast vid att AX86S inte gör, trots att det är en router riktad till gamers. TUF 5400 ser ut som en Transformers-spindel.

Hur som helst så blev det ett par XT8.

Permalänk
Skrivet av Nexam:

Jag skrev "som inte sticker ut allt för mycket designmässigt", och det står jag fast vid att AX86S inte gör, trots att det är en router riktad till gamers. TUF 5400 ser ut som en Transformers-spindel.

https://abload.de/img/ezgif-5-fbaec4666ekdi8h.jpg

Hur som helst så blev det ett par XT8.

https://abload.de/img/ezgif-5-429e69399fs1f1k.jpg

I mina ögon ser de nästan identiska ut
XT8 är ju betydligt snyggare och mer minimalistiska iaf, speciellt i vitt

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag har just beställt detta tvåpack, mest för att en AX86S går att stänga in i mitt säkringsskåp.

Men jag kan ju inte låta bli att undra, jag med: Finns det bättre lösningar runt 3000 kr för mesh? Jag kommer köra wired backbone mellan noderna. Är det bättre med två AX86S än två Asus XT8, till exempel?

Jag har ett radhus på 100 kvm som behöver täckas, men eftersom routern inte kan placeras centralt utan i något av hörnen av radhuset så tror jag att två noder är bättre.

Om man avser att köra trådlöst mellan noderna är XT8 mycket bättre då den har ett eget 5Ghz för detta.
AX86S är tvungen att använda samma band som klienterna för att prata mellan noderna så prestandan blir rätt mycket sämre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Jag läste runt lite om Asus Zenwifi AX XT8 och den har fått bra betyg bl.a. här och hos PC För Alla. Designen är även minimal vilket passar mig. Ett 2-pack i vitt kostar 3200 kr, så jag slog till och köpte ett par.

Skrivet av Prelatur:

Om man avser att köra trådlöst mellan noderna är XT8 mycket bättre då den har ett eget 5Ghz för detta.
AX86S är tvungen att använda samma band som klienterna för att prata mellan noderna så prestandan blir rätt mycket sämre.

Faktum är att jag köpte hem ett par XT8 till morsan men jag är inte så värst nöjd. Noderna indikerar dålig räckvidd mellan varandra trots att det bara är fem meter mellan dem och de står på samma våning, så jag litar inte riktigt på dem för trådlös backhaul. Men som sagt, jag kommer ha sladd mellan noderna i mitt hem, så det vore intressant att veta om 2 st XT8 eller 2 st AX86S är bäst i just det användningsfallet.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Uppföljning. Jag valde ett tredje alternativ: Köpte en Asus GT-AX6000 och ställde på nedervåningen. Ställde min gamla RT-AC68U på övervåningen. AiMesh, sladd emellan. Top fucking notch. Bara GT-AX6000 nådde inte upp längst bort på övervåningen, så två noder var nödvändigt. Nu är det riktigt bra täckning överallt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Tips på en billig bra router för ett mindre hushåll med 1 gigabit? Bor i en 33 men banhofroutern jag fick misstänker jag är källan till vissa problem jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Tips på en billig bra router för ett mindre hushåll med 1 gigabit? Bor i en 33 men banhofroutern jag fick misstänker jag är källan till vissa problem jag har.

"Bra och billig" är lite svårtolkat men tar det för en budget <1000kr. ASUS RT-AX53U har WiFi 6 och enklare specs men bör vara fullt tillräckligt för en mindre lägenhet. Självklart Gigabit ethernet också!

Recension:
https://www.mbreviews.com/asus-rt-ax53u-wifi-6-router-review/

Vettigt pris på kampanj hos Webhallen!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812263

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

"Bra och billig" är lite svårtolkat men tar det för en budget <1000kr. ASUS RT-AX53U har WiFi 6 och enklare specs men bör vara fullt tillräckligt för en mindre lägenhet. Självklart Gigabit ethernet också!

Recension:
https://www.mbreviews.com/asus-rt-ax53u-wifi-6-router-review/

Vettigt pris på kampanj hos Webhallen!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812263

Ja det var lite otydligt men med tanken på att jag bor så litet tänker jag att man inte behöver punga ut allt för mycket. Tack för tipset!

Permalänk

Jag letar efter en router till mina föräldrar. Tekniska funktioner är ointressant, detta enda som är viktigt är räckvidd och stabilitet. Vad är det bästa man kan köpa då för ca 1500? Tycker det är lite av en djungel när man letar efter just dessa egenskaper.

Edit: glömde nämna att de bor i ett hus på ca 150 kvm i två plan. Mesh hade väl kanske hade varit att föredra, men å andra sidan har de klarat sig med enbart en router hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulrik_Johansson:

Jag letar efter en router till mina föräldrar. Tekniska funktioner är ointressant, detta enda som är viktigt är räckvidd och stabilitet. Vad är det bästa man kan köpa då för ca 1500? Tycker det är lite av en djungel när man letar efter just dessa egenskaper.

Edit: glömde nämna att de bor i ett hus på ca 150 kvm i två plan. Mesh hade väl kanske hade varit att föredra, men å andra sidan har de klarat sig med enbart en router hittills.

Kanske låter som en trasig skiva snart men återkommande tips i tråden har varit Asus TUF Gaming AX5400 som kommer klara dina föräldrars krav och behov utan problem. Den har dock varit billigare än i dagsläget, sett den nere på 1290:- relativt nyligen. Den är dock sannolikt något overkill. Mesh tror jag som du är inne på, inte behövs.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Vill du spara några hundralappar lär Asus RT-AX58U fungera lika bra! Den har liknande specs men 58U har färre antenner och trådlös prestanda utan att på något sätt vara dålig eller otillräckligt.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Båda routerarna har en bra mobilapp och givetvis allt man kan förvänta sig av en modern router såsom Wifi 6, Gigabit Ethernet etc.

Side-by-side jämförelse hos Asus:
https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=16806,12221...

Permalänk

Hej!

Letar efter en prisvärd router till en mindre lägenhet 45 m2. Budget ca 400 kr. Har fiber 100/10 mb/s. Är det värt att ha stöd för 5ghz signal med denna hastighet? 5ghz borde väl vara snabbare trådlöst än 2.4ghz?

Funderat mellan dessa: Asus RT-N12E (249 kr) och ARCHER C6 (‎TP-link AC1200) (299 kr). Tp-link har 5ghz vilket asus inte har.

Har ni tips på andra eller vilken hade ni kört på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Hej!

Letar efter en prisvärd router till en mindre lägenhet 45 m2. Budget ca 400 kr. Har fiber 100/10 mb/s. Är det värt att ha stöd för 5ghz signal med denna hastighet? 5ghz borde väl vara snabbare trådlöst än 2.4ghz?

Funderat mellan dessa: Asus RT-N12E (249 kr) och ARCHER C6 (‎TP-link AC1200) (299 kr). Tp-link har 5ghz vilket asus inte har.

Har ni tips på andra eller vilken hade ni kört på?

Håll dig långt borta från Asus RT-N12E iaf, riktig "skräprouter" som har 10år gammal hårdvara och inte borde få säljas idag.

Den har alltså enbart upp till Wifi 4 (802.11n) samt bara 100 mbit/s-anslutning och portar. Även om du har en 100/10-anslutning så tappar man lite "overhead" så alltid värt att ha en router med Gigabit-portar.

Mycket bättre val om din budget är tight och ja, det är värt att få en router som supporterar 5GHz:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399396

C6:an ser ut som ett bra val den också i denna prisklass. Liknande specs som ovan länkad RT-AC59U V2!

Permalänk
Skrivet av edson:

Håll dig långt borta från Asus RT-N12E iaf, riktig "skräprouter" som har 10år gammal hårdvara och inte borde få säljas idag.

Den har alltså enbart upp till Wifi 4 (802.11n) samt bara 100 mbit/s-anslutning och portar. Även om du har en 100/10-anslutning så tappar man lite "overhead" så alltid värt att ha en router med Gigabit-portar.

Mycket bättre val om din budget är tight och ja, det är värt att få en router som supporterar 5GHz:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399396

C6:an ser ut som ett bra val den också i denna prisklass. Liknande specs som ovan länkad RT-AC59U V2!

Tack för givande svar! Så mellan RT AC59U och C6an ska de prestera ungefär likande? Så inte värt att köpa asus och betala 200 kr extra i så fall tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Tack för givande svar! Så mellan RT AC59U och C6an ska de prestera ungefär likande? Så inte värt att köpa asus och betala 200 kr extra i så fall tycker du?

Jag är kanske lite bias Asus då jag inte har någon personlig erfarenhet av TP-links trådlösa routrar.
Båda ovan har väldigt liknande specs, Asus har något högre trådlös bandbredd i teorin (AC1500 vs AC1200) men den skillnad lär vara försumbar i verkliga livet.

Asus har en grym mobilapp för sina routrar där du kan sköta det mesta, gissar att TP-link har något motsvarande.

En sak att ta med sig när man köper en budgetrouter är hur färsk och ofta firmware uppdateras.
Vad jag kan googla mig till på respektive tillverkares hemsida så ser det ut såhär:

Asus RT-AC59U V2 - Senast firmware - 2020-09-22
TP-Link Archer C6 - Senast firmware - 2021-12-15

Inget av ovan imponerar nämnvärt men det är en aspekt man måste ta med när man rör sig i det yttersta budgetsegmentet.

En annan aspekt är att Asus tillverkas i Taiwan som (just nu iaf) är oberoende från Kina.
TP-link tillverkas i Kina.

Om du tycker detta är en viktig aspekt kan du bara själv avgöra, jag vet vad jag själv tycker iaf...

Lycka till i ditt val! Tänk på att du får en ganska så rejält mycket bättre router om du lägger ett par hundralappar till. Till exempel:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812263
(OBS: Webhallen-priset gäller bara till midnatt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag är kanske lite bias Asus då jag inte har någon personlig erfarenhet av TP-links trådlösa routrar.
Båda ovan har väldigt liknande specs, Asus har något högre trådlös bandbredd i teorin (AC1500 vs AC1200) men den skillnad lär vara försumbar i verkliga livet.

Asus har en grym mobilapp för sina routrar där du kan sköta det mesta, gissar att TP-link har något motsvarande.

En sak att ta med sig när man köper en budgetrouter är hur färsk och ofta firmware uppdateras.
Vad jag kan googla mig till på respektive tillverkares hemsida så ser det ut såhär:

Asus RT-AC59U V2 - Senast firmware - 2020-09-22
TP-Link Archer C6 - Senast firmware - 2021-12-15

Inget av ovan imponerar nämnvärt men det är en aspekt man måste ta med när man rör sig i det yttersta budgetsegmentet.

En annan aspekt är att Asus tillverkas i Taiwan som (just nu iaf) är oberoende från Kina.
TP-link tillverkas i Kina.

Om du tycker detta är en viktig aspekt kan du bara själv avgöra, jag vet vad jag själv tycker iaf...

Lycka till i ditt val! Tänk på att du får en ganska så rejält mycket bättre router om du lägger ett par hundralappar till. Till exempel:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812263
(OBS: Webhallen-priset gäller bara till midnatt!)

Hade också kört ASUS i det valet.
Och helst lägga till för AX modellen så firmware uppdateras vidare.
Annars kan du lika gärna plocka hem en Netgear X4S på Tradera eller blocket för 200kr eller nåt och installera Voxel firmware. Va den bästa wifi 5 routern som gjordes. Jag kör den fortfarande och den är sjukt bra.

Permalänk
Medlem

Gör det inget att det är TP-Link så får du sjukt bra price/performance för denna deal. 499kr

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Permalänk
Medlem

Tja!
Har haft problem sedan jag bytte ifrån Telenor 500/500 till Telia 500/500. Fick testa en ny router nu och jag har samma problem fortfarande. Har wifi lampor som kör 2,4ghz och två Google högtalare, Chromecast och Xbox, och, formuler box via sladd samt mobiler och platta.

Med Telenor i 5 år cirkus så hade jag aldrig dessa problem nu med Telias routrar så är det bara problem.

Våran hyresvärd flyttade i samband med bytet blev vårat fiber "öppet" så vi kunde välja operatör fritt.
Då drog de kabel ut till vardagsrummet där antennkabel har suttit för de erbjuder tv via Telia nu. Så routern har bytt plats, dock står ena högtalaren 5-6 ifrån och tappar kontakten iaf. Har kopplat ut CTS boxen för att testa men det är samma problem även då.

Det lutar åt ny router snart ifall det inte är något annat fel med fibern in i huset. Vi har 83 kvm och det är delvis betongväggar i lägenheten.
Tips på annan lösning? Såg att det var erbjudande på Asus Zenwifi AX XT8 som någon postade nyligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dykarn13:

Tja!
Har haft problem sedan jag bytte ifrån Telenor 500/500 till Telia 500/500. Fick testa en ny router nu och jag har samma problem fortfarande. Har wifi lampor som kör 2,4ghz och två Google högtalare, Chromecast och Xbox, och, formuler box via sladd samt mobiler och platta.

Med Telenor i 5 år cirkus så hade jag aldrig dessa problem nu med Telias routrar så är det bara problem.

Våran hyresvärd flyttade i samband med bytet blev vårat fiber "öppet" så vi kunde välja operatör fritt.
Då drog de kabel ut till vardagsrummet där antennkabel har suttit för de erbjuder tv via Telia nu. Så routern har bytt plats, dock står ena högtalaren 5-6 ifrån och tappar kontakten iaf. Har kopplat ut CTS boxen för att testa men det är samma problem även då.

Det lutar åt ny router snart ifall det inte är något annat fel med fibern in i huset. Vi har 83 kvm och det är delvis betongväggar i lägenheten.
Tips på annan lösning? Såg att det var erbjudande på Asus Zenwifi AX XT8 som någon postade nyligen.

Vad har du för router från Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Vad har du för router från Telia?

Nu har jag fått en Sagecom och den förra var Technicolor har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att du i och med ändrad placering har fått mer signalstörning från grannar än tidigare. Först och främst tycker jag att du kontrollerar vilka kanaler som körs i din omgivning och vilka kanaler du själv har. Ett bra hjälpmedel för detta är mobilappen wifi analyzer. Det andra är att kontrollera vilken bandbredd din router har inställt default. För 2,4 GHz funkar de lita äldre prylarna bäst med 20/40 MHz. För 5GHz bandet 60 MHz. När du har hittat vilka kanaler som har minst signalstörning utifrån väljer du dessa för din egen enhet. Sagemcom routern tycker jag funkar riktigt bra men är tråkig så till vida att Telia har låst en hel del funktioner.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det kanske är så att du i och med ändrad placering har fått mer signalstörning från grannar än tidigare. Först och främst tycker jag att du kontrollerar vilka kanaler som körs i din omgivning och vilka kanaler du själv har. Ett bra hjälpmedel för detta är mobilappen wifi analyzer. Det andra är att kontrollera vilken bandbredd din router har inställt default. För 2,4 GHz funkar de lita äldre prylarna bäst med 20/40 MHz. För 5GHz bandet 60 MHz. När du har hittat vilka kanaler som har minst signalstörning utifrån väljer du dessa för din egen enhet. Sagemcom routern tycker jag funkar riktigt bra men är tråkig så till vida att Telia har låst en hel del funktioner.

Verkar inte gå att ändra själv med Sagecom iaf! Tack för förslag. 👏😁

Permalänk
Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att byta ut routrarna hemma, mängden anslutna enheter börjar påfresta routrarna ordentligt, har i dagsläget 2 stycken ASUS AC3200.

Vill helst inte köpa ASUS igen då jag inte tycker de är riktigt stabila, att styra dem på distans har fungerat för det mesta men ganska ofta inte utan att någon startar om dem manuellt hemifrån.

Kraven på en ny router är wan+4 inbyggda gigabitportar, stabil (ska inte behöva startas om 2-3ggr varje månad), 300+ anslutna enheter, brandvägg, familjehantering där man kan sätta tider för barnens enheter gärna då fler än 50 enheter som schemaläggs för åtkomst till internet, wifi 6, måste ha 2.4ghz för Sonosenheter.
Helst ska den inte se ut som en fågelskrämma.

Pris: tänkt mig ett tak på 6-7000kr men hår det komma undan billigare är det ett plus.

Vill inte göra om en gammal dator till router även om det är bäst, tänker på elförbrukningen som drar iväg vid en sådan lösning.

Permalänk
Medlem

Nån som har ROG AX6000 som kan dela lite åsikter? Jag har svårt att släppa min amplifi hd just för att den är så pålitlig men inte direkt den snabbaste uppkopplingen levereras genom wifi, ska man gå till wifi 6 från samma tillverkare så måste jag hosta upp närmare 5400:- idag. Har lyckats gejma utan problem genom wifi då där jag bor så har jag ingen möjlighet att dra ethernetkablar genom lägenheten, så ett lyft gällande hastigheten/räckvidd samt pålitlighet är de jag söker.